Overclocken van een Pentium M (Dothan)

Pagina: 1
Acties:

• miekd
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-12-2011
Ik had een vraagje. Is het mogelijk om een Pentium M op het Centrino platform te overclocken?

Het gaat om een 1.7ghz 735 chip. (2mb cache, Dothan)

Het gaat mij niet om de hogere kloksnelheid, maar meer om een lagere muliplier en een hoger FSB.

one more thing...

• Luxx
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-05-2025

Luxx

Hijs nu het zeil gezwind...

er staat NU een artikel over op de frontpage, maar ik weet niet of dat een "gewone" Dothan is geweest, of een speciaal testers-only versie. IIG kan het daar dus wel.

HYEHEHEHEEHHEEHee, hier had iets zinnigs kunnen staan, maar dat is niet.

• miekd
Dat bericht liet mij tot deze post komen..

Mijn vraag is of dat ook in een laptop gaat..

[ Voor 65% gewijzigd door miekd op 25-08-2004 13:03 ]

one more thing...

• Domino
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 12:53
Al sinds jaar en dag zijn Intel CPU's multiplier locked op uitzondering van Engineer Samples na.
Lijkt me dat de Pentium M daar geen uitzondering op is.

• Hardfreak
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 03-01 12:14

Hardfreak

<!--

Hebben die mobiles niet een paar multi's naar beneden open staan om te downclocken als die idle is ???

@MLO2: Als er extra MP's zijn, dan zal je waarschijnlijk gebruik moeten maken van software om de FSB en de MP te veranderen, maar ik vrees dat noch de chip noch het geheugen in staat zal zijn om veel verder te kunnen gaan.
FSB -> CPUFSB (maar dan moet je wel weten welke clockgen er op het mobo zit)
Multi -> naam vergeten, iets met crystal ofzo :?
CrystalCPUID, maar dat is enkel voor AMD's

[ Voor 19% gewijzigd door Hardfreak op 25-08-2004 16:50 ]

Things I wish my life had: a debug port, a try-catch feature and good memory management

• Luxx
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-05-2025

Luxx

Hijs nu het zeil gezwind...

In het originele atikel wordt de 855gme chipset genoemd. Daarbij kunnen ze in ieder geval softwarematig je FSB overklokken. Dan als het goed is op iedere laptop met die chipset en aangezien dit DE centrino chipset(familie) is, moet dat lukken. Of je bios overklok ondersteuning biedt, hangt er maar vanaf welk merk je hebt. loop gewoon de biosinstellingen eens door.
Verder is er voor veel andere chipsets ook wel software beschikbaar, kijk eens naar CPUFSB, wat dat met best veel chipsets kan. Ook in de search is er wel eea over te vinden.

Bedenk je wel dat de koeling van je laptop niet optimaal is, en dat je dus niet zulke vette overklokresultaten zult zien, als in sommige desktop processoren.

HYEHEHEHEEHHEEHee, hier had iets zinnigs kunnen staan, maar dat is niet.

• miekd
ik ben niet zo into frans lezen, bedankt voor de opheldering.. ik zal het binnekort eens uitproberen

one more thing...

Pagina: 1