Systeem hapert bij zware belasting, voeding?

Pagina: 1
Acties:
  • 150 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Topicstarter
Sinds ik 1 80*80mm fan bij mijn systeem heb bijgeplaatst, hapert mijn systeem in games en andere programma's die de boel zwaar belasten zoals Doom3, 3dMark2003, mijn eigen CPU benchmarktest, etc. Regelmatig staat alles even stil en reageert mijn systeem nergens op. Als ik die fan eruit trek, is het verholpen. Slim als ik ben ( O-) ) heb ik de fan vervangen door een andere, maar daar gebeurt het ook mee. Als ik die fan aansluit, maar een HDD eruit trek is er ook niets aan de hand. Eerlijk gezegd verdenk ik mijn voeding, aangezien dat niet de sterkste en het beste merk is.

Specs:

-Asus A7N8X-X moederbord.
-AMD Athlon XP 2600+ Barton
-Club3D Ati Radeon 9600pro
-2x 256MB MDT PC3200 DC
-80GB Western Digital WD800JB
-40GB Seagate Barracuda ATA IV
-Adaptec AHA2940UW SCSI-controller
-IBM DORS3260 (oid) 2GB SCSI schijf.
-24x10x40 CD-brander, Samsung 224B
-LiteOn 16x48 DVD-speler
-floppy.
-2x 80*80mm casefans (molex), en 2x 80*80mm met tempsensor op mijn mobo, 1 CPU koeler (boxed) en 1 fan in mijn voeding.

Mijn voeding is een Maxpower 300watt met een maximaal constant vermogen van 180watt. De voltlijnen blijven zowel idle als stressed netjes binnen de 5% maximale afwijking, bij alles is de afwijking op z'n hoogst 0.3 volt, behalve de -12, die is stressed ongeveer 12.6v.

De enigste andere voeding die ik tot mijn beschikking heb is een Qtec 300w, maar die trekt zelfs de pc van mijn ouders niet, dus daarmee hoef ik niet te testen.

De temps zijn ook normaal. De harde schijven blijven lekker koel, daar blaast een casefan overheen. Mijn processor schommelt tussen de 49 graden idle en 55-57 graden stressed. Over het geheugen en de northbridge blaast 1 van de temp-controlled fans, de andere blaast lucht over het koelblok van mijn grafische kaart en daar zit ook nog het normale fannetje op. Ik kan mijn vingers altijd meer dan een minuut op de koelblokken houden, dat lijkt me dus geen probleem. Ook mijn voeding wordt niet echt warm. De lucht die eruit komt is lauw, en het omhulsel wordt ook niet echt warm.

Ondanks dat ik denk dat het een voeding probleem is heb ik de boel helemaal opnieuw geinstalleerd, maar dat heeft ook niet geholpen. Verder heb ik de temperaturen en voltages gecontroleerd met MBM, Speedfan en Asusprobe. Afgezien van Asusprobe, die een CPU temp aangaf met 183graden en 1 koeler zou 150000tpm draaien, komen de temperaturen en voltages in de programma's overeen met de waarden in het BIOS.

Is het mijn voeding of kan het ook nog iets anders zijn?

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wokkie15620
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-11-2023
Tja, als je graag bevestiging wilt hebben: lijkt je voeding inderdaad :)

Wat nog zou kunnen dat er te veel apparaten op een lijntje zitten aangesloten. Probeer eens wat dingen anders aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin
  • Laatst online: 12-09 11:59

Griffin

Is mythical

Dit klinkt zeker als een voeding probleem.
En neej die qtec trekt het al helemaal niet.

Gewoon een nieuwe voeding kopen lijkt mij het beste.
(* Griffin weet dat jij een tagan 350 of 380 gaat kopen.)

veel suc6.

offtopic:
Hou mij op de hoogte van de prijzen van de tagan :P

[ Voor 3% gewijzigd door Griffin op 24-08-2004 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

180watt contstant is denk ik wel te weinig, XP procc. zit geloof ik al aan de 80watt tijdens gamen enzo, videokaart verbruik valt mee, ik geloof 9watt voor de 9600, maar met 3HDD's en wat fan's zal je toch wel in de buurt komen van die 180watt. Ik heb ook eens een voeding gehad die nette waardes aangaf, maar ondertussen wel me HDD's sloopte. Zou dus maar ff naar de winkel toe rijden en voor 80€ ofzo een degelijke 300 of 400 watt voeding halen. Want naar mijn idee zal het echt de voeding zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Topicstarter
Griffin schreef op 24 augustus 2004 @ 11:17:

offtopic:
Hou mij op de hoogte van de prijzen van de tagan :P
* AtleX koopt tegen inkoopsprijs :P

