Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Het nut van een telefoon (of beter, de illusie van nut)

Pagina: 1
Acties:
  • 332 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste mede-forummers,

Gisteren heb ik eens na zitten denken en ik krijg het maar niet uit mijn hoofd.

Het abonnement van mijn mobiele telefoon loopt per november af bij Vodafone en heb deze al opgezegd bij Vodafone. Mijn plan was in eerste instantie bij Telfort met hetzelfde nummer en een nieuwe telefoon verder te gaan.

Gisteren tijdens mijn reis van werk naar huis zat ik te denken wat nu eigenlijk voor mij het nut van een mobiele telefoon is. Ik word af en toe gebeld, het is handig af en toe te bellen en veelvuldig smsen met mijn vriendin is leuk, maar echt nodig vind ik het niet. Het kost alleen maar dik 50 euro in de maand.

Het afgelopen jaar ben ik druk bezig mijn maandlasten te verlagen omdat ik het zat ben mee te doen aan de consumptiemaatschappij van tegenwoordig. Heb het voor elkaar gekregen 300 euri (!) per maand minder uit te geven en dat geef ik nu uit aan dingen die voor mij wel belangrijk zijn, of in ieder geval belangrijker.

Mijn vraag is eigenlijk, wat voor invulling heeft een mobiele telefoon voor jou in je leven en zou je het apparaatje kunnen missen? Misschien kom ik dan door jullie op een helder idee en besluit mijn telefoon wel te houden. Of misschien niet!

• SjaakTrekhaak
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 28-11 14:50
Euhh licht er net aan hoe belangrijk die paar minuten bellen met je vriendin voor je zijn? ;)

[url=http://specs.tweak.to/[/url] / Specs 2 \ 24 uren in een dag, 24 bierflesjes in een krat........ Toeval?

• TwoR
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 27-11 13:55

TwoR

Gekleurde stippen

missen nee echt niet, Klanten bellen, Even bellen als ik later ben of als ik niet kan komen. Er veranderd bij mij elke dag zoveel dat ik vaak even bel om afspraken te verzetten. En als ik dan elke keer een telefoon moet zoeken kost me dat veel tijd.

Verwijderd

Topicstarter
SjaakTrekhaak schreef op 24 augustus 2004 @ 11:30:
Euhh licht er net aan hoe belangrijk die paar minuten bellen met je vriendin voor je zijn? ;)
Nou, ik zie haar elke week of vaker, en op msn spreek ik haar ook vaak! Dus echt belangrijk is het niet...

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2004 11:31 ]

• SjaakTrekhaak
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 28-11 14:50
Koop dan gewoon een goedkope preypaid pakket van 50 euro. en bel alleen wanneer het echt nodig is.

[url=http://specs.tweak.to/[/url] / Specs 2 \ 24 uren in een dag, 24 bierflesjes in een krat........ Toeval?

Verwijderd

Topicstarter
TwoR schreef op 24 augustus 2004 @ 11:30:
missen nee echt niet, Klanten bellen, Even bellen als ik later ben of als ik niet kan komen. Er veranderd bij mij elke dag zoveel dat ik vaak even bel om afspraken te verzetten. En als ik dan elke keer een telefoon moet zoeken kost me dat veel tijd.
True, true... Dan zou ik het enige nut van mijn telefoon zien: bellen als ik de trein heb gemist of de trein vertraging heeft.

• Scout77
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01-01 21:22
Ik heb nog steeds geen mobiele telefoon. Als ze me moeten hebben gebruiken ze maar msn/icq. Mijn internet kost maar 42 eurocent per maand vor 100mbit, lang leve de uni.

Lekker belangrijk

• Ruzor
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

Ruzor

Off with his head man

Ik zou zeggen, probeer het eens een paar weken zonder en kijken hoe het bevalt :)

[This is what you get when you mess with us]

Verwijderd

Haal gewoon een goedkoop prepayed telefoontje en gebruik heb alleen in 'noodgevallen'. Scheelt een hoop, ik kan t weten :P

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03:24
Het is gewoon makkelijk je kan bellen wanneer en waar je wilt, je hebt al je nummers bij je. Het is gewoon gemak, je kan het niet voorstellen dat je nu nog zonder kan. Op zich kan het wel.

