Toon posts:

d70, welke lenzen werken?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb gisteren een D70 gekocht (via ElektroXL aanrader (1285) met de 18-70 lens kit. Nu heb ik nog een tweetal lenzen van mijn F501 nikon. De 35-80 lens welke bij de Nikon F501 zat en een Sigma 80-200 lens.

De 80-200 lens heb ik min of meer aan de praat gekregen, de Nikkor lens die functioneert niet (err in scherm). Klopt dit? Ik dacht dat alle Nikon lenzen zouden moeten werken?

De sigma lens kan ineens geen lichtmeting meer doen, iets wat wel werkte op mijn F501. Lichtmeting kan de camera toch gewoon doen zelf door door de lens te kijken?

Ik heb nu een beetje zitten prutsen, compleet manueel maar dan weet ik nog niet of ik genoeg licht hebt. (moet ik gaan kijken op het resultaatschermpje na het maken van de foto).

Verder heb ik een Metz Flitser, met TTL en ook deze lijkt het maar half te doen. Hij flits alleen als ik hem van de TTL afzet. Daarvoor had ik hem 2 jaar geleden net gekocht :-( :)

Al met al prima camera, alleen jammer dat ik mijn oude zut niet meer kan gebruiken, of doe ik iets helemaal fout?

Verwijderd

Als ik het goed onthouden heb kan je enkel D-type en G-type lenzen gebruiken, dus lenzen met CPU-contacten (of zoiets) aan het uiteinde. Andere lenzen werken niet dacht ik.

Verwijderd

Mijn Nikkor 75-300 is wel AF, maar geen D of G type. Toch werkt ie prima op de D70 van m'n vriendin.

Verwijderd

OK, even gaan opzoeken. Dit staat op Nikon:

1) DX Nikkor: alle functies beschikbaar
2) Type G- of D- AF Nikkor: alle functies beschikbaar
3) Micro Nikkor 85 mm F2.8D: alle functies beschikbaar behalve autofocus en
bepaalde belichtingsstanden
4) Andere AF Nikkors*2: alle functies beschikbaar behalve 3D Kleuren-Matrixmeting,
i-DDL Uitgebalanceerde Invulflits voor digitale reflexcamera's
5) AI-P Nikkor: alle functies beschikbaar behalve 3D Kleuren-Matrixmeting, i-DDL
Uitgebalanceerde Invulflits voor digitale reflexcamera's en autofocus
6) Niet-CPU: kunnen worden gebruikt in M-stand, maar belichtingsmeting werkt
niet; elektronische meetzoeker is bruikbaar als grootste diafragma f/5,6 of groter
is

• gcb
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-08-2023

gcb

Verwijderd schreef op 24 augustus 2004 @ 15:36:
...
De 80-200 lens heb ik min of meer aan de praat gekregen, de Nikkor lens die
functioneert niet (err in scherm). Klopt dit? Ik dacht dat alle Nikon lenzen zouden moeten werken?
...
Die lens die ERR oplevert, heb je daarvan het diafragme helemaal dicht gedraaid en op het klemmetje gezet? Is het een CPU lens (te herkennen aan de contact puntjes bij de lens mount)? Die Sigma lens, is dat een CPU lens?

Die fliter, ik zou het eigenlijk niet weten, of deze Metz ook met het i-TTL systeem van je D70 kan werken...

• Acid_Burn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-02 15:53

Acid_Burn

uhuh

Ik heb zelfs mijn hele oude 50mm manual focus lens uit '75 er op gehad. Dan moet je de D70 wel op manual zetten, maar het werkt wel :)

Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site

Verwijderd

Topicstarter
ja ik was vergeten het diafragma maximaal dicht te draaien. Nu werkt hij wel (behalve dan diafragma).

Ik vind de voor binnen, de stand donker portret (naast de M) werkelijk fenomenaal voor binnenfotografie. Kleuren kloppen tenminste een beetje, met flits is alles meteen wit/bleek. Hij flits wel, maar niet zoveel.

De Sigma kan nog steeds geen belichtingmeting uitvoeren. Het is ook geen CPU lens maar een hele standaard manual focus lens.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb verder die andere Nikkor lens (35-70 3.3-4.5) die is iets meer lichtgevoelig dan degene die er nu op zit (17-70 3.5-4.5) zou ik met die 35-70 in sommige gevallen betere foto's kunnen maken? Of is die lens in alle gevallen slechter dan mijn meegeleverde lens?
Pagina: 1