Toon posts:

Powerbook voor werken en gamen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

Ik ben een pc gebruikende webdeveloper en werk als desktop met windows XP en develop via ssh onder linux (apache, php, postgreSQL, etc). En voor de hobby hou ik er van af-en-toe ff lekker te knallen (doom 3, UT2004, SOF, etc).

Nu speel ik een beetje met de gedachte om een keer (dat zal zeker nog een paar maandjes gaan duren; ik ga denk ik sowieso wachten op het nieuwe model) een powerbookje aan te schaffen. Ik vind het grootste voordeel dat het een op BSD gebasseerd besturingssyteem is zodat alle software waar ik mee werk (dus apache, php, postgres, ssh, browsers, photoshop, etcetera) gewoon goed draait op de laptop zelf dus je zou localhost kunnen ontwikkelen. Ook de standaard airport is erg handig. Daarnaast is OSX natuurlijk een heel mooie desktop omgeving en is zo'n powerbook ook nog eens een ubergeil apparaatje ;)

De maar in het verhaal is met name de overstap van een windows omgeving naar de OSX omgeving. Zijn er mensen die in een vergelijkbare situatie hebben gezeten of zitten? Bij voorkeur ook nog hetzelfde vakgebied?
Daarnaast ook belangrijk; hoe draaien de 3D shooters op de powerbook? Ik weet dat er een port is voor UT2004, en dat Doom III er ook is/zit aan te komen. Wat zijn jullie ervaringen?

Gr!

Jeroen

ps. kan je op de mac ook nog gebruik maken van een soort van package management systeem (bijvoorbeeld zoals apt onder debian of emerge onder gentoo) of moet je alles zelf compileren?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2004 15:32 ]

Verwijderd

Fink bied open source software voor Mac Os X via apt-get:
http://fink.sourceforge.net/

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 19:08

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Ik denk dat een powerbook aan jouw wensen zal voldoen alleen ik heb zo'n vermoeden dat het 'lekker knallen' niet zo lekker zal lopen (als het al loopt) als op een snelle pc.

Gebruik gewoon de powerbook voor het serieuze werk en hou je pc voor de games. Dat bevalt mij prima.

Ik gebruik zelf darwinports ipv fink.

[ Voor 15% gewijzigd door Q op 24-08-2004 17:15 ]

Verwijderd

ut 2004 zal lukken oznder al te veel problenm..in die powerbooks zitten tegenwoordig ook snelle 3dkaarten. Doom 3...dat ga ik in twijfel trekken...als je weet dat het kruim van de pcs hier zelfs moeite mee heeft.

• botoo
  • Laatst online: 20:16

botoo

💀 too old to die young

Als je stevige games wilt draaien moet je geen powerbook nemen (imho uberhaupt geen Mac), een pc kan daar veel beter voor uitgerust worden (meer keuze in sterke videokaarten).

Ter illustratie:
Ik heb 'Baldur's Gate II: Shadows of Amn' op zowel mijn 1.0Ghz/ATI9200 powerbook als op een AMD1700@2200KHz met ATI9500pro gespeeld, en het verschil is (te) groot.
Nu hebben de nieuwe powerbooks betere videokaarten, maar de nieuwe pc's kunnen daar echt wel overheen, en waarschijnlijk voor een gunstigere prijs.

Je mag jezelf wel afvragen of je een spelletjescomputer wilt of een portable workhorse :+
Volgens mij ben je beter af met een powerbook en een console . . .
:)

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

• Alpha-sphere
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-12-2021
Ik had op mijn 15" powerbook 1,25 GHz 512MB ram en radeon 9600 geprobeerd UT2003 demo te draaien. Na een minuut heb ik 'm alweer van m'n mac geflikkerd. Ik vond het persoonlijk voor geen meter spelen. Nu ik overgestapt ben op de 12" powerbook zullen de games nog iets minder presteren gezien er een FX5200 in zit.

Zoals anderen dat al hebben gezegd. Powerbook voor werk en pc voor gamen. Dat is ook precies wat ik doe.

