Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[bug] search... vindt 'maag' niet

Pagina: 1
Acties:
  • 35 views sinds 30-01-2008

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:32

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Topicstarter
Ik ben met de search bezig en zoek postings met het woord maag erin. Ik krijg allemaal gekke resultaten terug maar geen met het woord maag erin. Het lijkt erop dat de een of andere manier maag wordt vervangen door mag.

Kijk maar eens naar naar deze search, zoeken naar maag met als topicstarter Maasluip. In de url van de searchstring staat al het woord mag, blijkbaar voor de highlight in de samenvatting van de resultaten.
Pak het eerste resultaat, Film downloaden die gisteren op TV was en je zult zien dat het woord maag er absoluut niet in voorkomt.

Strange isn't it?

Signatures zijn voor boomers.

• Mac_Cain13
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13-10 20:39
Hmm, volgens mij is dat een feat genaamt 'Stemming' die o.a. in de FAQ word genoemt. Je kunt 'Stemming' omzeilen door je keyword met een hoofdletter te laten beginnen, maar dat werkt nu niet door de bug in de search. :P
Volgens mij is dat wat je probleem zou kunnen zijn en hoe je hetzou kunnen oplossen (als de search weer bug-loos is).

Ik vind overgens het woord maag wel vreemd 'gestemd' naar mag, maar dat zal wel zijn omdat je door een typo een extra 'a' kan typen ofzo. Anyway, een devver of ander soortige crew kan je vast uitsluitsel geven.

[ Voor 52% gewijzigd door Mac_Cain13 op 24-08-2004 22:34 ]

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Nee, dat komt door het meervoud. Maag, magen = mag. Ik heb wel es iemand wat voorstellen zien doen die hier beter mee omgaan, maar die zijn nooit door de betreffende developers (van de snowball-stemmer) ingevoerd.

Helaas alleen dat dat weer net een van die gevallen is waar de stemming ook nadelig is. Overigens is het gelukkig niet een woord dat veelvuldig op een techforum gebruikt wordt ;)
't Woord met een hoofdletter schrijven gaat overigens ook in toekomstige versies van react dit probleem niet verhelpen. Dus dat zal ik nog een keer uit die manual moeten halen.

• stefanbstefan
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-07 09:42
Inderdaad, als je zoekt naar zaal worden er topics gevonden met "zal" :9

• Mac_Cain13
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13-10 20:39
ACM schreef op 24 augustus 2004 @ 22:48:
Nee, dat komt door het meervoud. Maag, magen = mag. Ik heb wel es iemand wat voorstellen zien doen die hier beter mee omgaan, maar die zijn nooit door de betreffende developers (van de snowball-stemmer) ingevoerd.
Ah op die manier. Dat had ik aan de hand van het bomen voorbeeld natuurlijk kunnen weten. Dom ;)
Helaas alleen dat dat weer net een van die gevallen is waar de stemming ook nadelig is. Overigens is het gelukkig niet een woord dat veelvuldig op een techforum gebruikt wordt ;)
't Woord met een hoofdletter schrijven gaat overigens ook in toekomstige versies van react dit probleem niet verhelpen. Dus dat zal ik nog een keer uit die manual moeten halen.
Komt er nog wel een andere manier om dit te omzeilen? Af en toe is het namelijk wel handig. Of word de plaatstvervangende feat van React zo slim dat we dat hoofdletter gebeuren helemaal niet meer nodig hebben. :P

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Topicstarter
Mac_Cain13 schreef op 24 augustus 2004 @ 23:04:

Komt er nog wel een andere manier om dit te omzeilen? Af en toe is het namelijk wel handig.
Dat lijkt me ook wel wenselijk ja. Het is allemaal leuk en aardig dat je met tik- of spelfouten wil omgaan, maar ik heb weinig zin om eerst door tig foute hits te moeten zoeken naar de posting waar het wel goed is gekomen. En omdat 'mag' ook nog eens gehighlight wordt en 'maag' niet vrees ik dat de search dus gewoon op 'mag' zoekt en niet eens op 'maag' waardoor mijn zoekterm gewoon niet gevonden wordt. Het middel is dan erger dan de kwaal.

Een of andere operator dat de stemming uitgeschakeld wordt is dus zeker wenselijk. Curly braces {} misschien?

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Het is wel wenselijk, maar verdubbelt de zoekdatabase in grootte en is om die reden in de achterliggende Xapian-software er uit gehaald. En uiteraard is dat om performance redenen dan ook niet zo handig om te doen.

't Woord maag wordt overigens wel degelijk gevonden, net als zaal en boom. Helaas alleen zijn er zo veel meer mag's dat het lijkt of maag gewoon niet voorkomt. Je zult dan ook een poging moeten doen je query uit te breiden zodat je geen of minder foute resultaten krijgt. Bijvoorbeeld door phrase's op te geven of door andere woorden dmv AND toe te voegen.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Topicstarter
ACM schreef op 25 augustus 2004 @ 21:19:
't Woord maag wordt overigens wel degelijk gevonden,
Ik wilde dit nog even controleren, heb er een paar dagen overheen laten gaan om zeker te zijn dat dit topic in de searchdatabase zit, maar als ik zoek met trefwoord maag en TS maasluip dan komt dit topic niet in de resultaten. Ook niet als ik specifiek in BUG zoek.
Ook niet als ik op mag zoek trouwens, dus misschien zitten andere effecten me hier in de weg? Komt BUG wel in de searchdatabase?

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-11 22:17

chem

Reist de wereld rond

Jah, bug komt ook in de DB

topic is oud :P

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.