Externe (S)ATA storage met SCSI interface

Pagina: 1
Acties:

• charlie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-03 11:08
Ik ben al een tijdje aan het uitkijken voor een externe uitbreiding van onze opslagcapaciteit.

Om aan de eisen van de toepassing te voldoen moet hij over een SCSI interface beschikken, zodat de onderliggende applicatie hem als één (of meerdere) grote SCSI schijf herkent.

Ik had hierbij gedacht aan de Promise UltraTrack RM 15000, deze kan maar liefst 15 (P)ATA schijven aansturen, en beschikt over twee U160 SCSI interfaces. Nadeel is wel dat hij alleen P-ATA schijven aanstuurt, en ik weet niet of de nieuwe 400Gb schijven ook nog over die interface zullen beschikken...

Als alternatief is er de VTrak 15200, die 15 S-ATA schijven ondersteunt, en over twee iSCSI poorten beschikt. iSCSI is een nieuwe standaard (SCSI over ethernet), met een capaciteit van 1 Gbit. Ik heb echter nog geen ervaring met deze interface, werkt dit al naar behoren?

Als er iemand ervaringen heeft met één van deze zaken zou ik ze graag horen.

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:46
Op campzone stonden 2 VTracks in het NHQ, volgens mij deden die het wel aardig :)

Je kunt denk ik de server- of netwerkcrew van Campzone wel mailen over hun bevindingen met die dingen, op www.campzone.nl moet wel een emailadres te vinden zijn :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• John2B
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-03 16:45

John2B

I Love RAID5..!!

Ik heb een demonstratie gezien van Adaptec iSCSI Controller (Hardware TOE) v.s. Software iSCSI driver.

Bij een flinke load over het netwerk is aan te bevelen om een hardwarematige iSCSI controller (TOE) te nemen i.c.m. een Gbit lan netwerk.

Softwarematig kan ook maar zorgt voor een extreem hoge belasting van de processor, aangezien een standaard netwerkkaart geen blok level data transporteerd, welke afgehandeld word door storage host bus adaptors zoals bij Fibre Channel of parallel SCSI. Om een netwerkkaart block level data te laten verzenden zal deze in een TCP/IP pakketje moeten worden geplaatst voordat het daadwerkelijk kan worden verzonden over het IP netwerk. Dus door gebruik van iSCSI drivers op de server kan een standaard netwerkkaart packetjes verzenden met block level data over een IP Netwerk.

De iSCSI controllers die dus deze packetjes met een eigen procesor inpakt en op het netwerk zet werkt echt probleemloos en is zeker aan te raden.

(TOE= TCP-IP Offload Engine)

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

• charlie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-03 11:08
Thx JohnB,

Dit was een brokje nuttige info.
Weet jij of gemengde opstellingen mogelijk zijn, dwz de server met de hoogste diskload voorzien van een iSCCI kaart, de server(s) met een kleinere load gewoon verbinden met een gigabit lankaart en de gepaste drivers.
(ik vermoed van wel na het nalezen van de info op Promise.com).

Anayway, blijkbaar had ik de VTrack 15100 over het hoofd gezien, deze ondersteunt ook SATA schijven, maar beschikt over gewone U160 interfaces...

Anyway, Femme heeft er waarschijnlijk nog geen benches op gedaan, anders hadden we het al lang gehoord ;) Maar ik veronderstel dat dit een heel geschikte oplossing is voor online archivering van data...