Cool 'n Quiet schakelt niet terug

Pagina: 1
Acties:
  • 202 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• MasterMike
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 24-12-2025
Mijn systeem:

AMD Athlon 64 3200+ Newcastle
K8T Neo FSR 2
Windows XP Pro
Corsair 1 GB DDR 400

Maar als het goed is zou mijn processor bij idle stand terug moeten schakelen naar 800 mhz. Maar dit gebeurt naar mijn mening niet. Kan zelf ook met het programma niet een FSB onder de 200 kiezen.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Maar dit gebeurt naar mijn mening niet.
Verklaar?

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

De laatste AMD CPU drivers al geïnstalleerd? E.e.a. in het BIOS ingeschakeld? Rekening gehouden met de instellingen van energiebeheer? Gekeken met bijv. AIDA32 of een ander willekeurige tool die de actuele instellingen van de CPU aangeeft?

ARME AOW’er

• MasterMike
Hou cool 'n quiet ervoor en hij blijft gewoon 2200 mhz aangeven. Ook al staat hij een half uur niets te doen

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Laat me raden, je hebt vast het drivertje van AMD niet geinstalleerd? En je hebt zeker ook niet power management op minimaal gezet?

Verwijderd

hou eens iets d'r voor wat live de CPU snelheid aangeeft, bijvoorbeeld MBM5. Veel programma's berekenen één keer de snelheid, zetten die neer, en dat verandert niet.

• Piggen
  • Laatst online: 15:05

Piggen

Lekker bakkie

Zoals Guardian Angel al zei:
- Energiebeheer op minimaal zetten in configuratiescherm
- driver installeren

En staat het wel aan in het BIOS?

• Race Eend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
offtopic:
[quote]MasterMike schreef op 25 augustus 2004 @ 10:25:
Hou cool 'n quiet ervoor en hij blijft gewoon 2200 mhz aangeven. Ook al staat hij een half uur niets te doen[/quote]

Wat?!?!? "Hou cool 'n quiet ervoor?" Hoe doe je dat B) :+

[ Voor 9% gewijzigd door Race Eend op 25-08-2004 10:30 ]

• MasterMike
Haha, sorry :+ kom uit overijssel (twente). Maar bedankt iedereen had even niet bij nagedacht dat cpu driver geupdate moest worden |:( . Hij staat nu standaard op 1000 mhz. En wisselt de hele tijd. Dank u allen _/-\o_

• JTB81
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-08 17:49
Ik ben dit topic aan het volgen aangezien mijn cool n quiet functie het ook niet doet.

Specs:

Amd 64 3000
Gigabyte K8VT800
1024 Mb HyperX
160 gig Sata
Tagan 480 watt
9800 pro
Audigy 2

Ik heb de AMD driver geinstalleerd en bij energie beheer de optie minimaal energie verbruik gekozen. Mijn bios bevat geen Cool n Quiet functie.

Enig idee wat het probleem kan zijn?

www.tweakers.net/gallery/107938/sys

• Race Eend
Dan zul je een bios update moeten doen van je moederbord, zodat je wel die keuze krijgt in je bios :)

• JTB81
Heb ook de laatste bios versie geflashed. Maar er is nog geen keuze voor cool n quiet.

[ Voor 36% gewijzigd door JTB81 op 25-08-2004 11:04 ]

Verwijderd

Dikke kans dat je moederbord het gewoon niet ondersteunt, dat moettie namelijk wel. Ondersteuning voor C'nQ kwam bij de Asus K8V ook pas na een tijdje.

• Lorn
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-01-2025

Lorn

I have a bad feeling...

JTB81 schreef op 25 augustus 2004 @ 11:01:
Ik ben dit topic aan het volgen aangezien mijn cool n quiet functie het ook niet doet.

Specs:

Gigabyte K8VT800

Ik heb de AMD driver geinstalleerd en bij energie beheer de optie minimaal energie verbruik gekozen. Mijn bios bevat geen Cool n Quiet functie.

