Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Schakelen met "logische" 5v

Pagina: 1
Acties:
  • 447 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier een kastje staan waarmee ik via de paralelle poort van de pc met een software allerlei zaken moet kunnen schakelen.

Dus software stuurt signaal naar dit apparaat welke vervolgens op verschillende losse kanalen een 5v spanning inschakeld. Nu lukt het echter niet met deze 5v om een gewoon 5v relais te schakelen, de spanning klapt dan in elkaar naar circa 1v.
Ook bij het gebruik van een transistor klapt de spanning elkaar....iemand een idee op welke manier ik dan apparaten op 12v kan schakelen??? Bestaat er misschien zoiets als een "LOGIC" relais die geen stroom trekt?

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Mmm, weet je zeker dat je de transistor goed aangesloten hebt? Op de juiste manier aangesloten hoeft een tor niet meer dan een paar mA te verbruiken, en daar gaat je spanning echt niet van inzakken...

En een relais wat geen stroom trekt bestaat niet of bestaat uit een normaal relais + voorschakelspul (iets met een fet ofzo), en is dus ook waarschijnlijk vrij duur.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Verwijderd

Topicstarter
Spanning zakt echt snel in, weerstand er tussen gezet van 1k ohm en spanning zakte al naar 3,9v. Dus ik zou misschien met een FET moeten gaan werken?

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
Je hebt toch niet zomaar een relais op je parallele poort gehangen he? Dat is er echt niet goed voor... Heb je op zn minst wel een vrijloopdiode gebruikt?

Teken anders even hoe je het aangesloten hebt :)

[ Voor 15% gewijzigd door insan1ty op 24-08-2004 00:15 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nee zo gek ben ik nou ook weer niet :P dat ik een relais direct aan me parallele poort hang. Deze hangt achter het kastje dat via software op me computer schakeld........dit kastje geeft dus een 5v af op het kanaal dat ingeschakeld wordt.

• Banzi
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-11 10:38
Een parallele poort kan geen stroom leveren... Zodra deze dat wel moet doen (via een relais), dan zakt de spanning... Een transistor schakeling moet wel werken... Let erop dat je dan niet de spanning van de parallele poort haald, maar een aparte voeding hebt...

Ik zag, ik nam en ik kwam...

• keur0000
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Verwijderd

Topicstarter
Nogmaals, zit het relais niet direct aan de parallele poort.....maar via een schakelkastje welke aan de parallele poort in aangesloten en apart gevoed wordt. Met een 1k ohm weerstand zakt de spanning wel in naar 3,9v maar volgens jou met een transistor niet?? Deze heeft toch enkele mA nodig??

• Sprite_tm
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Mmm, dat gaat wel heel erg rap... Misschien dat het een open-drain-achtige schakeling is? Als dat zo is moet je naast het 1k-weerstandje naar de basis van je tor ook nog een half K (ofzo) als pull-up naar de 5V gooien, kans dattie het dan wel doet.

Als dat werkt en je weet zeker dat je kastje de stroom aankan kan je dan je relais es proberen tussen de + en zo'n uitgang te hangen (natuurlijk allemaal met vrijloopdiode), dat werkt dan waarschijnlijk ook wel.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• keur0000

keur0000

Verwijderd schreef op 24 augustus 2004 @ 00:28:
Nogmaals, zit het relais niet direct aan de parallele poort.....maar via een schakelkastje welke aan de parallele poort in aangesloten en apart gevoed wordt. Met een 1k ohm weerstand zakt de spanning wel in naar 3,9v maar volgens jou met een transistor niet?? Deze heeft toch enkele mA nodig??
Lees ff de bovenstaande link van mij hierin wordt alles haarfijn uitgelegd, ook als je een relais wilt schakelen. Suc6

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Verwijderd

Topicstarter
dank u keur0000 ik ga dat eens proberen!!!
(de rest ook bedankt :P)

• keur0000

keur0000

Suc6 verder
& nog een Linkje van onze GOTters (8>

De Parallelle poort FAQ

Verwijderd

Verwijderd schreef op 24 augustus 2004 @ 00:28:
Geen wonder dat de spanning naar 3,9V zakt, je trekt er met een 1k weerstand 5mA uit.

Hoeveel basisstroom een tor nodig heeft hangt van het type tor af, z'n stroomversterkingsfaktor en de aangesloten belasting.

