Toon posts:

Kan eerste minuten geen internetverbinding maken

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een probleem met mijn internetverbinding. Zodra ik mijn computer herstart moet ik een aantal minuten wachten voor ik weer op internet kan. Ik kan ook niet naar het configuratiescherm van mijn modem komen of verbinden naar mijn apache http server via localhost. Ik krijg te lezen: Kan pagina niet vinden. Pas na een aantal minuten doet hij het ineens weer. In deze paar minuten kan ik ook niet op het thuisnetwerk komen. De internetverbinding/router werken zeker weten perfect. Heeft er iemand een oplossing?

Ter informatie: Internet werkte goed. Op de andere pc werkt het ook nog steeds goed. De probleem pc draait windows xp home. Hij heeft het goed gedaan. Waarom hij het nu niet doet weet ik niet? Alle netwerkinstellingen staan goed. Na een paar minuten werkt ook alles weer perfect. Er staat geen firewall meer geïnstalleerd (ik dacht dat het daar aan lag. Zodra het probleem is opgelost reïnstall ik hem weer.)

Ik heb zelf geprobeerd om mijn netwerkkaart volledig te verwijderen. Er stond niets meer in het apparaatbeheer scherm. Na een herstart van windows was het netwerkapparaat weer geïnstalleerd en kreeg ik een netwerk wizzard. Na het doorlopen van deze wizzard kwam ik weer op het zelfde probleem.

Een paar dagen geleden heb ik windows opnieuw moeten installeren. Daarna deed windows het goed. Gisteren heb ik software voor een softwarematige vpn (openvpn was de naam van die software) verbinding geïnstalleerd. Na een herstart deed internet het helemaal niet meer. Toen heb ik alle software verwijderd via configuratiescherm->software. Na een herstart deed internet het weer maar sinds dien moet ik altijd een paar minuten wachten om op internet te komen na een herstart.

Als er nog meer info nodig is dan hoor ik het wel.
Naar mijn idee lijkt het erop alsof er problemen zijn met mijn netwerk kaart en niet zo zeer met windows of een ander programma. Is er een manier om de basisinstellingen van mijn netwerkkaart te resetten? Zelf heb ik nooit wat aan die netwerkkaart ingesteld, maar misschien die vpn software wel.

Verwijderd

Beetje onduidelijke topicstart, maar goed :)

Hoe is nou je router geconfigureerd (DHCP instellingen etc) en hoe heb je TCP/IP ingesteld op de PC's. Je zegt wel dat alles goed staat ingesteld, maar als het niet goed werkt zal er toch wel iets niet goed zitten ;)

• j-w
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

j-w

heb je gezocht naar spyware?

dit probleem is volgens mij al vaker behandeld. Heb je de search gebruikt?

Verwijderd

Gebruik je Norman anti virus?

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Zou je misschien je topicstart in alinea's willen verdelen ? Leest een beetje vervelend zo ....
Heeft dit met je andere probleempje Internet verbindings probleem na installatie vpn te maken ?

Kan je de andere pc's wel al pingen ? En heb je een ip-adres (evt. een dhcp-lease) ?

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Verwijderd

Topicstarter
sanfranjake schreef op 24 augustus 2004 @ 16:52:
Zou je misschien je topicstart in alinea's willen verdelen ? Leest een beetje vervelend zo ....
Heeft dit met je andere probleempje Internet verbindings probleem na installatie vpn te maken ?

Kan je de andere pc's wel al pingen ? En heb je een ip-adres (evt. een dhcp-lease) ?
Dit heeft indirect met dat topic te maken. In dat topic ging het erom dat ik na de installatie van openvpn totaal geen internetverbinding kon maken. Nu die software is verwijderd is dat verleden tijd. Nu gaat het erom dat ik in het algemeen niet direct verbinding kan krijgen met internet (dus die vpn software staat hier buiten).

-Ik heb gezocht naar topics met een dergelijk probleem, maar ik heb ze niet gevonden.

-Ik had spysweeper gedraaid, maar deze geeft aan dat de pc schoon is.

-Tijdens die eerste minuten kan ik ook niet pingen naar de andere computer in mijn netwerk. Daarna wel.

-bij de TCP/IP eigenschappen staat: Automatisch een Ip adres laten toewijzen. Ook een DNS serveradres wordt automatisch toegewezen.

-Geen idee wat een dhcp-lease is.

