[XP] Vreemde uitvallers

Pagina: 1
Acties:

• mjszwo
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik heb sinds een paar dagen vreemde random crashes, nadat mijn systeem 2 maanden prima gewerkt heeft. Ik heb in de tussentijd geen hardware toegevoegd of verwijderd.

Mijn systeem reset heel willekeurig zonder BSOD, of ik krijg wel een BSOD met de melding "DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL", en spint mijn harddisk down.
het is dus heel willekeurig of ik een BSOD krijg of niet.
Het komt zowel in stressed als idle mode voor.

Nadat dit gebeurt is, wil mijn systeem niet meer booten, de harddisk spint dan ook niet meer op. ik moet de spanning er dan volledig afhalen, en daarna doet alles het gewoon weer.

Ik heb XP toen maar even opnieuw geinstalleerd om te kijken of daar het probleem lag, maar toen kreeg ik op het eind van de setup een BSOD met de melding "BAD_POOL_CALLER". Na een reboot en de setup hervat te hebben ging het deze keer wel goed.

Maar ook in deze nieuwe XP installatie blijven de uitvallers voorkomen. Ik heb in de BSOD Guide gekeken, waar staat dat "DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL" voorkomt op systemen met foutieve drivers.
Maar ik heb geen enkele "vreemde" driver geinstalleerd. Alleen mijn moederbord cd'tje en de nieuwste ATi Catalyst 4.8 drivers.

De drivers op de cd die bij mijn moederbord werden geleverd gebruik ik al vanaf het begin, en heb er nooit problemen mee gehad.
Hiervoor gebruikte ik de Catalyst 4.7 drivers, waarmee ik lange tijd geen problemen heb gehad, tot op een aantal dagen geleden na. Het probleem lijkt hem dus ook niet in de Catalyst 4.8 drivers te zitten.

Wat kan dit probleem zijn? Ik ben zolangzamerhand bang dat het een hardwareprobleem is.

specs:

P4 2,8GHz Prescott (niet overgeclocked)
Asus P4P800SE
Sapphire Radeon 9200 Atlantis 256MB
Corsair Valueselect 512MB DDR PC3200 400MHz
Western Digital 80GB 8MB Cache (WD800JB)

Als dit topic naar PMG word geschopt, zou de tag dan aangepast kunnen worden naar [P4P800SE] ? alvast bedankt.

Verwijderd

Check je mobo es op wat opgeblazen condensators was toen bij mij het probleem

• mjszwo
  • Niet online
Verwijderd schreef op 23 augustus 2004 @ 23:23:
Check je mobo es op wat opgeblazen condensators was toen bij mij het probleem
heb ik ook nagekeken, was ik vergeten te vermelden. de condensators zien er prima uit.

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Misschien eens kijken of er een nieuwe bios is voor je moederbord ? Anders misschien eens een andere voeding al eens geprobeerd ....

Treedt de DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL al op als je de drivers nog niet hebt geinstalleerd of pas als je ze installeert ?

Misschien zou je ook nog een memtest kunnen proberen om je geheugen op fouten te controleren.

De BAD_POOL_CALLER heeft vaak met geheugen of drivers te maken.
Stop 0xC2 or BAD_POOL_CALLER - Technet

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• mjszwo
  • Niet online
sanfranjake schreef op 23 augustus 2004 @ 23:39:
Misschien eens kijken of er een nieuwe bios is voor je moederbord ? Anders misschien eens een andere voeding al eens geprobeerd ....

Treedt de DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL al op als je de drivers nog niet hebt geinstalleerd of pas als je ze installeert ?

Misschien zou je ook nog een memtest kunnen proberen om je geheugen op fouten te controleren.

De BAD_POOL_CALLER heeft vaak met geheugen of drivers te maken.
Stop 0xC2 or BAD_POOL_CALLER - Technet
nieuwste bios heb ik ook geflashed vanmiddag, ook vergeten te vermelden 8)7

de voeding levert goede voltages, dus daar zal het ook niet aan liggen denk ik...

een driverprobleem lijkt me stug zoals ik al eerder zei, maar ik zal memtest vannacht laten draaien en kijken waar die mee komt.

• mjszwo
  • Niet online
ik heb geprobeerd memtest86 te draaien, maar wanneer hij die wil starten reboot hij simpelweg.

het lijkt me alleen wel erg makkelijk om het nu op het geheugen te gooien, aangezien het net zogoed een moederbordprobleem kan zijn, want die stuurt het geheugen immers aan.

• Pacjack
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22-02 18:38
Ik ga ook uit van een hardwareprobleem. Test je geheugen eens in een andere PC, met memtest. Pas daarna zou ik aan het moederbord gaan denken.

⌘ | deze gebruiker weet waar zijn handdoek is

• mjszwo
  • Niet online
dat zal helaas niet gaan, want ik heb hier geen 2e systeem liggen die DDR slikt, en er is verder ook niemand in de buurt die zo'n systeem heeft.

