Toon posts:

[WINXP] Share probleem met rechten*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers. Ik zit met een share probleem binnen het netwerk bij mij thuis. Ik ben een beetje ten einde raad....

Ik heb thuis een 5tal PC aan een netwerk hangen waarvan de mijne een soort van server is (wat betreft opslag (0,7TB)) Mijn schijven zijn NTFS, en ik zit gewoon simpel op een werkgroep. Maar ik krijg het niet voor mekaar dat alle mensen binnen het netwerk van mijn schijven gebruik kunnen maken. De mensen zien de shares, de mensen zien de mappen in de shares, maar hebben geen recht om die mappen te openen, of de bestanden te gebruiken. Ik heb mijn share gewoon voor iedereen toegankelijk (binnen het LAN hier) en ze mogen op de schijf lezen en schrijven. Als de PC nou aan een domein zou hangen is het makkelijk, take ownership, en dan administrators alle rechten geven. En iedereen (die dat van mij mag) administrator maken.... MAAR ik heb geen domein....

In Windows XP kan ik op een werkgroep nergens het take ownership dingetje vinden.

Hoe kan ik die bestanden toch deelbaar maken (zonder rare tools en inlog dingen) op een NTFS partitie (FAT32 is met 0,7 TB geen optie ivm cluster grotes)

PLEASE HELP O-)

Ik ben vanavond om 21:00 uur pas weer achter mijn PC, ga nu sporten... Thnx alvast voor de reactie.

• Speedener
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-05 15:42
Onder windows XP, heb je NTFS Rechten én Share Rechten. Je moet zorgen dat ze allebei op list folder contents: allow en read & exec: allow staan. Staat 1 van de 2 er niet op dan geld de 'strakste' restrictie. Probeer dat eens uit.

Edit: Ik zou gewoon User everyone gebruiken (hoewel dit niet netjes is(veiligheids issue)). Anders moet je voor elke usernaam die gebruikt wordt op de andere computers, een user aan gaan maken op jou bak.

[ Voor 46% gewijzigd door Speedener op 24-08-2004 18:09 ]

• leon1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:01
Hoi Boxengineer,

Ik pas je topic titel even aan zoals omschreven in Algemene regels hoe je op het forum te gedragen (Netiquette) #titel zou je dit in het vervolg even uit jezelf willen doen? :)

Verder is "PLEASE HELP" niet nodig onder je posting's, we helpen je altijd wel als je een duidelijk topic opent (zou je dit even willen weghalen?).

Verder staat hier nog een leuke howto: [rml][ Windows 2000/XP] File-sharing en NTFS-permissies[/rml] deze is zeker de moeite om even door te lezen :)

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de positieve aanpassingen, ik zal er in het vervolg rekening mee houden.

Dit is alles wat ik in het 'delen' tabbladje kan doen.

Afbeeldingslocatie: http://img64.exs.cx/img64/861/delen1.jpg

Ik heb nu voor het gemak het gast account lid gemaakt van administrators en dat werkt :) Dat ik daar niet op gekomen was.....

Everyone had ik niet in mijn users staan, ook iedereen stond er niet in. maar admins toevoegen aan gast, was ik nog niet op gekomen.

Bedankt voor de duw in de goeie richting.

BoxEngineer

• Speedener
  • Laatst online: 05-05 15:42
Ik heb de engelse versie van windows, maar in verkenner kan je in: 'tools' > 'Folder Options' > tabbblad 'view' de optie 'show simple file sharing' uitzetten. Dan kan je veel meer instellen :)

Succes

je naam hoeft niet onder je post :* die staat al naast/boven je post ;)

[ Voor 23% gewijzigd door Speedener op 24-08-2004 21:40 ]

• mutsje
  • Laatst online: 04-05 11:16

mutsje

Certified Prutser

guest account lid maken van administrators |:( je zet op deze manier wel je hele pc wagenweid open he.... de "guest" kan fijn je hele pc nu vernaggelen door simpelweg naar de admin shares te connecten. Verder is je schijf FAT of NTFS geformateerd tijdens installatie.. met FAT kun je weinig rechten zetten daarom hebben ze NTFS uitgevonden.

• leon1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:01
Voor de XP gebruikers: schakel eerst Simple File Sharing uit (dwz, het klik en deel maar raak principe), door in explorer bij Extra > Mapopties > Weergave 'Eenvoudig delen van bestanden' uit te vinken.
Dit staat in de eerste twee regels van de howto die ik je gaf: [rml][ Windows 2000/XP] File-sharing en NTFS-permissies[/rml] zou je deze nog even willen lezen? :)

[ Voor 44% gewijzigd door leon1e op 24-08-2004 21:52 ]

Verwijderd

Topicstarter
Met dank aan allen. Het probleem is volledig verholpen. _/-\o_ en .... de gast staat niet meer volledig open.

BoxEngineer
Pagina: 1