Na 2e HD ingedaan te hebben crasht alles...

Pagina: 1
Acties:

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-03 09:31
Ik heb een computer met een hardeschijf erin en alles werkt. maar ik kreeg laatst nog een harde schijf (precies dezelfde als die er al in zat) en die sloot ik ook gewoon aan. In de bios werd ie gewoon herkend. Maar als ie windows gaat laden loopt ie vast (je ziet alleen een knipperend _ )

Op de nieuwe hardeschijf zat ook windows dus zal het daar aan liggen?

Facts don't care about your feelings

• MasterMike
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 24-12-2025
Niet toevallig master/slave omgedraaid?

Verwijderd

Een nieuwe HD waar toch Windows opstaat?
Vreemd hoor, maar ik zou eens beginnen die te formatteren.

• YoshiBignose
nee sorry die 2e was niet nieuw, ik kreeg hem van iemand (en er zit dus gewoon windows op + games + programma's enz. en ik moest wel wat backups ervan maken dus geen format :) )

uhm master/slave is dat met die jumpers? want die staan nog zoals ze stonden...dus allebei master denk ik :/

Verwijderd

Heb je die HD nieuw of van iemand gekregen? Als je hem nieuw hebt gekocht, dan moet je ermee teruggaan, want je weet niet wat er allemaal eerder mee zou kunnen zijn gebeurd en je hebt gewoon recht op een NIEUWE (en lege) HD.

Om nog even op je probleem terug te komen. Ik denk dat je master/slave hebt omgewisseld, en dat je nu van de nieuwe HD probeert te booten, maar dat zal niet gaan omdat de configuratie waarschijnlijk totaal anders is.

Edit:
YoshiBignose schreef op 25 augustus 2004 @ 10:52:
nee sorry die 2e was niet nieuw, ik kreeg hem van iemand (en er zit dus gewoon windows op + games + programma's enz. en ik moest wel wat backups ervan maken dus geen format :) )

uhm master/slave is dat met die jumpers? want die staan nog zoals ze stonden...dus allebei master denk ik :/
Laat diegene daar dan lekker zelf backups van maken dan zeg... Maargoed, master/slave is met de jumpers ja. Zorg dat je huidige HD master is en dat deze "nieuwe" slave wordt. Hang je hem aan de primairy IDE, en je probleem moet verholpen zijn.

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 25-08-2004 10:56 ]

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-03 12:17

job

2 hd's aan de primary ide... gaat lekker vlot dan die backup 8)7
hang die 2e hd aan de secondary ide. slave/master maakt niet uit.
trek gewoon alle apparaten van je secondary ata stekker, hang die hd eraan..
dan hoef je je ook geen zorgen te maken om het master en slave gedoe.

• ritsjoena
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-06-2024
Dat op de tweede schijf ook Windows staat hoeft geen probleem te zijn, tenzij de schijven zo gekoppeld staan dat hij daarvan wil booten.

Oftewel kijk even van welke schijf hij boot.

• YoshiBignose
maar uhm er was nogal weinig plek enzo in de kast dus ik moest die ide kabel die vroeger in de pc dus aan de HD zat omwisselen dus die zit aan de nieuw en de HD die al in mijn pc zat heeft nu dus een andere ide kabel :9

uhm dus moet ik de nieuwe nou op master zetten en de ander op slave of andersom , ik snap er niks meer van |:(

edit: ook heb ik geen handleiding meer van de harde schijf en op de schijf zelf staat ook niet hoe je de jumper moet zetten dus ik weet niet wat slave is en wat master is ;(

[ Voor 22% gewijzigd door YoshiBignose op 25-08-2004 11:01 ]

• ritsjoena
YoshiBignose schreef op 25 augustus 2004 @ 10:59:
maar uhm er was nogal weinig plek enzo in de kast dus ik moest die ide kabel die vroeger in de pc dus aan de HD zat omwisselen dus die zit aan de nieuw en de HD die al in mijn pc zat heeft nu dus een andere ide kabel :9

uhm dus moet ik de nieuwe nou op master zetten en de ander op slave of andersom , ik snap er niks meer van |:(
Zo te lezen staat je oude schijf op je tweede kanaal en je nieuwe op je eerste. Oftwel hij probeert te booten van je nieuwe.

Kun je de kabels wel aan de kant van het moederbord omwisselen en zo de kanalen weer goed zetten?

Het master-slave probleem is alleen als ze op hetzelfde kanaal (kabel) zitten.

• ritsjoena
edit: ook heb ik geen handleiding meer van de harde schijf en op de schijf zelf staat ook niet hoe je de jumper moet zetten dus ik weet niet wat slave is en wat master is ;(
Je hebt vast wel seriennummer/model en merk van de schijf. Als het een standaard merk is kun je die gegevens wel op hun website vinden.

Verwijderd

Lees je mijn post eigenlijk wel? :? Daar leg ik precies uit hoe je moet handelen......
Dan heb je altijd nog google waarmee je vast wel aan een schema kunt komen.

• MRic3
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-02 17:20

MRic3

Of praat ik weer poep?

ik weet dat het eigenlijk niet mag maare.. www.beginnersweb.nl ???

Over HD's inbouwen staat hoogstwaarschijnlijk wel wat in de FAQ van GoT...
Over welke jumpers je waar moet zetten kan je_altijd_ wel wat vinden op google of op de site van de fabrikant

If the world didn't suck, we would all fall off!!!

