Toon posts:

QMail op Fedora Core 2 (en een stukje discussie tussendoor)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil op mijn thuisservertje naast FTP en HTTP nu ook mail installeren.
De keuze is gevallen op QMail, dus ik heb hiervoor een howto gezocht en ben bij deze uitgekomen. Nu kom ik bij stap 4 een probleem tegen. Na "./configure --enable-roaming-users=y --enable-logging=y --enable-ip-alias-domains=y --enable-auth-module=mysql --enable-clear-passwd=n --enable-libdir=/usr/lib/mysql/ --enable-tcpserver-path=/home/vpopmail/etc/ --enable-tcpserver-file=/home/vpopmail/etc/tcp.smtp --enable-qmail-ext --enable-logging=e --enable-tcprules-prog=/usr/local/bin/tcprules --enable-rebuild-tcpserver-file" te hebben ingegeven zou je "make" moet ingegeven, dus ik doe dat maar dan krijg ik terug:
make: *** No targets specified and no makefile found. Stop.
Iemand enig idee wat dit is? ik sta uiteraard nog steeds in de install map van vpopmail. Google kan me niet (goed) helpen :(

Tevens heb ik nog de volgende vragen over dingen die ik in die howto tegen kwam:

1) Bij stap 1.3 staat "Edit the file conf-split (it will increase the queue subdirectory split) If the queue will be stored on ReiserFS, set conf-split to 1." Het eerste deel snap ik, maar wat wordt bedoeld met het tweede deel?

2) Onder stap 2 staat:
You may want to remove the respawn of qmail (it is a very borring option when you have to shutdown qmail). To do that, you have to edit /etc/inittab andcomment the last line (SV:123456:respawn:/command/svscanboot) and kill -HUP 1. -- remove other smtp if you already have one installed
for example, comment smtp/pop/imap stuff in /etc/inetd.conf or /etc/xinetd.conf
remove exim in /etc/rc2.d/
Het dik gedrukte snap ik ook niet, en met andere smtp/mailserver bedoelen ze dan ook sendmail? Ik neem aan van niet...!?

Alvast bedankt!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:57
En configure geeft geen enkele foutmelding? Dat lijkt me namelijk sterk, dan zou er vast wel een makefile aangemaakt zijn bij de voorgaande stap.

Trouwens, (1) waarom juist qmail, of is is een andere mailserver ook prima, en (2) waarom compileer je dit zelf in plaats van gewoon een RPM te installeren die voor FC2 bedoeld is?

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Check anders ff hier Daar staat een hele mooie howto hoe je alles kan installeren. Wat er exact in het begin gebeurd kan ik niet inschatten, dat andere kan je achterhalen door zelf ff man kill te gebruiken ;)

offtopic:
ad (1) waarom geen qmail?
ad (2) daar ben ik ook benieuwd naar ;)

[ Voor 62% gewijzigd door Zwerver op 24-08-2004 14:06 ]

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Verwijderd

Topicstarter
Wilke schreef op 24 augustus 2004 @ 13:49:
En configure geeft geen enkele foutmelding? Dat lijkt me namelijk sterk, dan zou er vast wel een makefile aangemaakt zijn bij de voorgaande stap.

Trouwens, (1) waarom juist qmail, of is is een andere mailserver ook prima, en (2) waarom compileer je dit zelf in plaats van gewoon een RPM te installeren die voor FC2 bedoeld is?
Inderdaad, dat ik die error helemaal over het hoofd zie :|
# configure: error: Unable to find your MySQL inc dir, specify --enable-incdir.
Nu moet ik er alleen nog even achter komen waar die dir staan...zoeken op "mysql inc" levert heel veel resultaten op en is dus niet bruikbaar :+, iemand? :)

Waarom QMail? Ik gebruik die ook bij een hostingprovider en dat bevalt me erg goed, wil dus graag QMail ook thuis gebruiken. En waarom geen RPM? Omdat ik deze niet kon vinden voor Fedora. Die zou ook niet bestaan heb ik gehoord omdat dat niet zo mogen i.v.m. de licentie? :S

Anyway, ik doe het ook liever zo. Daar leer ik denk ik misschien wat meer van (ben nog niet zo lang met linux bezig :P)

• Erhnam
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-02 13:37

Erhnam

het Hardware-Hondje :]

Deze werkte voor mij onder fedora1:

http://www.euronet.nl/users/erhnam/linux/qmail/qmail.htm

Wellicht met wat nieuwere packages kan je hem ook laten draaien onder f2

http://www.xbmcfreak.nl/

Verwijderd

Topicstarter
Erhnam schreef op 24 augustus 2004 @ 14:12:
Deze werkte voor mij onder fedora1:

http://www.euronet.nl/users/erhnam/linux/qmail/qmail.htm

Wellicht met wat nieuwere packages kan je hem ook laten draaien onder f2
Mijn howto werkt ook tot nu toe, moet alleen even weten waar mijn MySQL inc dir is??

