Maxtor OneTouch 250 & 300 gb

Pagina: 1
Acties:

• Tom_G
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 27-02 09:04
Ik heb enkele vraagjes omtrent de Maxtor OneTouch 250 & 300 gb.

Maar eerst dit:
Op GOT lees ik vaak klachten over de One Touch reeks. Vroegtijdig crashen lijkt mij iets vaak voorkomends. Als ik me niet vergis zijn het ook de schijven van 200 gb en kleiner.

Omdat een externe hd niet meer is dan een mooie afgewerkte behuizing + voeding + Usb (en firewire kabels) en een gewone ordinaire hd, ben ik op de site van Maxtor op zoek gegaan welke hd er eingelijk in kan zitten.

Dat het geen schijf van een concurrerend merk is, lijkt mij evident. Dus... laten we overlopen welke schijven er wel aan bod komen in de OneTouch 250 en 300 gb uitvoeringen.

DiamondMax Plus 9: kan niet, die schijven gaan slechts tot 200 gb in grootte
DiamondMax 10: bestaan nog maar onlangs
MaXLine III: idem

MaXLine Plus II: mogelijk voor het 250 gb model (enige mogelijke oplossing)
MaXLine II: mogelijk voor het 300 gb model (enige mogelijke oplossing)

So far so good...

Nu is het zo dat die Maxline II reeks een MTBF (Mean Time Before Faillure) heeft van 1 miljoen uren, schijven die gemaakt zijn voor langtijdig gebruik, in feite zijn het "speciaal gekeurde" consumentenschijven (diamond max reeks) voor iets meer betrouwbaarder gebruik.

Dus zou dat betekenen dat een OneTouch van 250 of 300 gb equivalent is voor een betere schijf qua levensduur.
Mogelijks verklaart dit ook waarom er met die schijven van 200 gb of kleiner dan wèl zoveel problemen zijn (net zoals de gewone interne diamond schijven, waar geregeld klachten over komen).

Daar het 300 gb model van deze OneTouch bovendien slechts aan 5400 rpm draait (= minder warmte afgifte, ook weer zo'n typisch probleem bij externe hd's) lijkt mij dit dan eingelijk "de ultieme externe hd" te zijn.

Over de snelheid denk ik mij ook geen zorgen moeten te maken: de schijf zal heel waarschijnlijk nog altijd snel genoeg zijn om de usb 2.0 of firewire (firewire 800 buiten beschouwing) bij te benen, zodat de interface nog altijd de bottleneck is in het geheel.

Nu zou ik van graag van jullie enkele ervaringen willen sprokkelen:

- mensen die de RMA afhandelingen van OneTouch schijven doen (die kunnen bevestigend dat procentueel gezien er minder 250/300 gb modellen terugkeren).
- gebruikerservaringen (systeembeheerders, thuisgebruikers,..) die indien mogelijk al meerdere (verschillende capaciteiten) OneTouch schijven hebben/hadden.
- in het bijzonder voor het 300 gb model: levert die minder warmte op dan 7200 rpm varianten?

Alvast bedankt voor uw medewerking

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:27
Vergeet niet dat externe HD's ook nogal eens mee gezeult wordt van de ene naar de andere plek en tijdens elk transport weer opnieuw een aantal tikkel en schokken in meer of mindere maten te verduren krijgt.
Dat is natuurlijk niet bevorderlijk voor de levensduur en vergroot daarmee de kans op uitval, want die schijven zijn gemaakt voor desktops en niet voor mobiliteit en dat blijkt wel uit het relatief grote uitval.

• Tom_G
Inderdaad een niet te onderschatten factor naar uitval toe, maar er zijn ook veel mensen die het enkel gebruiken binnen hetzelfde gebouw voor bvb het maken van ghost images, dus...

• motormuisje
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-03-2024
Ik werk bij een bedrijf waar we aardig wat van deze drives verkopen. Van alle Maxtor schijven die ik terug zie komen (ik werk op rma, dus zie er veel) heb ik dit type nog helemaal niet terug zien komen.
Zelf heb ik een 250 Gb (relatie geschenkje), die bevalt me zo goed dat ik er nog 1 aan ga schaffen. Wat warmte betreft... Ze worden wel warm maar dat doen alle schijven, de warmte vloeid lekker weg in de behuizing.... en als ie niet gebruikt word gaat hij vanzelf stand by.
Als ik nu moet kiezen een losse schijf of een externe, dan kies ik een externe..

Verder neem ik het ding overal mee naar toe, iedereen krijgt hem mee... Hij ziet er niet meer uit maar hij werkt nog steeds als een trein.
Ik vind het een top product. :)

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Tom_G schreef op 25 augustus 2004 @ 13:21:
Inderdaad een niet te onderschatten factor naar uitval toe, maar er zijn ook veel mensen die het enkel gebruiken binnen hetzelfde gebouw voor bvb het maken van ghost images, dus...
Interessant. Ik zit zelf ook over zo'n schijf te denken om offline backups mee te maken.