Om een relais met een tor te schakelen hoeft de basisstroom maar een paar honderd uA te zijn, je zult zien dat het dan goed gaat.
De belasting komt dan wel in de collectorleiding zoals aangegeven in het schema en niet in de emitterleiding, want in het laatste geval ben je dan 0,6V over de basis-emitterdiode kwijt.

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-11 09:57
Een mogelijkle oplossing: discolitez.

Hiermee kun je via de parallele poort 4 IC's aan sturen met elk 8 kanalen, die een logische 5v geven, op discolitez gebruiken ze daarna een solid state relais om van alles en nog wat aan te sturen

Check het zelf op http://www.discolitez.com

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07 12:50
Misschien een idee om er een schakelingetje met optocouplers tussen te zetten? En als je zelfs niet die paar mA kan leveren zou ik opampjes gebruiken (die gedragen zich redelijk als openklemmenpaar).

Een vraagje: wat is het vermogen dat de voeding van het kastje kan leveren?

edit:
daarom schreef ik ook schakelingetje. En er zijn optocouplers die wel geschikt zijn

[ Voor 17% gewijzigd door MeMoRy op 24-08-2004 13:11 ]

U vraagt, wij antwoorden.

Verwijderd

Een standaard optocoupler is zeker niet geschikt om een relais aan te sturen, de benodigde LEDstroom om de tor helemaal in geleiding te sturen is veel te hoog voor de poort.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2004 13:02 ]

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
Verwijderd schreef op 24 augustus 2004 @ 13:01:
Een standaard optocoupler is zeker niet geschikt om een relais aan te sturen, de benodigde LEDstroom om de tor helemaal in geleiding te sturen is veel te hoog voor de poort.
Mij is het toch gelukt met een CNY17 om een 12V relais aan te sturen via de LPT poort..
Ik vraag me echter wel af wat voor 'schakelkastje' de TS bedoelt.. is het zo'n interfacekaart in een behuizing?

Verwijderd

Met een 12V relais heb je inderdaad meer kans dat het lukt, als er dan wat spanning over de optotor valt blijft er nog genoeg voor het relais over, als je bv 3V kwijt bent blijft er nog 9V voor het relais over, de meeste 12V relais spreken dan nog wel aan.
Als je van 5V maar 2V overhoudt wordt het verhaal toch anders.

Je kan natuurlijk wel een 5V relais en een 12V voedingsspanning nemen, de overtollige spanning laat je dan over een voorschakelweerstand vallen.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2004 15:28 ]

Verwijderd

Topicstarter
Het is gelukt!!!!!! Ik heb het op een vrij omslachtige manier gedaan, maar ach.....namelijk via 2 transistoren de ene naar de basis van de ander, vervolgens een licht relais en daarna een zwaarder relais.....iedereen bedankt!!

Verwijderd

Dat is geen omslachtige manier, zoiets noemt men een Darlington.

• WEBsel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:52
Toch ben ik benieuwd naar het schema van dat kastje. Als de ingangen daarvan de paralelle poort zo zwaar belasten zal er misschien een ontwerpfoutje in zitten. Of de voeding er van kan niet genoeg stroom leveren met alle relais aan.

Asrock Z77Pro4-M, i7 3770K ; Corsair PC3-12800K CMV8GX3M1A1600C11 x2 ; Zotac GeForce GTX1050 Ti 4GB ; Crucial MX500 500GB; Toshiba DT01ACA300 ; HP M375mw ; Synology DS218j + WD60PURZ ; TP-Asus RT-AC68U asuswrt-merlin 386.10 ; Sony Xperia XZ2 P ; Mazda 323

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-11 00:11

M14

Een beetje lompe oplossing:

Gebruik een VPN20N. Dat is een mosfet die op ttl-niveau schakelt. Dat ding kan 60V / 20A hebben, dus dat zal wel werken :P

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 24 augustus 2004 @ 17:46:
Het is gelukt!!!!!! Ik heb het op een vrij omslachtige manier gedaan, maar ach.....namelijk via 2 transistoren de ene naar de basis van de ander, vervolgens een licht relais en daarna een zwaarder relais.....iedereen bedankt!!
Volgens mij bestaan die 2 transistortjes ook in 1 behuizinkje B). (kijk maar eens naar FET - MOSFET). Wat ik verder misschien wil aanraden is toch om dergelijk optocoupler te gebruiken. Galvanische scheiding met je pc lijkt me zo slecht nog niet bij experimenteren. Uiteraard ga je nog verder moeten kijken hoe je dan de relais aanstuurt.?
succes!
Pagina: 1