• Zwerver
  • Niet online
Nix ivm de licentie, maar ivm het feit dat de maker van qmail vind dat zijn software in /var geinstalleerd moet worden en niet accepteerd als het ergens anders neergezet wordt. Dus niet zozeer licentie technisch.

Een korte quote die het uitlegt:
Exception: You are permitted to distribute a precompiled var-qmail package if (1) installing the package produces exactly the same /var/qmail hierarchy as a user would obtain by downloading, compiling, and installing qmail-1.03.tar.gz, fastforward-0.51.tar.gz, and dot-forward-0.71.tar.gz; (2) the package behaves correctly, i.e., the same way as normal qmail+fastforward+dot-forward installations on all other systems; and (3) the package's creator warrants that he has made a good-faith attempt to ensure that the package behaves correctly. It is not acceptable to have qmail working differently on different machines; any variation is a bug. If there's something about a system (compiler, libraries, kernel, hardware, whatever) that changes qmail's behavior, then that platform is not supported, and you are not permitted to distribute binaries.

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

• Wilke
Zwerver schreef op 24 augustus 2004 @ 14:16:
Nix ivm de licentie, maar ivm het feit dat de maker van qmail vind dat zijn software in /var geinstalleerd moet worden en niet accepteerd als het ergens anders neergezet wordt.
Vandaar mijn vraag (1). Degene die qmail ontwikkeld heeft staat bekend als een zeer eigenzinnig figuur die moeilijk kritiek kan dulden. Bij mijn weten heeft hij zijn interesse in dit project een tijd geleden verloren en zijn er daardoor al enige tijd (jaren?) geen updates aan geweest.

Het "minder handige" daaraan is, dat het project niet onder de GPL is vrijgegeven, en dus zijn er zonder twijfel allerlei mensen die het zouden willen verbeteren, maar dat kan niet vanwege de restrictieve(re) licentie (correct me if I'm wrong!).

Daarbij komt dat qmail (tenminste wat ik hoor) een krachtig maar daardoor wel lastig te configgen pakket is, kortom als het hier gaat om huis-tuin-en-keuken gebruik zou ik me ernstig afvragen waarom zoveel moeite te doen en niet gewoon de default mailer daemon die vast bij FC2 zit (geen idee welke dat dan wel zou zijn overigens, postfix? exim? sendmail?) te gebruiken.

Btw. voor een deel is dit 'van horen zeggen' enzo, dus als iemand precies weet hoe het zit en het beter kan uitleggen, dan graag. Het is niet m'n bedoeling een flamewar te starten over qmail ofzo 8)7

Verwijderd

Topicstarter
Nou inmiddels door mysql-devel te installeren krijg ik geen errors meer onder ./configure...........................................

Dus nu doe ik "make" en dan krijg ik deze errors:
make[2]: *** [vchkpw] Error 1
make[2]: Leaving directory `/downloads/vpopmail-5.4.3'
make[1]: *** [all-recursive] Error 1
make[1]: Leaving directory `/downloads/vpopmail-5.4.3'
make: *** [all] Error 2
Iemand een idee wat dit is? Ik zou toch graag QMail gebruiken, ik denk dat dat voor mij toch het makkelijkste en beste is...

• Wilke
Je vergeet de error-message weer te geven, die staat hoger dan dit.

Waarom denk je dat qmail voor jou het makkelijkste en beste is, en wat is je antwoord op (2) dan?

• Zwerver
  • Niet online
@Wilke: qmail is niet lastig om te configgen hoor ;) Sterker nog, in combinatie met vpopmail hoef je na het eenmaal 1x in te stellen van de configfiles niks meer te doen met die files. Gewoon zaken als vadddomain en vadduser zorgen voor het bijwerken van de configfile.

Over het niet uitbrengen van patches: er is een qmail security guarantee waarin de maker zelf $500 uitloofd voor degene die een security hole kan vinden in qmail. Daarnaast is er op qmail.org voldoende uitbreidingsmateriaal te vinden voor qmail, ondanks dat er geen GPL licentie opzit. Verder quote ik dit van zijn site
If you want to distribute modified versions of qmail (including ports, no matter how minor the changes are) you'll have to get my approval. This does not mean approval of your distribution method, your intentions, your e-mail address, your haircut, or any other irrelevant information. It means a detailed review of the exact package that you want to distribute.
Hij wil dus idd de controle houden, maar verbied imho geen eventuele aanpassingen aan zijn software?

