[XP] BSOD bij laden DVD-Film*

Pagina: 1
Acties:

• Medicalwaste
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 01:00
Sinds een paar dagen krijg start mijn computer opnieuw op en krijg ik een BSOD op het moment dat ik een DVD-film in mijn DVD-speler of -brander doe. Het gebeurt tijdens het laden van de DVD. Dus kan nog niet toekomen tot het bekijken van de DVD.
Het vreemde is dat verder mijn Windows XP Pro versie prima draait, hoewel ik probeerde om in mijn veilige modus te komen, maar toen ook een BSOD kreeg...

Zowel mijn DVD-speler als mijn DVD-brander kunnen wel data-DVD's lezen (schrijven m.b.t. brander) en ook CD-roms lezen.

De foutmelding:
IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL
Foutcode; 0000000a, parameter1: 000000b0, parameter2: 00000002, parameter3: 00000000, parameter4: 804ea44f.

Ik heb al gedaan:
- op GoT gezocht (niks kunnen vinden dat hielp)
- op Google gezocht (idem)
- bij plextor gekeken (ga ze mailen)
- Bios van mobo is nieuwste versie
- Firmware van brander is inmiddels de nieuwste
- Windows XP Pro is volledig bijgewerkt (SP2 is er nog niet voor NL-versie)
- nieuwste VIA drivers
- nieuwste NVIDIA drivers
- nieuwste directx
- IDE kabel vernieuwd
- Master/Slave instellingen bekeken
- harde schijf gecontroleerd (S.M.A.R.T. is in orde)
- in register alle vermeldingen van px-116A en px-712A verwijderd, uit apparaatbeheer beiden verwijderd en computer opnieuw opgestart
- windows laten opstarten op diagnostische wijze, maar ook weer BSOD
- DVD-speler op primaire slave gezet (inmiddels weer secundair)
- anderde DVD-film geprobeerd (een originele Kill Bill Vol1 en een gekopieerde (geleend om uit te proberen) DVD-film van 2Fast2Furious)
- in bios ESCD geforceerd laten updaten
- in bios beide Serial en Parallel poorten uitgezet om meer IRQ's te krijgen
- weer ESCD geforceerd laten updaten

Ik heb een:
Abit KR7A mobo
512 Mb (2x 256) Samsung geheugen
Western Digital 120 Gb hardeschijf (primair master)
460 Watt voeding
Leadtek NVIDIA Ti 4600 Ultra grafische kaart
Sitecom 10/100 netwerkkaart
Creative Audigy Player
Hauppauge WinTV PVR
Sitecom pci USB 2.0
Plextor PX-116A (secundair slave)
Plextor PX-712A (secundair master)
Windows XP Pro NL-versie

Iemand enig idee :)

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Titel edit zodat het OS in je topic titel staat :)

• Vdub
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-07-2025

Vdub

Wie anders?

Als je de pc opnieuw opstart zonder een dvd erin doet ie het dan goed?
Is het tijdens het booten met een DVD erin of is het in Windows als je een DVD erin doet?

In het laatste geval moet je de autorun functie misschien eens uitschakelen.

• Medicalwaste
Het is in een verder prima werkend XP (zit er nu achter dit te typen), maar zodra ik er een DVD-film in doe (of in brander of in speler) dan herstart mijn computer en krijg ik een blauw scherm. Het is dus niet bij een DVD-data cd.

Dacht dat mijn autorun functie al uit stond, maar om de een of andere reden lijkt het wel de ene keer aan te staan en de andere keer uit.
Bij data i.i.g. (zoals games) uit en volgens mij bij muziek ook.

Is er een manier om de autorun functie voor alles zeker uit te zetten?

• Vdub

Vdub

Wie anders?

ga naar deze computer, rechts op de dvd speler, eigenschappen, tabblad automatisch afspelen, type inhoud selecteren en kiezen voor geen actie ondernemen.

• Medicalwaste
Autorun voor alles uitgezet, maar probleem blijft. Zodra DVD erin gaat en de DVD geladen wordt dan wordt nog voordat het in Deze computer te zien is wat erin zit, de computer herstart en komt de BSOD.

Heb ook geprobeerd de nieuwste ATAPI drivers van Adaptec te installeren, maar ook nu blijft de foutmelding.

• Vdub

Vdub

Wie anders?

Al eens een dvd speler van iemand anders geleend en erin gezet? Misschien hardware fout

• Medicalwaste
De DVD-speler had totaal geen problemen toen er nog geen dvd-brander in zat. Ik vind het daarbij ook vreemd dat verder wel alles gelezen kan worden.

