[voeding] Onderkant dichtmaken gevaarlijk?

Pagina: 1
Acties:

• 1st_Ro
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07-01-2022
Goedemorgen,

Ik ben de laatste tijd bezig geweest met mijn PC (waterkoeling ge-installeerd) en nu wil ik het een en ander netjes afwerken, met name de airflow.

Ik heb een Chieftec DX-01-BD (Midi tower) met in het vooronder mijn radiator met 2 x 120 mm fans. Qua airflow voldoende dus.
Nu zit er bovenin (logisch) een HD en een CD-ROM speler. Deze hebben bijna geen airflow en worden dus best warm (HD wordt ongeveer 45 graden, uitgelezen met SMART).
Van boven naar beneden is de opstelling als volgt : CD-ROM, HD, leeg, reservoir (5,25" bay reservoir dus).

Mijn idee is om onder de voeding (op de steunbalken) een stuk triplex te monteren die tot aan mijn reservoir loopt (met ruimte voor IDE en stroom kabels). Hierdoor hoop ik iig een beetje airflow van de voorkant van de kast over mijn HD te krijgen, zodat hij wat afkoelt.

Nu heb ik een Zalman voeding (ZM300A-APF) die aan de onderkant gleuven heeft voor de afvoer van warmte van de CPU (in geval van luchtkoeling dus).

De vraag is eigenlijk simpel, kan het kwaad als ik de gleuven aan de onderkant afsluit d.m.v. dat stuk triplex ? De voeding draait nu op zijn stilst en dat wil ik het liefst zo houden natuurlijk! :Y)

Verwijderd

Voeding dichtplakken om HDD's te koelen? Hang gewoon een Papst fannetje op 7V ervoor en laat de voeding gewoon zoals ie is. Een te warme voeding bevordert de stabiliteit niet.

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Idd... wat MMMMM ook al zegt... gewoon een los fannetje ervoor :) Die sleuven zitten niet voor niks in de voeding.. bij een heleboel andere voedingen is het zelfs zo dat daar ook nog een fan achter zit... Als je de voeding dicht gaat maken dan is er totaal geen airflow meer in de voeding en die zal dan zeer snel opwarmen plus dat de electronica die in je voeding zit een briesje langs de componenten moet hebben omdat de componenten anders uitdrogen waardoor de voeding ook niet meer werkt... gewoon open laten dus!

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

• 1st_Ro
Hmmm, ik wil er eigenlijk niet nog een fan bij ...

Ik ga het gewoon testen. Wordt het te warm, dan kan ik er alsnog een gat inzagen op de plek waar de gleuven zitten :)

Thanx voor het meedenken :)

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:32
Meer fans op lager voltage = stiller + koeler!

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• RetepV
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-10-2025

RetepV

ALLES valt te repareren

1st_Ro schreef op 25 augustus 2004 @ 14:21:
Ik ga het gewoon testen. Wordt het te warm, dan kan ik er alsnog een gat inzagen op de plek waar de gleuven zitten :)
Ahum, je voeding kan ECHT niet zonder airflow hoor! Het is zelfs brandgevaarlijk om de luchtsleuven dicht te maken. Als je goed kijkt, zie je dat de fan in de voeding niet alleen lucht uit de kast wegzuigt, maar ook lucht over zijn eigen componenten blaast. Dat doen ze niet voor niets.

Je hebt dus kans dat een component zo heet wordt dat hij doorbrandt/uit elkaar klapt.

Is ook nog eens gevaarlijk voor je andere componenten (mobo, proc, drives), want wie weet wat voor spanningen die voeding er allemaal uit braakt als hij kapot gaat? Dat kan bijvoorbeeld zo maar 220V zijn, maar ook duizenden volts (er zitten allerlei spoelen en transformators in de voeding).

Ik ben bereid een heleboel te doen, maar de luchtstroom in een voeding *helemaal* stopzetten door de luchtsleuven af te plakken is ongeveer het laatste dat ik zou durven :).

Edit:

Volgens mij krijg je ook al genoeg lucht over je drives als je ter hoogte van ze aan de voorkant wat gaatjes boort. Maar let dan wel op dat je dan op andere plekken weer minder airflow krijgt, bijvoorbeeld over je videokaart. En die kan slechter tegen warmte dan je harddisken.

