[Mandrake 7] krijg de partities niet op orde voor de install

Pagina: 1
Acties:

• Gwannoes
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-02 22:23

Gwannoes

Solderen moet je leren

Topicstarter
Help mij!!!!

Ik ben een beginneling, maar volgens mij is dit echt wazig... Ik heb geloof ik het hele internet (inclusief GoT) al afgezochd, maar werd niet wijzer.

Ik ben op een Compaq Deskpro 4000 (P166MMX;128MB;1,6GB) Mandrake 7.0 aan het installeren, althans dat probeer ik.
Ik heb de volgende keuzes gemaakt:
Soort installatie: aangepast
soort toepassing: server

Op een gegeven moment komt de installer met een partitioner (DiskDrake). Maar hoe ik de partities ook definieer, hij kapt er telkens mee bij het formatteren. Dan geeft hij, na een tijdje te hebben gerateld en te formatteren van hda5 (geloof ik...), de melding; "An error occured. Swap area needs to be." Nu snap ik zowieso deze cryptische melding niet, maar ik gok dat het te maken heeft met de grootte van de swap-partitie. Die stond "standaard" bij automatisch toewijzen, op 143 MB.

mijn indeling:
10MB /boot
ca 650 mb /
dan de /swap
de rest is /home

Ik heb de swap geprobeerd op 256MB te zetten; werkt niet. Zelfde foutmelding. Ook nog geprobeerd de swap helemaal vooraan te zetten --> werkte niet.
Toen geprobeerd de swap na de 10 MB /boot --> werkte niet. Zelfde wazige melding.
Ook geprobeerd de wap helemaal aan het einde --> werkte niet. Zelfde melding

Wat doe ik nou fout? 8)7

Als je meer info nodig hebt wil ik die graag geven... zeg het maar!

[ Voor 9% gewijzigd door Gwannoes op 24-08-2004 22:36 . Reden: extra info ]

Hmmz, hier komt dus m'n sig

• Gwannoes

Gwannoes

Solderen moet je leren

Topicstarter
KRIJG NOU WAT!!!
Ik heb het nu zo:

hda1 /boot 11MB
hda5 / 923 MB
hda6 swap 128MB
hda7 /home 484 MB

Was hij helemaal klaar met formatteren, gaf hij de melding (ongeveer):
"er is een fout opgetreden. mkdir : directory /mnt/home: File exist"

en ik kan dus weer opnieuw beginnen... :( Is dit nou iets doms van mij? Of is dit inderdaad vreemd...

[ Voor 5% gewijzigd door Gwannoes op 24-08-2004 22:45 ]

• Gwannoes

Gwannoes

Solderen moet je leren

Topicstarter
Weet niemand iets? Is misschien m'n HD stuk?

• Flydude
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:11

Flydude

Mighty pirate

Probeer anders een recente release van Mandrake te installeren, Mandrake 10 ofzo. Oude distro's werken niet altijd even lekker meer.
Mocht je dan nog problemen met DiskDrake hebben, dan horen we dat wel weer.

I am rubber, you are glue

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05-2025
Oude distributies installeren is over het algemeen niet aan te raden. De nieuwe Mandrake zal te zwaar zijn. Probeer eens een wat 'lichtere' distributie. Zelf vind ik libranet geschikt voor dit doel. Zie verder in het topic dat speciaal voor dit onderwerp is.

• Gwannoes

Gwannoes

Solderen moet je leren

Topicstarter
Helaas zit ik gebonden aan deze distro. Ik moet namelijk het beheer van een bestaande linux-server op me gaan nemen voor een leefgemeenschap. Wel bedankt dat jullie hier even naar kijken.
Op het gebied van windows weet ik wel het een en ander, maar met linux ben ik vrij nieuw. Ik heb al een boek gekocht en ben er in bezig, maar ik wil graag een pc-tje hebben waarop ik het kan uitproberen; experimenteren.

Op zich zou het moeten werken, want op deze PC heeft ook al mandrake 7.0 gestaan. Heeft iemand een idee

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-02 15:00
kun je niet met pqmagic ofzo iets de partitie indeling aanmaken en dan de distro intalleren dus zeg maar het partitionerings gedeelte buiten de installatie om doen

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Moet de swap bij linux niet 1,5x of 2x zo groot zijn als je intern geheugen? In jou geval dus 196 of 256?

Verder zou ik het niet weten, ik heb zelf altijd met slackware gewerkt.

It’s the economy, stupid!

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik zie dat het schijfje aan de kleine kant is. Probeer gewoon eens 1 root filesystem, dus geen /boot en geen /home. Ik zie hier de zin er niet zo van in, eens kijken wat dit doet met het probleem. Swap moet idd wel, maar hier kun je volstaan met 128 tot 256 MB, 192 MB is al een prima keuze. Aan de grootte van je swap zal het niet liggen. 128 MB fysiek geheugen is genoeg om een setup te draaien, ook partities.

