Het is niet de boshmann die stuk is gegaan, maar de Necom, maar ik weet dat boshmann niet veel beter is (ik heb me laten vertellen dat het zelfs dezelfde is???)
Evenals het opgegeven vermogen van *300watt*. Dat zou ik maar met een korreltje zou nemen.
Zowiezo is het zeker niet slim om je versterker/ condensator in de zon te leggen. Dat zou zeker hebben kunnen leiden naar het lekken ervan.
Waardoor eventueel de versterker misschien te "weinig" stroom heeft gekregen wat hij niet fijn vond. etc etc.
Stel dat het probleem de condensator was dan zal dat nu niet meer gebeuren, verwacht ik. Haal de versterker wel uit de zon want dat vinden ze echt niet leuk. Aangezien ze uitzichzelf ook vrij warm worden.
De warmte productie van de Necom viel erg goed mee, van de boshmann ook trouwens. Ik zal de instal van mijn wagen zoiezo herzien.
Ik heb een clio lichte vracht versie. Geen achterbank dus. Achter de voorzetels staat er een opstaande rand en de laadvloer van de originele koffer werd verlengt met houtwerk, de originele koffer werd eveneens bevloerd met hout met een bekleding op.
Tussen de voorzetels en de hoedenplank heb ik zelf een plank gemaakt met hierin 2 ovale kenwood speakers en de versterkers + zekeringhouder + massa-verdeeldoosje op. De subwoofers en de condensator zaten onder deze plank
Nu is het de bedoeling dat er enkel nog die 2 kenwoods in die plank zitten, al de rest moet onder de plank komen. Ik heb reeds een Kenwood versterkertje gekocht om de Necom te vervangen, maar de Boshmann hou ik wel nog eventjes, de enige manier om deze zonder verlies te kunnen inruilen is als dit model niet meer bestaat en hij het niet meer doet. Nu bestaat dit model wel nog en is dit zelfs nog goed te krijgen via de winkel waar die vandaan komt, is die boshmann nog lang niet stuk (en nee, ik ga dit niet bevorderen, het zou trouwens ook opvallen dat de tweede versterker van in dezelfde wagen kort na de panne van de andere ook stuk gaat), en ik krijg mijn geld terug in een waardebon. Nu komt deze Boshmann versterker (net als die necom) uit een doe het zelf zaak waar enkel boshmann en necom verkocht wordt in de goedkope series en anders enkel sony... laat dit nou net een merk zijn dat ik niet in mijn wagen wil.
Zoals ik zal zei, ik hou die boshmann nog wel eventjes, en ik ben best tevreden met wat die boshmann kon pompen uit die brakke xxl subwoofers. Ik zal trouwens nu mijn constructie zo maken dat ik redelijke kleine vlakken heb die elk apart bekleed zijn, zodat, als ik nogmaals panne heb met een versterker of ik ga gewoon om een andere reden voor een andere versterker (met dus de aansluitpunten op andere plaatsen en/of een andere afmeting), ik enkel dat stukje moet herbekleden.
Misschien een tip: Ga op zoek naar een leuke 2 kanaals voor je sub. Zodat je hem echt kan belasten. Bijvoorbeeld een Ground Zero GZRA 2200X, lanzar, Audio System Twister F2-130, Audison SRx 2 etc.
[/quote]
Behalve Audio system zijn die bovenstaande versterkers mij bekend en volgens mij zullen deze best een aardige duit kosten. Trouwens, het is zeker niet de bedoeling dat deze subwoofer regelmatig naar zijn maximum zal gejaagd worden. De bass moet uiteraard duidelijk aanwezig zijn, maar het is niet de bedoeling dat mijn wagen vooruit gaat op de bassen of dat ik met oorbeschermers in de wagen moet zitten.
Ik heb die boshmann versterker gekocht omdat
- deze qua opgegeven vermogen mooi aansluit bij die xxl's, ik heb me dan ook op mijn versterker gebaseerd om deze cerwin vega subwoofer te kopen.
- deze slechts 210 euro hoefde te kosten en dit toen (en nu nog steeds) voor mij niet veel meer mocht kosten (naast car-hifi zijn de rest van de wagen verfraaien en het restaureren van een ouwe mini ook nog ook enkele van mijn vele hobbies).
- deze met zijn mooi verchroomde bovenplaat, stoere typeplaatjes en matzwarte koelribben rondom; heel erg mooi oogt, en dit is natuurlijk heel handig meegenomen (gezien ik mijn wagen niet enkel qua muziekinstallatie opzet, maar ook qua interieur anders...)
Moest ik deze boshmann ooit vervangen zou ik dit doen door een Kenwood zodat dit qua uiterlijk mooi past bij de 4-kanaalsversterker voor de speakers, of een andere versterker met dezelfde looks, maar voorlopig volstaat de boshmann nog voldoende.
