Toon posts:

RAID problemen (hdd wordt niet gezien)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Voor de vakantie heb ik twee hdd’s (RAID 1) uit mijn PC gehaald om deze bij mijn ouders te leggen. Voordat ik dit gehdaan had heb ik de data die er op staat/ stond gekopieerd naar een derde schijf die gewoon aan mijn primaire IDE poort hangt.
Nu na de vakantie wil ik de schijven er weer gewoon in hangen, maar dat gaat niet goed. Tijdens het opstarten van de PC gaat het detecteren van de schijven aan de RAID controller niet goed. Tijdens “scanning IDE devices…..” blijft de PC hangen. Hier komt ie niet voorbij.

Het systeem:
MSI K7T266 pro2- RU (met onboard RAID)
Athlon XP 1400+
512 MD
1* 60 GB IBM aan de primaire IDE poort
2*40 GB IBM aan de RAID controller

op de 60 GB schijf staat win XP pro helemaal up to date

Wat heb ik geprobeerd:

Eerst het systeem zonder schijven aan de RAID controller. Het systeem start dan gewoon op.
Het systeem met 1 schijf aan de RAID controller. De RAID controller geeft dan de melding dat de array critiek is omdat er een schijf ontbreekt. Vrij logisch, maar het systeem start gewoon op.
Tweede schijf erbij. Soms komt de RAID-controller niet door “scanning IDE devices…” en soms wel. Als ie er doorheen komt, dan wordt de tweede schijf niet herkent en komt er nog steeds de melding van de kritische array. Ook in de BIOS van de RAID controller wordt de tweede schijf dan niet gezien.
Het systeem met beide schijven aan de RAID controller gehangen en DFT (IBM hdd check tool) opgestart (als ie door de detectie heen komt). Hier wordt de tweede schijf wel herkent.
De tweede schijf heb ik ook los op de secundaire IDE poort gehangen en dan start windows ook gewoon op en in de schijf normaal te bendaderen.
Ook heb ik geprobeerd via de RAID bios de tweede schijf opnieuw te rebuilden. Dat doet ie wel, maar de controller blijft de melding geven dat 1 disk defect is of niet is aangesloten.
De IDE kabel heb ik ook nagekeken en die werkt in een ander systeem gewoon.

Dus wie heeft een idee? Ik denk zelf dat misschien de ide aansluiting van de raidcontroller gaar is, maar hoe kan ik dat testen?

Verwijderd

Topicstarter
Niemand ????