Assume there are no rules and it's one big free for all

• WubboZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 26-12-2025

WubboZ

Evil Inside

Ik zou zelf een snelle windows notebook kopen en daar dan zelf linux bij zetten, of mac os x, dat kan toch ook? (aangezien je mac os x gewoon bij ons in de stad kunt kopen...)
Windows voor de games is en blijft voorlopig de enige oplossing, unreal is ook voor de mac en linux uitgekomen, maar zo goed als alle games komen alleen uit in windows versie.
Als je mac kunt installeren moet je die er bij doen (dualboot), anders linux, ligt aan de installatie die je kiest, maar dan zit apache, php, postgreSQL etc er standaar bij (photoshop weet ik niet of daar wel een linux versie van is :? , aangezien dat denk ik het belangrijkste voor je is).

Ik weet niet wat je buget is, maar als dat 'hoog' is zou ik eens kijken naar de promedion D500E, tot 3,4 ghz en een ati 9600 pro, is stevig genoeg voor veel games en kwam als beste uit de test van PC magazine (11 februari 2004)

(\__/)
(='.'=)
This is Bunny. Copy and paste bunny into your
(")_(") signature to help him gain world domination

Verwijderd

WubboZ: No flame intended en het is mooi dat je iemand wilt helpen met advies. Maar is het niet verstandiger om dat over te laten aan mensen die wel iets van Macs en Mac OS X afweten? :)

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-02 11:32

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

WubboZ schreef op 24 augustus 2004 @ 20:03:
Ik zou zelf een snelle windows notebook kopen en daar dan zelf linux bij zetten, of mac os x, dat kan toch ook? (aangezien je mac os x gewoon bij ons in de stad kunt kopen...)
Dat gaat niet werken.
Intel n'est pas (is niet) compatible met Mac OSX. M.a.w. OSX op een intel doos kan niet (tenzij je gaat emuleren, maar dat moet je weer niet willen)

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

• MacWolf
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-09-2024
botoo schreef op 24 augustus 2004 @ 19:21:
Als je stevige games wilt draaien moet je geen powerbook nemen (imho uberhaupt geen Mac), een pc kan daar veel beter voor uitgerust worden (meer keuze in sterke videokaarten).

Ter illustratie:
Ik heb 'Baldur's Gate II: Shadows of Amn' op zowel mijn 1.0Ghz/ATI9200 powerbook als op een AMD1700@2200KHz met ATI9500pro gespeeld, en het verschil is (te) groot.
Nu hebben de nieuwe powerbooks betere videokaarten, maar de nieuwe pc's kunnen daar echt wel overheen, en waarschijnlijk voor een gunstigere prijs.

Je mag jezelf wel afvragen of je een spelletjescomputer wilt of een portable workhorse :+
Volgens mij ben je beter af met een powerbook en een console . . .
:)
Beldur's Gate 2 is niet echt een eerlijke vergelijking, gezien het een slechte poort was; het spel kon wel goed lopen als je het in detail ging instellen (ik geloof dat je OpenGL moet uitzetten, wat toch vrijwel niks uitmaakt op grafisch vlak, en search path nodes flink omlaag moet doen, waar je ook geen last van ondervindt en zo zijn er nog wat instellingen), maar als je niet de meest nieuwe spellen hoeft te spelen zal een PowerBook zeker volstaan.

Zelf verwacht ik dat Doom3 wel op de PowerBook zal draaien, maar verwacht geen hoge resoluties. Op zichzelf maakt dat ook niet veel uit, ik zag mijn broer Doom3 op zijn PC spelen in 640x480 en het zag er nog steeds ongelooflijk goed uit, je zou niet verwachten dat je op die resolutie speelt. IDSoftware is nog bezig met optimaliseren en je mag toch wel verwachten dat ze op zijn minst de bovenlaag van de G4 processoren zullen ondersteunen, anders wordt hun afzetmarkt wel erg klein.

Het beste is wel dat je de PowerBook zal gebruiken voor het serieuze werk en een Desktop PC voor gamen, als je daar erg veel waarde aan hecht.

