Router + Wireless Accespoint werken niet meer samen?

Pagina: 1
Acties:
  • 364 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Virax
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 29-09-2022
Ik heb een gaar routertje van qtec en een wireless accespoint van conceptronic.

Nu was de situatie altijd zo: Er waren 2 pc's aangesloten op het router en een wireless accespoint die de verbinding verzorgde voor mn laptop. Dit werkte ALTIJD perfect... TOTDAT ik mijn laptopje vanmiddag formateerde en alle meuk er opnieuw op heb gezet.

Na heel veel gepruts (accespoint moest weer in de ip reeks van het router gezet worden etc) was het dan gelukt om draadloos te internetten via de laptop.

Nu heb ik gezorgd dat het ssid verborgen is, zodat mn buren de verbinding niet kunnen zien en je hem alleen kan zien als je hem zelf toevoegd. Dit vond ik echter nog niet genoeg dus wil ik er nog een wachtwoord tussen, en DAAR gaan de problemen ontstaan.

Ik log in op het menu van het accespoint (192.168.1.10) en aangezien ik niet weet of het bij alle accespoints een beetje op elkaar lijkt zeg ik even wat ik invul:

Authentication: Open System (kon ook kiezen uit: shared key of wpa)
Encyption: Enabled (duh)
Key Type: Ascii
Key Size: 128 bits
Valid key: First
First key: xxxxxxxxxxxxx
Second key: (leeg)
Third key: (leeg)
Fourth key: (leeg)
Dan klik ik op apply en wordt alles omgezet naar HEX, na ja das goed, zo ging het altijd. Daarna accespoint resetten en dan naar de laptop.

Dubbelklikken op dat grafiekje die nog grijs is.
Toevoegen
Netwerknaam: die naam
Gegevenscodering (wep compatible) aangevinkt
Netwerkverificatie (gedeelde modus) aangevinkt
Netwerksleutel: xxxxxxxxxxxxx
Netwerksleutel bevestigen: xxxxxxxxxxxxx
Dan op oke.

En dan is de verbinding dus uitstekend (verbonden), maar ik kan niet internetten want ik krijg als ip: 169.254.200.148 (zou niet weten wat het is) en als subnet 255.255.0.0. Het lijkt er dus op dat zodra ik er een wachtwoord opzet hij geen ip adres meer krijgt van mn router, als ik het wachtwoord eraf haal krijgt ie wel weer gewoon een 192.168.1.x ip en werkt het internet dus wel.

Als ik handmatig het ip adres invul op
IP: 192.168.1.9
Subnet: 255.255.255.0
Gateway: 192.168.1.1 (router)

Dan staat dat er wel als ip adres maar kan ik verder niet pingen ofzo, dus werkt het ook niet.

Heeft iemand ENIG idee waar dit aan ligt? Het is echt ubervaag en ik heb nog nooit zoiets meegemaakt. De eerste keer met installeren ging alles goed dus het heeft gewoon gewerkt, ksnap er iig helemaal niks van en als iemand weet hoe dit kan dan heb ik echt DIEP respect voor die persoon ;)

Alvast bedankt.

Edit:
Ja, ik ben me op de hoogte dat ik ook hogere kwaliteit kan kopen dan die schrale huis tuin en keuken meuk, en ja ik kan ook een router en wireless ding in 1 kopen en ik kan ook ZONDER wachtwoord internetten, maar dat is op dit moment allemaal geen optie, het heeft gewerkt dus het moet weer werken en het zal vast een ontzettend dom foutje zijn van me want zo'n pro ben ik ook weer niet ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Virax op 25-08-2004 00:34 ]

Verwijderd

Bel anders de kpn O-)

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-03 14:25

DeMoN

Pastafari

Alles heb je goed staan.
Behalve wat je hier tikt:

"Netwerkverificatie (gedeelde modus) aangevinkt"

Uitvinken die hap en ik denk dat het werkt.

edit:

btw 169.254.200.148 is een standaard Windows adres die een NIC krijgt toegewezen als hij geen DHCP kan vinden. Als er meerdere computers in het netwerk dus geen DHCP kunnen vinden krijgen ze allemaal een IP uit de 169.254.200.* reeks van Windows toegewezen en dan kunnen ze met geluk toch met elkaar communiceren. Misschien beetje vreemd, maar dat vind ik ook :P

[ Voor 62% gewijzigd door DeMoN op 25-08-2004 11:31 ]

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:06
Bij je netwerk sleutel vul je toch wel die HEX codes in of niet ? :)

• Virax
DeMoN schreef op 25 augustus 2004 @ 11:28:
Alles heb je goed staan.
Behalve wat je hier tikt:

"Netwerkverificatie (gedeelde modus) aangevinkt"

Uitvinken die hap en ik denk dat het werkt.

edit:

btw 169.254.200.148 is een standaard Windows adres die een NIC krijgt toegewezen als hij geen DHCP kan vinden. Als er meerdere computers in het netwerk dus geen DHCP kunnen vinden krijgen ze allemaal een IP uit de 169.254.200.* reeks van Windows toegewezen en dan kunnen ze met geluk toch met elkaar communiceren. Misschien beetje vreemd, maar dat vind ik ook :P
Ik heb het uitgevinkt maar het heeft geen succes. Echt vaag. Ik stel het w8woord in op het accespoint, dan stel ik het wachtwoord in bij mn grafiekje op de laptop. Dan w8 ik even, dan vind ie de verbinding en zegt ie: "verbinding uitstekend" gaat ie ook groen branden, en dan moet ik dus als laatste nog een ip adres krijgen, dat duurt ff en dan krijg ik dus weer 169.254.200.148

Ik heb nu dus dat netwerkverificatie (gedeelde modus) uitstaan, maar het helpt dus niet : ;( .