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-11 10:55
zoals al eerder was gezegd, neem een prepaid telefoontje, ik bel ook amper. maar ben wel graag bereikbaar en heb geen vaste telefoonlijn. ik gebruik mischien 20 euro per 2 maand.

• Peter_B
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:14
Ik heb precies om die reden een prepaid gepakt, ben ik toch bereikbaar (als het echt nodig is) en zit ik niet maandelijks aan kosten vast. In geval van nood kan ik zelf ook bellen of als ik wat later thuis ben, dat het eten niet helemaal slap kookt (meestal kan ik dan nog wel op het werk bellen). Sms-en doe ik haast niet (maar dat kost tegenwoordig ook maar 9 cent bij T-Mobile).
Voor mijn werk heb ik het niet nodig en als mijn baas vind van wel, mag hij me een mobiel aanbieden >:)

Discoveries are made by not following instructions.

• -Wahtah-
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-12-2024

-Wahtah-

Geluk is met de dommen

Ik zou niet zonder kunnen. pas geleden m'n telefoon gejat en ik voelde me gewoon gehandicapt.

Maakt wel een groot verschil of je ook nog een vaste telefoon hebt. Ik heb deze niet en ben dus voor al m'n belletjes afhankelijk van m'n mobiel.

Ik spreek vaak spontaan af met vrienden om een bakkie of biertje te doen. Daarnaast bel ik m'n familieleden vaak, m'n werk etc. etc.

Aangezien niet iedereen mail of msn gebruikt is dit geen optie. Kan me ook niet voorstellen dat ik een vriend een mail stuur of ie thuis is om even langs te komen.

Als we ooit terug in de tijd kunnen reizen, waarom worden we dan nog niet bezocht door mensen uit de toekomst?

Verwijderd

Topicstarter
Scout77 schreef op 24 augustus 2004 @ 11:34:
Ik heb nog steeds geen mobiele telefoon. Als ze me moeten hebben gebruiken ze maar msn/icq. Mijn internet kost maar 42 eurocent per maand vor 100mbit, lang leve de uni.
Precies en ik ben ook vaak genoeg thuis... En anders spreken ze mijn voicemail maar in. Legio mogelijkheiden! Mijn internet kost dan wel 39,= per maand, maar daar kan ik wel onbeperkt voor msnen en doen wat ik wil, zonder aan het eind van de maand voor de verschrikkelijke verrassing dat factuur heet te komen te staan.

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:17
Ikzelf heb een prepaid "abbo" bij T Mobile, en gebruik hem daarvoor alleen in noodgevallen.
Wordt dus met "regelmaat" gebeld door ouders oid waar ik uithang. Mijn verbuik hierdoor is per maand ongeveer 5 à 6 euro :P

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:39

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Je kan ook gewoon het goedkoopste abbo nemen dat er is. Met prepay moet je toch steeds opletten of je nog beltegoed heb (ik vond dat zelf altijd lastig). Met een goedkoop abbo ben je altijd bereikbaar. Alleen zijn je belminuten vaak iets duurder. Maar als je toch zeer weinig belt...

Mijn muziekcollectie op Discogs

• Ethefox
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:31
Verwijderd schreef op 24 augustus 2004 @ 11:28:
Beste mede-forummers,

Gisteren tijdens mijn reis van werk naar huis zat ik te denken wat nu eigenlijk voor mij het nut van een mobiele telefoon is. Ik word af en toe gebeld, het is handig af en toe te bellen en veelvuldig smsen met mijn vriendin is leuk, maar echt nodig vind ik het niet. Het kost alleen maar dik 50 euro in de maand.
Je geeft zelf al het antwoord op je vraag. De acties die je nu doet met je mobiel hoef je niet te laten, in het kader van je eigen ingezette bezuinigingsactie stap je (zoals al meer gezegd) over naar een prepay verhaal. Kun je nog steeds gebeld worden, af en toe bellen en een sms versturen en afhankelijk van je bel- en smsgedrag ben je voor 20 eurootjes per jaar klaar.......

