Modem mag 5e computer niet zien: Hoe?

Pagina: 1
Acties:

• fRiEtJeSaTe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-02 00:24
Ik ben thuis aangesloten op Campus@Maastricht. Een kabelnetwerk van de Universiteit Maastricht. Ik mag van de uni maximaal 4 computers aansluiten.
Deze zijn aangesloten via een hub met als uplink dus het modem.

Nou heb ik dus een 5e computer :9~. Deze is volgehangen met hardeschijven om te dienen als backupserver voor de overige 4.

Het probleem:

- Het modem telt het aantal computers aan de hand van de macadressen. Dus, een nieuw macadres betekent een oude eruit. Met het gevolg dat ik mn vader, moeder of broertje op mn dak krijg want die hebben dan geen internet meer.

Hoe kan ik ervoor zorgen dat het modem de backupserver niet ziet, maar dat de andere computers hem wel zien?

Verwijderd

router er tussen, dan ziet ie er maar een.

Verwijderd

Router?

Gewoon een router inpluggen op je hub, die het modem dan ziet als vierde computer. Aan die router kun je dan weer andere computers hangen. Heb ik ook gehad, werkt perfect :).

Hij was nèt eerder :9

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2004 10:16 ]

Verwijderd

heb je wel eens he, zal de volgende keer eerst op je wachten :)

PS als je nog een oude computer hebt, kun je er zelf een router van maken.. zoek maar naar smoothwall leuke software hiervoor.

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2004 10:19 ]

• siknu
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14-02 21:58
Misschien je 5e pc direct aan een van je andere pc's aansluiten om via deze het internet te delen met ics of een proxy (2e netwerk kaartje erin, dan crosswired kabel gebruiken of nog een hub/switch). Hij hangt dan wel buiten het netwerk van de overige pc's en de ene pc waarop hij is aangesloten moet altijd aan staan.
Router is een betere oplossing als het netwerk dan ook compleet op 1 lijn moet zijn en je pc hoeft dan niet aan te blijven.

[ Voor 19% gewijzigd door siknu op 24-08-2004 10:19 ]

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-02 14:29
bij unimaas moet je toch eerst de mac adressen submitten van de netwerkkaarten dus zo lang je dat niet doet moet het geen probleem geven vermoed ik

• fRiEtJeSaTe
m3gA schreef op 24 augustus 2004 @ 10:18:
bij unimaas moet je toch eerst de mac adressen submitten van de netwerkkaarten dus zo lang je dat niet doet moet het geen probleem geven vermoed ik
Niet meer, tegenwoordig moet je een wachtwoord invoeren voor elke nieuwe comp die je aansluit.

• fRiEtJeSaTe
siknu schreef op 24 augustus 2004 @ 10:18:
Misschien je 5e pc direct aan een van je andere pc's aansluiten om via deze het internet te delen met ics of een proxy (2e netwerk kaartje erin, dan crosswired kabel gebruiken of nog een hub/switch). Hij hangt dan wel buiten het netwerk van de overige pc's en de ene pc waarop hij is aangesloten moet altijd aan staan.
Router is een betere oplossing als het netwerk dan ook compleet op 1 lijn moet zijn en je pc hoeft dan niet aan te blijven.
- Dat dacht ik dus zelf ook al. Maar heb het niet werkend kunnen krijgen. De andere computers zien de server dan niet meer.

- De server mag ook niet constant aanblijven :(

- Een router zou een oplossing kunnen zijn, maar ik wil het liefst zo min mogelijk geld eraan uitgeven.

• Stephane
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 02-02 10:35

Stephane

Behhhhh

Dat wachtwoord moet je instellen op de router, dan telt de router voor 1 pc.

• Stephane
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 02-02 10:35

Stephane

Behhhhh

Een router kost ook geen reet meer ! Ik schat dat je vanaf 25 euro al aan een router kunt komen tegenwoordig !

