win98 LAN verbinding doorsluizen naar W-LAN

Pagina: 1
Acties:

• fabstar81
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07-12-2025
nou ja...de titel zegt het al. is het mogelijk (kweet dat het andersom mogelijk is in XP) om je win98 LAN verbinding door te sluizen naar een W-LAN verbinding met een XP home laptop?

ervaring: w-lan uit de lucht geplukt (onbeveiligd netwerk) met de laptop, en toen met een kabeltje een vast netwerk aangelegd met een andere xp desktop.

schema was toen: wlan router -> dief fabstar81's laptop xp -> kabel LAN -> desktop pc XP.

schema wat ik nu wil is precies andersom:
server -> vaste lan -> win98 pc -> w-lan -> laptop xp home.

het is nu sort of in een begin stadium; de laptop heeft wel een draadloze verbinding met de win98 pc maar k kan verder niets. ik krijg nl geen ip adres van de win98 pc. op de laptop 169 ip adres en op de win98 heb ik ingesteld een 10.0.0.1 ip adres. maar na internet delen ingeschakeld te hebben heeft ie alles omgegooid. heel vreemd allemaal, maar niets heeft een ip adres nu op de win98 en over de vaste lijn heb ik dus ook geen inet meer.

goed, het moet dus mogelijk zijn in XP, maar kan iemand van jullie het ook met win98. ik moet ook nog ff zeggen dat het niet helpt dat er 3 lan adapters in de win98 pc zitten
1 10mbps, 1 10/100mbps, 1 wlan 54mbps.

nou, is dit een uitdaging of niet? ow ja, en mocht je je afvragen wwaarom ik er dan niet gewoon xp op draai.....dat past niet op een 400mb schijfje en mn 1,6gb schijf wordt niet herkend, op een 6gb krijg ik nix geinstalleerd (alleen handig dus als opslagruimte) en mn 40gb is laatst gecrashd en wil ik niet opnieuw formatteren omdatik nog steeds in de hoop ben om al mn 16.000 wallpapers die erop staan te redden. owja, en ook de backup van mn ouders natuurlijk

ik vermoed dat het ook opgelost kan worden met gateways in te stellen in de win98 pc. maar ik weet niet precies hoe dat werkt.

goed......let the games begin

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Je hebt in Windows 98 de beschikking over Internet delen :) Als je het wireless ap correct configureert en op de pc aansluit, vervolgens Internet deelt, komt het helemaal goed :)

Lees hierover ook nog even FAQ Network Troubleshooting en Hoe deel ik Internet ? :). Tevens zou je de verschillen tussen de verschillende OS'en kunnen vinden in de Windows Operating Systems - FAQ, onderdeel van Windows Operating Systems :)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• fabstar81
uhm...ik heb geen wireless access point. het is gewoone een ad hoc verbinding tussen 2 NIC's eigelijk. buiten dat, mijn server heeft ook al ip adres 192.168.0.1 en als ik dus in win98 de optie internet delen gebruik krijgen alle adapters in 98 automatische ip's. wat dus uitloopt op 169.xxx.xxx.xxx adressen. iik neem aan dat als je de wizard voltooid in 98, hij dus de vaste LAN kaart als inkomende verbinding ook 192.168.0.1 wilt geven. en 2 keer hetzelfde ip in een netwerk gaat niet werken.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Verwijderd

Je zou het met progjes zoals winroute kunnen proberen. Als ik zoiets even snel op wil zetten (voor spontane lan-party ofzo), doe ik dat vaak via een verbindingsbrug, maar die optie heb je volgens mij niet in 98. (Ik gebruik hiervoor een laptop met XP pro.)

Achter een brug kun je de DHCP-server in het eerste netwerk niet gebruiken trouwens, je moet dan dus met harde IP's werken of met een tweede DHCP-server.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 25-08-2004 09:07 ]

• fabstar81
dus eigelijk moet ik of nog eens kijken naar hoe win98 het nu precies oplost, of gewoon xp installen?

bout is gewoon dat ik geen hdd'je meer heb hiervoor. kep nog wel een 6gb waar ik nu toch maar weer 2000 op probeer te installen, maar echt formatteren doet ie niet :(

maar het moet gewoon lukken. ik ga vanmiddag na mn werk ff die wizard opnieuw installen. na die wizard krijg ik ook ineens een icoontje van gateway gebeuren of zo in de 98 machine....iemand die weet waar dat voor dient?

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

• fabstar81
nou ja, ik heb win98 maar opgegeven...ik heb nu in een andere pc die wireless kaart gedaan (xp) en dat gikng zoals verwacht goed. ik zit nu lekker draadlooz via de wireless gateway xp, op mn server.

wel cool eigelijk als je bedenkt als je een docje uitprint of zo... gaat eerst naar de pc met wireless PCI, die sluist het door naar de server, en die print het dan pas uit...l

de techniek staat voor nix zullen we maar zeggen :D

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Pagina: 1