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23:09
Heb tegenwoordig prepay. Daarmee bel ik zelden. Alleen als het echt moet. Mis ik telefoon met abonnement. NEE.

Verwijderd

'k heb alleen een mobieltje voor noodgevallen (KPN Prepaid ding), gebruik hem alleen als ik ergens heen ga, zodat ik iemand kan bellen mocht er wat gebeuren.
Thuis hebben we wel een vaste telefoon maar die gebruik ik ook nauwelijks, we hebben een telefoonrekening van 12 euro per 2 maanden (ex. abbonement) ofzo.

Verwijderd

Of je neemt een goedkoop abbonement zonder mobiel, ik heb er ook 1 genomen voor 4 eypo per maand, met 120 gratis belminuten per maand bij vodafone, over die 120 minuten per maand kom ik toch niet en ik had nog een goed mobieltje.

Met prepaid heb ik zelf erg veel slechte ervaringen, heb al 3 verschillende abbonementen gehad en bij alle 3 werd er af en toe zomaar beltegoed vanaf gehaald zonder dat ik er mee had gebeld.

Verwijderd

Topicstarter
Okay ik hoor hier heel veel over prepaid. Oke, dat is handig, maar dan moet ik wel weer een telefoon gaan kopen. Kost ook weer een x aantal euri.

Maar ik zit er wel over na te denken omdat ik de gerekende bedragen te zot voor woorden vind.

• T_E_O
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 26-11 10:19
Ik heb via gsmstunter.nl een Vodafone 300 / 240 abonnement genomen en betaal voor het hele jaar slechts € 12,50, dus een euro per maand. Jaja, dat is nog goedkoper dan bellen met een vast toestel. Lijkt me sowieso een strakker plan dan de 50 per maand die je nu uitgeeft.

Verwijderd

Ik heb geen mobiele telefoon. Anderen vragen me vaak waarom niet en gebieden me een mobiele telefoon te kopen, maar ik weiger om de volgende redenen:
Ten eerste kost het geld. Hoeveel geld weet ik niet, maar aangezien ik het niet echt nodig vind is het altijd te veel geld.
Ten tweede stoor ik me er ontzettend aan dat als je met iemand in gesprek bent, zijn of haar telefoon af gaat. Ik kan me voorstellen dat het net zo irritant is dat je eigen telefoon af gaat, want je gesprek wordt hard gestoord.
Verder vind ik het dwangneurotische gedrag om altijd SMSjes te typen, spelletjes te spelen of te bellen met je telefoon wanstaltelijk. Vooral in het openbaar vervoer zie je mensen gedwongen op die apparaten tikken, alsof het hun beste vriend is.

De nut van mobieltjes wordt overdreven. Het zou bijvoorbeeld handig zijn als je met iemand afspreekt. Dus, persoon A is op de afgesproken locatie en persoon B is nog niet komen opdagen op de afgesproken tijd. A belt dus B op, die vervolgens meld dat hij 5 minuten te laat is. Als je niet gebeld had was je ook gewoon blijven wachten, tenzij B het type is dat gewoon niet komt opdagen.

• Compunologist
  • Niet online
mijn maandlasten te verlagen omdat ik het zat ben mee te doen aan de consumptiemaatschappij van tegenwoordig.... geef ik nu uit aan dingen die voor mij wel belangrijk zijn, of in ieder geval belangrijker.
Daar sluit ik me in ieder geval bij aan om er meteen aan toe te voegen dat ik net overstag ben gegaan voor de Samsung SGH-E600 in combinatie met een Hi € 20
abbo waardoor de telefoon weer "gratis" is. Ik heb altijd prepaid gehad met een KPN Swing 200 toestel (ken je misschien wel, zo'n enorme surfplank). Maar goed, ik ben blijkbaar toch gevoelig voor een mooi stukje techniek en die Samsung kon ik niet weerstaan.

Waarom gebruik ik een mobiel?
- Noodgevallen (dreiging van te laat komen, ongevallen etc...)
- Erg handig voor in de auto in geval van plotseling opborrelende ideetjes voor afspraken
- Superhandig middel om mobiel korte berichtjes in de vorm van SMS over te brengen, ook en vooral internationaal.