-Norman anti virus gebruik ik niet. Ik gebruik NOD32. Deze heeft nooit problemen veroorzaakt.

-Als ik nu naar netwerkverbindingen ga zie ik nu bij het LAN icoontje een slotje staan. Dit was vroeger niet.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2004 17:20 ]

Verwijderd

slotje wil zeggen dat de windows firewall aanstaat. Toevallig sp2 geinstalleerd?

• SSH
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

SSH

. . . . . . . .

Doe eens een Ipconfig /all in beide situaties, lijkt me standaard als je hier een draadje aanmaakt.

Maar ik denk dat de je je IP static moet invullen en niet laten verkrijgen door DHCP.

Verwijderd

En hoe heb je de DHCP in je router geconfigureerd? Maar zoals SSH al aangaf is het slimmer om die DHCP gewoon uit te zetten en alle adressen gewoon in te stellen.

Verwijderd

Topicstarter
Ok ik geloof jullie best dat het beter is om hem in te vullen, maar in de situatie hier voor werkte het ook prima toen hij automatisch werd toegewezen. Ik zou het leuk vinden als eerst dat weer zou werken voor ik verder ga en zelf dingen ga invullen. Hopelijk hebben jullie daar begrip voor. Ik heb in dos ipconfig /all ingevoerd. Bij beide situaties krijg ik het zelfde. Hier is het resultaat:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Microsoft(R) Windows DOS
(C)Copyright Microsoft Corp 1990-2001.

C:\DOCUME~1\DEUS>ipconfig /all

Windows IP-configuratie

Host-naam  . . . . . . . . . . . .: afrodite
        Primair DNS-achtervoegsel. . . . .:
        Knooppunttype: . . . . . . . . . .: onbekend
        IP-routering ingeschakeld. . . . .: nee
        WINS-proxy ingeschakeld . . . . . : nee

Ethernet-adapter LAN-verbinding 5:

Verbindingsspec. DNS-achtervoegsel: lan
        Beschrijving . . . . . . . . . . .:
          SMC EtherPower II 10/100 Ethernet Adapter
        Fysiek adres. . . . . . . . . . . : 00-E0-29-44-20-F9
        DHCP ingeshakeld. . . . . . . . . : ja
        Autom. configuratie ingeschakeld. : ja
        IP-adres. . . . . . . . . . . . . : 10.0.0.151
        Subnetmasker. . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
        Standaardgateway. . . . . . . . . : 10.0.0.138
        DHCP-server . . . . . . . . . . . : 10.0.0.138
        DNS-servers . . . . . . . . . . . : 10.0.0.138
        Lease verkregen . . . . . . . . . : dinsdag 24 augustus 2004 20:15:58
        Lease verlopen . . . . . . . . .  : dinsdag 24 augustus 2004 22:15:58

C:\DOCUME~1\DEUS>

Verwijderd

Als je maar 1 pc op de router aansluit, gaat het dan wel goed?

• zwippie
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

zwippie

Electrons at work

code:
1
2

Een lease tijd van 2 uur is vrij kort. Het lijkt erop of de dhcp-lease tijd niet goed wordt meegegeven door je router. Je moet het dus misschien in de instellingen van je router zoeken.

[ Voor 7% gewijzigd door zwippie op 24-08-2004 20:50 ]

How much can you compute with the "ultimate laptop" with 1 kg of mass and 1 liter of volume? Answer: not more than 10^51 operations per second on not more than 10^32 bits.

Verwijderd

Topicstarter
Het zit vandaag weer lekker mee. Ik heb heel windows er opnieuw opgezet. De schijf met windows volledig geformateerd. Maar het probleem is niet opgelost! Zijn er nog andere ideeën? Toen ik windows een paar dagen geleden heb geïnstalleerd deed internet het gelijk perfect. De ene keer zijn de tijden die ik moet wachten om online te komen langer dan de andere. Persoonlijk krijg ik de indruk dat het meer iets hardwarematig is. Enig idee hoe je dit kan testen? Zou het aan mijn netwerk kaart kunnen liggen? Mijn andere systeem heeft zo'n zelfde netwerkkaart. Ik zal die er eens uithalen en bij deze er in zetten. Kijken of dat helpt. Ik ga nu naar bed. Het is wel weer mooi geweest vandaag.

Verwijderd

Waarom kijk je niet eerst even naar de instellingen in je router voordat je Windows er opnieuw opknalt :?