Formatteren is een Windows term en dat is niet wat hier gebeurt. Wat wel gebeurt is het aanmaken van (nieuwe) filesystems op daarvoor gereserveerde ruimte (partities, /dev/hda1, /dev/hda2, etc..).

Ik snap niet hoe je op /dev/hda5 komt. /dev/hda5 is een partitie in een extended partitie (Microsoft verzinsel) en dat heb je sowieso met alleen root, /boot, /home en swap niet nodig.

Die fout uit de 2e post lijkt mij het resultaat van het mounten van reeds aanwezige filesystems door setup. Jij maakt een nieuwe /mnt/home, maar de oude is ooit gemount en de dir (mountpoint) /mnt/home bestaat al en op dat (onschuldige) probleem loopt setup stuk.

Advies: Booten en partitietabel met setup helemaal leegmaken. Daarna setup afsluiten en rebooten. Setup start dan op zonder oude partitie tabel op de harddisk.

Lukt het wissen van de partitietabel niet? (bv. omdat setup partitietabel pas wil schrijven als er nieuwe partities zijn). Download een bootable compacte Linux distro (zijn er zat, ook op floppy) en geef achter de prompt het volgende commando: dd if=/dev/zero of=/dev/hda count=256

Volgende stap is Mandrake setup opnieuw booten.
Maak de volgende partities aan: Eerst een grote root-partitie (/) en daarna nog een swap van 192 MB. Handmatig dus, zelf partities invoeren. Dat is alles. Dan moet het lukken..

Verwijderd

Ppl, Wat een bullshit. Als men niet uit de install komt meteen beginnen te zeiken over dat het systeem te langzaam zou zijn en maar meteen overstappen op een nieuwe distro ?:S

• Gwannoes

Gwannoes

Solderen moet je leren

Topicstarter
Mensen, hartelijk dank voor deze informatie. Ik heb nu weer iets om mee verder te gaan. Vooral de post van Svdmeer lijkt me nuttig. Ik ga er volgende week waarschijnlijk pas mee verder, maar ik laat weten of het gelukt is!!! :)

Verwijderd

Uit ervaring kan ik zeggen dat Mandrake 10 op een dergelijk systeem best wel zal lopen; beperk je tot icewm of een dergelijke lichte wm, vergeet gnome en kde (en bijbehorende applicaties).

En ja, neem voor je eigen plezier mandrake 10 en niet 7, die is oeroud en niet meer up to date. Dat betekent o.a. dat je met vreselijke security gaten zult zitten, bv openssh enzo....
Echt af te raden.

• Gwannoes

Gwannoes

Solderen moet je leren

Topicstarter
svdmeer schreef op 01 september 2004 @ 14:23:
...
Advies: Booten en partitietabel met setup helemaal leegmaken. Daarna setup afsluiten en rebooten. Setup start dan op zonder oude partitie tabel op de harddisk.
[...]
Volgende stap is Mandrake setup opnieuw booten.
Maak de volgende partities aan: Eerst een grote root-partitie (/) en daarna nog een swap van 192 MB. Handmatig dus, zelf partities invoeren. Dat is alles. Dan moet het lukken..
Dit heb ik gedaan, maar het werkt nog steeds niet. Ik krijg nu de volgende melding:
Writing of partition table failed at /usr/bin/perl-install/partition-table.pm
line 402
Dit krijg ik als ik tijdens de install partities heb aangemaakt en ik klik op "klaar". Hij geeft dan aan dat de partitietabel van schijf hda wordt weggeschreven, en meteen daarna dit bericht. Hoe kan dat?

En nog even voor de duidelijkheid: ik MOET deze distro gebruiken!

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:56
Je kunt met een simpele dos flop en fdisk ook je partities weggooien, probeer dat anders eens.

Zorg gewoon dat je weer opnieuw begint met een compleet lege, ongepartitioneerde schijf. (Ook partitionmagic kan dit)

...

• ge-flopt
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:25
Ik heb ook zoiets gehad met de installatie van mijn debian bak. Die bleef op verschillende punten hangen tijdens de installatie. Dan weer problemen met mounten, dan weer dat hij dirs niet aan kon maken. Uit eindelijk bleek het probleem in het geheugen te zitten.

Draait je pc toevallig op 133 MHZ en is je geheugen maar 100 ofzo? EVT overclocking terug draaien.

• reinouts
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:55
Het installeren van zo'n vreselijk oude distro is niet erg verstandig, al helemaal niet als het ding aan internet komt te hangen. Security updates worden allang niet meer gemaakt voor de 7.x serie!