• MRic3
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-02 17:20

MRic3

Of praat ik weer poep?

* MRic3 gooit het (hoe makkelijk het ook is) op het geheugen....

If the world didn't suck, we would all fall off!!!

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-03 15:35
Caponi schreef op 24 augustus 2004 @ 00:46:
ik heb geprobeerd memtest86 te draaien, maar wanneer hij die wil starten reboot hij simpelweg.

het lijkt me alleen wel erg makkelijk om het nu op het geheugen te gooien, aangezien het net zogoed een moederbordprobleem kan zijn, want die stuurt het geheugen immers aan.
memtest heeft hetzelfde probleem bij mij en mijn geheugen is gewoon goed.

Verwijderd

hij geeft er toch ook een fout code bij, heb je daar al op gezocht op technet.

• mjszwo
  • Niet online
daar heb ik eerlijk gezegt nog niet naar gekeken. ik zal hem opschrijven en zoeken wanneer er weer zo'n bsod opduikt :)

• mjszwo
  • Niet online
ik heb nog geen BSOD gehad na mijn PC een nachtje te laten rusten (spanning volledig eraf gehaald). Normaalgesproken draait hij 24/7.

Ik heb ook Windows Memory Diagnostic gedraait, zo'n 10 extended tests van 11 passes per keer, en die gaf geen fouten in het geheugen aan.

• Pacjack
Ik had een soortgelijk probleem, veel blauwe schermen, vaak al tijdens het booten van Windows XP. Na een lange tijd uiteindelijk opgelost door de processor te vervangen. Dat had ik nog nooit mee gemaakt.
In jouw geval denk ik nog steeds aan het geheugen, probeer eens op zoek te gaan naar bijvoorbeeld een vriend die jouw geheugen in zijn PC wil testen.

Verwijderd

Dat Corsair Valueselect is echt rotzooi! El-Cheapo shit! Ik snap niet waarom corsair hun naam op deze modules zetten!? slecht voor hun naam.

Anyways geheugen vervangen?

• Pacjack
Verwijderd schreef op 25 augustus 2004 @ 13:02:
Dat Corsair Valueselect is echt rotzooi! El-Cheapo shit! Ik snap niet waarom corsair hun naam op deze modules zetten!? slecht voor hun naam.
Onderbouwing? Slechte ervaringen? Ik ben geinteresseerd.

Verwijderd

Heb je onderdelen overgeklokt? Ik kreeg die "leuke" IRQ_LESS_OR_NOT_EQUAL toen mijn proc te hoog geklokt was.

• mjszwo
  • Niet online
Verwijderd schreef op 25 augustus 2004 @ 13:33:
Heb je onderdelen overgeklokt? Ik kreeg die "leuke" IRQ_LESS_OR_NOT_EQUAL toen mijn proc te hoog geklokt was.
nope, het beestje draait gewoon op stockspeed, zoals in mijn TS ook staat :)

Verwijderd

Driver_IRQL is een algemene term van Windows om (oa) driver problemen aan te duiden. Zonder specifieke informatie van bestandsnamen en adresseringen (onderaan de BSOD) is het totaal nietszeggend door wat het veroorzaakt wordt. Begin dus maar kijken naar die BSOD en haal die bestandsnamen / adresseringen eens door Google heen. Op die manier kun je de vinger precies op de zere plek leggen ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 30-08-2004 02:32 ]

• mjszwo
  • Niet online
Verwijderd schreef op 30 augustus 2004 @ 02:20:
Driver_IRQL is een algemene term van Windows om driver problemen aan te duiden. Zonder specifieke informatie van bestandsnamen en adresseringen is het totaal nietszeggend door wat het veroorzaakt wordt. Begin dus maar kijken naar die BSOD en haal die bestandsnamen eens door Google heen. Op die manier kun je de vinger precies op de zere plek leggen ;)
als er een bestandsnaam bij stond had ik dat al gedaan, maar ik krijg dus geen bestandsnaam te zien.

Alleen een BSOD met die DRIVER_IRQL blabla, en wat ik volgens MS zou moeten doen.
En dan nog wat vreemde extended ASCII karakters onderin waar ik dus niks mee kan.

Verwijderd

Leg dan iig pen en papier / camera bij de hand zodat je die 'extended ASCII' kan vastleggen (of check je evenlog / Windows logfiles) :)

• mjszwo
  • Niet online
Verwijderd schreef op 30 augustus 2004 @ 02:29:
Leg dan iig pen en papier / camera bij de hand zodat je die 'extended ASCII' kan vastleggen (of check je evenlog / Windows logfiles) :)
in de logs is niets te vinden helaas.
het kan misschien nog wel even duren voordat ik een foto kan plaatsen aangezien die BSOD dus erg sporadisch voorkomt... het is de afgelopen dagen wel minder geworden namelijk.
met pen zal het niet vast te leggen zijn omdat het dus van die vage tekens zijn :)

[ Voor 10% gewijzigd door mjszwo op 30-08-2004 02:47 ]

Pagina: 1