[Plextor PX708-A] Buffer loopt steeds leeg

Pagina: 1
Acties:
  • 105 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• TranceSetter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09-03 14:55
Ik heb een probleem met mijn brander (Plextor PX708-A). Als ik met Nero een DVD wil branden, zowel + en -, dan gaat de recorder-buffer (de onderste dus. niet die grote die bovenaan zit) steeds heel snel op en neer tussen 85% en 13% of iets dergelijks. Het gevolg hiervan is dat het op 8x branden ruim een uur duurt voordat de dvd klaar is, terwijl dit binnen 10 minuten zou moeten zijn.

De DVD's zijn dan wel goed gebrand, maar ik heb natuurlijk niet voor niets een dure Plextor brander gekocht!

Wat ik al geprobeerd heb:
- Laatste firmware (1.07) erop gezet.
- Eerst firmware 1.02 weer terug gezet, daarna weer firmware 1.07 erop (heeft als gevolg dat de eerste keer na het restarten van Windows de brander het uitstekend doet, en dat je oneindig veel dvd's snel kunt branden. als je dan weer windows restart is het oude probleem weer terug).
- Windows opnieuw installeren.
- Brander op Primary IDE Master gehangen (ook slave en sec. IDE werken beide niet)

Mijn systeemspecs zijn:
Intel P4 2,8 Ghz
P4C800 Deluxe MoBo
Creative Audigy 2 Platinum eX
Radeon 9800 XT 256 MB
1024 MB-Ram
420 Watt voeding
1x 200 gb hdd s-ata
2x 120 gb hdd p-ata @raid (stripe)
1x 160 gb hdd p-ata @ sec IDE Master

Het maakt ook niet uit vanaf welke hdd ik brand. Ik gebruik ook goede Verbatim 8x DVD's.

Kan iemand me helpen. Ik heb namelijk al een hoop dvd's verkloot op deze manier.

Verwijderd

Heb je al in je Nero logfiles gekeken wat er aan de hand is en gekeken welke processen er allemaal op de achtergrond draaien?

• magier76
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-10-2024
Ook ik heb dit zelfde probleem met Nero alleen heb ik een brander van MSI.
Het probleem was opgelost toen ik opnieuw had geinstalleerd.
Dit is natuurlijk niet de juiste oplossing omdat ik zo het probleem nog niet heb gevonden.
Maar ik zit zelf te denken aan de voeding.
Nu het probleem dus weer terug komt vooral als ik direct kopieer van dvd naar dvd one to fly.
Mijn voeding is al 5 jaar oud dus dat zou kunnen vooral omdat ik er pas last van heb na een flinke upgade van mijn systeem.
En aangezien dat er nu ook een hdd aan het kapot gaan is heb ik sterk dat vermoede.
Alleen nog geen centjes voor een nieuwe voeding dus ook niet uit kunnen proberen.

Gadget Freak

Verwijderd

A: Heb je de laatste nieuwe versie Nero ?

B: Wat hangt er nog meer aan als slave ? Ik zie dat je 4 HD's hebt, hoe zijn deze aangesloten ? Als het RAID is, laatste drivers ? Firmware update MB ?

C: Probeer eens een ander merk DVD+ of - R of brand eens op 4-speed. Bij mij scheelt het nog geen 5 minuten (Ricoh).
magier76 schreef op 24 augustus 2004 @ 09:04:
Nu het probleem dus weer terug komt vooral als ik direct kopieer van dvd naar dvd one to fly.
Werkt niet (beveiliging). En het is "on the fly".

[ Voor 60% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2004 09:34 ]

• TranceSetter
Ik heb idd de laatste versie van Windows. (geloof 6.3 oid)

Verder heb ik 1 S-ATA hdd van 200 gb op de primary s-ata poort (non-raid)
2 120 gb hdd's van 120 GB op Primary IDE-Raid poort
1 160 GB hdd van 160 gb op secundairy IDE master

De plextor hangt dus op de Primary Master. Op de slave hangt niets.

De voeding kan het niet zijn, aangezien ik de hdd's en brander al op een aparte voeding heb gehangen, en hetzelfde probleem blijft.

