Kan Speedtouch ADSL modem niet pingen

Pagina: 1
Acties:

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024
Mijn vader kan zijn speedtouch adsl ethernet modem niet bereiken, waardoor hij dus ook niet kan internetten via ADSL.

Het probleem is dus dat hij geen verbinding kan krijgen met het modem, waardoor de installatie niet afgerond kan worden. Als hij het modem pingt dan krijgt hij geen respons. Ik heb het vogende al geprobeerd:

- Op alle verbindingen staat de windows firewall uitgeschakeld. Hij draait daarnaast ook nog Norton AV Pro, maar daar zit volgens mij geen firewall in. Voor de zekerheid heb ik hem die wel laten disabelen, hetgeen dus niet helpt.

- Ik heb hem het modem laten proberen te pingen in de veilige modus met netwerkverbindingen en ook in veilige modus met command prompt. Bij de laatste krijgt hij "Kan geen contact maken met IP-stuurprogramma Foutcode 2" te zien. Misschien is dat omdat er in die modus geen netwerkondersteuning is?

- Ik heb hem de drivers van de netwerkkaart opnieuw laten installeren, wat ook niet helpt. Verder werkte zijn netwerkkaart altijd wel op zijn werk (hij is inmiddels aan het vutten), dus ik denk niet dat deze kapot is. Verder geeft hij in windows ook aan als de kabel eruit gehaald wordt dat de kabel eruit is.

- De instellingen van TCP/IP heb ik met hem doorgenomen en ze zijn ook met hem doorgenomen door de 2e lijns helpdesk van KPN. Tevens werkt internetten via inbellen gewoon goed, dus TCP/IP werkt denk ik correct.

- Hij heeft het modem met de bijgeleverde kabel proberen te pingen op iemand anders computer en hier werkte het wel. De kabel en het modem zijn dus niet defect.

- Hij belt me nu net, want hij heeft weer contact gehad met de helpdesk. Hij heeft het volgende gedaan:
Aanvragen van ip adres door netwerkadapter forceren, door de verbinding van de LAN te herstellen. Hierbij kreeg hij de volgende melding:
"Reparatie mislukt: IP adres vernieuwen mislukt en ARP cache leegmaken is mislukt"

-Hij gebruikt dus Win XP SP1 NL

-Hij heeft een notebook, dus netwerkkaarten verwisselen zit er niet in.

Momenteel zou ik niet meer weten wat hij nog allemaal kan proberen. Misschien is er toch nog een cruciale poort geblokkeerd waardoor hij niet kan pingen, maar ik zou niet weten hoe ik dat controleer, want hij heeft dus volgens mij geen firewall meer aanstaan (ik weet niet wat ze op zijn werk misschien nog hebben gedaan, maar volgens mij draait er verder dus geen firewall).

offtopic:
Mijn ouders hebben eindelijk ADSL genomen, alleen mijn vader krijgt het modem dus niet geinstalleerd, terwijl ik de komende twee weken niet bij mijn ouders ben.... Ik probeer hem dus via de telefoon te helpen, maar dingen als "even" XP opnieuw installeren zitten er niet in, ik kan hem dus niet alles laten doen.

[ Voor 5% gewijzigd door Oscar Mopperkont op 24-08-2004 17:29 ]

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 26-04 10:16
Erg basic, en waarschijnlijk al geprobeerd, maar heb je de modem al eens uit/aan gezet (tijdje wachten voordat je 'em aanzet) door simpelweg de voeding eruit te trekken.

Vindt de installer het modem wel?

https://niels.nu

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:17
Te zien aan je meldingen en genomen acties heb je XP. Handig om te vermelden natuurlijk.

Wat voor een Speedtouch modem is het, 500 series of hoger? Is het een multi-PC modem of single PC. Staat ie als bridge ingesteld of als router?