• Gwannoes

Gwannoes

Solderen moet je leren

Topicstarter
IceM schreef op 02 september 2004 @ 18:49:
Je kunt met een simpele dos flop en fdisk ook je partities weggooien, probeer dat anders eens.
[...]
Weet je wel zeker dat dit werkt? Ik heb het nl. al geprobeerd, maar fdisk zag een extended partitie zonder partities er in, maar hij kon hem niet verwijderen omdat de extended partitie niet leeg was!! Beetje vreemd... :?
[...]
Zorg gewoon dat je weer opnieuw begint met een compleet lege, ongepartitioneerde schijf. (Ook partitionmagic kan dit)
Ik zal de schijf vanavond eens in mijn windows-PC hangen, met partition magic indelen en op fouten controleren. Ik houd jullie op de hoogte.

• Gwannoes

Gwannoes

Solderen moet je leren

Topicstarter
OK, mensen: hier de oplossing...

Het bleek gewoon aan de harde schijf te liggen! }) Ik heb hem in m'n XP-bak gehangen. Daar gaf de SMART al aan dat de schijf slecht is, en toen ik hem met partition magic wilde bekijken gaf pqmagic bij het opstarten gelijk de melding dat de partitietabel fouten bevat, en sluitte weer af.

Dus ik een andere schijf er in stoppen (1,2 GB :'( ) en toen wilde hij meteen installeren hoor!

Bedankt voor de moeite, maar mijn probleem is nu opgelost.

Enig ander probleem dat ik heb is dat nu de BIOS een foutmelding geeft omdat de schijf niet dezelfde is ( "1790- disk 0 error"). En ik weet niet hoe ik in de bios moet komen :'( Maar dat hoort niet in NOS thuis...

[ Voor 6% gewijzigd door Gwannoes op 08-09-2004 20:53 ]

• usr-local-dick
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik kan me nogal gedoe herinneren toen ik ooit met een Compaq bezig was. Die kutbakken slaan een gedeelte van het BIOS op disk op en als je tijdens een install die eerste partitie wist dan boot ie niet meer |:(
Sindsdien geen Compaq for moi...

edit:
kan het niet laten om nog even door te zeiken over Mandrake 7 - stel je installeert die dan heb je net zoveel werk om het up te daten dan om 10 te snappen. Versie 7 is al bijna 4 jaar oud volgens mij.
Als je nou eens Debian neemt...
Dan hoef je niet bang te zijn dat je je apps moet upgraden want current Debian packages zijn vaak al 4 jaar oud }) - alleen wel gepatched voor security holes.

[ Voor 47% gewijzigd door usr-local-dick op 09-09-2004 00:07 ]

• Gwannoes

Gwannoes

Solderen moet je leren

Topicstarter
usr-local-dick schreef op 09 september 2004 @ 00:01:
Ik kan me nogal gedoe herinneren toen ik ooit met een Compaq bezig was. Die kutbakken slaan een gedeelte van het BIOS op disk op en als je tijdens een install die eerste partitie wist dan boot ie niet meer |:(
Sindsdien geen Compaq for moi...

edit:
kan het niet laten om nog even door te zeiken over Mandrake 7 - stel je installeert die dan heb je net zoveel werk om het up te daten dan om 10 te snappen. Versie 7 is al bijna 4 jaar oud volgens mij.
Als je nou eens Debian neemt...
Dan hoef je niet bang te zijn dat je je apps moet upgraden want current Debian packages zijn vaak al 4 jaar oud }) - alleen wel gepatched voor security holes.
Dan zal ik nog één offtopic reactie plaatsen:
Dat met die BIOS kom ik vast wel uit... Ik gooi die schijf noi één keertje leeg en maak een nieuwe diagnostic partition aan, dan weer linux erover en klaar...

Over mandrake: Jongens zeur er maar niet meer over! Die "server" die ik ga beheren draait ook op een deskpro 4000 P166MMX, dus ik ga eerst dat leren. Als ik er wat meer in zit, zal ik ook behoefte krijgen aan een andere distro, en dan zal ik vragen om wat snellere hardware zodat ik mandrake 10 kan draaien. Dat kan toch niet op een P166MMX? :)
Bovendien heb ik begrepen dat er toch bijna geen services draaien. Het enige dat die bak momenteel doet is het internet routen, en we willen hem ook gaan gebruiken voor data-opslag.

• Flydude
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:11

Flydude

Mighty pirate

Nah.... nog één off-topic reactie terug dan maar...

Is die bak die je gaat beheren wel regelmatig geüpdated? Als dat niet zo is, dan vraag je wel een beetje om security problemen. En als-tie wel regelmatig geüpdated is, dan kan je net zo goed Mandrake 10 installeren, want dan heb je dezelfde versies van de software.

En daarnaast, Mandrake 10 (net als andere distro's) draait prima op een P166, zolang je maar geen grafisch geweld verwacht.

I am rubber, you are glue

• usr-local-dick
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik zeur niet - ik geef zeer dringend advies :o
Het maakt niet uit welke versie je draait op een 166 MMX, alle kernels draaien erop, en je geeft zelf al aan dat er weinig services draaien. Bovendien is 128 Mb meer dan genoeg.
Heeft die andere machine (waar je het van af moet kijken) eigenlijk een GUI of niet?
Pagina: 1