Ik vond prepaid eigenlijk ideaal en je hebt veel meer controle over je uitgaven. Dat merk ik nu wel. Werkelijk te gek voor woorden dat je met prepaid op elk moment kunt checken hoeveel tegoed je nog hebt en dat de providers in het geval van een abbo meesters blijken te zijn in het zo ondoorzichtig mogelijk maken van hoeveel belminuten je nog hebt. In jouw geval, als je zegt er weinig gebruik van te maken/willen maken, neem prepaid. Kun je nog meer euro's besparen ;)

• DrClaw
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-10 14:49
hoi,

sinds enige tijd moet ik ook op de centjes letten en ben ik dus ook zo'n bezuinigingsactie begonnen. Echter, tot ergens december heb ik nog een 30 euro abonnement van orange.

nu heb ik gelezen dat er winkels en websites zijn, die een groot gedeelte van de kickback die zij krijgen bij het leveren van een nieuwe abonnee, teruggeven aan die abonnee!

kort gezegd: als ik nog 1 jaar extra mn orange abo houd (en dat expliciet aangeef via zo'n website of winkel) dan betaal ik nog steeds 30 euro pm, maar krijg 250 euro terug. reken maar uit wat mn abo dan kost.

dus: je hoeft niks te laten en het kost stukken minder.

• FlyEragon
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:28

FlyEragon

Alien Monkeys

Je hebt toch al een mobieltje?(misschien moet je hem wel laten unlocken door je provider) En zo'n goedkoop abonnement lijkt mij het beste voor jou. bv normaal zijn de maandkosten 30 euro ofzo maar omdat je geen telefoon bijkrijgt hoef je bv. maar 5 of 10 euro te betaken voor die dure abonnement. Check een paar webshops.
offtopic:
Ik heb zon gratis abo van 20euro in de maand van orange

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 29-11 16:01

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Het kost alleen maar dik 50 euro in de maand.
Of je een mobiele telefoon nodig hebt moet je voor jezelf uitmaken, daar kun je niet altijd een rationeel antwoord op geven. Maar die kosten, dat is niet zo lastig uit te zoeken waar die aan op gaan en of er goedkopere abonnementen zijn.
Als je bijvoorbeeld heel veel naar vaste nummers belt kun je een abonnement nemen waarbij bellen naar vaste nummers gratis is (die zijn er, kijk maar bij Telfort).

Signatures zijn voor boomers.

Verwijderd

Ik heb na een GSM-loze periode van 2,5 jaar (!!!) maar weer eens een mobiel gekocht, een prepaid uiteraard, omdat de klappen nou niet echt uit de grond/lucht komen groeien/vallen. Ik heb voor Telfort "gekozen", omdat dat verkocht werd in de meest dichtbijzijnde belwinkel.

Ik heb een simpele Siemens C60, en deze kan gewoon bellen en SMS-en, helemaal geweldig! (sms-en 8cent). Ik weet nog niet hoeveel ik verbel/sms, omdat mn gsm vrij nieuw is, maar ik vind het een uitkomst, dat prepaid!

• -Wahtah-
  • Laatst online: 16-12-2024

-Wahtah-

Geluk is met de dommen

Het nut van een telefoon (of beter, de illusie van nut)
Ja, wat is het nut van....................... Want dat is de vraag uiteindelijk.

Ik denk dat dit deze vraag niet zo relevant is. Wat het nut van iets is kun je over heel veel verschillende zaken vragen. Het nut dingen t.o.v. andere kan bijvoorbeeld zijn:
-Om te overleven
-Om sneller op een plaats te komen
-Om gemak te bieden
-Om blij van te worden
-Om te communiceren
-etc. etc.

Een mobiele telefoon heb je niet nodig om te overleven. Wel is het erg makkelijk aangezien je overal en altijd kan bellen. Ook is het leuk en ontspannend om op deze wijze te communiceren met anderen. Sms is dan ook meer een sociaal gebeuren dan dat het echt functioneel gebruikt wordt.