• Wilke
Zwerver schreef op 24 augustus 2004 @ 15:56:
Hij wil dus idd de controle houden, maar verbied imho geen eventuele aanpassingen aan zijn software?
Ehh nee, als je het niet erg vind om heel veel tijd in een wijziging te steken, en dan (gezien de naam die hij wel een beetje heeft) 99% kans hebt dat hij niet accoord gaat met je uitbreiding/wijziging, mag je het vervolgens niet distribueren. Volgens Bruce Perens is qmail daardoor sowieso geen 'free software'.

Sowieso lekker moeizaam als hij er zelf geen interesse meer in zegt te hebben, maar wel alle eventuele wijzigingen moet goedkeuren (dus als mail blijft liggen gaat het sowieso niet door).

Om nog maar niet te spreken over copyright/licentie-problemen. Jij schrijft code en die wordt dan gedistribueerd onder een licentie waar in staat dat DJB er het laatste woord over heeft. Dus als je later zelf iets in je eigen uitbreiding wilt wijzigen, kan dat ook niet zonder zijn toestemming!

Ik hoef denk ik niet verder toe te lichten waarom dat me geen werkbaar development model lijkt (vooral niet als de originele auteur bezig is met hele andere zaken inmiddels) :D
Over het niet uitbrengen van patches: er is een qmail security guarantee waarin de maker zelf $500 uitloofd voor degene die een security hole kan vinden in qmail.
Ja ja, maar die qmail security challenge liep meer dan 5 jaar geleden af! En dat is nou net m'n punt ;)

Trouwens, als je de lijst aan regeltjes ziet waaraan een security probleem moest voldoen om voor deze prijs geaccepteerd te worden, tsja, dan kunnen er ook allerlei dingen gevonden worden die niet precies aan die regeltjes voldoen maar wel een probleem zijn, al valt er dan te discussieren of het aan qmail ligt of niet.

Over de configuratie zal ik verder niks zeggen, ik heb het zelf nooit gedaan, dus geen idee of het verhoudingsgewijs moeilijk of makkelijk is.

[ Voor 4% gewijzigd door Wilke op 24-08-2004 16:18 ]

• Zwerver
  • Niet online
Wilke schreef op 24 augustus 2004 @ 16:15:
[...]

Ehh nee, als je het niet erg vind om heel veel tijd in een wijziging te steken, en dan (gezien de naam die hij wel een beetje heeft) 99% kans hebt dat hij niet accoord gaat met je uitbreiding/wijziging, mag je het vervolgens niet distribueren. Volgens Bruce Perens is qmail daardoor sowieso geen 'free software'.

Sowieso lekker moeizaam als hij er zelf geen interesse meer in zegt te hebben, maar wel alle eventuele wijzigingen moet goedkeuren (dus als mail blijft liggen gaat het sowieso niet door).
Daar heb je een punt
Om nog maar niet te spreken over copyright/licentie-problemen. Jij schrijft code en die wordt dan gedistribueerd onder een licentie waar in staat dat DJB er het laatste woord over heeft. Dus als je later zelf iets in je eigen uitbreiding wilt wijzigen, kan dat ook niet zonder zijn toestemming!

Ik hoef denk ik niet verder toe te lichten waarom dat me geen werkbaar development model lijkt (vooral niet als de originele auteur bezig is met hele andere zaken inmiddels) :D
Nou, ik zie zoveel aanvullingen op qmail dat ik me haast niet voor kan stellen dat ie er nog erg moeilijk over doet. Alleen addons die de software onveilig maken zullen niet toegelaten worden denk ikzo ;)
[...]