Het lijkt me trouwens dat mensen die altijd binnen hetzelfde gebouw blijven nog steeds voor extra uitval kunnen zorgen. Ze lopen, pakken het produkt op, en zetten het weer neer en steeds heeft het apparaat daarbij te lijden onder (kleine) schokken en trillingen. Factoren die de kans op uitval beinvloeden bij een gevoelig apparaat als een harddisk.

• Tom_G
motormuisje schreef op 25 augustus 2004 @ 13:35:
Ik werk bij een bedrijf waar we aardig wat van deze drives verkopen. Van alle Maxtor schijven die ik terug zie komen (ik werk op rma, dus zie er veel) heb ik dit type nog helemaal niet terug zien komen.
Zelf heb ik een 250 Gb (relatie geschenkje), die bevalt me zo goed dat ik er nog 1 aan ga schaffen. Wat warmte betreft... Ze worden wel warm maar dat doen alle schijven, de warmte vloeid lekker weg in de behuizing.... en als ie niet gebruikt word gaat hij vanzelf stand by.
Als ik nu moet kiezen een losse schijf of een externe, dan kies ik een externe..

Verder neem ik het ding overal mee naar toe, iedereen krijgt hem mee... Hij ziet er niet meer uit maar hij werkt nog steeds als een trein.
Ik vind het een top product. :)
Je bedoeld dat er van de 250 en/of 300 gb nog geen enkele is terug gekeerd? Of heb je het over de ganse One Touch reeks?

Dat ze warm worden, is evident. Maar het is toch wel een kleine nuance tussen lauw aanvoelen en snik heet worden.

Verwijderd

Prachtig toestel (ikzelf heb de 250 GB-versie).
Absoluut geen klachten. Ivm warm lopen, daar heb ik geen last van.
Ik gebruik hem voor backups en om andere belangrijke documenten op te zetten voor het geval dat één of andere hd het begeeft...

Mvg

Verwijderd

Er zit een maxline II in die one touch modellen van maxtor..Kan 't weten, heb er al es 1 opengemaakt.

• motormuisje
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-03-2024
Aanvulling op me verhaal:
Ik heb er nog geen een terug gehad, terwijl we er al zat verkocht hebben.
Wat betreft de temperatuur als ik die gokken moet zit de schijf bij goed gebruik op lichaamstemperatuur. Dit is gezien me andere interne schijven dus geheel normaal.

• Tom_G
K'heb sinds donderdag zo'n 300 gb one touch. Zeer tevreden van, en komt niet zo warm (dankzij 5400 rpm ipv 7200).

• Tom_G
Verwijderd schreef op 25 augustus 2004 @ 14:48:
Er zit een maxline II in die one touch modellen van maxtor..Kan 't weten, heb er al es 1 opengemaakt.
Je zal dan wel een 250 of 300 gb model bedoelen? Want kleinere MaxLine schijven worden er niet gemaakt.

• nickpma
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11-10-2025
Sorry voor het naar boven halen van dit oude topic maar goed....

Ik heb net een Maxtor Onetouch 2 300 gig besteld, met 16mb cache :)

maar...deze is wel gewoon te booten toch? Kon er niet veel over vinden, maar in een review deze dit geloof ik ook...iemand enig idee?

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-03 19:07

job

Of je kan booten van die hd heeft niets met de HD te maken.
Maar dat hangt af van je bios.
Als jij in je bios kan instellen dat je ook kan booten vanaf usb/firewire dan is er geen probleem :)

[ Voor 36% gewijzigd door job op 23-11-2004 14:05 ]

• i2Paq
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-03 11:52

i2Paq

Tempelier, on bare feet!

Ik heb ook de 250Gb en ben zeer tevreden. Gebruik hem voor de opslag van mp3's ect. tbv van een wireless jukebox. Het backupprogramma wat er bij geleverd wordt gebruik ik niet.

• nickpma
Zo, de onetouch 2 300gb met 16mb cache is binnen :D

smullen hoor...best snel, alleen jammer dat het firewire 400 is, en geen 800....maarja...

Heeft iemand verder al ervaringen met dat onetouch 2 ding van maxtor? Zou ik graag willen weten!

• Tom_G
Vind het ook spijtig dat ze die OneTouch II reeks niet met firewire 800 hebben uitgerust. Het lijkt me dus ook compleet zinloos om 16 mb cache en 7200 rpm schijf te gebruiken in combinatie met een "zo trage doorvoer interface" als usb 2.0 en firewire 400.

Ik denk zelfs dat er door 16 mb cache en 7200 rpm door mede van de "trage interface" quasi geen enkele performance verbetering is tov het model dat ik bezit bvb (5400 rpm - 2 mb cache).

De schijven van LaCie bvb hebben dan wel weer firewire 800 en dat is ook te zien aan de doorvoersnelheid....

Maw, een gemiste kans dus van Maxtor om hogere performance te halen uit hun nieuwe Diamond Max 10 schijven (die er uiteindelijk vanbinnen inzitten).

