Toon posts:

schermbreedten en resoluties

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
De keuze in beeldschermen is de laatste jaren sterkt toegenomen en ze zijn altijd maar groter geworden ook. Deschermen kunnen een veel hogere resolutie aan dan een paar jaar geleden. Maar dat wil niet zeggen dat iedereen zo'n scherm heeft. Je moet er dus nog rekening mee houden dat mensen met een resolutie van 600x800 je website bezoeken.

Hoe gaan jullie te werk?

Benutten jullie heel de schermbreedte, nemen jullie een percentage (width=80%) of zetten jullie alles vast (width=780)?

Wat is nu het beste en waarom?

Ik neem niet graag heel het scherm in beslag omdat dat er bij een resolutie van 1200+ niet meer mooi uitziet. Ik zie liever een staande A4 pagina dan een liggende.

Wat is jullie mening hierover?

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-05 12:10

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

er is geen 'beste' oplossing, het is vaak afhankelijk van het soort van informatie dat je aanbiedt en de manier waarop je iets aanbiedt, wie je doelgroep is etc.etc.

persoonlijk neig ik wel vaak naar een soort van liquid designs, die dus pogen mooi mee te schalen, maar in probeer er altijd ook een maximum op te zetten, dat de regellengte niet al te lang wordt (ca. 15-17 woorden regellengte wordt al lastig leesbaar)

edit:
over die poll van Sluuut hieronder, imho kun je dat beter niet doen, het is zeer twijfelachtig wat je met zo'n poll wl aantonen, er bestaat geen zekerheid wie daar stemt en of ze juist stemmen:
grove cijfers/statistieken over schermbreedtes bestaan wel, dacht dat 800x600 momenteel nog zo'n 30% was, zeer klein, maar groot genoeg om mee te nemen, bovendien hebben veel mensen metgrotere schermen hun browser nooit op fullscreen, maar bewust op een kleinere breedte.

[ Voor 38% gewijzigd door RM-rf op 24-08-2004 11:58 ]

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• Sluuut
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22-05 16:19
Maak een beginpage waarop je of 800x600 of 1024x768 kan selecten.. Zoals www.iiyama.nl
Vind ik een goeie keus en het ziet er bijde goed uit :)

Je kan er ook voor kiezen om je website in een popup te laten komen van bijvoorbeeld 800x600 .. Kan er goed uitzien maar er zijn zat mensen die een hekel hebben aan zulke popup websites.

Ideetje, maak eens een poll, http://poll.dezeserver.nl

@RM-rf: ik ben zelf ook iemand die 1280x1024 draait maar ik browse nooit in fullscreen, dus ik begrijp dat probleem(pje) wel. Maar dan nog lijkt een poll mij handig om te bekijken op welke resolutie de gemiddelde tweaker zou willen dat een website gemaakt zou zijn.

[ Voor 26% gewijzigd door Sluuut op 24-08-2004 12:00 ]

57696520646974206c65657374206973206e657264

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-05 16:30

André

Analytics dude

Ik maak mijn sites eigenlijk altijd voor 800*600, dat blijft qua regellengte tenminste leesbaar. Mensen met hele grote resoluties hebben het scherm toch nooit gemaximaliseerd.

Verwijderd

Mijn mening is simpel.

Er zijn heel veel mensen die nog steeds gewoon 800x600 hebben. Ze hebben wel allemaal een 17"Monitor, maar ze zetten het op 800x600 omdat de oogjes het niet kunnen zien.

Ik maak al mijn onwerpen 770. Dan heb je altijd nog speling aan de zijdes. Maar je moet gewoon rekening houden met die, die 800x600 hebben. Al is het maar 20%.

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-05 16:30

André

Analytics dude

Laatst ook nog een discussie over geweest:

'Regels' wat betreft grootte webpage*

• klokop
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-03 19:56

klokop

swiekie swoeng

Ik ben een groot voorstander van het formaat van GoT. Dus een pak em beet 700px brede layout. Ik gebruik een grotere reso dan 800x600 maar ik max. m'n browser eigelijk nooit. Bovendien wordt een site volgens mijn een stuk minder overzichtelijk zodra 'ie breder wordt dan 800px. Het maakt uiteraard wel uit wat je content is; voor een forum zoals dit is 800 meer dan genoeg.

"Passing silhouettes of strange illuminated mannequins"

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de snelle reacties.

Ik heb die link van André ook doorzocht en kom tot het besluit dat je er voor moet zorgen dat een site in 800x600 en groter leesbaar moet zijn. Dat wil dus zeggen een grootte van 780 bij 800x600 (anders krijg je nog een horizontale scrollbar) en niet te groot op andere resoluties (onleesbaar door lange regels).

Wat ik dus mis in html is een optie max-width=900 voor bijvoorbeeld 1200+ resoluties. Dat zou een oplossing zijn. Ik ga eens bekijken of dit in javascript kan.

Mvg

• sanderb
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 03:16
Ik kijk op een 21" scherm en maximaliseer wel mijn browservensters.
Behalve bij sites die graag de volle breedte willen benutten.
Ik zie het liefst 800x600 sites (en afhankelijk van je doelgroep mag 1024 ook nog wel) die gecentreerd staan. Ik heb een hekel aan sites die een beetje tegen de linkerkant van mijn scherm gaan hangen en daar maar 1/3 van het beeld gebruiken.

Het allerbelangrijkste is dat je weet wat je doelgroep is, en weet aan welke randvoorwaarden je dan moet voldoen. heb je geen cijfers van je doelgroep, dan uitgaan van de massa...en daar is nog steeds een groot deel 800x600

Ik hou overigens geen rekening met googlebars, yahoobars en weet ik welke bars nog meer voor kleine schermen. Als je ervoor "kiest" op een 14"op 800x600 te surfen, dan zul je die dingen uit moeten zetten wil je uberhaupt lekker kunnen surfen.

" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-05 10:01

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Sluuut schreef op 24 augustus 2004 @ 11:54:
Maak een beginpage waarop je of 800x600 of 1024x768 kan selecten.. Zoals www.iiyama.nl
Vind ik een goeie keus en het ziet er bijde goed uit :)
Alleen jammer dat de meerderheid van de gebruikers geen flauw idee heeft wat resolutie inhoud, en dat je de website alleen nog maar via de hoofdpagin akunt benaderen.
@RM-rf: ik ben zelf ook iemand die 1280x1024 draait maar ik browse nooit in fullscreen, dus ik begrijp dat probleem(pje) wel. Maar dan nog lijkt een poll mij handig om te bekijken op welke resolutie de gemiddelde tweaker zou willen dat een website gemaakt zou zijn.
Gemiddeld, of meest gebruikte is niet interessant. Stel: 50% wil 1024*768, 35% wil een hogere resolutie, 14% wil 800x600 en 1% nog lager.

Dan zul je toch de website voor 800*600 moeten aanpassen.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 24 augustus 2004 @ 12:59:
Wat ik dus mis in html is een optie max-width=900 voor bijvoorbeeld 1200+ resoluties. Dat zou een oplossing zijn. Ik ga eens bekijken of dit in javascript kan.

Mvg
zit in css2, werkt overal, behalve in IE, maar daar zijn wel js oplossingen voor (dean edwards' ie7 bv)
Pagina: 1