Om een idee te krijgen welke spellen voor de Mac beschikbaar zijn en wat voor specificaties de meeste spellen vragen, raad ik je aan om op de MacKa site te kijken: http://www.macka.nl

[ Voor 6% gewijzigd door MacWolf op 24-08-2004 21:52 ]

Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition.

• 1Mark
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:21
ik denk dat doom3 niet heel snel zal lopen, maar misschien netaan speelbaar.

UT2004 is prima te doen op mijn laptop in 1024x768. Gemiddeld zo'n 45fps.

Maar ik ben het eens met het gros van de andere antwoorden. Een powerbook is echt ideaal voor wat jij wilt doen met je werk, en een windows desktop is gewoon veel beter voor spellen. MaxOSX is echt heerlijk. Apache, php staan er bijvoorbeeld al standaard op en je kan met shells (bash of wat je maar wilt) werken.

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06-2025

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Ik sluit me ook aan bij de antwoorden die uit gaan van een combi. Ik heb ook een PB, heerlijk om mee te klooien vanaf de bank. Beetje met internetsites te klooien en ze zelf vast te testen onder safari.

Voor games heb ik een PC staan. Gebruik ik nog wel voor meer als alleen games maar komt ook omdat ik nog wat software mis op de Mac.

Op het moment dat je budget hebt voor een PB dan is budget erbij voor een PC ook niet zo ingewikkeld.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

Verwijderd

Topicstarter
Het lijkt me vrij duidelijk; een powerbookje is handig voor werk en voor games kan je toch het beste je pc blijven gebruiken. Dat laatste was ik ook wel van plan maar ik zat met name met bijvoorbeeld LAN parties in mijn gedachten bij het noemen van de games; een powerbook in je rugzak is uiteindelijk toch wat handiger dan je pc en monitor versjouwen ;) Zeker wat het transport toestanden (ik heb zelf geen auto; maar wel een motor) betreft :D

Bedankt voor jullie reacties! Ik ga er eens ff over nadenken :)

Jeroen

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-02 11:32

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Alpha-sphere schreef op 24 augustus 2004 @ 19:51:
Ik had op mijn 15" powerbook 1,25 GHz 512MB ram en radeon 9600 geprobeerd UT2003 demo te draaien. Na een minuut heb ik 'm alweer van m'n mac geflikkerd. Ik vond het persoonlijk voor geen meter spelen. Nu ik overgestapt ben op de 12" powerbook zullen de games nog iets minder presteren gezien er een FX5200 in zit.

Zoals anderen dat al hebben gezegd. Powerbook voor werk en pc voor gamen. Dat is ook precies wat ik doe.
offtopic:
Wat is de reden dat je van 15" naar 12" bent toegegaan?
Ik ga binnenkort ook een powerbook aanschaffen, maar loop nog een beetje te dubben tussen de 12 en 15" uitvoering. En ik ben daar nog niet helemaal uit.

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

• Alpha-sphere
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-12-2021
offtopic:
Ik ben van de 15" naar de 12" gegaan omdat ik langer wil kunnen werken op 1 acculading en omdat ik de 15" net ietjes te zwaar vind. De 12" is echt perfect voor het reizen. Ik neem m'n powerbook bijna altijd mee naar school en de 400 gram verschil merk je toch echt wel. Das 1 hele dikke boek die ik niet hoef mee te slepen. Ik heb m'n Powerbook ook meegenomen op vakantie naar Japan en ik ben blij dat ik overgestapt ben. Alhoewel ik wel wat desktopruimte mis. Ik ben nu hard aan het sparen voor een 23" cinema display dus dit probleem is over een paar maanden opgelost.

In het kort heb ik dus de 15" ingeruild omdat ik meer portable wil zijn.