Ja ja, maar die qmail security challenge liep meer dan 5 jaar geleden af! En dat is nou net m'n punt ;)
Bullshit! Kijk eens goed naar die pagina die ik gaf
daar zegt hij zelf dat de $500 nog steeds open staat! De $1000 die door derden voor een jaar beschikbaar gesteld was, die is nu gedoneerd aan de FSF omdat niemand wat kon vinden!
Trouwens, als je de lijst aan regeltjes ziet waaraan een security probleem moest voldoen om voor deze prijs geaccepteerd te worden, tsja, dan kunnen er ook allerlei dingen gevonden worden die niet precies aan die regeltjes voldoen maar wel een probleem zijn, al valt er dan te discussieren of het aan qmail ligt of niet.
En ik quote:
Of course, ``security hole in qmail'' does not include problems outside of qmail: for example, NFS security problems, TCP/IP security problems, DNS security problems, bugs in scripts run from .forward files, and operating system bugs generally. It's silly to blame a problem on qmail if the system was already vulnerable before qmail was installed! I also specifically disallowed denial-of-service attacks: they are present in every MTA, widely documented, and very hard to fix without a massive overhaul of several major protocols.
Dat komt van zijn eigen site... dus ik neem aan dat ik dat voor waar mag aannemen? Zo erg vind ik die voorwaarden niet hoor ;)
Over de configuratie zal ik verder niks zeggen, ik heb het zelf nooit gedaan, dus geen idee of het verhoudingsgewijs moeilijk of makkelijk is.
Oke, dan mag je van mij aannemen dat de configuratie goed te doen is :P

Verwijderd

Topicstarter
Dit is volgens mij de gehele error (gelijk ff geprobeerd met de nieuwste versie van vpopmail:
make[2]: *** No rule to make target `cdb/*.o', needed by `libvpopmail.a'. Stop.
make[2]: Leaving directory `/downloads/vpopmail-5.5.0'
make[1]: *** [install-recursive] Error 1
make[1]: Leaving directory `/downloads/vpopmail-5.5.0'
make: *** [install-strip] Error 2
//edit

Niet meer nodig, had zlib-devel nodig :)

Kan nu weer even verder... ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2004 22:49 ]

• zeroxcool
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-02 15:03
Ik meng me ook even in de discussie rond qmail (alias djb :)). Ik ben zelf een qmail gebruiker in thuis maar ook in 4000+ domein situaties en vind het prima software. Op een enkele patch na (qmail-queue) vind ik dat qmail aan mijn eisen voldoet. Zo heel veel hoeft een plain-MTA niet toegevoegd hebben naar mijn mening. Zolang er maar ondersteuning is om andere daemons/scripts te ondersteunen (ik lijk Cruijff wel :)).

Overigens draai ik iedere configuratie, hoe klein (of hoe groot) ook met vpopmail. Iets wat ik persoonlijk een top aanvulling aan het pakket vind. Ook daar is leuke software als qmailadmin en vqadmin bij te vinden, helemaal naar eigen smaak aan te passen. Ik dwaal weer af...

Over Bernstein, dat is inderdaad een frappant man ja. Neemt niet weg dat hij - naar mijn mening - ontzettend goede software schrijft. Even over dat frappant terug komen. Als je wat moddergooien tussen djbdns, tinydns en BIND wil lezen:
http://cr.yp.to/djbdns/blurb/easeofuse.html
http://cr.yp.to/djbdns/blurb/unbind.html
http://cr.yp.to/djbdns/blurb/bindmoney.html

En wat moddergooien tussen qmail en Sendmail/Postfix:
http://cr.yp.to/qmail/venema.html
http://cr.yp.to/maildisasters/sendmail.html

Ach ja, ik kan er aan de ene kant wel om lachen. Echter hoor je het verhaal natuurlijk zo maar van één kant, er zullen zeker wel punten van de andere kant komen die je niet te horen krijgt. En de attitude van DJB staat me gewoon aan. Geen stdio.h gebruiken zelf één schrijven omdat je vindt dat de standaard library buffer overflows kan bevatten. Geweldig ;).

zeroxcool.net - curity.eu

Verwijderd

Topicstarter
Nog even wat vraagjes (ben met pijn en moeite bijna bij het einde van de hele mikmak voor QMail :P).

Ik krijg als ik Courier IMAP wil starten:
Starting Courier-IMAP server:/usr/local/courier-imap/libexec/couriertcpd: error while loading shared libraries: libgdbm.so.3: cannot open shared object file: No such file or directory
imap
Ik heb uiteraard alles weer uit deze howto gehaald. (ik zit bij het einde van stap 14.

Iemand die me kan helpen :'( Ik kom er niet uit?

• zeroxcool
Je gebruikte RedHat/Fedora? Dan even hier de juiste RPM vandaan halen:
http://rpmfind.net/linux/...=Search+...&system=&arch=

En installeren.

Verwijderd

Topicstarter
Dat was het niet, het is al opgelost dankzij Onno in #linux op irc.tweakers.net :)
Toch bedankt.