[ Voor 18% gewijzigd door Tom_G op 25-11-2004 23:57 ]

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Ik heb een 200GB en een 250 GB in gebruik. Prima schijven. Geen enkel probleem mee gehad tot nog toe... FW400 is snel zat.

Op die van 200GB backup ik op mijn werk alle zware zaken, die ik niet lokaal op mijn Mac wil laten staan. Thuis had ik op die van 250 GB mijn films staan. Die staan nu op een Freecom Classic 250 GB USB2.0, omdat die domweg niet met mijn Mac wens samen te werken |:( tot zover die fijne aanbieding van €179,-...

Die van 250GB gaat voortaan mee naar mijn werk als jukebox en om thuis of in de studio muziekopnamen mee te maken via mijn iBook G4.

Ik ben erg tevreden over de beide OneTouch-schijven.

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

• nickpma
hmmm had ik nu maar zo'n lacie drive gekocht :(

die is snel volgens mij, naja kan altijd nog :D zelfs 1,6 terabyte...pfff

maar verder vind ik hem wel relaxt, en het grote voordeel t.o.v. 3 interne harde schijven is het gemak en de betrouwbaarheid.

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

The Bigger Disk!

Afbeeldingslocatie: http://www.digitalslr.org/images/biggerdisk-thumb.jpg

Daar zou ik er wel een stelletje van willen :9

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Verwijderd

Eind 2004 kocht ik een maxtor Onetouch 250G USB/FW.

Echter:

While using my Maxtor drive it frequently freezes the computer, although the OS still seems alive. The only thing that can be done is a forced reboot.

It started a month ago after having used the drive for a month without any trouble. Now, when moving large files from my laptop to my One-touch drive, it stops responding and it turns out the files were often not copied at all.

Dit bericht stuurde ik aan Maxtor, daarop kreeg ik het volgende mailtje terug.

Response (Atsushi Majima) 03/29/2005 10:55 PM
Dear Sir
Many thanks for your email.
Did you update to the Device Driver provided from PC/Controller manufacture.
Did you install SP1 or later.
If so , did you remove SP.
If not , please install SP.

Did you connect to another PC.

Kind Regards
Atsushi Majima
Technical Support
Maxtor Ireland Ltd

Nu heb ik idd SP1 geïnstalleerd staan, maar deïnstallatie werkt niet, aangezien ik recent XP opnieuw geïnstalleerd heb en mijn Maxtor ook zonder SP1 niet werkte. Ik vind dit een beetje een vreemd mailtje maar misschien ligt dat aan mij en mijn beperkte kennis. Een Device Driver, van mijn laptop-fabrikant kan ik niet vinden, maar lijkt me, gezien het plug and play karakter van de Maxtor toch ook niet nodig? Heeft iemand anders soortgelijke ervaringen (nietszeggende supportmailtjes)?

• RobertJ
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:45
Hier ervaring met 2 van die schijven, de eerste was een Onetouch I, en de 2e een Onetouch II... Allebei 250Gb.

Met beide schijven eigenlijk nog nooit iets gehad, je kan ze vrij eenvoudig aan elkaar doorlussen, integratie in Windows prima, plug&pray zogezegd, en ja, 250Gb is natuurlijk een hell lot veel ruimte. Alleen maar goed nieuws dus eigenlijk. :)

Life is what you make of it. Always has been, always will be.

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Ik ben nog altijd een happy user van deze schijven, en heb inmiddels een LaCie 250GB erbij gekocht omdat mijn Freecom 250GB de geest heeft gegeven. Dat merk komt er bij mij dus niet meer in.

De Maxtors zijn alleen nog maar aan het dalen in prijs: Die worden het dus, voortaan! Met name de FW/USB2-combi is bijzonder prettig. doorlussen van FW levert een goede backup-mogelijkheid op!

Verwijderd

ik heb de 250 gb maxtor extern gehad en 2x alle data verloren gegaan omdat als je met bv emule files gaat hashed dan krijg je cyclic io errors omdat er niet genoeg bandbreedte ervoor is. en dat leid tot data verlies. meestal is 40% recoverbaar maar das dan ook alles. voor de rest werken ze prima maar file hashing in linux of emule was bij mij dataloss.. op zowel usb 2.0 als op firewire.

• GregoryBE
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 25-11-2025
Ergens vorig jaar kocht k een Maxtor OneTouch 1 firewire, USB2.0 250Gb
tot hij het vorige week begaf,, hij vroeg steeds of k de schijf wou formatteren, nadat k probeerde al mijn bestanden te recoveren, hebk hem uiteindelijk ge LOW format, waarna hij foutmelding gaf,
k neem mijn schijf wel veel mee enzo
weet iemand of er op vlak van koeling veel verschil is tussen de onetouch 1 & 2?
kweet dat er op de nieuwe serie extra beveiliging enzo opzet, en een nieuw design.

tot nu toe één grote slechte ervaring!

It's just a matter of time...

Pagina: 1