Toon posts:

WLAN - intranet LAN - internet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
mijn situatie:

kabelmodem -> asus 500g router met wan -> 4 pc's (waarvan 2 wlan) en 2 laptops (wlan) + printer (wlan)

wat ik wil:

ik heb 1 pc waarop zowel een LAN kaartje zit als een WLAN kaartje. op deze pc wil ik dat hij het intranet doet via WLAN (voor de printer voornamelijk) en de rest via de LAN (kabel).

windows wilt echter niet twee netwerkkaarten tegelijk actief laten zijn.
nou zat ik zelf aan trunking te denken, maar na wat gelees, blijkt dit dus alleen te zijn voor een en dezelfde netwerkverbinding te zijn.

is het dan wel uberhaupt mogelijk?

Verwijderd

Wat schiet je daar in hemelsnaam mee op :?

Wat een beetje het probleem is, is dat alles bij jou gewoon LAN is. Je printer zit op het LAN, de andere computers zitten op het LAN en je internetverbinding ook. Voor Windows is dat allemaal gewoon één interface.

Wat je misschien wel kunt doen is loadbalancen tussen twee interfaces, maar trunken tot één grote pijp zal je niet lukken.

Maar nogmaals: wat heb je eraan? Dan heb je 100Mbit + 30Mbit ofzo :? Wat schiet je met die extra snelheid op? Je internetverbinding is maximaal een paar Mbit en de rest van het netwerk gewoon 100Mbit.

Verwijderd

Topicstarter
ik schiet ermee op dat mijn intern verkeer niet de bandbreedte van mijn internet zal inpikken (toch?)

bovendien kan ik dan printen naar die printer toe...

maar nu jij het zo zegt, bedenk ik me dat de router het eigenlijk zou moeten regelen.... en dat ik wireless dan niet nodig zou moeten hebben om te printen....

maar de router kan alleen als printerserver werken als de printer via de lpt of usb wordt aangesloten op dat ding....
dus ik schiet ermee op dat ik dan kan printen...
printer is namelijk wireless (alleen voedingskabel) en ik niet kan printen als ik het met de kabel via de router doe...

netwerk is trouwens nog 10mbit, maar ik moet ff een andere hub halen....

printer is trouwens HP psc 2500....

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2004 15:50 ]

• tvdleur
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-12-2024

tvdleur

ehh...okay?

Het zal wel aan mij liggen maar hoe kan je eigen intern verkeer bandbreedte afpikken van je internet verbinding?

stel je eigen netwerk voor als een kruispunt (router dus met verbindingen WLAN en LAN naar de pcs en printer) en je internet verbinding als de afslag naar bijv. zwolle. Die pakketjes en terugkomend verkeer die bedoeld zijn voor Zwolle (internet) nemen echt wel de afslag op tijd.

Doe je dit in jouw geval via de lucht en dan landen bij het kruispunt (router) dan komen ze net zo goed in de file terecht als die er is aangezien ze die afslag moeten hebben...

Hoop dat dit iets tot je verbeelding spreekt.... Je oplossing zal zowieso bij zware (interne) netwerkbelasting niet gaan helpen aangezien alles (ook intern verkeer) bij dat kruispunt bijeen komt (de router dus). Het is een soort van spitsstrook in de praktijk die je wilt, maar je weet vast wat daarvan is gekomen met tests van rijkswaterstaat :+

[ Voor 17% gewijzigd door tvdleur op 24-08-2004 18:54 ]