En werkt het wel als je maar 1 pc op de router aansluit?

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:29

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

zwippie schreef op 24 augustus 2004 @ 20:48:
code:
1
2

Een lease tijd van 2 uur is vrij kort. Het lijkt erop of de dhcp-lease tijd niet goed wordt meegegeven door je router. Je moet het dus misschien in de instellingen van je router zoeken.
Als hij een ST heeft, is die 2 uur redelijk default. Korte tijden van een DHCP pool hebben weinig met een probleem op je local client te maken.
Verwijderd schreef op 24 augustus 2004 @ 16:36:
[..]
Een paar dagen geleden heb ik windows opnieuw moeten installeren. Daarna deed windows het goed. Gisteren heb ik software voor een softwarematige vpn (openvpn was de naam van die software) verbinding geïnstalleerd. Na een herstart deed internet het helemaal niet meer. Toen heb ik alle software verwijderd via configuratiescherm->software. Na een herstart deed internet het weer maar sinds dien moet ik altijd een paar minuten wachten om op internet te komen na een herstart.
Lijkt me toch redelijk simpel, 1 + 1 = 2

- Windows draait als een tiet
- Je installeer programma X , je LAN op de local PC is over de zeik
- Je removed programma X, maar het werkt nog steeds niet naar behoren

Die OpenVPN zut heeft ergens iets vernaggeld, wellicht een DLL overschreven bij installatie en niet netjes teruggezet

Tijd voor een nieuwe sig..

Verwijderd

Verwijderd schreef op 24 augustus 2004 @ 23:57:
Het zit vandaag weer lekker mee. Ik heb heel windows er opnieuw opgezet. De schijf met windows volledig geformateerd. Maar het probleem is niet opgelost! Zijn er nog andere ideeën?
Koffie schreef op 25 augustus 2004 @ 09:42:
Die OpenVPN zut heeft ergens iets vernaggeld, wellicht een DLL overschreven bij installatie en niet netjes teruggezet
:+

• Virtugon
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19-09-2025
Ik heb dit probleem ook gehad vanaf de tijd dat ik een router aansloot.
Als je in en opstartscript de router pingt is het probleem "opgelost".
Dit gebruikte ik als workaround.

"A loaf that attempts to twist it's own fate is not a loaf at all, but is, in fact, a pretzel."

Verwijderd

Topicstarter
Dat het waarschijnlijk kwam door die vpn software was mij ook wel opgevallen :+. Maar je zou verwachten dat als je en windows herinstalleerd en de router modem terug naar fabrieksinstellingen zou zetten, dat het zootje wel weer zou werken, maar ook dat is niet het geval.
Die workarround gebruik ik liever niet. Ik wil liever dat het net als vroeger weer allemaal soepel werkt zonder dat ik omwegen moet gebruiken.

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:54
Zomaar een gokje...

Wat gebeurt er als je alleen DIE pc op de router aansluit en verder niks? :)

* FragFrog meent vaag iets te herinneren over ruzie tussen NT4 / 5 bakken en routers...

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

Verwijderd

Topicstarter
FragFrog schreef op 25 augustus 2004 @ 22:17:
Zomaar een gokje...

Wat gebeurt er als je alleen DIE pc op de router aansluit en verder niks? :)

* FragFrog meent vaag iets te herinneren over ruzie tussen NT4 / 5 bakken en routers...
Dan gebeurd er exact het zelfde :'(

Ik heb overigens de netwerkkaarten uit beide systemen omgewisseld maar ook dat heeft geen resultaat. Kennelijk zijn beide netwerkkaarten gewoon goed.

Verwijderd

Wat voor router heb je eigenlijk?

Verwijderd

Topicstarter
Ok ik heb allerlei test gedaan. Dit is het vreemdste probleem dat ik ooit heb gehad met mijn computer. Het volgende probleem speelt nog steeds: Na een reboot moet ik +/- 10 minuten wachten voor ik online kan. Deze tijd varieert enorm. Tijdens deze 10 minuten kan ik niet pingen naar mijn SpeedTouch 510 Multi-user ADSL Gateway modem. Daarna wel. Het gaat om een windows XP systeem, met sp1 geïnstalleerd. Het volgende heb ik al gedaan, maar tevergeefs:

1. windows schijf geformateerd plus volledig opnieuw geïnstalleerd.
2. netwerkkaart eruit geschroeft en een nieuwe, van exact het zelfde merk en type er opnieuw ingezet.
3. verschillende netwerkkabels getest voor het geval dat er een breuk in zat.
4. Nieuwe speedtouch router geïnstalleerd, ook exact de zelfde.
5. Netwerkkaart in een ander slot geïnstalleerd.
6. lan ip adres zowel automatisch als handmatig laten toewijzen. Dit maakt geen verschil. Volgens verschillende mensen van kpn klopte alle instellingen.
7. Modem gereset naar fabrieksinstellingen.
8. Ik ben naar een vriend gegaan en heb mijn computer daar in het netwerk geplugd. Hij deed het 100% naar behoren, ik moest nergens op wachten.

Windows XP heeft zelf de goede drivers voor mijn SMC PCI 10/100 UTP 9432TX (vanaf windows 98 zaten deze er trouwens al bij). Tot ongeveer 2 weken geleden deed internet het op mijn computer perfect. Ik heb contact op genomen met kpn maar ook zij wisten het niet. Dit geeft IP config:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Microsoft(R) Windows DOS
(C)Copyright Microsoft Corp 1990-2001.

C:\DOCUME~1\DEUS>ipconfig /all

Windows IP-configuratie

Host-naam  . . . . . . . . . . . .: afrodite
        Primair DNS-achtervoegsel. . . . .:
        Knooppunttype: . . . . . . . . . .: onbekend
        IP-routering ingeschakeld. . . . .: nee
        WINS-proxy ingeschakeld . . . . . : nee

Ethernet-adapter LAN-verbinding 3:

Verbindingsspec. DNS-achtervoegsel: lan
        Beschrijving . . . . . . . . . . .:
          SMC EtherPower II 10/100 Ethernet Adapter
        Fysiek adres. . . . . . . . . . . : 00-E0-29-44-20-F9
        DHCP ingeshakeld. . . . . . . . . : ja
        Autom. configuratie ingeschakeld. : ja
        IP-adres. . . . . . . . . . . . . : 10.0.0.150
        Subnetmasker. . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
        Standaardgateway. . . . . . . . . : 10.0.0.138
        DHCP-server . . . . . . . . . . . : 10.0.0.138
        DNS-servers . . . . . . . . . . . : 10.0.0.138
        Lease verkregen . . . . . . . . . : maandag 6 september 2004 20:51:17
        Lease verlopen . . . . . . . . .  : maandag 6 september 2004 22:51:17

C:\DOCUME~1\DEUS>

Mijn ideeën raken op. Ik heb alles vervangen en verwisseld maar dat levert totaal geen resultaat. Ik heb vroeger nooit problemen gehad met deze hardware. Het heeft gewoon goed gewerkt. Na die 10 minuten werkt alles dan ook perfect. Als er nog meer gegevens nodig zijn hoor ik het wel. Als iemand nog een oplossing heeft, of een manier kent om tot een oplossing te komen, dan hoor ik het graag.

Deus

Ps. Als ik windows herstart kan ik dus niet online. Als ik mijn internet explorer dan toch start, blijft hij aardig lang hangen op het punt: bezig met opsporen van proxyserver. Misschien dat dat kan bijdragen? Ik zelf heb geen speciale proxy servers geïnstalleerd.

Verwijderd

Topicstarter
Vandaag ben ik eens gaan kijken in de logfiles van windows. Ik heb eerst mijn computer herstart. Vervolgens heb ik de logboeken van systeem, beveiliging en toepassingen bekeken, maar er stonden geen errors bij vandaag.
Er is mij nog iets opgevallen. Zodra ik mijn computer heb herstart kan ik ook geen netstat -n commando geven. Als internet het doet, kan dit wel.

Verwijderd

Ik heb, lijkt het wel, hetzelfde probleem. Ik heb niet zoveel tijd om er helemaal in te duiken, maar ook bij mij duurt het 10 minuten of soms langer voordat ik een internet verbinding heb. Het is vrijwel altijd goed gegaan, maar in de afgelopen 2 maanden is er iets gebeurt wat er voor gezorgd heeft dat het nu niet meer lekker werkt. Ook een update naar Windows XP SP2 heeft niet geholpen. Het vreemde is, is dat het niet uitmaakt of ik mijn PC direct op mijn ADSL modem aansluit, of dat ik het via een wireless accesspoint doe.
Pagina: 1