Facts don't care about your feelings
Verwijderd
Vreemd hoor, maar ik zou eens beginnen die te formatteren.
uhm master/slave is dat met die jumpers? want die staan nog zoals ze stonden...dus allebei master denk ik
Verwijderd
Om nog even op je probleem terug te komen. Ik denk dat je master/slave hebt omgewisseld, en dat je nu van de nieuwe HD probeert te booten, maar dat zal niet gaan omdat de configuratie waarschijnlijk totaal anders is.
Edit:
Laat diegene daar dan lekker zelf backups van maken dan zeg... Maargoed, master/slave is met de jumpers ja. Zorg dat je huidige HD master is en dat deze "nieuwe" slave wordt. Hang je hem aan de primairy IDE, en je probleem moet verholpen zijn.YoshiBignose schreef op 25 augustus 2004 @ 10:52:
nee sorry die 2e was niet nieuw, ik kreeg hem van iemand (en er zit dus gewoon windows op + games + programma's enz. en ik moest wel wat backups ervan maken dus geen format)
uhm master/slave is dat met die jumpers? want die staan nog zoals ze stonden...dus allebei master denk ik
[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 25-08-2004 10:56 ]
hang die 2e hd aan de secondary ide. slave/master maakt niet uit.
trek gewoon alle apparaten van je secondary ata stekker, hang die hd eraan..
dan hoef je je ook geen zorgen te maken om het master en slave gedoe.
Oftewel kijk even van welke schijf hij boot.
uhm dus moet ik de nieuwe nou op master zetten en de ander op slave of andersom , ik snap er niks meer van
edit: ook heb ik geen handleiding meer van de harde schijf en op de schijf zelf staat ook niet hoe je de jumper moet zetten dus ik weet niet wat slave is en wat master is
[ Voor 22% gewijzigd door YoshiBignose op 25-08-2004 11:01 ]
Zo te lezen staat je oude schijf op je tweede kanaal en je nieuwe op je eerste. Oftwel hij probeert te booten van je nieuwe.YoshiBignose schreef op 25 augustus 2004 @ 10:59:
maar uhm er was nogal weinig plek enzo in de kast dus ik moest die ide kabel die vroeger in de pc dus aan de HD zat omwisselen dus die zit aan de nieuw en de HD die al in mijn pc zat heeft nu dus een andere ide kabel![]()
uhm dus moet ik de nieuwe nou op master zetten en de ander op slave of andersom , ik snap er niks meer van
Kun je de kabels wel aan de kant van het moederbord omwisselen en zo de kanalen weer goed zetten?
Het master-slave probleem is alleen als ze op hetzelfde kanaal (kabel) zitten.
Je hebt vast wel seriennummer/model en merk van de schijf. Als het een standaard merk is kun je die gegevens wel op hun website vinden.YoshiBignose schreef op 25 augustus 2004 @ 10:59:
edit: ook heb ik geen handleiding meer van de harde schijf en op de schijf zelf staat ook niet hoe je de jumper moet zetten dus ik weet niet wat slave is en wat master is
Verwijderd
Lees je mijn post eigenlijk wel?YoshiBignose schreef op 25 augustus 2004 @ 10:59:
maar uhm er was nogal weinig plek enzo in de kast dus ik moest die ide kabel die vroeger in de pc dus aan de HD zat omwisselen dus die zit aan de nieuw en de HD die al in mijn pc zat heeft nu dus een andere ide kabel![]()
Dan heb je altijd nog google waarmee je vast wel aan een schema kunt komen.edit: ook heb ik geen handleiding meer van de harde schijf en op de schijf zelf staat ook niet hoe je de jumper moet zetten dus ik weet niet wat slave is en wat master is
Over HD's inbouwen staat hoogstwaarschijnlijk wel wat in de FAQ van GoT...
Over welke jumpers je waar moet zetten kan je_altijd_ wel wat vinden op google of op de site van de fabrikant
If the world didn't suck, we would all fall off!!!
Je eigen schijf moet op MA (master)
De 2e schijf moet op SL (slave)
Dan heb je ook nog CS (cable select, dat is als je schijf alleen zit op 1 kabel)
Dat je nu 2 schijven aan 1 kabel hebt is geen probleem. Als je 2 schijven zou houden dan is het het beste om ze apart ieder een kabel te geven (evt samen met cd/dvd). Dat is omdat 2 schijven in theorie meer bandbreedte in kunnen nemen dan die kabel aan kan (over het algemeen 100 mb/s), dan zou de kabel je harde schijven afremmen. Maar in dit geval doet dat er allemaal niet toe, zolang het maark werkt
edit: oh die moet zeker op slave
[ Voor 27% gewijzigd door YoshiBignose op 25-08-2004 11:16 ]
Wordt je harde schijf nu op slave wel in het bios herkend?
Hoe bedoel je jumper eruitYoshiBignose schreef op 25 augustus 2004 @ 11:47:
ik heb de ene op master gezet en de ander op slave (jumper eruit) maar nu herkent ie hem alsnog niet
Je moet de jumper dus in de slave positie zetten, eruit laten werkt niet
'When you're not paying for the product, you are the product!'
Zoals ik gezegd heb, en Race Eend ook.
hang je eigen hd terug zoals die zat, aan de primary ide dus.
hang die nieuwe hd aan de secondary ide (die andere kabel dus)
en haal de andere apparaten.. (cd-roms dus) er maar gewoon af.
Elke hd z'n eigen kabel, dan moet het werken.
Mr. T.
ik wil graag ook dat mijn cdrom speler blijft werken en de HD blijft erin het is niet alleen voor backup...
[ Voor 57% gewijzigd door maurice_thalen op 25-08-2004 12:27 ]
HD1 (Master)
DVD-speler of cdrom (Slave)
Andere IDE kabel(en nee niet die van de floppie,past ook niet
2 e hands HD(2) Master
cdrom of dvd-speler (Slave)
En als je dit niet lukt breng je hem maar ff naar dixons of pet ofzo
[ Voor 16% gewijzigd door maurice_thalen op 25-08-2004 12:27 ]
Dan moet je het nog maar eens doen, maar nu de jumper van de 2e disk wél gebruiken, op de goede plek. Mocht je het niet kunnen vinden oid. Dan probeer je maar wat, je hebt 4 keuzes dus na 4x klooien is het iig goed.YoshiBignose schreef op 25 augustus 2004 @ 12:24:
op de HD stond een beschriujving hoe je de jumper moet veranderen en bij Master stond in de eerste 2 dus dat deed ik en bij Slave stond dat je de jumper eruit moest halen dus dat deed ik![]()
ik wil graag ook dat mijn cdrom speler blijft werken en de HD blijft erin het is niet alleen voor backup...
Lees dit topic van het begin af aan nog eens door en neem dan even je tijd om het werkend te maken.
Nogmaals mijn vraag: Ziet je bios bij de startup wel je 2e disk? Als het te snel voorbij filtst gebruik dan Pause/break op je toetsenbord om de gegevens te bekijken
[ Voor 19% gewijzigd door Race Eend op 25-08-2004 13:11 ]
bedankt iedereen voor het geduld
HD1 (Master)
DVD-speler of cdrom (Slave)
Andere IDE kabel(en nee niet die van de floppie,past ook niet )
2 e hands HD(2) Master
cdrom of dvd-speler (Slave)
DAT HEB IK GEDAAN EN HET WEERRRKKKT!
1000 maal dank