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Het zou handig zijn als je ook vermeldt wat wel de oplossing was :)

Verwijderd

Topicstarter
De oplossing was door via up2date openssh-devel te downloaden/installeren :)

Nog even een klein ander vraagje: Ik heb die hele howto eindelijk achter me liggen :| . Nu kan ik alles prima starten, beh. QMail zelf. ik krijg na het ingeven van "/etc/init.d/qmail start" de volgende foutmelding terug:
./run: line 2: `exec /usr/local/bin/setuidgid qmaill /usr/local/bin/multilog t s100000 n20 /var/log/qmail/qmail-smtpd 2>&'
./run: line 2: syntax error near unexpected token `newline'
Iemand nog een idee hoe ik dit op kan lossen? :)

• Zwerver
  • Niet online
* Zwerver doet ff een titlechange...

deze discussie is (was) wel geinig...

Verwijderd

Topicstarter
Nou, na een beetje heel de avond kloten en mogelijk problemen opsporen krijg ik wel een andere error:
supervise: fatal: unable to acquire qmail-pop3d/supervise/lock: temporary failure
supervise: fatal: unable to acquire log/supervise/lock: temporary failure
De bovenstaande error krijg ik niet meer, iemand nu een idee? :)

• Hans
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
ziet er naar uit alsof er nog ergens wazige lockfiles rondslingeren (of je probeert daadwerkelijk bepaalde processen dubbel te "supervisen")

Probeer eens
svc -d /var/qmail/supervise/qmail-send
rm /var/qmail/supervise/qmail-send/supervise/*
svc -u /var/qmail/supervise/qmail-send

svc -d /var/qmail/supervise/qmail-smtpd
rm /var/qmail/supervise/qmail-smtpd/supervise/*
svc -u /var/qmail/supervise/qmail-smtpd

svc -d /var/qmail/supervise/qmail-pop3d
rm /var/qmail/supervise/qmail-pop3d/supervise/*
svc -u /var/qmail/supervise/qmail-pop3d

svc -d /var/qmail/supervise/qmail-send/log
rm /var/qmail/supervise/qmail-send/log/supervise/*
svc -u /var/qmail/supervise/qmail-send/log

svc -d /var/qmail/supervise/qmail-smtpd/log
rm /var/qmail/supervise/qmail-smtpd/log/supervise/*
svc -u /var/qmail/supervise/qmail-smtpd/log

svc -d /var/qmail/supervise/qmail-pop3d/log
rm /var/qmail/supervise/qmail-pop3d/log/supervise/*
svc -u /var/qmail/supervise/qmail-pop3d/log

Verwijderd

Topicstarter
Bovenstaade commando's stuk voor stuk ingegeven maar helaas geen resultaat... :'(

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-01 10:55
De guide www.qmailrocks.org is een uitstekende guide, als die nog niet genoemd is (ctrl+f zei van niet). Daar staat ook een handige manier van deamon managen in.

[ Voor 125% gewijzigd door pierre-oord op 26-08-2004 18:45 ]

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

• zeroxcool
Voer '/etc/init.d/qmail stop' enkele malen achter elkaar uit. Start hem dan weer vanaf hetzelfde init script.

Verwijderd

Topicstarter
Heeft helaas weinig resultaat.

Als ik dat doe zegt die de eerste keer dat er een proces is gestopt, en de keren daarop krijg ik een error met "no such proces running". Als ik hem dan weer start weer precies dezelfde error :(

Vandaag ook nog eens al die zooi voor Qmail opnieuw geinstalleerd, om te kijken of ik misschien ergens een foutje heb gemaakt maar niks kunnen vinden :(

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-01 10:55
Verwijderd schreef op 28 augustus 2004 @ 01:24:
Heeft helaas weinig resultaat.

Als ik dat doe zegt die de eerste keer dat er een proces is gestopt, en de keren daarop krijg ik een error met "no such proces running". Als ik hem dan weer start weer precies dezelfde error :(

Vandaag ook nog eens al die zooi voor Qmail opnieuw geinstalleerd, om te kijken of ik misschien ergens een foutje heb gemaakt maar niks kunnen vinden :(
PS aux

En in het begin even ps aux |grep service.

Alles wat je niet bevalt killen en proberen te starten Of je machine een reboot geven als het niet een belangrijke bak is (hoop ik niet voor je 1e install)

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de Howto nu gevolgd van qmailrocks.org en nu draait Qmail prima, thnx anyway voor degene die geprobeerd hebben het op te lossen :)

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-02 15:00
de qmailrocks.org guide vindt ik persoonlijk de fijnste.
je hebt binnen no time een qmailserver met alle toeters en bellen en idd is alles goed georganiseerd met je deamons.
even een qmailctl <start|stop|restart|flush|stats> en je server herstart of wat dan ook.

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

Pagina: 1