[Quote] Posts kopiëren op ander forum

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Topicstarter
Ik word net op de hoogte gebracht van 't volgende (maar heb het zelf ook al een keer eerder gezien).

Voor het How to become a Dj... topic is een mooie startpost gemaakt (door de input van mede-GoT DJ's). Nou blijkt er op een ander forum de gehele post gekopiëerd te zijn (http://gamesforum.telenet...php?t=193896&page=1&pp=20).

Aangezien we steeds vaker 'mooie' openingsposts hebben in grotere topics, vraag ik me af of Tweakers.net zich hier uberhaupt tegen kan beschermen.

Ik ben wel dit topic tegengekomen: Wettelijke rechten op de posts, maar daar wordt niet echt duidelijk in hoeverre wij zijn beschermd tegen kopiëer-praktijken waarbij gehele posts worden overgenomen.

Kan hier, in 't algemeen, wat tegen worden gedaan of kunnen we het alleen bij de betreffende moderators van dat forum aangeven en hopen dat er wat mee gebeurt?

[ Voor 3% gewijzigd door BtM909 op 24-08-2004 10:26 ]

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-09 16:20
Wel zwak van die lui, ze hadden op z'n minst een bron vermelding kunnen plaatsen...

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Topicstarter
Simon schreef op 24 augustus 2004 @ 10:28:
Wel zwak van die lui, ze hadden op z'n minst een bron vermelding kunnen plaatsen...
Daar gaat het mij ook om... Gehele posts kopieren zonder bronvermelding!

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In ieder geval is het al door iemand in die specifieke thread vermeld én beschamend gevonden door de moderator aldaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
en die poster zelf heeft ook zijn verontschuldigingen aangeboden, als het goed is krijgen de mods nog een excuusmailtje :)

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Topicstarter
Alfredt schreef op 24 augustus 2004 @ 10:52:
en die poster zelf heeft ook zijn verontschuldigingen aangeboden, als het goed is krijgen de mods nog een excuusmailtje :)
Dit topic is ook niet bedoeld als :r topic, maar meer over de rechten in z'n algemeenheid. IS tweakers hiervoor beschermd :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-09 16:20
BtM909 schreef op 24 augustus 2004 @ 10:54:
[...]

Dit topic is ook niet bedoeld als :r topic, maar meer over de rechten in z'n algemeenheid. IS tweakers hiervoor beschermd :?
Hoe zou tweakers er voor beschermd zijn? Is het op GoT niet zo dat elke poster verantwoordelijk is voor z'n post? Zo ja, dan ligt de verantwoording voor het beschermen van die post bij de poster, lijkt mij...

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Alfredt schreef op 24 augustus 2004 @ 10:52:
Zodra ik iets ontvang zal ik het uiteraard melden, maar tot nu toe dus nog niks ontvangen. Zeer vervelende zaak, maar ik ben bang dat er niet heel veel aan gedaan kan worden.

Hoewel, de posts zijn geloof ik eigendom van tweakers.net, ik zal onze juridisch adviseur eens een schop geven in deze richting. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhysicsRules
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-03 07:26

PhysicsRules

Dux: Linux voor Eenden

Valt dit niet gewoon onder copyright. Intellectueel recht en zo. Ik ben geen jurist, dus weet op niet precies wat en hoe, maar die bescherming is er.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09:18

Wokschotel

Op 6 wielen

Verwijderd schreef op 24 augustus 2004 @ 11:20:
[...]

Hoewel, de posts zijn geloof ik eigendom van tweakers.net, ik zal onze juridisch adviseur eens een schop geven in deze richting. :)
Mooi niet. Het auteursrecht ligt nog altijd bij degene die de post heeft geplaatst. Wel kan t.net conform de AV de inhoud van een post wijzigen en/of verwijderen.

De islam kan uw vrijheid schaden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 08:13

Remy

I usually get 100% accuracy

PhysicsRules schreef op 24 augustus 2004 @ 11:24:
Valt dit niet gewoon onder copyright. Intellectueel recht en zo. Ik ben geen jurist, dus weet op niet precies wat en hoe, maar die bescherming is er.
Klopt. T.net heeft als zodanig het 'bezit' van de posts in handen in de zin van, dat het bedrijf ermee kan doen wat het wil, maar het auteursrecht/copyright berust wel bij de originele poster, zoals Wokschotel al zegt.

We kunnen best aan de mensen van dat forum vragen om die botweg overgenomen topicstart te verwijderen, denk dat de crew van het forum daar er heus wel aan mee wil werken :)

edit:
[...]
Zodra ik iets ontvang zal ik het uiteraard melden, maar tot nu toe dus nog niks ontvangen. Zeer vervelende zaak, maar ik ben bang dat er niet heel veel aan gedaan kan worden.