De hoeveelheid airflow die je hebt is afhankelijk van de hoeveelheid ventilators. Met gaten prikken en airducts maken verander je niet de hoeveelheid airflow, alleen maar de distributie ervan binnen in je kast. Denk daar dus aan.

Misschien is een extra 12cm fan die 'zwevend' (met touwtjes, of een nette constructie :)) tussen de drives en de voeding hangt al genoeg? Als je die op 7V laat lopen heb je airflow over je drives, maar hoor je je fan echt nog niet.

[ Voor 27% gewijzigd door RetepV op 25-08-2004 14:33 ]

Macbook Pro

• Cheese_man
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-11-2025

Cheese_man

Waarom kiezen?

Je hebt je rad in het vooronder??? Dus je zuigt lucht aan vooronder....dan gaat het door je rad en dan de kast in? Dat lijkt me verre van de ideale optie. De lucht wordt opgewarmd voor het je kast ingaat.

De gaten dichtmaken in je voeding is gekkenwerk. Er wordt veel warmte afgevoerd door dat systeem en je voeding is afhankelijk van die luchtstroom voor interne koeling. Plaats gewoon die fan bij je HDD's zoals aanbevolen hierboven.

reserveringshouder Tesla Model 3

Verwijderd

Wat de rest al zei, NIET doen, een kameraad HAD een lanparty mb met aan uit toets zo op het mb en die werd door hem getest op een antistatische zak.
Zijn voeding lag echter met de opening naar beneden op het parket,na een paar uur POEF en die voeding nam dus mooi dat mobo en een oude hd die er inzat om te testen mee.

Ook je idee om dan als het niet werkt gewoon een gat in de triplex te zagen zal niet werken, hij zal dan gewoon lucht aanzuigen vanonder dat gat ipv langs die 30 cm lange triplexplaat..

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Wat ik heb gedaan: heb mijn Enermax 365W die vanachter (bij stroomstekker dus) en vanonder een fan. Heb die fan onderaan eruit gehaald, gat dichtgeplakt en de fan vanvoor (waar alle Molex'en uitkomen) gezet, daar zaten verluchtingsgaten. Voeding en CPU zijn nu koeler, omdat de voeding lucht onttrok van de CPU-koeler en toch sterker was.

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:05
Je hebt toch water koeling?
Als je nou zo'n blokje (ben er niet mee bekent, dus weet ff niet hoe het ook alweer heette) op je HD plaatst waar water doorheen loopt?
Je moet natuurlijk wel genoeg aansluitingen hebben daarvoor.

• RetepV

RetepV

ALLES valt te repareren

Vergeet ook niet dat je harddisk gedeeltelijk via de behuizing gekoeld wordt, hé. De harddisk zit geschroefd in een rek en geeft veel van zijn warmte over aan de kast. Misschien dat je daar nog iets mee kan?

Macbook Pro

• RetepV

RetepV

ALLES valt te repareren

Sharkbyte schreef op 25 augustus 2004 @ 14:40:
Wat ik heb gedaan: heb mijn Enermax 365W die vanachter (bij stroomstekker dus) en vanonder een fan. Heb die fan onderaan eruit gehaald, gat dichtgeplakt en de fan vanvoor (waar alle Molex'en uitkomen) gezet, daar zaten verluchtingsgaten. Voeding en CPU zijn nu koeler, omdat de voeding lucht onttrok van de CPU-koeler en toch sterker was.
Maar een Enermax voeding heeft toch twee ventilators? Ik lees nergens dat TS dat ook heeft.

Maar goed, je zit toch met het probleem dat de fan van onder niet alleen maar lucht bij de CPU wegtrekt, maar ook nog eens die lucht over de koelers binnenin de voeding blaast. Als je de fan weghaalt maar het gat openhoudt, dan komt er door de andere fan nog steeds wel genoeg lucht over de koelers.

Maar als je het gat dicht maakt en als je dan van de zijkant gaat blazen, dan zul je misschien niet alle koelers in de voeding bereiken (de aerodynamica van een koelelement is alleen in bepaalde richtingen Ok). Dan is het imo een kwestie van tijd dat het misgaat met je voeding.

