Uit het Nikon D70 topic gehaald om niet offtopic te gaan daar. Ik wil het echter wel graag aan jullie voorleggen:
Voor een brandpuntsafstand van 50mm op kleinbeeld heb je een sluitertijd van 1/50e nodig. Op een D70 moet je echter de lens op 50/(1,5)=33mm zetten om dezelfde uitsnede te krijgen. Het lijkt mij dat je dan met de digitale camera volgens jouw redenatie maar ongeveer 1/30e hoeft te hebben, maar (er vanuit gaande dat je je foto net als met kleinbeeld op bv 10x15 afdrukt) hiermee heb je dus volgens mij meer kans om een onscherpe foto te krijgen. Het is met een digitale camera namelijk alsof je inzoomt.
Wie helpt mij/ons hierbij?
Ik heb daar eerder al eens over nagedacht en ben tot de volgende conclusie gekomen:Anoniem: 43323 schreef op 24 augustus 2004 @ 13:45:
Ik vraag me af of je die regel wel volledig juist interpreteert. Volgens mij moet je de echte brandpuntsafstand gebruiken en niet de digitale equivalent. Als je op 300mm schiet dan moet je volgens mij 1/300e hebben volgens die regel. Uiteindelijk blijft de beweging van je hand even onstabiel, onafhankelijk van je crop-factor. De crop-factor bepaalt enkel hoe groot het gedeelte is dat degelijk geregistreerd wordt. Je hoeft dus volgens mij geen crop-factor te gebruiken voor die regel. (jmaar het is ntl handig van het te doen als je twijfelt, dan ben je wat zekerder, maar moet je ook betere lenzen/hogere iso nemen ntl)
Voor een brandpuntsafstand van 50mm op kleinbeeld heb je een sluitertijd van 1/50e nodig. Op een D70 moet je echter de lens op 50/(1,5)=33mm zetten om dezelfde uitsnede te krijgen. Het lijkt mij dat je dan met de digitale camera volgens jouw redenatie maar ongeveer 1/30e hoeft te hebben, maar (er vanuit gaande dat je je foto net als met kleinbeeld op bv 10x15 afdrukt) hiermee heb je dus volgens mij meer kans om een onscherpe foto te krijgen. Het is met een digitale camera namelijk alsof je inzoomt.
Wie helpt mij/ons hierbij?