Zie mijn stukje hierboven dus. Ik denk dat een vriendelijk verzoek die kant op wel voldoende zal zijn :)

[ Voor 31% gewijzigd door Remy op 24-08-2004 11:44 ]

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:24
Remy schreef op 24 augustus 2004 @ 11:43:
Klopt. T.net heeft als zodanig het 'bezit' van de posts in handen in de zin van, dat het bedrijf ermee kan doen wat het wil, maar het auteursrecht/copyright berust wel bij de originele poster, zoals Wokschotel al zegt.
"Doen wat het wil" ook maar tot op bepaalde hoogte. Tweakers.net mag inderdaad de posts laten zien op dit forum, ze weggooien, wijzigen, archiveren, [voeg hier in wat er verder allemaal met posts gebeurd op een forum], maar ik denk dat als je (ok, dit is vergezocht) een boekwerk gaat uitgeven met daarin alle koele startposts en daar geld mee verdient zonder toestemming van de auteurs van die posts, dat zelfs tweakers.net dat alsnog niet zomaar mag :)

Of iets minder vergezocht: het publiceren van FAQ's die door verschillende moderators/gebruikers geschreven zijn op een ander medium dan hier op het forum, kan ook niet zomaar.

Volgens mij is het zo dat als je kunt bewijzen dat jij iets geschreven hebt en er door anderen geld aan wordt verdiend zonder jouw toestemming, dat de rechter zal zeggen 'ho eens, dat gaat zo maar niet!'.

Nu komt natuurlijk iemand aan met 'hey, er staan banners bovenaan GoT, daar wordt toch ook geld mee verdiend!'. De grap zit hem er in dat je door hier (op een forum!) te posten, uiteraard toestemming geeft om die post hier te laten zien. Dat is namelijk het hele idee van een forum, en dus mag Tweakers.net B.V. er logischerwijs van uitgaan dat je door hier iets te posten toestemming geeft om jouw posts dan ook weer te geven. Wat betreft die andere dingen (archiveren etc.), dat staat ook allemaal in de Algemene Voorwaarden, maar een rechter kan natuurlijk bepalen dat wat er in de AV staat niet kan volgens de Nederlandse wet.

En ik denk dat een rechter van het laatste geval waarschijnlijk zal zeggen 'logisch, dat is overduidelijk het hele idee en staat bovendien in de AV', en van het eerste ws. 'dat gaat zo maar niet zonder verdere toestemming (zelfs niet als je in je AV zet van wel)'.

Vgl. journalisten die niet wilden dat hun artikelen behalve op papier ook op internet verschenen. De rechter oordeelde toen dat ze daar inderdaad apart voor betaald moesten worden. Dus lijkt het een redelijke maatstaf dat als je dingen gaat publiceren op een totaal andere manier dan oorspronkelijk bedoeld, je daar expliciet toestemming voor nodig hebt - ook al geeft een journalist overduidelijk het recht aan een krant om zijn artikelen te publiceren (dat is namelijk het hele idee, etc.)

Kortom, dat 'tweakers.net mag met posts doen wat het wil' is bij mijn weten beperkt tot 'mits het gaat om hier op het forum en niet om verspreiding via andere (al of niet internet-) media'.

(het punt van TS is natuurlijk al lang beantwoord, als jij iets post ben jij copyright-houder, dus als iemand van een andere site dat jat kan dat natuurlijk niet zomaar).

disclaimer: ik studeer niks wat met rechten te maken heeft hoor :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Topicstarter
Las net dat die TS een email heeft gestuurd met de vraag of de Topic Start overgenomen mag worden. Heeft u al iets mogen ontvangen?

Ben ff benieuwd naar het antwoord :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04 12:48

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

BtM909 schreef op 25 augustus 2004 @ 14:22:
Las net dat die TS een email heeft gestuurd met de vraag of de Topic Start overgenomen mag worden. Heeft u al iets mogen ontvangen?

Ben ff benieuwd naar het antwoord :P
Ik neem aan dat als ze deze vraag gekregen hebben, ze ook contact opnemen met de user die de TS geschreven is... Hij moet er in eerste instantie toestemming voor geven, hij mag dat stukje namelijk ook gewoon zelf ergens anders posten.. hij mag dus zeggen of het speciaal voor T.net is of niet.... de modje's hebben daar naar mijn inzicht niet zoveel over te vertellen :)

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Topicstarter
apen-nootjes schreef op 25 augustus 2004 @ 14:57:
Ik neem aan dat als ze deze vraag gekregen hebben, ze ook contact opnemen met de user die de TS geschreven is... de modje's hebben daar naar mijn inzicht niet zoveel over te vertellen :)
Het ging me meer om onderstaand stuk O-)
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:05
T.net is natuurlijk geen partij, en copyright is civiel recht dus aangifte doen kan ook niet.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Verwijderd

Ik heb dus ook nog niets ontvangen, anders had ik het wel gemeld. ;)
Pagina: 1