[edit]
Overigens ook handig om te weten wat je probeert te pingen en wat het IP is dat je van je modem krijgt. Mocht je locale firewall pings blokkeren doet hij dat volgens mij standaard niet uitgaand (alleen inkomend).
Verder zou (als ik met niet vergis) poort 1026 voor DHCP open moeten staan. Kweet het alleen niet precies uit m'n hoofd :)

[ Voor 43% gewijzigd door Felicia op 24-08-2004 17:16 ]

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

• Oscar Mopperkont
Hydra schreef op 24 augustus 2004 @ 17:10:
Erg basic, en waarschijnlijk al geprobeerd, maar heb je de modem al eens uit/aan gezet (tijdje wachten voordat je 'em aanzet) door simpelweg de voeding eruit te trekken.

Vindt de installer het modem wel?
Ja dat was al gebeurd. Maar installer vind het modem dus ook niet.

• WimB
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-03-2024
Ik weet niet of het tot de mogelijkheden behoort, probeer eens met een andere PC/laptop.

Ik zou de router ook eens naar fabrieksinstellingen resetten. Staat wel uitgelegd in de handleiding.

• Oscar Mopperkont
Felicia schreef op 24 augustus 2004 @ 17:14:
Te zien aan je meldingen en genomen acties heb je XP. Handig om te vermelden natuurlijk.

Wat voor een Speedtouch modem is het, 500 series of hoger? Is het een multi-PC modem of single PC. Staat ie als bridge ingesteld of als router?

[edit]
Overigens ook handig om te weten wat je probeert te pingen en wat het IP is dat je van je modem krijgt. Mocht je locale firewall pings blokkeren doet hij dat volgens mij standaard niet uitgaand (alleen inkomend).
Verder zou (als ik met niet vergis) poort 1026 voor DHCP open moeten staan. Kweet het alleen niet precies uit m'n hoofd :)
Mijn vader is nu niet thuis, dus weet niet uit welke serie de modem is. Maar het is ehernet modem voor 1 pc. Er is nog niks bij het modem is ingesteld, omdat hij dus niet te bereiken is.

Hij probeert dus het modem te pingen op 10.0.0.138 en volgens mij moest hij ook wel eens 10.0.0.150 pingen.

Heb het nu trouwens neergezet dat hij XP gebruikt. Was het even vergeten te vermelden, hoewel het er idd wel heel erg bovenop lag, cker met de opmerking "Ik kan hem niet even XP opnieuw laten installen"

[ Voor 21% gewijzigd door Oscar Mopperkont op 24-08-2004 17:24 ]

• Oscar Mopperkont
WimB schreef op 24 augustus 2004 @ 17:17:
Ik weet niet of het tot de mogelijkheden behoort, probeer eens met een andere PC/laptop.

Ik zou de router ook eens naar fabrieksinstellingen resetten. Staat wel uitgelegd in de handleiding.
Op een andere pc werkt ie wel. Dus ik denk niet dat het probleem bij het modem gezocht moet worden, maar bij zijn pc.

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18-05 16:48

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Oscar Mopperkont schreef op 24 augustus 2004 @ 17:21:
[...]
Op een andere pc werkt ie wel. Dus ik denk niet dat het probleem bij het modem gezocht moet worden, maar bij zijn pc.
Misschien een heel stomme vraag, maar is zijn netwerk-aansluiting wel geactiveerd? On-board nics moeten vaak in de BIOS ingeschakeld worden.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• SSH
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

SSH

. . . . . . . .

Zet je instelling van TCP/IP niet op dynamisch(verkrijgen door DHCP modem) maar op statisch. Zoe op de wel werkende pc in de modem onder DHCP naar welk IP normailiter gekoppeld aan eht MAC adres van de niet werkende pc.
Als deze nog niet gekoppeld zijn koppel dan een IP aan het MAC adres van de niet werkende PC.
Vervolgens dit IP adres invullen opd e niet werkende PC en natuurlijk de rest van de gegevens statisch invullen, kan je overemen van de wel werkende pc.

Als dit niet werkt lijkt je netwerk kaart gewoon brak. Wissel je dan eens voor de grap om.

• Oscar Mopperkont
Mr. Liu schreef op 24 augustus 2004 @ 17:26:
[...]