Enig idee wat het probleem kan zijn?
Vanaf BIOS versie F3 heb je pas CnQ support, waarschijnlijk dus inderdaad een kwestie van even een update uitvoeren. BIOS kun je hier vinden.

• r5d
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

r5d

Read more, write less...

Nu we hier toch zo gezellig bezig zijn leg ik mijn "probleem" ook maar even voor. Ik zit namelijk met precies het zelfde probleem, met het enige verschil dat ik een Asus mobo heb ipv een MSI. Volledige specs zijn:

AMD Athlon64 3200+ NC
Asus K8V Deluxe SE
2x 512 mb Kingston

Wat heb ik allemaal gedaan:
- AMD Driver geinstalleerd
- Power Options op minimal power supply gezet
- CnQ in BIOS aangezet
- ACPI 2.0 in BIOS aangezet

Nu heb ik even met dat Asus Cool 'n Quiet tooltje getest maar hij blijft maar op 2200 Mhz draaien.

Hoe kan dit? ik heb gewoon de instuctie gevolgd. M'n mobo heeft btw wel gewoon de standaard BIOS, dat is ff kijken versie 1001

edit:

Hmm te laat, een bios update dan maar.... Wel erg brak van Asus dat ze vrolijk reclame lopen te maken voor CnQ terwijl het er helemaal niet "standaard" op zit.

BTW, in de release notes van BIOS v1004 staat alleen dat er nieuwe CPU's worden ondersteund, er wordt niets gezecht over CnQ ondersteuning !?

Weet iemand of v1004 CnQ ondersteund???

[ Voor 23% gewijzigd door r5d op 25-08-2004 11:16 ]

Later betaal je meer, maar dan heb je wel een gratis datalimiet....

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:30
X-bit labs - Articles - Socket754 Platform 13 Mainboards Roundup

Gigabyte GA-K8VT800 (VIA K8T800)
The mainboard supports Cool’n’Quiet technology, although it is not mentioned anywhere in the user’s manual or in the BIOS. The CPU temperature is measured by the integrated thermal diode
Ik zou ook niet weten hóe je het dan moet aanzetten, maar hij zou het dus wel moeten hebben.

En ook de K8V zou het moeten supporten

[ Voor 9% gewijzigd door OnTracK op 25-08-2004 11:20 ]

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

• Piggen
  • Laatst online: 15:05

Piggen

Lekker bakkie

PimpDiddy schreef op 25 augustus 2004 @ 11:09:
Nu we hier toch zo gezellig bezig zijn leg ik mijn "probleem" ook maar even voor. Ik zit namelijk met precies het zelfde probleem, met het enige verschil dat ik een Asus mobo heb ipv een MSI. Volledige specs zijn:

AMD Athlon64 3200+ NC
Asus K8V Deluxe SE
2x 512 mb Kingston

- CnQ in BIOS aangezet

Nu heb ik even met dat Asus Cool 'n Quiet tooltje getest maar hij blijft maar op 2200 Mhz draaien.

Hoe kan dit? ik heb gewoon de instuctie gevolgd. M'n mobo heeft btw wel gewoon de standaard BIOS, dat is ff kijken versie 1001
Misschien helpt het om het nieuwste bios te installeren. Dat is versie 1004

Asus heeft ook nog een guide over Cool 'n Quiet online staan. Misschien moet je die nog eens rustig doorlezen om te kijken of je niets vergeten bent.

En heb je wel de nieuwste AMD driver?

[ Voor 14% gewijzigd door Piggen op 25-08-2004 11:19 ]

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08-08 11:08

MeNTaL_TO

The future is not set

PimpDiddy schreef op 25 augustus 2004 @ 11:09:

AMD Athlon64 3200+ NC
Asus K8V Deluxe SE
2x 512 mb Kingston

- CnQ in BIOS aangezet

edit:

Hmm te laat, een bios update dan maar.... Wel erg brak van Asus dat ze vrolijk reclame lopen te maken voor CnQ terwijl het er helemaal niet "standaard" op zit.