• fRiEtJeSaTe
Stephane schreef op 24 augustus 2004 @ 10:25:
Een router kost ook geen reet meer ! Ik schat dat je vanaf 25 euro al aan een router kunt komen tegenwoordig !
Das 25 euro teveel voor die brakke server... 8)

• siknu
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14-02 21:58
Dan kan je 1 pc aansluiten aan de modem, je server bijvoorbeeld. Die zet je dan 's avonds uit als niemand meer internet. En de overige pc's via een hub/switch aan je server. Dan zien alle pc's elkaar wel en de modem denkt dat je er maar 1 aan hebt staan, hierbij moet je dan wel je hele netwerk opnieuw samenstellen.

• fRiEtJeSaTe
Kan je met een fatsoenlijke switch niet instellen welke macadressen zichtbaar mogen zijn voor een modem?

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

fRiEtJeSaTe schreef op 24 augustus 2004 @ 10:29:
Kan je met een fatsoenlijke switch niet instellen welke macadressen zichtbaar mogen zijn voor een modem?
Tuurlijk. Maar ik betwijfel of TS 600-900 euro over heeft voor een switch met de nodige features.

I don't like facts. They have a liberal bias.

• Kettrick
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:11

Kettrick

Rantmeister!

Je zou het zelfs met een switch kunnen doen die vlans snapt, dan zorg je ervoor dat je 5e pc niet bij de poort van het modem kan komen.
Zo'n switch hoeft niet echt duur te zijn, mijn Cisco 1548 switch kan dat ook, en die is 2e hands goed te betalen.

edit:
Argh, ik word oud 8)7

[ Voor 37% gewijzigd door Kettrick op 24-08-2004 10:36 ]

Verwijderd

je hebt toch wel ergens een 486 liggen met 32 mb geheugen en dan smoothwall kost je niks verder.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-02 10:59
Verwijderd schreef op 24 augustus 2004 @ 10:54:
je hebt toch wel ergens een 486 liggen met 32 mb geheugen en dan smoothwall kost je niks verder.
En dat de stroomkosten met een beetje pech over de aanschafprijs van een router heengaan houd je ff buiten beschouwing ;)

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:28
Die router heb je dan niet alleen voor je server. Maar die kan ook gelijk als NAT firewall voor de rest van je netwerk dienen.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

• eatme
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:41
Ik zou niet weten of het werkt, maar als je nu eens geen TCP/IP op de betreffend emachine installeert, maar alleen bv IPX of iets dergelijks. Dan is hij niet te zien volgens mij. Als je dit protocol er bij de andere PC's er ook bij zet is hij lokaal wel bereikbaar, maar van buiten niet.

NL.1xMT5.12(V156)CT003(V117) 4000Wp . If you think you are smarter than the previous generation, 50 years ago the owners manual of a car showed you how to adjust the valves. Today it warns you not to drink the contents the battery…

• Wortelsoep
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
MAC heeft toch niks te maken met TCP/IP? Of ligt dat nou aan mij? 8)7

Verwijderd

Die betaald hij zelf niet waarschijnlijk.. dus probleem opgelost :)

• fRiEtJeSaTe
Verwijderd schreef op 24 augustus 2004 @ 11:25:
Die betaald hij zelf niet waarschijnlijk.. dus probleem opgelost :)
Nou nee, maar daar kan dan heel snel verandering in komen 8)7

Bedankt voor alles reacties, ik ga het proberen met een router.

Verwijderd

Zie je wel >:)

• Pinyin
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-06-2025
HUH? Heeft er dan niemand aan gedacht om bak nr. 5 een static ip mee te geven in hetzelfde subnet als de overige 4 bakken, zonder de gateway??
BAK NR 5 gaat niet op het internet.

• fRiEtJeSaTe
drugsbunny schreef op 24 augustus 2004 @ 22:06:
HUH? Heeft er dan niemand aan gedacht om bak nr. 5 een static ip mee te geven in hetzelfde subnet als de overige 4 bakken, zonder de gateway??
BAK NR 5 gaat niet op het internet.
Wat denk je zelf...

(HINT) --> Mac-adress

• bigfoot1942
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
en als je nu bijvoorbeeld protowall installeerd en het ip van het modem blockt?
Het lijkt mij dat de er bij "mac-adres herkenning" toch verkeer moet kunnen plaatsvinden, en dat je door dat verkeer te blokkeren ervoor kan zorgen dat hij niet gezien wordt door het modem?
Pagina: 1