[Pc-upgrade]P4 of AMD64

Pagina: 1
Acties:
  • 34 views sinds 30-01-2008

• Niles
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22-05 23:36
Allereerst hoop ik dat ik zo'n vraag als deze mag stellen, ik weet dat hardwarekeuze een eigen smaak is waar een ander niet echt over kan beslissen maar toch zit ik met een dilemma:

Momenteel heb ik een P4 op 2,5ghz, 400mhz FSB en geen hyperthreading. Ik heb nog niet zo lang geleden een nieuw moederbord gekocht welke een p4 (evt. prescott (socket 478)) ondersteund. Nu vindt ik persoonlijk mijn cpu net wel en net niet aan vervanging toe. Van de winter wilde ik deze toch echt gaan vervangen. De vraag is echter met wat.

Aangezien ik ook graag mijn geheugen van 512mb naar 1gig zou uitbreiden zou ik eventueel kunnen overstappen op AMD64, wat ik een erg snelle en interessante cpu vindt. Geheugen moet er toch nieuw in, en ook een cpu, dus dan kan een mobo ook wel en heb ik meteen een perfecte update gedaan. Het mag van mij best wat kosten :Y)

Anderzeids ben ik zeer tevreden over het mobo wat ik nog niet zolang geleden heb gekocht, dus een 3,4ghz P4 (northwood, socket 478) zou ook al een hele verbetering zijn lijkt me. bijna 1ghz meer, verdubbelde FSB en hyperthreading. Het mobo ondersteund ook alle leuke dingen zoals dual channel geheugen en hyperthreading enzo, het mobo is echt oke.

Nu weet ik dus niet echt wat ik moet doen. Enerzeids kan ik wat duurder uit zijn dmv de AMD64 maar wel klaar voor de 'toekomst' (64bit enzo) anderzeids ben ik (zeker met de afgelopen prijsverlagingen van Intel) een stuk goedkoper uit als ik de 3,4ghz neem, en m'n huidige mobo gebruik. Ook hoeft er bij de Intel geen ECC geheugen, wat ook scheelt in het geld.

Mijn voorkeur zegt de AMD64, vooral omdat ik altijd met Intel heb gewerkt en nu wel eens een AMD zou willen proberen, hij 64bit ready is, en nog een aantal andere voordelen. Het probleem is echter dat er nogal wat nieuwe standaarden aankomen: BTX, PCI Express, DDR2). Wat dat betreft zou dus weer een Intel beter zijn, omdat ik dan nu goedkoper uit ben en straks een compleet nieuw systeem kan nemen zougauw de standaarden zijn doorgedrongen (over een jaar of 1/2 bv)

Mijn vraag is dus welke ik het beste kan nemen voor (nu) het meeste performance verschil, en welke ik het beste 'toekomstgericht' kan kopen. Het is echt een serieus prijzig aankoopprobleem.

Verwijderd

AMD's hebben helemaal geen ECC geheugen nodig.
Slechts de 940pins Opteron en de 940pins versie van de Athlon64FX (de oude 'FX's dus) vereisen Registered ECC geheugen (dubbel zo prijzig als normaal DDR-geheugen)

Als jouw moederbord daadwerkelijk alle nieuwe dingen aankan kun je het beste voor een nieuwe P4 gaan. Jouw minder kostbare upgrade heeft dan geen ondersteuning voor de nieuwe technieken die je opnoemt. Als je een AMD systeem zou kopen nu zou je ook geen van de nieuwe technieken hebben.
BTX wordt een flop (louter uitgevonden om de extreme hitte van de nieuwste P4 kwijt te kunnen),
DDR2 is nog prijzig en Intel-Only
PCI-Express komt eraan, maar alleen nog maar videokaarten tot nu toe (PCI-E 16x)
PCI-E 1x is maar 150MB/s elk in twee richtingen, dedicated voor elk apparaat
PCI is 133MB/s , voor alle pci-apparaten samen/tegelijkertijd

kortom, spaar geld uit en koop slechts een nieuwe processor tezijnertijd.
Kun je een hele tijd later mooi een upgrade doen die al dan niet de nieuwste technieken ondersteunt.

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Detail: je FSB verdubbelt niet, aangezien je nu al op 533 MHz (133 quadpumped) draait.

Uiteindelijk is het bepalend of je nog tevreden bent over je moederbord. Zo ja, dan is een nieuwe CPU en een bankje geheugen een lekker makkelijke upgrade.

Voor de rest moet je toch je keuze zelf maken. En serieus nadenken of je CPU echt wel de bottleneck is bij je huidige gebruik.

[ Voor 3% gewijzigd door Voutloos op 23-08-2004 23:27 ]

{signature}

• Niles
Voutloos schreef op 23 augustus 2004 @ 23:26:
Detail: je FSB verdubbelt niet, aangezien je nu al op 533 MHz (133 quadpumped) draait.

