Toon posts:

harde schijf kapot of verkeerde jumperinstellingen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik heb net van een vriend een IBM DESKSTAR HD gekocht, hieronder de specs:

capacity 61.5GB
RPM 7200RPM
MLC h32161
CHS 16383/16/63

en het is model nr. ic35l060aver07-0

Bij het opstarten maakt eerst de cd rom een geluid en dan de brander, daarna hoor je de hd toeren maken zeg maar. en dan gaat hij zoeken ofzo. Dan begint hij een geluid te maken van zon 3 sec. ggggggg. en dat herhaalt hij wel 10x. dan boot de pc op en zegt dat er geen goede boot schijf inzit. Het geluid kan je vergelijken met een kapotte cd die je in je speler doet en die hem dan niet kan lezen. Ik heb hem in mijn eigen pc gedaan en in die van mn pa. ik zelf heb een asus a7v8x moederbord. Mn pa heeft een msi moederbord (weet niet precies welke). Nu vind ik de tekening achterop de hd. voor de jumperinstellingen vrij ingewikkeld. Kan dit veel verschil uitmaken?(als ik de verkeerde heb genomen)

• DaannO
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 03-03 21:03
nee als je verkeerde jumper hebt ingesteld dan hoort hij nog steeds geen panische geluiden te maken maar gewoon zegmaar ``stil` te zijn voor zover dat mogelijk is met die schijven van IBM... IK DENK DAT HET probleem hem in de schijf zit je hebt kans dat hij kapot is want dat geluid is niet gezond... maar verder weet ik niet veel van ibm behalve dat het kl+te is!!! 8)7

edit: vriend van me had ook zo een hd weet niet precies hoe groot wel van ibm stak hem in zijn nieuwe pc weg wassie!!! zit in de familie zullen we maar zeggen :r

[ Voor 19% gewijzigd door DaannO op 24-08-2004 13:07 ]

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-02 11:41

Turkish

zhé germans

Hang hem eens aan een andere IDE kabel en kijk of je pc dan wel start (haal dan evt een dvd speler eruit), lijkt namelijk een jumperfout. Zorg dat je primaire HD op master staat en die IBM op slave ;)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• Hu9o
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 22:20

Hu9o

Schokkend

Je kan niet 2 masters aansluiten op dezelfde kabel. Dus ff kijken wat de instelling is van de andere hdd of cdrom die op de ide kabel zit, is die master dan moet jou nieuwe hardeschijf als slave gezet worden en anders om.

Maar meestal duidt een tikkende hdd erop dat hij aan het kapot gaan is, dat is dus niet zo'n fijne koop.

edit: probeer je ook van deze hdd te booten? En staat er wel iets op wat bootbaar is?

[ Voor 13% gewijzigd door Hu9o op 24-08-2004 13:08 ]

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>Vertel Microsoft over dit probleem <<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

Verwijderd

Die HD is kapot, dat lijkt me heel erg duidelijk... Die HD komt uit de beruchte 60GXP serie die bij bosjes het leven laten

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Testen met een tool van IBM lijkt me een voor de hand liggende oplossing om de schijf te testen. Zie voor links de FAQ.

ARME AOW’er

• DaannO
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 03-03 21:03
Testen met een tool van IBM lijkt me een voor de hand liggende oplossing om de schijf te testen. Zie voor links de FAQ.[/quote]

ik zou effe anders hd tool gebruiken maar dat betekent wel dat je hem eerst opgestart moet krijgen wat dus nog niet echt aan de orde is mocht het wel zo zijn dan: hd tune: http://www.hdtune.com/hdtune_210.exe

Verwijderd

Topicstarter
ik heb hem geprobeerd met de master jumper instellingen en als enigste ding aan de ide kabel te booten, en hij doet precies hetzelfde. hij geeft dan aan na lang zoeken in het bootscherm:

primary master ..............
primary slave none

en even later staat er NO BOOT DRIVE available

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Deskstars uit die serie staan ook wel bekend als Deathstars vanwege het hoge percentage uitvallers. Als hij zo'n geluid maakt betekent het vaak dat de schijf dood is. Als je in het BIOS de HDD-detectie draait, ziet hij de schijf dan wel?

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• harry64
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:53
Volgens mij is deze gewoon defect, mijn deskstar (zelfde type) maakte dit geluid ook na een weekje en gaf dezelfde melding. Daarna een maxtor gekocht en die draait nog steeds.

Verwijderd

Geluiden van HD's zeggen niet zoveel ... Heb meerdere schijven gehad die soms heel raar klonken en het nu nog steeds doen ... ;)
Gewoon testen met IBM tool ... Kan je een diskette aanmaken en daar de tool vanaf draaien.
Pagina: 1