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

-ViRaX- schreef op 25 augustus 2004 @ 13:05:
[...]

Ik heb het uitgevinkt maar het heeft geen succes. Echt vaag. Ik stel het w8woord in op het accespoint, dan stel ik het wachtwoord in bij mn grafiekje op de laptop. Dan w8 ik even, dan vind ie de verbinding en zegt ie: "verbinding uitstekend" gaat ie ook groen branden, en dan moet ik dus als laatste nog een ip adres krijgen, dat duurt ff en dan krijg ik dus weer 169.254.200.148

Ik heb nu dus dat netwerkverificatie (gedeelde modus) uitstaan, maar het helpt dus niet : ;( .
Uhm maar hoe zit het dan met je DHCP? Werkt die nog wel gewoon goed?

En als je het ditmaal weer eens handmatig instelt? Werkt het dan nog niet?

[ Voor 7% gewijzigd door DeMoN op 25-08-2004 14:28 ]

"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

• Virax
DeMoN schreef op 25 augustus 2004 @ 14:28:
[...]

Uhm maar hoe zit het dan met je DHCP? Werkt die nog wel gewoon goed?

En als je het ditmaal weer eens handmatig instelt? Werkt het dan nog niet?
Kweet niet hoe het met mn dhcp zit, ik vind het een beetje een vaag ding die router... Maar als ik het wachtwoord weghaal werkt het wel...

Als ik nu de zooi handmatig instel (qua ip adres en subnet etc) werkt het nog niet, ik kan het router en accespoint ook niet pingen. (met ipconfig zegt ie wel dat ie dan 192.168.1.3 als ip adres heeft).

• Virax
Ik zit nu bij een vriend, die heeft hetzelfde accespoint en daar werkt het wel zonder problemen dussss het is niet mn laptop maar moet mn router of accespoint zijn... Blijft vaag.

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

-ViRaX- schreef op 25 augustus 2004 @ 15:44:
[...]

Kweet niet hoe het met mn dhcp zit, ik vind het een beetje een vaag ding die router... Maar als ik het wachtwoord weghaal werkt het wel...

Als ik nu de zooi handmatig instel (qua ip adres en subnet etc) werkt het nog niet, ik kan het router en accespoint ook niet pingen. (met ipconfig zegt ie wel dat ie dan 192.168.1.3 als ip adres heeft).
Dat komt dus gewoon doordat je geen access krijgt van die accesspoint om die wireless verbinding te gebruiken. Zonder wachtwoord werkt het wel dus hier gaat het ergens fout.

Wat ik in je TS vaag vind is dat als je een 128 bit key instelt op je AP hij het ASCII password veranderd in HEX. Ik begrijp dit niet helemaal.
Neem anders eens een HEX wachtwoord, schrijf hem op en probeer het nog eens op deze manier. Kijk anders eens of je het wel met WEP 64 bits aan de praat krijgt.

• Virax
Die gast was even met me mee gegaan en hem viel iets op.

Als ik een ascii wachtwoord invoer zet mn accespoint hem automatisch om naar hex... Das gewoon een optie wat erin zit voor de mensen die geen hex kennen. Alleen bij hem bleef zijn hex ook op 128 bit staan en bij mij sprong het op 1 of andere gare manier op 64 (zelfde type accespoint).

Toen hebben we het wachtwoord gewoon in hex ingevuld en dat werkt wel... Eigenlijk dus heel vaag maar het werkt dus ik ga niet meer klagen.

Thnx iig voor je hulp demon :)

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

-ViRaX- schreef op 25 augustus 2004 @ 17:22:
Die gast was even met me mee gegaan en hem viel iets op.

Als ik een ascii wachtwoord invoer zet mn accespoint hem automatisch om naar hex... Das gewoon een optie wat erin zit voor de mensen die geen hex kennen. Alleen bij hem bleef zijn hex ook op 128 bit staan en bij mij sprong het op 1 of andere gare manier op 64 (zelfde type accespoint).

Toen hebben we het wachtwoord gewoon in hex ingevuld en dat werkt wel... Eigenlijk dus heel vaag maar het werkt dus ik ga niet meer klagen.

Thnx iig voor je hulp demon :)
Lees mijn vorige post eens:
Wat ik in je TS vaag vind is dat als je een 128 bit key instelt op je AP hij het ASCII password veranderd in HEX. Ik begrijp dit niet helemaal.
Neem anders eens een HEX wachtwoord, schrijf hem op en probeer het nog eens op deze manier. Kijk anders eens of je het wel met WEP 64 bits aan de praat krijgt.
:P

Maar goed, geen dank. Mooi dat het opgelost is :)

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:06
sorted.bits schreef op 25 augustus 2004 @ 11:32:
Bij je netwerk sleutel vul je toch wel die HEX codes in of niet ? :)
Goh ;) beetje late reactie, maar het lijkt er op alsof het antwoord er al stond.
Pagina: 1