Dan toch maar een nieuwe voeding, eens even kijken hoeveel stagevergoeding ik nog kan uitgeven :P
_ferry_ schreef op 24 augustus 2004 @ 11:18:
180watt contstant is denk ik wel te weinig, XP procc. zit geloof ik al aan de 80watt tijdens gamen enzo, videokaart verbruik valt mee, ik geloof 9watt voor de 9600, maar met 3HDD's en wat fan's zal je toch wel in de buurt komen van die 180watt. Ik heb ook eens een voeding gehad die nette waardes aangaf, maar ondertussen wel me HDD's sloopte. Zou dus maar ff naar de winkel toe rijden en voor 80€ ofzo een degelijke 300 of 400 watt voeding halen. Want naar mijn idee zal het echt de voeding zijn.
Ik heb een mooie Tagan 350 of 380 op het oog, die kan ik goedkoop kopen en dat zijn over het algemeen nette voedingen.

offtopic:
Hoe is het met je rolstoel? Die was toch kapot?

[ Voor 58% gewijzigd door AtleX op 24-08-2004 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-09 15:45
Of je sluit je fans aan op een externe lichtnetadaptor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomsk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-09 22:29
Geen nieuwe Qtec kopen is mijn advies. Ook niet die van 500W. Die zijn namelijk erg onbetrouwbaar (zie de search).
Koop liever een merkvoeding van 400W.

_██_
(ಠ_ృ)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Topicstarter
Atomsk schreef op 24 augustus 2004 @ 11:22:
Geen nieuwe Qtec kopen is mijn advies. Ook niet die van 500W. Die zijn namelijk erg onbetrouwbaar (zie de search).
Koop liever een merkvoeding van 400W.
ik koop ook absoluut geen Qtec, ik heb daar bijzonder slechte ervaringen mee :X Geef mij maar een degelijke Tagan, Aopen of Enermax.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluuut
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12-09 10:08
Ga gewoon naar de Dixons en vraag daar advies! Die lui daar hebben verstand van computers 8)7

Anyway, als je nog meer bevestigingen wilt horen dat het je voeding is, dan heb je er bij deze eentje bij.

En neem inderdaad een Q-Tec, geweldige voedingen! :r

57696520646974206c65657374206973206e657264

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gewoon een qtec/trust voeding kopen joh... dan blijf je iig geld uitgeven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Topicstarter
@Sluuut & STAYFAN: Lees nu eens, ik meld duidelijk dat ik _geen_ Qtec koop! AtleX in "Systeem hapert bij zware belasting, voed..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Om welke fans gaat het? Zijn ze regelbaar? Heb je een fancontroller?

Sommige fans willen nogal eens storing geven - en in dat geval is het uitschakelen van de fan (of het plaatsen van filtercondensators) de oplossing.
1 koeler zou 150000tpm draaien
Dat is een bug die normaal is voor regelbare/thermo fans.
bij alles is de afwijking op z'n hoogst 0.3 volt, behalve de -12, die is stressed ongeveer 12.6v.
Dat zie je wel vaker dat voedingen een 5V lijn hebben op 4,8V en dat compenseren met de 12V lijn (welke dan bijv. piekt naar 12,4V). Zodra je in ieder geval buiten de marges ben en de 12V alleen maar meer gaat pieken weet je 100% zeker dat je voeding [zijn 5V lijn] overbelast is.
5V: minimaal 4,762 / maximaal 5,250
12V: minimaal 11,429 / maximaal 12,600

[ Voor 61% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2004 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Topicstarter
Het zijn allemaal Sharkoon fans. De fans zonder temp.sensor met molex-stekkers zijn deze, die ik op mijn moederbord prik zijn deze. Ik heb geen fancontroller, en ze draaien ook gewoon op de standaard voltages. Ik heb alle 4 de fans even vervangen door geleende Papst 80*80mm fans (type weet ik niet), en daar gebeurde het ook bij. Verder heb ik in plaats van de fans ook nog 1 6GB HDD aangesloten (alleen op de voeding, dus zonder IDE-kabel) en dan gebeurt het ook, alleen dan veel langer, mijn systeem staat dan ongeveer een seconde stil.

[ Voor 6% gewijzigd door AtleX op 24-08-2004 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ah, oké. Dan is het duidelijk een overbelasting. :)

(ik meende even te herkennen wat ik heb meegemaakt: een Enermax vario-fan die door storing de voeding op zijn knieën bracht - maar een Papst en harddisk moeten daar geen debet aan zijn ;))

Zie in ieder geval dit topic (Welke voeding heb ik nodig? Deel 6) voor goede tips en naslag bij je zoektocht naar jouw ideale voeding.

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2004 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Topicstarter
Verwijderd schreef op 24 augustus 2004 @ 11:50:

Zie in ieder geval dit topic (Welke voeding heb ik nodig? Deel 6) voor goede tips en naslag bij je zoektocht naar jouw ideale voeding.
Dat topic ken ik wel ;), ik dacht er nog over om mijn vraag daar neer te gooien maar ik wilde eerst zekerheid. In ieder geval bedankt iedereen :).

* AtleX gaat een mooie voeding uitkiezen...

Pagina: 1