Misschien een heel stomme vraag, maar is zijn netwerk-aansluiting wel geactiveerd? On-board nics moeten vaak in de BIOS ingeschakeld worden.
Ja die is geactiveerd. Op zijn werk heeft hij het altijd dus gedaan en het wordt door windows ook opgemerkt als de kabel eruit gehaald wordt.

Verwijderd

[quote]Oscar Mopperkont schreef op 24 augustus 2004 @ 17:20:
[...]

Mijn vader is nu niet thuis, dus weet niet uit welke serie de modem is. Maar het is ehernet modem voor 1 pc. Er is nog niks bij het modem is ingesteld, omdat hij dus niet te bereiken is.

-----------------------------

Kijk even naar het kastje... Zitten er 3 lampjes met een zilveren streep over de bovenkant? Dan is het een Alcatel Speedtouch 510. Zitter er 5 lampjes op? Dan is het een Alcatel Speedtouch Home... :)

• echnie1
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 01-04 12:39
Hmm, lijkt erop dat je TCP/IP stack in windows verrot is. Heb je al op de commandline het volgende geprobeerd?

c:>netsh int reset all

dat doet een registry reset van je TCP/IP stack. Doen mensen die ik ken op de helpdesk van een grote provider in ieder geval vaak endat helpt wel eens.

• Oscar Mopperkont
[quote]Verwijderd schreef op 24 augustus 2004 @ 17:32:
Oscar Mopperkont schreef op 24 augustus 2004 @ 17:20:
[...]

-----------------------------

Kijk even naar het kastje... Zitten er 3 lampjes met een zilveren streep over de bovenkant? Dan is het een Alcatel Speedtouch 510. Zitter er 5 lampjes op? Dan is het een Alcatel Speedtouch Home... :)
Ik zit dus zelf op mijn kamer zo'n 200KM van mijn ouders af, maar volgens mij had hij er 3 lampjes op zitten :)

• WimB
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-03-2024
Op de PC even Winsock XP fix draaien. Wat dat programma doet kan je in de FAQ vinden: Windows Operated Systems - FAQ

Verwijderd

[quote]Oscar Mopperkont schreef op 24 augustus 2004 @ 17:39:
Verwijderd schreef op 24 augustus 2004 @ 17:32:

[...]

Ik zit dus zelf op mijn kamer zo'n 200KM van mijn ouders af, maar volgens mij had hij er 3 lampjes op zitten :)
Ok, dat is een geldig excuus...:P Wat je overigens ook kan proberen (geen geintje...) is systeemherstel van windows XP. Blijkt af en toe ook opeens de oplossing te zijn...

• ritsjoena
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-06-2024
Aangezien je ouders net ADSL hebben genomen zullen ze wel de gratis Alcatel Speedtouch 510 hebben, tenzij ze iets anders wilden, maar dan had je het vast al geweten.

Kun je van buitenaf met telnet op hun modem inloggen?

Klinkt als een slecht gelopen installatie. modem resetten, windows xp herstellen naar een punt voor de installatie en opnieuw proberen?

• Oscar Mopperkont
Ik ben eindelijk thuis en mijn vader had het al opgelost door over te stappen op draadloos (was hij toch al van plan), maar ik moest het natuurlijk ook even voor elkaar krijgen om het via de netwerkkaart te regelen.

Ik heb winsock gedraaid, dit loste niks op.
Ik heb eens gekeken naar de instellingen voor de netwerkkaart, heb daar eens verschillende instellingen geprobeerd bj "Network Media". Het bleek dat deze op "10 Base T Full Duplex" moest staan, waar hij nu op "Auto Neg 10/100 HD/FD" stond.

Het enige gekke is dus dat het een 100mbit netwerkkaart is en dat hij nu dus op 10mbit ingesteld staat. Dat maakt verder niks uit, omdat hij toch alleen maar voor ADSL gebruikt wordt, maar toch klopt het niet lijkt mij.

In ieder geval bedankt voor al jullie hulp!
Pagina: 1