Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Heel simpel schakelaar vraagje!

Pagina: 1
Acties:
  • 52 views sinds 30-01-2008

• -elw00d
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16:54
Ik heb een hele simpel vraagje, maar pc is net nieuw en heb geen zin in een kapotte voeding enz.

Het idee is heel simpel, ik wil bijv 's nachts me kastkoeling uit doen dmv een aan/uit schakelaartje die ik in een 3,5" frontje maak. Fancontrollers enzo is helemaal niet nodig, ik wil gewoon alleen aan/uit knopje zodat met 1 knopje me 5 kastkoelers in 1 keer aan/uit gaan!
Anders moet ik me kast opendoen en stekker eruit trekken en das ook zo kneus om dat telkens te moeten doen!

Dus kan iemand ff bevestigen dat dit gewoon goed werkt ?

Aan de laatste stekker zitten dus alle 5 de casefans gewoon doorgelust!

Alvast bedankt.

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~dalst033/Schema.JPG

[ Voor 6% gewijzigd door -elw00d op 24-08-2004 21:19 ]

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:08
zal werken.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Verwijderd

dan zet je gewoon een schakelaartje tussen de 12 volt lijn of whatever. maareumm.. vallen je coolers niet uit als je je pc uitschakelt?
naftebakje was me voor..:D

maar als je een adder doorbreekt is wel genoeg hoor.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2004 21:21 ]

• -elw00d
Verwijderd schreef op 24 augustus 2004 @ 21:20:
dan zet je gewoon een schakelaartje tussen de 12 volt lijn of whatever. maareumm.. vallen je coolers niet uit als je je pc uitschakelt?
naftebakje was me voor..:D

maar als je een adder doorbreekt is wel genoeg hoor.
Ik laat me pc wel is aanstaan voor dvd'tje downloaden ofzow.. en dan heb ik die 5 kastkoelers niet nodig! :)

Maar hoef alleen plus en min van de koelers te schakelen! dus tussen de gehele 12v hoeft geen schakelaar!

Verwijderd

waarom eigelijk de min schakelen ? dit heeft weinig nut voor simpel aan/uit. de gele (+) draad onderbreken en aansluiten is voldoende :)

offtopic:
wel een erg n00bische vraag :p btw

• -elw00d
Verwijderd schreef op 24 augustus 2004 @ 21:23:
waarom eigelijk de min schakelen ? dit heeft weinig nut voor simpel aan/uit. de gele (+) draad onderbreken en aansluiten is voldoende :)

offtopic:
wel een erg n00bische vraag :p btw
Ben nog niet zo'n held met electronica! Maar heb je idd gelijk in.. hoef alleen maar geel te onderbreken met een schakelaar!

• naftebakje
  • Laatst online: 15:08
-elw00d schreef op 24 augustus 2004 @ 21:26:
[...]

Ben nog niet zo'n held met electronica! Maar heb je idd gelijk in.. hoef alleen maar geel te onderbreken met een schakelaar!
LOL...dat noem je electronica....warme melk met honing noem je dan farmaceutica 8)7

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-10 17:00
-elw00d schreef op 24 augustus 2004 @ 21:17:
Ik heb een hele simpel vraagje, maar pc is net nieuw en heb geen zin in een kapotte voeding enz.

Het idee is heel simpel, ik wil bijv 's nachts me kastkoeling uit doen dmv een aan/uit schakelaartje die ik in een 3,5" frontje maak. Fancontrollers enzo is helemaal niet nodig, ik wil gewoon alleen aan/uit knopje zodat met 1 knopje me 5 kastkoelers in 1 keer aan/uit gaan!
Anders moet ik me kast opendoen en stekker eruit trekken en das ook zo kneus om dat telkens te moeten doen!

Dus kan iemand ff bevestigen dat dit gewoon goed werkt ?

Aan de laatste stekker zitten dus alle 5 de casefans gewoon doorgelust!

Alvast bedankt.

[afbeelding]
Op zich zal dit wel werken, maar ik raad je af om de fans "door te lussen" (= serieel schakelen)
aangezien elke fan dan fijn 2,3 volt tot zijn beschikking heeft. Een gemiddelde fan heeft zo'n 5 a 6 volt nodig om alleen al op te starten, daarna kan die wel met wat minder voltjes overweg, maar 2 is veel te weinig.