Of het wenselijk is dat iedereen altijd en overal belt en sms't is denk ik een hele andere (oneidige) discussie. Dat een telefoon nut heeft en dat dit geen illusie is ben ik van overtuigd.

Daarnaast is ook iedereen vrij om een telefoon te gebruiken of niet. Als jij met rooksignalen of morse wilt communiceren met anderen dan ben je daar geheel vrij in. Ik ga liever met de tijd mee en pak alle technologische hulpmiddelen die mij leven makkelijker en aangenamer maken met beide handen aan.

Als we ooit terug in de tijd kunnen reizen, waarom worden we dan nog niet bezocht door mensen uit de toekomst?

• Sluuut
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 25-11 15:07
Zoals Hans Teeuwen al zei, is m'n vriendin in d'r eentje uit, is de batterij leeg, moet ik haar komen ophalen, doet ie 't wel!

Ik vind het niet fijn om altijd bereikbaar te zijn :(
SMS'sen is relaxed, omdat dat tijdens werk makkelijk kan :P
Stel je zit in nood, dan kan je iemand bellen om je op te komen halen.. Dat idee van extra veiligheid vind ik wel relaxed.

[ Voor 8% gewijzigd door Sluuut op 24-08-2004 12:24 ]

57696520646974206c65657374206973206e657264

• cavey
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 29-05 01:29
Heyz, je hebt ook sim-only prepaid dingen hoor! Dus je hoeft echt geen nieuwe foon erbij aan te schaffen.

Het liefste zou ik een spotgoedkope abo zien van 4-5 euro per maand ofzo, belminuten heb ik niet nodig, wel goedkoop tarief bellen + sms'n (rond de 10 cent per minuut/ per sms ofzo of nog cheaper :P) ......... maar dat vind je niet in nederland door die stomme koppelverkoop met gesubsidieerde telefoontjes ....... alleen maar belbundels... (hoewel iemand hier iets riep van 4 euro per maand bij vodafone met 120 belminuten gratis ?! )

• weeraanmelden
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-11 20:02

weeraanmelden

Opnieuw opstarten...

Het nut van een GSM?
(het nut van tweakers,het nut van e-mail???)
grrr -Wahtah- was me voor ;)

Bellen, sociale contacten onderhouden, ouders/familie bellen dat je ergens veilig aangekomen bent.
GSM is gewoon een normaal verbruiks artikel geworden.
(en dat kost gewoon geld)

Je kan het beste overstappen naar pre-pay, want een gsm heb je echt wel "nodig"
( op Lowlands was het de enige manier om elkaar nog wel eens te vinden..)
Pre-Pay is volwaardig alternatief voor een abbo.
Je kan oploaden via Girofoon/Rabobank als je echt "moet"bellen.
Je beltegoed is lang geldig, en de belminuten zijn niet duur.
En ze zijn tegenwoordig met hele mooie modellen vekrijgbaar.

[ Voor 6% gewijzigd door weeraanmelden op 24-08-2004 13:03 ]

Verwijderd

alles heeft kan nuttig zijn, op de juiste tijd en plaats, het is als de tijd weten op een bepaald moment, wel een gsm is ook zoiets, als je dringend moet bellen, iemand moet verwittigen, bereikbaar zijn voor werk of in het slechtste geval je moet hulp roepen. De vraag wat is het nut ervan, hangt van persoon tot persoon af.

kan je zonder een gsm leven?
tuurlijk kan je dat, hou gewoon een alternatief voor alle dingen die je met een mobieltje kan. Enigste wat je niet kan zonder mobieltje is sms'en als je buiten huis bent.

Maar persoonlijk, ik gebruik een mobieltje alleen om bereikbaar te zijn voor belangrijke mensen, bellen in noodgevallen, te laat aankomen en dergelijke en soms eens een sms'je versturen.

maar als je bezig bent met het afvragen wat nut het heeft, dan kan je bij alles zo gaan nadenken.
Vb.: wat is het nut van een auto, je hebt openbaar vervoer, maar wat is het nut van auto en OV, je hebt een fiets, en wat is het nut van auto, OV en een fiets, want je kan te voet. En dit is maar één voorbeeld :) en zo kunnen we nutten over alles en nog wat :p
Pagina: 1