BTW, in de release notes van BIOS v1004 staat alleen dat er nieuwe CPU's worden ondersteund, er wordt niets gezecht over CnQ ondersteuning !?

Ik heb dezelfde mobo en het word pas sinds 1003 ondersteund (hoewel die bij mijn zwager met zelfde mobo en zelfde revisie pas vanaf 1004 ondersteund werd).

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

• JTB81
Lorn schreef op 25 augustus 2004 @ 11:08:
[...]

Vanaf BIOS versie F3 heb je pas CnQ support, waarschijnlijk dus inderdaad een kwestie van even een update uitvoeren. BIOS kun je hier vinden.
Ik draai hier de bios versie F8, dus dat kan het probleem niet zijn.

• LoEnaTiQ
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-02 23:23

LoEnaTiQ

Who? What? Where?

Indien je gebruik maakt van twee geheugen modules kan het zijn dat C&Q niet werkt ... zo is dat namelijk bij mij het geval. Optie voor C&Q is dan uit mijn bios verdwenen, totdat ik er maar een geheugen module in de eerste dimm slot heb zitten, dan werkt ie namelijk wel.

| My SpiderWeb |

• JTB81
ik draai idd met twee modules, zal straks even kijken of het wel werkt als ik de tweede eruit haal. Wel raar, zie het verband tussen het geheugen en de cnc functie niet.

• Race Eend
JTB81 schreef op 25 augustus 2004 @ 11:39:
ik draai idd met twee modules, zal straks even kijken of het wel werkt als ik de tweede eruit haal. Wel raar, zie het verband tussen het geheugen en de cnc functie niet.
Dat is gewoon een bug in de eerste AMd 64 moederborden. Wel erg slecht natuurlijk :(

• oeLangOetan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-02 15:22
Race Eend schreef op 25 augustus 2004 @ 11:54:
[...]

Dat is gewoon een bug in de eerste AMd 64 moederborden. Wel erg slecht natuurlijk :(
Op welke moederborden werkt het dan wel met 2 modules? (Ik heb 2 GB nodig, en ben bezig met een A64 mobo)

• Race Eend
oeLangOetan schreef op 25 augustus 2004 @ 13:33:
[...]

Op welke moederborden werkt het dan wel met 2 modules? (Ik heb 2 GB nodig, en ben bezig met een A64 mobo)
Als je nog geen processor hebt, dan moet je gewoon voor een Socket 939 moederbord en A64 (socket 939) processor gaan, daar werkt het wel gewoon prima en dat is sneller. :)

Mocht je al een moederbord hebben, dan zou ik als ik jou was even het A64 topic's doornemen:

[rml][ OC & INFO] AMD Athlon64 OC resultaten deel 5[/rml]

AMD Athlon 64 + cool 'n quiet

Cool & Quiet werkt niet

[ Voor 19% gewijzigd door Race Eend op 25-08-2004 14:20 ]

• oeLangOetan
Race Eend schreef op 25 augustus 2004 @ 14:15:
[...]

Als je nog geen processor hebt, dan moet je gewoon voor een Socket 939 moederbord en A64 (socket 939) processor gaan, daar werkt het wel gewoon prima en dat is sneller. :)

Mocht je al een moederbord hebben, dan zou ik als ik jou was even het A64 topic's doornemen:

[rml][ OC & INFO] AMD Athlon64 OC resultaten deel 5[/rml]

AMD Athlon 64 + cool 'n quiet

Cool & Quiet werkt niet
Ik weet onderstussen al waar ik naar moet zoeken maar vrees dat ik niets zal vinden.
Het probleem is het volgende, de meeste 754 borden hebben een apparte clock gen voor de laatste 2 modules (als ze er 3 hebben), daarop heeft cool 'n' quiet geen invloed & kan het dus niet werken :(
Hoewel, ik heb hoop voor de gigabyte K8NSNXP

(de 939's liggen niet binnen mijn budget)

[ Voor 10% gewijzigd door oeLangOetan op 25-08-2004 14:26 ]

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08-08 11:08

MeNTaL_TO

The future is not set

[...]