Wel is het mogelijk om ze met zijn allen parallel aan elkaar aan die molex te zetten. Dan krijgen ze allen netjes 12 volt en zullen ze gewoon kunnen werken. :)

Kijk tenslotte wel even uit dat jouw voeding die spanningspieken kan verwerken die je krijgt bij het in- en uitschakelen van je fans, en pas ook op dat je (bij een verbouwing oid.) diezelfde molex niet gebruikt voor het aansluiten van iets anders dan die fans. want als je dan een keertje moe of bezopen denkt van "Hee, wat maakt die PC een lawaai, laat ik hem eens wat zachter zetten" en je hebt er ee HD aan hangen, kun je interessante effecten verwachten :P

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

• -elw00d
BlackSash schreef op 24 augustus 2004 @ 21:40:
[...]

Op zich zal dit wel werken, maar ik raad je af om de fans "door te lussen" (= serieel schakelen)
aangezien elke fan dan fijn 2,3 volt tot zijn beschikking heeft. Een gemiddelde fan heeft zo'n 5 a 6 volt nodig om alleen al op te starten, daarna kan die wel met wat minder voltjes overweg, maar 2 is veel te weinig.

Wel is het mogelijk om ze met zijn allen parallel aan elkaar aan die molex te zetten. Dan krijgen ze allen netjes 12 volt en zullen ze gewoon kunnen werken. :)

Kijk tenslotte wel even uit dat jouw voeding die spanningspieken kan verwerken die je krijgt bij het in- en uitschakelen van je fans, en pas ook op dat je (bij een verbouwing oid.) diezelfde molex niet gebruikt voor het aansluiten van iets anders dan die fans. want als je dan een keertje moe of bezopen denkt van "Hee, wat maakt die PC een lawaai, laat ik hem eens wat zachter zetten" en je hebt er ee HD aan hangen, kun je interessante effecten verwachten :P
Nee heb er alleen fans aanhangen! Alleen ik snap niet precies wat je bedoelt met paralel aansluiten.. zou je is schetsje ofzow kunnen maken... et zijn trouwens wel maar 5 fans die maar 12db maken en heel weinig toeren draaien dus ook minder trekken.. en heb een zalman voeding van 400watt dus denkt dat ie wel die spanningspieken kan weerstaan.. :)

En wat zou er btw gebeuren als ze te weinig voltjes krijgen ?? .. erge gevolgen of draaien ze alleen minder hard ofzow ?

[ Voor 8% gewijzigd door -elw00d op 24-08-2004 22:19 ]

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-10 17:00
-elw00d schreef op 24 augustus 2004 @ 21:53:
[...]

Nee heb er alleen fans aanhangen! Alleen ik snap niet precies wat je bedoelt met paralel aansluiten.. zou je is schetsje ofzow kunnen maken... et zijn trouwens wel maar 5 fans die maar 12db maken en heel weinig toeren draaien dus ook minder trekken.. en heb een zalman voeding van 400watt dus denkt dat ie wel die spanningspieken kan weerstaan.. :)
Nou, even simpel getekend:

Dit stelt het serieel schakelen voor wat jij van plan was. Kenmerkend hieraan is dat het voltage dat door de spanningsbron geleverd wordt verdeeld wordt over alle aanwezige verbruikers.
code:
1
2
3
+12-----[FAN1]-----[FAN2]-----[FAN3]-----[FAN4]-----[FAN5]-----GND
Levert op:
+12-----(~2,3v)----(~2,3v)----(~2,3v)----(~2,3v)----(~2,3v)----GND

Bij deze schakelmethode krijgt elke fan zoals je ziet 1/5 van de 12v die de voeding levert. Dit is normaliter niet eens genoeg om een fan op gang te houden als hij al draait, en zeker niet genoeg om hem vanuit stilstand op gang te laten komen.

Parallel geschakeld betekent dat alle verbruikers wel aan dezelfde spanningsbron zijn gekoppeld, maar niet aan elkaar.
code:
1
2
3
4
5
+12---------------------------------------
     |        |        |        |        |
   [FAN1]   [FAN2]   [FAN3]   [FAN4]   [FAN5]
     |        |        |        |        |
GND--------------------------------------

Op deze manier zal elke fan netjes 12 volt van de voeding kunnen trekken, het nadeel hieraan (waar jij je geen zorgen om hoeft te maken, geldt vooral voor hoogvermogensapparaten) is dat het amperage dat over de kabel van de voeding komt (in dit geval) vervijfvoudigd wordt om alle fans op hun optimale snelheid te kunnen laten draaien.

Het aantal toeren en de geluidsproductie is vrijwel niet van invloed op de stroomopname, tenzij je erg goedkope fans hebt en die gaat blokkeren. Ik neem niet aan dat je dat van plan was :)

edit:
Als je de gemiddelde fan op 7 volt aansluit dan zal die gewoon zachter gaan draaien, en op 5 volt nog zachter, tot ergens in de buurt van de 4 volt, waar die gewoon zal stoppen, maar dat hangt heel erg af van het type en merk fan, de grootte ervan en hoe geavanceerd dat ding in elkaar steekt.

