partitie niet te mounten met nieuwe kernel

Pagina: 1
Acties:

• diederik77
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07-12-2025
Pas geleden heb ik voor het eerst linux geinstalleerd (fedora core 2). Ik heb nu een dual boot met winXP
Ik heb een Sata harde schijf (80GB), die /dev/hde genoemd wordt in linux
Ik heb 3 partitie, nl.
- 1 fat32 6GB voor windows
- 1 20GB linux partitie
- 1 fat32 54GB voor opslag van spullen (in fdisk wordt hierbij aangegeven dat het de boot-partitie is)

Toen ik het net geinstalleerd had, kon ik de opslag-partitie (fat32) gewoon mounten met de opdracht
' mount -t vfat /dev/hde1 /mnt/dos'

Later ging ik linux updaten met up2date. Ik kreeg toen een andere kernel (oude versie: 2.6.5-1.358, nieuwe versie: 2.6.8-1.521)
In het boot-menu kan ik nu kiezen uit beide kernels. Maar als ik de nieuwste versie boot, dan werkt het bovenstaande mount-commando niet meer!
Ik krijg dan de foutmelding
' /dev/hde1 in geen geldig blok-apparaat' .

Weet iemand hoe dat komt en hoe ik het op kan lossen?
Alvast bedankt

(nog iets: weer iemand hoe ik de oude kernel uit het boot-menu krijg van grub loading stage?)

/edit: ff wat meer info erbij

[ Voor 8% gewijzigd door diederik77 op 24-08-2004 14:48 ]

• Tony Vroon
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13-06-2020

Tony Vroon

Werkt nu ergens anders

Als je net geupgrade hebt naar een 2.6 kernel, dan merk je nu dat je met libata werkt, de nieuwere SATA ondersteuning.
Je harddisk is zeer waarschijnlijk /dev/sda geworden.
Probeer eens /dev/hde1 door /dev/sda1 te vervangen als je met je nieuwe kernel geboot bent?

"Wie is deesen figuur, hier ten topic aangheduidt als 'hij', wiens mededelinghe soo eenen consternatie weet te ontluycken :? " -- dion_b

• diederik77
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07-12-2025
Tony Vroon schreef op 24 augustus 2004 @ 14:46:
Als je net geupgrade hebt naar een 2.6 kernel, dan merk je nu dat je met libata werkt, de nieuwere SATA ondersteuning.
Je harddisk is zeer waarschijnlijk /dev/sda geworden.
Probeer eens /dev/hde1 door /dev/sda1 te vervangen als je met je nieuwe kernel geboot bent?
Zoals je ziet (ik heb het ge-edit), heb ik niet NAAR versie 2,6 geupdate, maar het werkt wel!!!!
Dank je wel _/-\o_ . Ik kon de oplossing nergens vinden, maar dit werkt idd perfect.

Nogmaals bedankt :)

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:47
Huh, is dit dan veranderd tijdens de 2.6-serie?

Da's eigenlijk best slordig IMHO...