IIg op mijn Asus k8v SE deluxe revisie 1.12 met bios 1.004 (2 maal dane elec pc3200 512 MB) in bank 0 en 1.

Ik neem aan dat het ook wel werkt in de Asus K8N-E Deluxe (de nieuwste Asus, met Nforce3 250.)

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

• oeLangOetan
MeNTaL_TO schreef op 25 augustus 2004 @ 14:27:
[...]

IIg op mijn Asus k8v SE deluxe revisie 1.12 met bios 1.004 (2 maal dane elec pc3200 512 MB) in bank 0 en 1.

Ik neem aan dat het ook wel werkt in de Asus K8N-E Deluxe (de nieuwste Asus, met Nforce3 250.)
hm, BEDANKT, doch heeft iemand met een gigabyte K8NSNXP dit eens geprobeerd?

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

[...]
K8V Deluxe werkt probleemloos.

ARME AOW’er

• oeLangOetan
Heb iets gevonden over de Gigabyte:
Kan iemand die meer Duits kent dan mij me hiermee helpen
Beim K8NSNXP haben wir so einige Negativpunkte vorgefunden, von denen wir hier einige aufgreifen möchten. Da wäre zunächst ein mal die unendlich lange Bootzeit. Schuld daran ist die ewig dauernde Erkennung der Onboard-Geräte. Darüber lässt sich natürlich hinwegschauen, sofern man großen Wert auf diese Ausstattung legt. Gigabyte könnte da aber noch nachbessern und diese Zeit erheblich verkürzen.

Viel schlimmer empfanden wir da schon die Inkompatibilitäten mit dem Speicher. Zwar verrichtete Cool´n Quiet auch mit zwei double-sided Modulen seine Arbeit ordentlich, doch je nach Bestückung waren die Performanceunterschiede beachtlich. Zum Teil liegt dies an dem Umstand, dass bei Verwendung von zwei PC3200 Modulen der Speichertakt auf 157,9 MHz runtergesetzt wird, auch wenn wir versuchten die Einstellungen manuell vorzunehmen. Dieses Verhalten trat bei der Verwendung von einem Modul nicht auf. Der Speicher wurde mit vollem Takt angesprochen, jedoch wurden generell bei einigen unserer Module die Timings schlicht etwas zu "scharf" gesetzt und verursachten des öfteren Hänger oder Abstürze. Hier war dann schlicht Handarbeit angesagt, um die Timings manuell zu entschärfen. Allerdings war dies auch nicht immer von Erfolg gekrönt. Das Board weigerte sich oft eine langsamere CAS Latency zu verwenden, auch wenn es sich um die tatsächliche, vom Hersteller vorgegebene, handelte.

Da wir diesen Zustand aber nicht hinnehmen konnten, haben wir Gigabyte angeschrieben und noch am selben Tag ein Biosupdate erhalten, das die oben genannten Probleme mit den Speichermodulen beseitigt. Danach funktionierte die Speichererkennung reibungslos und die Module wurden auch nicht mehr runtergetaktet, wenn zwei zum Einsatz kamen. So sollte der Support eines Mainboardherstellers immer aussehen.
http://www.tweakpc.de/har.../gigabyte_k8nsnxp/s04.php

*als* ik het goed begrijp werkt werkt het dus op de K8NSNXP, het stuk over de compatibiliteits problemen begrijp ik niet goed

[ Voor 6% gewijzigd door oeLangOetan op 25-08-2004 21:40 ]

• guidooo
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-01 02:17

guidooo

Amd-64 ownage

edit:

en
Ik heb dezelfde mobo en het word pas sinds 1003 ondersteund (hoewel die bij mijn zwager met zelfde mobo en zelfde revisie pas vanaf 1004 ondersteund werd).
Ik kan vertellen dat mijn ASUS k8v se deluxe al prima vanaf 1001 cnq ondersteund.
Inmiddels al geupdate naar 1004 maar geen verschil, het blijft prima werken>