[ Voor 19% gewijzigd door Dutchess_Nicole op 24-08-2004 22:34 . Reden: alcoholpercentage: ]

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

Verwijderd

met doorlussen bedoelt de post starter volgens mij dat ie alle molexen waar de fans aan hangen aan elkaar geknoopt heeft, dus de fans staan zoiezo parallel. Serieel schakelen lukt je niet met de standaard aansluitingen en adapter kabels ed (zonder dingen zelf te gaan zitten veranderen) dus daar hoef je niet bang voor te zijn.

Als je gewoon de gele draad van die molex reeks waar de fans aan hangen schakelt gaan de fans uit (en al het andere wat achter de schakelaar zit vanaf de voeding gezien)

• -elw00d
Verwijderd schreef op 24 augustus 2004 @ 22:47:
met doorlussen bedoelt de post starter volgens mij dat ie alle molexen waar de fans aan hangen aan elkaar geknoopt heeft, dus de fans staan zoiezo parallel. Serieel schakelen lukt je niet met de standaard aansluitingen en adapter kabels ed (zonder dingen zelf te gaan zitten veranderen) dus daar hoef je niet bang voor te zijn.

Als je gewoon de gele draad van die molex reeks waar de fans aan hangen schakelt gaan de fans uit (en al het andere wat achter de schakelaar zit vanaf de voeding gezien)
Ik heb ff schetsje gemaakt hoe ik het heb geschakelt.. volgens mij hebben ze nu gewoon allemaal 12v.. en is dit parallel.. dus dat zou zo goed moeten wezen ?
En dan dus bij de gele van de 12v van voeding zet ik een schakelaar tussen..(zet er wel nog verlengstukje aan, omdat ik zondu vind om in m'n voeding kabels te gaan zitten knippen!).. maar dat is zo goed dan..?

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~dalst033/Schema2.JPG

Verwijderd

Zo is het goed ja... alleen heb je op je tekening wel de gele draad van de ene molex aan de rode van de ander gehangen :x
Hoop niet dat je dat in het echt ook zo doet

• Haeg
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-06-2023

Haeg

Water Chiller installed

-elw00d schreef op 24 augustus 2004 @ 22:55:
[...]

Ik heb ff schetsje gemaakt hoe ik het heb geschakelt.. volgens mij hebben ze nu gewoon allemaal 12v.. en is dit parallel.. dus dat zou zo goed moeten wezen ?
En dan dus bij de gele van de 12v van voeding zet ik een schakelaar tussen..(zet er wel nog verlengstukje aan, omdat ik zondu vind om in m'n voeding kabels te gaan zitten knippen!).. maar dat is zo goed dan..?

[afbeelding]
ik kan redelijk schema's lezen maar hier kan ik geen soep van koken. Misschien iemand anders sorry.

• MBV
  • Laatst online: 11:26

MBV

@rembooo: lekker boeie, toch alleen maar fans ;)

Verwijderd

Haeg schreef op 25 augustus 2004 @ 00:20:
[...]

ik kan redelijk schema's lezen maar hier kan ik geen soep van koken. Misschien iemand anders sorry.
Met een beetje fantasie kun je er vast wel een paar molexjes van maken:P

Als je fans een molex aansluiting hebben (van die witte stekkertjes die je ook in de HDD en CD-Rom kunt prikken) en je sluit die achter elkaar aan (met een splitter oid) staan ze gewoon parallel.

Splitter:
Afbeeldingslocatie: http://images.auctionworks.com/hi/45/44875/pwr_splitter.jpg

Sommige fans hebben al zo'n splitter er aan zitten als je ze koopt, dan kun je ze gewoon aan elkaar vast maken.

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://www.fanbus.com/faq/spstcircuit.jpg
Bron: http://www.fanbus.com/faq/fanfaq.htm

Zal dus prima aan/uit gaan. Of je PC daar blij mee is, is een andere vraag. Wellicht kun je beter een 7/12, 5/7 of 5/12 schakeling maken zodat je tenminste altijd ietwat airflow hebt.

CME Faq: Een baybus/fanbus maken
[search=fan schakelaar]
[search=fanbus]
[google=fanbus]

Kortom, maak gebruik van de naslagwerken (search, Google, Faq etc.) zoals ook staat beschreven in de forumFaq. Tenslotte is een dergelijk onderwerp behoorlijk uitgewerkt in de diverse topics die gaan over fan-regeling ;)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.