Uiteindelijk is het bepalend of je nog tevreden bent over je moederbord. Zo ja, dan is een nieuwe CPU en een bankje geheugen een lekker makkelijke upgrade.

Voor de rest moet je toch je keuze zelf maken. En serieus nadenken of je CPU echt wel de bottleneck is bij je huidige gebruik.
Zoals ik al zei: mijn cpu heeft een 400mhz FSB en gaat naar dan naar 800mhz FSB. Er zijn namelijk door Intel destijds nog een hele reeks P4's gemaakt met een 400mhz FSB (ook al was de 533mhz FSB al 'normaal') om de 2,5ghz barriere te doorbreken, ik heb er zoeen :9

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
offtopic:
Maar de 2.53 GHz uit je sig is er alleen als 19 * 133.
Verbeter dan je sig. ;)
(en de 2.50 en 2.60 zijn zeldzaam hier, maar ik wil dat best geloven hoor. Maar goed, was maar een detail)

[ Voor 39% gewijzigd door Voutloos op 24-08-2004 00:03 ]

{signature}

• Niles
Voutloos schreef op 24 augustus 2004 @ 00:02:
offtopic:
Maar de 2.53 GHz uit je sig is er alleen als 19 * 133.
Verbeter dan je sig. ;)
(en de 2.50 en 2.60 zijn zeldzaam hier, maar ik wil dat best geloven hoor. Maar goed, was maar een detail)
sig verbeterd, dan heb ik een zeldzame processor blijkbaar hierzo ;) maar het is toch echt zo

• Egg
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10-01 15:24

Egg

In der Schweiz jah!

ligt eraan wat je wil doen he?
voor video bewerking en al die flauwe kul zou ik voor intel 3.4/3.6 gaan.
voor games, en het geknooi aan windows 64bit is de amd 64 bit jouw processor.
laat je budget het toe, dan is de athlon fx53 de overtreffende trap (lees: jouw cpu!)
(kheb zelf ook net voor een 64 bit gekozen, spijt is anders :9 )

MSI GX660R for the win!

• Niles
uberotto2086 schreef op 24 augustus 2004 @ 00:17:
ligt eraan wat je wil doen he?
voor video bewerking en al die flauwe kul zou ik voor intel 3.4/3.6 gaan.
voor games, en het geknooi aan windows 64bit is de amd 64 bit jouw processor.
laat je budget het toe, dan is de athlon fx53 de overtreffende trap (lees: jouw cpu!)
(kheb zelf ook net voor een 64 bit gekozen, spijt is anders :9 )
de FX53 kost tussen de 8 en 900 euro, dat vindt ik dan net te veel, als ik een AMD neem mag het toch maximaal zo'n 500 of hoogstens 600 euro kosten voor de cpu, ik dacht toch al dat dat zeker voor een AMD toch wel behoorlijk wat power mag geven. een FX53 is natuurlijk de natte droom van elke tweaker, en er is ook wel een hoogvliegende gedachtengang geweest even toen ik de specs van dat ding zag, maar de prijs gaat me dan toch echt te ver :P

• MaDLiVe
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:56

MaDLiVe

.-Observer-.

Wat beter is kwa toekomst perspectief? Mijn ervaring leert me dat je die factor buiten beschouwing moet laten. Als jij over 5 jaar weer wilt uitbreiden is dat hele setje toch al over datum. Wil je over 3 maanden uitbreiden kan het zijn dat sommige nieuwe features alweer geintegreerd zijn en alweer over nieuwe revisies beschikken.

De vraag is wat wil je? Wat is je budget en waarom wil je eigelijk uitbreiden?

Enige zaken die ik zo snel kan verzinnen zijn videobewerking en dergelijken. Als het om de games gaat zou ik toch eerst een kijkje nemen naar een andere vga card :+

(als geld geen probleem is zou ik voor een a64 & mobo + 2x 512ddr >400 + een mooie vga card gaan (heb je imho veel meer aan als het op games aankomt.))

{\/}/-\[) [_[ \/(-© - Turn off your mind, relax and float downstream. Volg mijn disease outbreak detective en andere geweldige Avonturen

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:20
Niles schreef op 23 augustus 2004 @ 23:16:
..Van de winter wilde ik deze toch echt gaan vervangen. De vraag is echter met wat.
Het is nu nog zomer 8)7 Kijk tegen die tijd maar weer hoe de zaken er voor staan, dan kun je veel beter een beslissing nemen.

En zie verder de search en enkele reviews. Dit is en blijft een persoonlijke kwestie van wat jij wil en wat jij er aan uit wilt/kunt geven.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.