Hierdoor heb ik i.i.g. Kill Bill Vol1 nog kunnen zien :) maar binnenkort komt Vol2 uit...

Verwijderd

Probeer eens de hardware-versnelling uit te zetten in het afspeelprogramma.

• Vdub

Vdub

Wie anders?

Verwijderd schreef op 24 augustus 2004 @ 16:35:
Probeer eens de hardware-versnelling uit te zetten in het afspeelprogramma.
Ik geloof dat dat geen nut had, het systeem crashte geloof ik al op het moment dat ie erin gestopt werd.

• Vdub

Vdub

Wie anders?

Medicalwaste schreef op 24 augustus 2004 @ 16:28:
De DVD-speler had totaal geen problemen toen er nog geen dvd-brander in zat. Ik vind het daarbij ook vreemd dat verder wel alles gelezen kan worden.

Hierdoor heb ik i.i.g. Kill Bill Vol1 nog kunnen zien :) maar binnenkort komt Vol2 uit...
Dan wordt het dus tijd even de brander eruit te halen en dan even opnieuw proberen om fouten uit te sluiten

• Luxx
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:37

Luxx

Hijs nu het zeil gezwind...

heb je er goed op gelet dat de master/slave jumpers op beide aparaten goed staan?
Verder gaat het al fout bij het laden van de DVD, maar een data CD gaat wel geod. In eerste instantie zou je zeggen dat het een overlay probleem kan zijn, maar met hardware versnelling uit gaat het wel goed, dus dat kan niet.
Gaan gewone avi's (toch overlay?), en gewone mpg-2's wel goed. Het zou kunnen dat je mpeg2-'driver' gaar is, maar ook in dat geval zou het eigenlijk pas na het feitelijke laden fout moeten gaan.
Als dat allemaal niet werkt, zou ik in meer algemene dingen gaan zoeken;

Is je systeem, en daarmee je IDE controller, overgeklokt? Heb je deze al eens op standaardwaarden geprobeerd?
Doet je DVD speler het wel als je hem (of de brander) even op het primary IDE kanaal zet?

Normaal zou ik ook aan voeding denken, maar omdat je al best een zwaar systeem hebt, lijkt me niet dat een DVD brander die idle-t hem over de grens trekt. Bovendien zou je dan verwachten dat het soms ook wel werkt. Zijn je spanningslijnen stabiel?

HYEHEHEHEEHHEEHee, hier had iets zinnigs kunnen staan, maar dat is niet.

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:56
Kan het niet zijn, dat je een lade een conflict veroorzaakt met de andere ?
Misschien dat één van beide lades defect is geraakt bij het inbouwen.. Maken ze toevallig ook geen contact met elkaar in je systeemkast.

Dit heb ik nml ook eens gehad. Daardoor kwam mijn hele systeem onder stroom te staan en deed helemaal niks meer..

• Medicalwaste
Het systeem crashte inderdaad op het moment dat de DVD erin gestopt werd.
De master/slave instellingen stonden en staan goed, maar zou dat ook geen problemen moeten geven in bios en/of gewoon opstarten van windows?
Mijn systeem is niet overgeklokt, tot op dit moment nog niet nodig geweest. Alles gaat nog goed (met uitzondering van dit probleem).
Vanwege wat betere koeling heb ik tussen mijn HD, DVD-speler en brander iedere keer een sleuf open gelaten.

Maar ik heb het probleem gevonden! :)
Ik had alle software die naar mijn weten in staat zijn om DVD's te lezen gedeinstalleerd met uitzondering van Windows Media Player. Toen zag ik echter dat Real Player ook DVD's kan lezen. Om de een of andere reden weigerde Real Player zichzelf te deinstalleren. Een nieuwe versie overheen gezet, maar probleem bleef en ook deze kon zichzelf niet deinstalleren. Toen de installatiemap van Real Player weggegooid en opeens waren de problemen verdwenen.

Om bij deze i.i.g. meteen drie programma's te noemen die kunnen zorgen voor een BSOD bij een plextor drive:
Creative Playcenter (volgens Plextor supportmail en de USA versie van de plextor site -> zie IRQL_LESS_OR_EQUAL bij de PX-708)
Sonic DLA
Real Player

Allemaal bedankt voor de hulp!
Greetz.

Verwijderd

Medicalwaste schreef op 27 augustus 2004 @ 16:51:
Het systeem crashte inderdaad op het moment dat de DVD erin gestopt werd.
Heb je toevallig iets als PowerDVD of andere player software geinstalleerd ? Die software doet ook altijd iets als je een playable DVD erin stopt.

Wat gebeurt er als je een lege CD-R in je DVD writer of rom duwt ? Hangt hij dan ook ?
Pagina: 1