Bedankt voor jullie hulp.
Ik zal terug gaan voor een gesloten behuizing (zoals ik in mijn vorige waqen had) omdat ik met de huidige behuizing inderdaad last had van boemerige bassen (ik dacht dat dit kwam door de combinatie van goedkoper subwoofers en relatief veel vermogen), en ik geluidskwaliteit verkies boven trillende achterruiten en hoge geluidsdrukken (anders reed ik wel met een golf 2 met tupperware-body kit en zou ik klakkeloos gegaan hebben voor de bassreflex kist met de opgegeven inhoud).
Nog een reden om de gaan voor de gesloten behuizing is de relatief makkelijke opbouw en het feit dat het niet op een litertje meer of minder steekt. De kistinhoud van slechts 28 liter is ook handig, zo heb ik meer kofferruimte en heb ik de vrijheid om redelijk plaats-innemende constructies te maken voor mijn versterkers, condensator, zekeringhouder en massaverdeelblokje.
Volgens mijn bescheten ruimtelijk inzicht kan ik alles mooi showen zonder dat het van onder de bijgekluste plank uitsteekt.
Ik kan dus, ter bescherming van de installatie als ik een en ander vervoer, enkele bevestigingspunten maken om een beschermingsplaat te monteren tussen de instal en de resterende koffer en toch nog minstens evenveel kofferruimte hebben als een clio met achterbank.
Ik weet niet of ik mijn instal al eerder heb gepost op dit forum, maar om even de context waarin de cerwin vega wordt geplaatst te illustreren (en natuurlijk ook om eens lekker te patsen

) zal ik even mijn install beschrijven zoals ie moet worden:
- HU: Nu heb ik een JVC radio-CD speler als HU, maar deze moet vervangen worden door een andere die beter werkt onder de hoek waarbij de HU in een clio moet worden gemonteerd (een JVC radio durft nogal eens overslaan bij het spelen van CD's door de niet horizontale montagehoek). Als het even kan een met blauwe achtergrond verlichting en voor de rest mooi passend bij het dashboard.
- Lijnconvertors: Doordat ik geen lijnuitgangen heb op de JVC (wat ik zeker WEL moet hebben op mijn volgende HU) heb ik nog 2 Necom lijnconvertortjes zitten.
- Voeding: 120A alternator
- Voeding: 74Ah accu
- Voeding: 1.0 Farad Necom condensator met voltmetertje en beveiliging
- Stroomkabels: 25mm² voedingskabel tussen accu en zekering-verdeeldoos, bij de accu afgezekerd
- Stroomkabels: Vanaf de zekering-verdeeldoos gaan er 10mm² voedingskabels naar de versterkers
- Stroomkabels: er gaan eveneens 10mm² kabels van de versterkers naar het massaverdeelblokje
- Stroomkabels: Ongeveer een halve meter 35mm² massakabel tussen carosserie en massaverdeelblokje
- Stroomkabels: hoofdzekering: 60A glaszekering in Necom zekeringhouder (tot 100A)
- Stroomkabels: zekeringen voor de versterkers: 2 zekeringen van 40A in een Necom 3-zekeringhouder + voltmetertje (derde uitgang is voor als er een extra versterker of andere zware verbruiker bij komt)
- Stroomkabels: Massaverdeelblok: Necom massaverdeelblokje met 25mm² ingang (mits veel geduld krijg je er een flink in elkaar getwiste 35mm² kabel in) en 4 10mm² uitgangen (2 voor de versterkers, 1 voor het voltmetertje van het verdeeldoosje en ook hier 1 voor reserve)
- Versterkers: Subwoofer Versterker: Boshmann 600W Max 2 kanaalsversterker met zowel hi- als lo-pass filter, gelijkstroombeveiliging en kortsluitbeveiliging
- Versterkers: Speaker versterker: de Necom is naar de eeuwige jachtvelden en wordt vervangen door een Kenwood 640W max 4 kanaalsversterker (de 640W is echter bij 2 ohm per kanaal bij 4 ohm belasting geeft ie 60W RMS per kanaal)
- Speakers: frontspeakers: Clarion 2-weg 13cm composet 150W Max
- Speakers: rearspeakers: Kenwood 6"x9" ovaal 140W Max
- Speakers: Sub: een van de XXL's is overleden, dus gaan ze alle twee er uit en gaat de Cerwin-Vega! V-maX SingleVoiceCoil 12" 800W Max 300W RMS er in, dit in een gesloten behuizing van 28 liter gevuld met Sonofil of gelijkaardig materiaal.
- Speakerkabel: frontspeakers: bijgeleverde kabel omdat de filters in de kabel zitten.