Assume there are no rules and it's one big free for all

Verwijderd

ik heb het zelfde gedaan als de TS wil, ik heb nu een PB12" werkt perfect :) (heb ook nog een desktop iMac) maar je kan een externscherm nemen :)

Voor games zou ik voor een 15" gaan met de 128mb videokaart.
Ik game niet echt op de laptop alleen wat oudere games, Generals wil ook nog wel... UT heb ik geen ervaring mee, vriend van me heeft het wel goed draaien op zijn iBook dus zou wel werken lijkt me :)

Verwijderd

Koop gewoon een x86 laptop en installeer daar dualboot FreeBSD of Linux op en Windows. Dan kun je blijven gamen op je laptop en kun je ook gewoon programmeren.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 28 augustus 2004 @ 17:31:
Koop gewoon een x86 laptop en installeer daar dualboot FreeBSD of Linux op en Windows. Dan kun je blijven gamen op je laptop en kun je ook gewoon programmeren.
Maar geen OS X waar de TS ook wel naar verlangt als ik hem goed begrijp.
UT draait goed op de Mac en Doom III komt ook naar de Mac.
er komen genoeg games naar de Mac, ik doe ook veel aan webdesign en wil niet meer terug naar windows voor het desingen van sites, web proggen gaat ook goed :)

Het was eerst voor mij even wennen om de juiste editors weer te vinden maar die heb ik gevonden :) SubEthaEdit helemaal handig als je in team verband werkt :)
(wij zijn hier op de zaak volledig overgestapt op Apple en we hebben er zeker geen spijt van)

Verwijderd

Ik heb een iBook G4 800 en ik draai UT2k3 zonder problemen met hoge/medium settings op 1024x768. (Generals daarentegen draait gewoon TRAAG.)

Denk echter dat je met een powerbook toch wel bv. UT2k3 op z'n maximum kan spelen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 30 augustus 2004 @ 02:37:
Ik heb een iBook G4 800 en ik draai UT2k3 zonder problemen met hoge/medium settings op 1024x768. (Generals daarentegen draait gewoon TRAAG.)

Denk echter dat je met een powerbook toch wel bv. UT2k3 op z'n maximum kan spelen.
ej vriend, :>

Dat komt geloof ik door die ATI kaart want die Geforce doet dat minder voor mijn gevoel :P
We testen het straks wel even, dan posten we onze resultaten wel :)
x

Verwijderd

Valt er met een iBook eigenlijk te gamen?

Verwijderd

En gaat het een beetje op een PB 1.33?

• BezurK
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-12-2025
Verwijderd schreef op 28 augustus 2004 @ 17:31:
Maar dan heb je geen ubergeile energiezuinige breedbeeldige platte laptop met een behuizing van een aluminium legering ;)

Rookworst zonder R is ook worst.

Verwijderd

BezurK schreef op 30 augustus 2004 @ 18:57:
[...]

Maar dan heb je geen ubergeile energiezuinige breedbeeldige platte laptop met een behuizing van een aluminium legering ;)
_/-\o_ O+

• Q
  • Laatst online: 19:08

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Verwijderd schreef op 30 augustus 2004 @ 16:26:
Ik heb het niet eens geprobeerd ;) Dus eigenlijk kan ik er niet eens zoveel over zeggen, behalve dan dat Opentransporttycoon prima werkt :)

Verwijderd

Topicstarter
kijk... hij snapt het ;)

Hebben jullie ook enig idee of er G5 powerbooks aan zitten te komen? Volgens mij hebben ze nog te veel toestanden met de warmte van de G5? Alhoewel... de nieuwe iMac is ook een G5 en ook een kleine ruimte...

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Verwijderd schreef op 30 augustus 2004 @ 16:26:
Heb momenteel een iBook G4 1.2 met alles erop en eraan, en ik speel enkel diablo (op battlenet), dat gaat net, grote maps zorgen voor problemen (veel swappen). Ik hoop dit te kunnen oplossen met een +512 MB ram

De demo van UT2K4 heeft hier 3 mins opgestaan, loopt voor geen meter, traag traag traag. Gelukkig ben ik geen gamer, dus ik erger me er niet al teveel aan.

You don't need eyes to see, you need vision

• unSOUND
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13-06-2025
Yalopa schreef op 03 september 2004 @ 19:32:
[...]
De demo van UT2K4 heeft hier 3 mins opgestaan, loopt voor geen meter, traag traag traag. Gelukkig ben ik geen gamer, dus ik erger me er niet al teveel aan.
Voor zover ik heb gelezen lag dat ook voornamelijk aan de demo. Die scheen stukken trager te zijn dan de echte versie...
Pagina: 1