[A8V] 4x512MB DC DDR stabiliteitsproblemen

Pagina: 1
Acties:

• Renkie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:51
Ik heb hier een Asus A8v S939 moederbord met 4x 512mb kingston hyperx (cas2) geheugen

Dit ZOU probleemloos moeten werken in DualDDR (dat is 2:1 - 400mhz toch?)

Wanneer ik 2x 512 erin heb draait alles super, met 4x512 reboot de pc soms voordat windows geladen is en klapt doom3 / 3dmark eruit na verloop van tijd

Heb verschillende samenstellingen geprobeerd maar blijft erbij dat 1gb ok gaat en 2gb komen problemen

Lijkt dus een geval van : pech en omruilen voor 2x 1gb

Of is er een bepaalde (windows) instelling die aangepast moet worden op de hoeveelheid RAM ? Wanneer ik memtest laat draaien krijg ik namen GEEN foutmeldingen / errors !

• Blade_357
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14-03 12:31
Hoe heb je het geheugen ingesteld in de BIOS dan? En welke revisie van het moederbord en welke bios gebruik je?
Ik heb zelf ook een A8V Deluxe en als ik daar handmatig bepaalde instellingen aanpas aan het geheugen (Kingston HyperX 2x 512 Mb 400 Mhz) dan ontdekt Memtest fouten of boot de PC niet meer.

Heb ik ook nog een andere vraag voor Renkie:
Lukt het jou wel om in de EZFlash utility te komen van het moederbord (ALT+F2 tijdens POST)?

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Renkie schreef op 24 augustus 2004 @ 19:51:
Of is er een bepaalde (windows) instelling die aangepast moet worden op de hoeveelheid RAM ? Wanneer ik memtest laat draaien krijg ik namen GEEN foutmeldingen / errors !
Over welke Windows hebben we het? Als je XP gebruikt, dan zou dat geen problemen moeten geven...

Misschien dat je moederbord er niet zo 1 2 3 mee overweg kan, met zoveel geheugen...

Ik vraag me stiekem dan ook af, wat je met 2GB aan geheugen in je PC moet...
Of is het een workstation, en draai je applicaties die het écht nodig hebben, zoals SolidWorks of zo? :?

• Renkie
heb alles op auto gezet, wanneer ik handmatig de settings die ik teruglees in cpuz invul boot de pc wel maar heb ik hetzelfde probleem. Waar je op moet letten met handmatig instellen is dat (bij mij) de cpu op minimale voltage/multiplier staat

rev 1.02 en bios 1.006

flash util zal ik eens proberen, heb me maar beholpen met een win98 bootdisk

2x 512 welk zonder problemen, 4x niet.
Waar woon je? wellicht valt het dan makkelijk te testen..:)

• Renkie
GJ-tje schreef op 24 augustus 2004 @ 20:28:
[...]
Over welke Windows hebben we het? Als je XP gebruikt, dan zou dat geen problemen moeten geven...

Misschien dat je moederbord er niet zo 1 2 3 mee overweg kan, met zoveel geheugen...

Ik vraag me stiekem dan ook af, wat je met 2GB aan geheugen in je PC moet...
Of is het een workstation, en draai je applicaties die het écht nodig hebben, zoals SolidWorks of zo? :?
Excuses, het is Winxp ja

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Renkie schreef op 24 augustus 2004 @ 20:30:
heb alles op auto gezet, wanneer ik handmatig de settings die ik teruglees in cpuz invul boot de pc wel maar heb ik hetzelfde probleem. Waar je op moet letten met handmatig instellen is dat (bij mij) de cpu op minimale voltage/multiplier staat

rev 1.02 en bios 1.006

flash util zal ik eens proberen, heb me maar beholpen met een win98 bootdisk

2x 512 welk zonder problemen, 4x niet.
Waar woon je? wellicht valt het dan makkelijk te testen..:)
Ik woon in Gelderland, maar ik ben er van overtuigd dat alleen GoT je ook genoeg info en hulp kan bieden, daar er op GoT meerdere mensen rondlopen met verstand van zaken dan alls ik (of iemand anders) bij jou over de vloer zou lopen... ;)

Heb je het al geprobeerd trouwens als je 3x512MB er in doet of hij dan wel wil booten? Zo kan je namelijk uitsluiten welk reepje de boosdoener kán zijn...

En controleer voor de zekerheid ook even de Windows system logs, misschien dat er daar ook bruikbare info in staat...

Heb je trouwens Windows XP up-to-date? :? Dat kan namelijk ook veel schelen... ;)

• Renkie
mja met 3 bankjes kun je zowiezo geen dual ddr draaien he, daar zit het probleem.

• BvK P4
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-03-2017
Heb je memtest al eens gedraait met elke module apart erin of per 2? Want als 1 van de modules bergen fouten bevat, dan kom je vaak windows niet in of hij reboot kort erna als je iets gebruikt wat veel geheugen gebruikt.

[ Voor 3% gewijzigd door BvK P4 op 24-08-2004 22:49 ]

laptopleasing.nl - complete IT-werkplekken

Verwijderd

Of misschien een bios update. Wel naar de site van de fabrikant gaan van je mobo he!!

• Renkie
BvK P4 schreef op 24 augustus 2004 @ 22:48:
Heb je memtest al eens gedraait met elke module apart erin of per 2? Want als 1 van de modules bergen fouten bevat, dan kom je vaak windows niet in of hij reboot kort erna als je iets gebruikt wat veel geheugen gebruikt.
Ah kijk dat is inderdaad nog een idee, ik heb alleen met alle 4 getest.

Hoeveel uur memtest is genoeg om te zeggen dat de module 'in orde is' ?

• BvK P4
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-03-2017
Als ik test, dan laat ik em meestal een nacht aanstaan. Kleine 12 uur is denk ik wel genoeg. Denk dat er toch 1 van die modules kapot is..maar dat zie je vanzelf :)

laptopleasing.nl - complete IT-werkplekken

• nIghtorius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-07 11:29

nIghtorius

Poef!

Probeer eens je HTT bus met 1 Mhz te verhogen (201 ipv 200)..

Ik had ook een probleem met Dual Channel op DDR400 (2 dimms).. volgens memtest stabiel op één test na (test 5).. maar volgens Prime95 en Windows XP in het algemeen niet (onmiddelijke error op BLEND test). spontane reboots en applicatie crashes.. verhogen naar 201 (DDR404) loste alle ellende in een keer op.

en mensen die dit gedrag kunnen verklaren.. verklaar 't.. heb ik graag. want ik snap hier dus geen hol van. (ook op DDR440 was het geheugen stabiel.. maar op DDR400 precies dus niet).

toen nu toe draai ik lekker op 11x201 (2211Mhz) met DC DDR400@404 :?

-- owkee... beetje niet opgelet.. thread is een beetje oud... ik d8 toch dat je een waarschuwing kreeg op oude threads... niet dus..

[ Voor 12% gewijzigd door nIghtorius op 23-10-2004 13:52 ]

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

Pagina: 1