Echt, ik heb nu al zo vaak gezien dat een falende voeding het mobo, de proc, de geheugens en een paar harddisken mee de dood in trok. In mijn systeem komt nooit meer een B-merk voeding, die mogen niet eens meer *in de buurt* komen :). Voor mij alleen nog maar voedingen als A-Open, Antec, Enermax en mogelijk Zalman (daar ken ik de kwaliteit niet van).

Macbook Pro

• 1st_Ro
Even wat opmerkingen:

- De voeding heeft niet alleen aan de onderkant gleuven, maar ook aan de achterkant, dus er blijft wel degelijk een luchtstroming over. :)
De vraag is dus of de lucht die hij van onder aanzuigt daadwerkelijk nodig heeft voor het koelen van de voedingscomponenten.

- Mijn HD hangt in een 5,25" rek bovenin, tussen rubbers om het stil te houden, vandaar dat ie ook iets warmer wordt dan normaal. Het is nix ernstigs (44 graden lijkt mij niet buitengewoon hoog)

- Mijn radiator blaast naar buiten, niet naar binnen en vandaar ook dat ik de 2 tegenstrijdige stromingen zo veel mogelijk wil scheiden.

- waterkoelen van een HD vind ik persoonlijk overdreven ... volgende plan is om mijn VGA kaart te voorzien van waterkoeling (nu passieve Zalman koeling)

- Gaten maken het frontje waar mijn HD hangt is sowieso nutteloos aangezien ik er een deurtje voor heb zitten.

En ik heb dus de Zalman ZM300A-APF ... op de 3e foto zie je duidelijk dat er sleuven aan de achterkant zitten voor het aanzuigen van lucht. Deze ga ik dus NIET dichtmaken ... :)

[ Voor 21% gewijzigd door 1st_Ro op 25-08-2004 16:40 ]

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Of het nodig is dat hij dat geeft heeft ligt aan vele zaken, zoals je airflow bij de voorkant van je voeding, de binnentemp van je kast, etc. Je voeding moet gewoon genoeg gekoeld worden. Als hij TE warm wordt, brandt hij door. En dat kunnen wij niet zo simpel voorspellen. Je zal zelf moeten ondervinden of de lucht die eruit komt veel te warm is. Hoe ik het heb gemaakt is de lucht die uit mijn voeding komt 1-2 graden warmer dan mijn andere outtake. Vroeger in zijn standaard opzet was dat zeker 10-15 graden meer.

• EHofman
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-01 20:59
ahum, je kan de aan de onderkant v/d voeding best (een deel) van de gaten dicht maken. Beter is het als je na het dichtmaken wat extra gleuven aan de achterkant maakt. Wat ik zelf wel eens gedaan heb om te voorkomen dat de voeding warme cpu lucht door de voeding heen blaast, want dan wordt de voeding warmer, gaat dus meer herrie maken, is door op het rooster waar de voeding op licht een oud cd-tje te leggen. Paste voor mij prima en doordat de voeding op een verhoging van +/-1cm lag, kon de lucht er gewon nog onderdoor.

Maar let wel op, als je besluit gaten dicht te maken, dat je na het aanzetten de temp v/d voeding goed in de gaten houdt. Als je niet veel scijven/cd-rom enz in je systeem hebt (wat ik zo lees is dat niet het geval) dan trekt je voeding het allemaal makkelijk. Mijn 300watt heeft het zwaarder ;)

• 1st_Ro
Op zich heeft ie het niet zwaar hoor, er komt nu ook net warme lucht uit (graadje of 25-30 gok ik)

Even wat specs: ASUS A7N8X, AMD XP 2600+, Hercules Radeon 9500 Pro (passief gekoeld dus), 1 Pioneer Slot-in DVD/CD-ROM, 1 Maxtor Diamond Plus 9(80GB, 8 MB cache), Swiftech MCP-600-02 pomp (verstookt 10W)

Dus op zich stelt dat niet al te veel voor wat warmte ontwikkeling betreft.
En 2 x 120mm @ 7volt zorgen voor genoeg airflow :)

Dus wat dat betreft ben ik er niet zo bang voor om het te testen eigenlijk.
Pagina: 1