Waar wil je zitten in het hiernamaals?............Rokers of niet-rokers

Verwijderd

Ok, dan leg ik mn probleem ook maar ff uit dan. Nouja echt probleem is het niet, meer een bug.
Ik heb ff ter informatie een msi k8tneo en amd64 3000+. Ik heb alle updates van oa bios, processor en de programmaŽs. Ik gebruik het programma corecell van msi om de fanspeed/fsb/mhz in de gaten te houden.
Ik heb cnc geactiveerd en het werkt ook alles zoals het hoort.

Zet ik de computer echter in standby en dan weer aan gaat de fan op volle toeren draaien (zalman 7000a CU) en draait niet meer automatisch terug waneer de cnc mn cpu terug zet naar 1000mhz.
Ik moet dan corecell afsluiten, weer opstarten en dan pas draait de fan terug naar zn idle ~2100 toeren

heeft iemand dezelfde ervaring ?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 26-08-2004 08:54 ]

• rvrbtcpt
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-08 16:02
oeLangOetan schreef op 25 augustus 2004 @ 21:38:
Heb iets gevonden over de Gigabyte:
Kan iemand die meer Duits kent dan mij me hiermee helpen

<knip lap tekst>

*als* ik het goed begrijp werkt werkt het dus op de K8NSNXP, het stuk over de compatibiliteits problemen begrijp ik niet goed
Volgens de tekst zou het inderdaad moeten werken, ook met twee double sided reepjes.
Ze hebben het erover dat de herkenning van het geheugen slecht is en dat zelfs het handmatig instellen van de timings niet door het moederbord opgepikt worden.
Na een bios update was dit probleem echter verholpen.
Als je problemen hebt zou je die dus even moeten downloaden en flashen.

Verder staat er nog dat er door de langzame herkenning van de onboard apparaten een lange boot tijd is.

Verwijderd

das toevallig, ik heb ook zo ongeveer dit probleem,

amd64 3000+
MSI K8T neo fis2r
2 x 512 dual Twinmos DDR Ram
Ati Radeon 9700 SE

ik weet niet welke updates ik al heb (ben nu niet thuis) maar als ik mijn pc aanzet vanuit langere tijd uitstaan is ie stil, en binnen 5 minuten begint ie steeds harder te zoemen, dat zal dan wel de "Hot´nHerrie" optie zijn, maar als ik daarna alle proggies uitzet inc. monitor dan blijft hij gewoon takkeherrie maken, volgens mij schakelt ie dus echt niet terug...
Het kan misschien ook wel zijn dat ik op de zolder leef en ook wel vaker tussen 25° en 38° op mijn kamer is :Y) Misschien dat het na updaten beter word, misschien dat jullie meer weet ervan hebben.

Verwijderd

nou ik bedoel eigenlijk dat als ik de computer UIT de standby stand haal, dan krijgt mn cpu cooler(fan) denk ik geen signaal meer van het programma corecell, zodanig dat die gewoon volle toeren gaat draaien. Als ik corecell dan afsluit en het vervolgens weer start, krijgt de fan weer een signaal dat die kalm aan kan doen en dan gaat die weer naar zn 2100 rpm (idle)

ik weet niet of dit een bug is in corecell of een instelling in het bios die ik overzien heb, maar ik heb tot nu toe alles geprobeerd, tot heden te vergeefs

Verwijderd

En wat gebeurt er dan als je die corecell in eerste instantie NIET hebt draaien? en dan in die stand zet en dan weer inschakelt?
Ik heb dat proggie overigens zelf niet draaien, maar toch vind ik wel dat mijn fan ontzettend herrie schopt als ie effetjes aanstaat... misschien dat het in de winter beter word.... :Y)
Toch vind ik het raar dat ie wèl stil is als ie opstart (behalve als ik van een sessie reboot, dan is ie nog warm ofzo) Ik vond dat gedoe met dat Cool ´n Quit wel leuk, maar bij mij blijft het bij herrie herrie en nog meer herrie.... Toch maar alles beter instellen thuis gok ik... ;)

Verwijderd

nou je het zegt, ik heb net getest zonder corecell in de standby en weer terug, en het probleem blijft hetzelfde. het zal dus niet aan corecell liggen. ik denk eerder dat ik een volgende bios update moeten afwachten.
echter als ik dan corecell dan weer start gaat de fan weer back to 2100 rpm

ps gebruikt hier niemand de standby ?