• Race Eend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
Op de harde schijf staan altijd tekentjes hoe je de jumper in moet stellen, óf op de stikker, óf waar de jumer ingaat.

Je eigen schijf moet op MA (master)
De 2e schijf moet op SL (slave)
Dan heb je ook nog CS (cable select, dat is als je schijf alleen zit op 1 kabel)

Dat je nu 2 schijven aan 1 kabel hebt is geen probleem. Als je 2 schijven zou houden dan is het het beste om ze apart ieder een kabel te geven (evt samen met cd/dvd). Dat is omdat 2 schijven in theorie meer bandbreedte in kunnen nemen dan die kabel aan kan (over het algemeen 100 mb/s), dan zou de kabel je harde schijven afremmen. Maar in dit geval doet dat er allemaal niet toe, zolang het maark werkt :)

• YoshiBignose
jaaaaaaaa hij start windows nu wel maar hij vind die andere HD nu niet 8)7

edit: oh die moet zeker op slave :9 ff checke :)

[ Voor 27% gewijzigd door YoshiBignose op 25-08-2004 11:16 ]

• YoshiBignose
ik heb de ene op master gezet en de ander op slave (jumper eruit) maar nu herkent ie hem alsnog niet :?

• Race Eend
Simpel toch, zet je primary ide.. op master. Je eigen harde schijf. En hang je 2e harde schijf op master, maar dan op de 2e ide poort op je moederbord. CDrom's knal je dan maar even los. Dat werkt in ieder geval.

Wordt je harde schijf nu op slave wel in het bios herkend?

• Turkish
  • Laatst online: 23-02 11:41

Turkish

zhé germans

YoshiBignose schreef op 25 augustus 2004 @ 11:47:
ik heb de ene op master gezet en de ander op slave (jumper eruit) maar nu herkent ie hem alsnog niet :?
Hoe bedoel je jumper eruit :?
Je moet de jumper dus in de slave positie zetten, eruit laten werkt niet

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-03 12:17

job

Als je van die jumpers niet snapt.. blijf er dan gewoon vanaf.
Zoals ik gezegd heb, en Race Eend ook.

hang je eigen hd terug zoals die zat, aan de primary ide dus.
hang die nieuwe hd aan de secondary ide (die andere kabel dus)
en haal de andere apparaten.. (cd-roms dus) er maar gewoon af.
Elke hd z'n eigen kabel, dan moet het werken.

• TTommie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:54

TTommie

Het leven is een pijpkaneel...

Toevallig je secundairy ide-controller op disabled staan???????

Mr. T.

• YoshiBignose
op de HD stond een beschriujving hoe je de jumper moet veranderen en bij Master stond in de eerste 2 dus dat deed ik en bij Slave stond dat je de jumper eruit moest halen dus dat deed ik 8)7

ik wil graag ook dat mijn cdrom speler blijft werken en de HD blijft erin het is niet alleen voor backup... :O

• maurice_thalen
  • Laatst online: 06-11-2025
Volgens mij neemt die jonge jullie allemaal in de maling,zo dom kan iemand toch niet zijn??

[ Voor 57% gewijzigd door maurice_thalen op 25-08-2004 12:27 ]

• maurice_thalen
  • Laatst online: 06-11-2025
IDE 1
HD1 (Master)
DVD-speler of cdrom (Slave)

Andere IDE kabel(en nee niet die van de floppie,past ook niet ;) )
2 e hands HD(2) Master
cdrom of dvd-speler (Slave)

En als je dit niet lukt breng je hem maar ff naar dixons of pet ofzo :+

[ Voor 16% gewijzigd door maurice_thalen op 25-08-2004 12:27 ]

• Race Eend
YoshiBignose schreef op 25 augustus 2004 @ 12:24:
op de HD stond een beschriujving hoe je de jumper moet veranderen en bij Master stond in de eerste 2 dus dat deed ik en bij Slave stond dat je de jumper eruit moest halen dus dat deed ik 8)7

ik wil graag ook dat mijn cdrom speler blijft werken en de HD blijft erin het is niet alleen voor backup... :O
Dan moet je het nog maar eens doen, maar nu de jumper van de 2e disk wél gebruiken, op de goede plek. Mocht je het niet kunnen vinden oid. Dan probeer je maar wat, je hebt 4 keuzes dus na 4x klooien is het iig goed.

Lees dit topic van het begin af aan nog eens door en neem dan even je tijd om het werkend te maken.

Nogmaals mijn vraag: Ziet je bios bij de startup wel je 2e disk? Als het te snel voorbij filtst gebruik dan Pause/break op je toetsenbord om de gegevens te bekijken :)

[ Voor 19% gewijzigd door Race Eend op 25-08-2004 13:11 ]

• YoshiBignose
yup de bios ziet hem wel, kheb het nu ook druk met andere dingen daarom wat foutjes enz. ik lees nog alles een keer na en bekijk het morgen wel.

bedankt iedereen voor het geduld :)

• YoshiBignose
IDE 1
HD1 (Master)
DVD-speler of cdrom (Slave)

Andere IDE kabel(en nee niet die van de floppie,past ook niet )
2 e hands HD(2) Master
cdrom of dvd-speler (Slave)

DAT HEB IK GEDAAN EN HET WEERRRKKKT!

1000 maal dank :D

Pagina: 1