Wat ik probeer te doen is het volgende:
Mijn oude 200 watt AT-voeding is opgeblazen doordat ik een fan op 7 volt wilde laten draaien terwijl hij aan stond. (stom, maar gebeurd is gebeurd...)
Gevolg, poef/flits en voeding dood.
Wat ik nog wel heb is een oude 300 watt ATX-voeding die het wel doet en dacht van, hey! Misschien kan ik die wel daarvoor gebruiken.
Ben toen direct aan het zoeken geslagen en ben wel op de volgende converter gestuit: http://www.3dcool.com/?mo...uct&sku=ATXtoAT-Converter
Toen ik het van dichtbij bekeek is het nog zo ingewikkeld niet, alleen maar de pin-outs even goed bekijken en dan de molex van de ATX even knippen en vastsolderen aan de AT zijde.
Op deze site heb ik het volgende gevonden: (sorry voor de stuk tekst)
http://www.dvss.com/dvss/pinouts/
-------------------------------------------------------------------------------------
Nou weet ik dat je in pricipe de ATX-PSU aan kan krijgen door pin 13 en 14 (kuch) kort te sluiten en de atx aan gaat door middel van een simpele aan- en uitknopje.
Nu blijft voor mij nog de vraag waar ik die powergood (oranje draad op at-schema) vandaan haal.
Bij de Maxpower-voeding (ATX) heb ik in principe al de P9-connector al opzitten dus dat is al 1 probleem opgelost.
Mijn kleine vraag is dus om advies te vragen welke draadjes ik het beste zou kunnen aansluiten om het geheel weer draaiende te krijgen.
p.s. mijn excuses als het onduidelijk overkomt, maar ik ben niet echt zo thuis in de elektra-wereld maar solderen gaat zeker wel.
Even nog verder gezocht en deze topic lijkt wel erop, maar uberoud dus met de gedachte die niet te kicken ben ik maar een nieuwe topic begonnen.
bobo1on1 in "ATX voeding op AT moederborf -> c'est po..."
(wel een beetje jammer dat dit bijvoorbeeld niet in de FAQ terug te vinden is, zou wel geinig zijn
)
Ik hoop dat ik goede reacties/tips krijg of dat ik weer naar een pc-discount moet gaan om een "nieuwe" voeding te kopen.
En natuurlijk met de gedachte dat ik niet mijn pc-tje opblaas.
Mijn oude 200 watt AT-voeding is opgeblazen doordat ik een fan op 7 volt wilde laten draaien terwijl hij aan stond. (stom, maar gebeurd is gebeurd...)
Gevolg, poef/flits en voeding dood.
Wat ik nog wel heb is een oude 300 watt ATX-voeding die het wel doet en dacht van, hey! Misschien kan ik die wel daarvoor gebruiken.
Ben toen direct aan het zoeken geslagen en ben wel op de volgende converter gestuit: http://www.3dcool.com/?mo...uct&sku=ATXtoAT-Converter
Toen ik het van dichtbij bekeek is het nog zo ingewikkeld niet, alleen maar de pin-outs even goed bekijken en dan de molex van de ATX even knippen en vastsolderen aan de AT zijde.
Op deze site heb ik het volgende gevonden: (sorry voor de stuk tekst)
http://www.dvss.com/dvss/pinouts/
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
| Power Connections: Main Board (System PCB) Standard DC Power Connector(s) O Y r e B B B B W a l B l l l l h n R l l a a a a i R R R g e o u c c c c t e e e e d w e k k k k e d d d ___________ ____________ | | | | | P8 | | P9 | | | | | ----------- ----------- Wire Color Assignment Black ------------------------------- Ground Orange -------------------------- Power Good (+5V DC) Red ---------------------------------- +5 VDC White --------------------------------- -5 VDC Yellow ------------------------------- +12 VDC Blue -------------------------------- -12 VDC Note!! When installing the P8/P9 connector be sure that the four black wires are adjacent to each other in the center of the connector. The Red and Orange wires are on the outside edge of the connector. ATX 20 pin power connector Pin# Pin# ----------------------- | 3.3V 11 1* 3.3V | | -12V 12 2 3.3V | | COM 13*(Gnd) 3 COM | | PS-ON 14* 4 +5V | | COM 15 5 COM | | COM 16 6 +5V | | COM 17 7 COM | | -5V 18 8 PW-OK| | +5V 19 9 5VSB | | +5V 20 10 +12V | -------------------------- * NOTE!! On ATX supplies the power supply on/off functions are controlled thru the motherboard connector. See pins 1, 13 and 14 for 3.3V, GND and power on signal. Peripheral DC Power Connector Y B B e l l l R a a l e c c o d k k w Wire Color Assignment Red ------------------------------- +5 VDC Black ------------------------------ Ground Yellow ----------------------------- +12 VDC |
-------------------------------------------------------------------------------------
Nou weet ik dat je in pricipe de ATX-PSU aan kan krijgen door pin 13 en 14 (kuch) kort te sluiten en de atx aan gaat door middel van een simpele aan- en uitknopje.
Nu blijft voor mij nog de vraag waar ik die powergood (oranje draad op at-schema) vandaan haal.
Bij de Maxpower-voeding (ATX) heb ik in principe al de P9-connector al opzitten dus dat is al 1 probleem opgelost.
Mijn kleine vraag is dus om advies te vragen welke draadjes ik het beste zou kunnen aansluiten om het geheel weer draaiende te krijgen.
p.s. mijn excuses als het onduidelijk overkomt, maar ik ben niet echt zo thuis in de elektra-wereld maar solderen gaat zeker wel.
Even nog verder gezocht en deze topic lijkt wel erop, maar uberoud dus met de gedachte die niet te kicken ben ik maar een nieuwe topic begonnen.
bobo1on1 in "ATX voeding op AT moederborf -> c'est po..."
(wel een beetje jammer dat dit bijvoorbeeld niet in de FAQ terug te vinden is, zou wel geinig zijn
Ik hoop dat ik goede reacties/tips krijg of dat ik weer naar een pc-discount moet gaan om een "nieuwe" voeding te kopen.
En natuurlijk met de gedachte dat ik niet mijn pc-tje opblaas.
[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 25-08-2004 06:52 ]