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 26-08-2004 16:47 ]

Verwijderd

lol, ik gebruik NOOIT de standby :P gaat de pc pas in de C&Q modus als ie in standby is? (ik gebruik C&Q ook nooit, vandaar)

hmzzz, hoewel ik eigenlijk wel aan standby moet gaan denken... want als ik op mezelf woon met eigen energierekening over 2 weekjes O-)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 26 augustus 2004 @ 23:56:
lol, ik gebruik NOOIT de standby :P gaat de pc pas in de C&Q modus als ie in standby is? ...
weet je wel wat cool n quite is? zodra de cpu niets meer hoeft te doen zet hij de frequentie en de fsb op minimaal (bij mij gaat die van 2Ghz naar 1Ghz) en daardoor mag de fan op 2100 toeren aangenaam stil zijn werk doen

Verwijderd

ik weet wel wat die techniek is, dan word ie stil en koeler als ie niet gebruikt word... zoals de naam al aangeeft, maar aangezien jij het had over de standby modus van de pc dacht ik dat ik het misschien verkeerd begrepen had :P
maar bij mij word ie nooit stiller :? nou ja, ik zal het thuis nog wel eens uitzoeken, was ik gisteren te druk voor (tja, vriendin hè :*) )

Verwijderd

sorry voor de kleine kick maar dit leek me wel een gepast topic

ik heb sinds gisteren ook een amd 64 3200+ met een asus k8n-e deluxe mobo de cool en Quiet werkt op zich wel. maar niet echt naar behoren. de cpu klokt terug naar 1000mhz dat is ook de zien in het asus programmatje het voltage is dan 1.0750 volt maar de fan gaat helemaal niet langzamer draaien die blijft gewoon op 3100 toeren draaien met een temp van 26 graden.
en het andere probleem is:hij klokt niet terug. gebruik ik de cpu 100% hij blijft op 1000mhz draaien. cpu-z geeft dat aan en het programmatje ook (die geven gewoon 1000mhz aan)

ik gebruik windows xp professional sp1
alle drivers gewoon geinstalleerd.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 26-09-2004 23:50 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Zie de ventilator wel in de juiste header aangesloten?

Verwijderd

ja gewoon op de cpu fan_1 recht boven de CPU
ik maak nu gebruik fan fanQ als tijdelijke oplossing maar dit vind ik niet echt fijn werken
ik heb liever gewoon de echte functie.

ik heb ent de bios naar versie 1005 geupdate maar dat werkt ook niet

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 27-09-2004 14:07 ]

• nl0pvm
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:48
Hoi,

Ik heb dit moederboard wel en mijn fan draait niet onder de 30 graden. Je moet wel de functies die het bios heeft voor het regelen van je FAN's inschakelen!! dat staat standaard uit. |:(

succes!

Ps. het terugregelen van je fan's wordt geregeld door je bios dus evt driverproblemen hebben (gelukkig) geen invloed. :*)

Verwijderd

Ben zelf eigenaar van een ASUS K8V bordje en wil even reageren op een aantal mensen die zich af vroegen vanaf welke bios versie de K8V eigenlijk C&Q ondersteunde, om dat dit per persoon leek te verschillen.

Dat het verschilt per persoon kan kloppen. C&Q in combinatie met een Newcastle core wordt namenlijk pas vanaf bios 1004 ondersteund, de Clawhammer vanaf 1001. :)
Pagina: 1