- Speakerkabel: achterspeakers: 2,5mm²
- Speakerkabel: sub: 6mm²
- Lijnkabel: de nodige RCA-kabels, -splitters en -genderchangers
Andere interieurmod's:
- Aan het plafond zijn boven de achter-rijramen Street-glow 12" of 15" (weet ik effe niet meer) blauwe neons gemonteerd (links en rechts 1)
- Vlak boven de achterruit zitten 2 9" blauwe neon-bars die ik kan doen reageren op het geluid of gewoon continu aan zetten.
- Iets verder van de achterruit verwijderd, ook aan het plafond zit er een 20" Street-glow blauwe neon.
- Rond de subwoofer komt er nog een ronde blauwe neon (indien verkrijgbaar: reagerend op het geluid)
- Onder de bijgebouwde hoedenplank komt er nog een 20" Streetglow blauwe neon om de versterkers, subwoofer (met enkel een ring zie je een ring en alles rond de subwoofer, maar de subwoofer zelf niet), condensator en verdeeldoosjes te verlichten.
- Ook onder de hoedenplank nog maar aan de zijwanden en tussen de versterkers en de subwoofer, er komt links en rechts een versterker dus... 4 9" neonbars die kunnen knipperen op het geluid, maar wat ik niet zal doen omdat er boven de achterruit en rond de subwoofer al knipperend neon zit.
- In de geul tussen de zijwanten van de installatie-kist en de originele zijwanten komt er nog neon, de geul wordt dan afgedekt met donker getint plexi zodat je zeker niet in de geul kan kijken maar dat het blauwe licht wel buiten de geul schijnt
- naast de originele hoedenplank staan er op het vaste deel, tussen de roostertjes waar je kan kleine speakertjes monteren en de kofferklep verchroomde behuisingkjes met 2 felle blauwe ledjes die recht naar achter schijnen door de achterruit.
- onder de roostertjes naast de originele hoedenplank komen er ofwel blacklights ofwel ook 9" blauw neon
- De achterruit + achter-zijruitjes worden redelijk donker getint, misschien de voor-zijruiten ook nog (maar dan lichter). Niet blauw of groen of smoked of chroom, maar gewoon doodsimpel zwart.
- Als de neon rond de subwoofer niet kan knipperen op de muziek, zal ik de 2 kleine neonbar's boven de achterruit continu laten branden
- Alle neon (als je het zo allemaal beschrijft lijkt dat inmens veel, maar eigenlijk valt dit nog reuze mee in real life omdat de 9" balkjes redelijk dun zijn, en de grotere Streetglows wel degelijk een 'glow' geven, en eigenlijk niet bijster fel direct licht afgeven) kan aan en uit gezet worden met een schakelaar in het dashboard met ingebouwd (hoe kan het ook anders) een blauw controlelampje (alsof dat lampje nodig is om te zien dat de neons aan staan

)
Omdat ik graag met de wagen rij en graag ver van huis uitga zit ik vaak enkele uren na elkaar achter het stuur dus heb ik ook graag enige luxe en verfrissing als ik achter het stuur zit. Er komt dan ook een klein verplaatsbaar koelkastje in de koffer die kan verhuizen naar de beenruimte van de passagier als ik een lange trip maak. Om rommelige toestanden in de wagen te vermijden heb ik ook een klein vuilnisemmertje met kantelend deksel tussen de voorzetels staan, tussen de installatie en de handrem.
De buitenkant van de wagen is helder wit met meegespoten bumpers, zoals ik reeds zei zullen de achterramen en misschien ook de voorste zijramen getint worden. Een zonneband komt er niet op de voorruit omdat dit aan de stoplichten nogal vervelend kan zijn (met de zonnekleppen naar beneden moet ik voorover gebogen zitten om de lichten te zien). Als ik met mijn wagen ooit in een tuningclub stap die zich kenbaar maakt door de uniforme zonnebanden met de naam van de club er op zal ik ook vragen om een getinte zonneband te hebben in plaats van een volledig ondoorzichtige (meestal kan je het kleur van de band wel zelf kiezen).
Op de achterruit komt er in (half) doorkijkbare (van binnenuit), maar van buitenaf wel mooi zichtbare letters 'Clio' in het lettertype waarbij dit ook rechts onder de kofferklep staat.
Ik moet ook nog op zoek gaan naar strakke, sobere maar mooie velgjes waar je goed kan doorkijken (ik zie niet graag velgen die te vol zijn).
Echte streetglow onder de wagen komt er ooit wel nog een keer, als ik zeker weet dat dit in belgië geen probleem is voor de keuring, eerst kijken wat ze zeggen van de neon die er nu IN zit, als dit goed is komt er onder de wagen ook