Mijn Mobo-drivers zijn allemaal de laatste versie. Ook de Bios.

En bij 4x branden heb ik hetzelfde probleem en duurt het branden net zo lang

Verwijderd

Drivers

[ Voor 66% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2004 09:47 ]

• TranceSetter
Deze heb ik allemaal ge-update, maar het probleem is er nog steeds :'(

• Ettepet
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08-03 19:14
Updaten Nero. En voortaan zoeken. Is al minstens 10 keer voorbijgekomen de afgelopen maand.

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-02 20:18
en even controleren of je brander in windows op DMA mode 2 draait ipv PIO.. Dat probleem heb ik vaak gehad met Windows en Plextor op primary IDE poort..

Pvouput live

• TranceSetter
Natuurlijk heb ik gezocht, maar ik kon niets vinden.

En ik kan in de BIOS instellen op welke dma-mode hij moet draaien: single-channel, dual-channel, ultradma. Ik heb daar maar ultra dma 2 gepakt. Alleen moet ik ook een PIO-nummer selecteren. die staat bij mij op 4. Ik kan dus niet tussen dma en pio kiezen, maar ze gebruiken ze allebei.

Bij de Plextools van Plextor zelf (duh) kan ik wel de optie selecteren dat hij DMA in de registry aan moet zetten, maar die staat dus al aan.

Ook met deze opties is het probleem nog niet verholpen :(

Verwijderd

trancesetter schreef op 24 augustus 2004 @ 12:14:
Natuurlijk heb ik gezocht, maar ik kon niets vinden.

En ik kan in de BIOS instellen op welke dma-mode hij moet draaien: single-channel, dual-channel, ultradma. Ik heb daar maar ultra dma 2 gepakt. Alleen moet ik ook een PIO-nummer selecteren. die staat bij mij op 4. Ik kan dus niet tussen dma en pio kiezen, maar ze gebruiken ze allebei.:
Gewoon op AUTO zetten
Bij de Plextools van Plextor zelf (duh) kan ik wel de optie selecteren dat hij DMA in de registry aan moet zetten, maar die staat dus al aan.

Ook met deze opties is het probleem nog niet verholpen :(
En zonder Plextools ? Ikzelf gebruik deze nooit.

• Krypt
In de bios de DMA settings op AUTO laten staan.. dan in windows de eigenschappen van je Primary IDE conrtoller opvragen en dan bij Advanced settings controleren of ie op "DMA if available" staat.. zoniet, ff erop zetten en rebooten.. kijken wat er dan gebeurd..

Pvouput live

• Ettepet
Als je de Intel Application Accelerator gebruikt kun je daar zien wat je DMA-instellingen zijn.

Welke versie van Nero gebruik je? Je moet minimaal 6.3.1.17 hebben.

• Demon_Eyez
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-11-2025
Ik heb hier hetzelfde probleem sinds een maand. Het ligt inderdaad aan de DMA settings. Het ene moment start m'n PC op en staat alles goed in Device Manager (Multi-word DMA2)
En dan kan het zo zijn dat na anderhalf uur te hebben aangestaan, de setting opeens is veranderd naar PIO Mode4, waardoor de buffer dus gaat fluctueren en het bakken in Nero uiterst langszaam gaat.

Wat ik dan doe is het volgende:
Mijn 708-A hangt als enige op de Master poort van IDE-2.
Voordat ik ga branden check ik of alles goed staat, zo niet dan delete ik de Secondary IDE-Controller en doe vervolgens "Scan for hardware changes".
En voila, de Secondary IDE-Controller wordr weer gevonden, samen met de 708-A en deze staat weer op Multi-Word DMA2 ipv PIO4 en gaat het branden weer correct.
Hiervoor hoef ik dus niet te rebooten. Wel ff checken of je drive letters niet veranderen

Mijn specs: Abit AT7-MAX2 (KT400) met de laatste Hyperion drivers.
M'n 708-A heeft uiteraard firmware 1.04

[ Voor 7% gewijzigd door Demon_Eyez op 24-08-2004 12:38 ]

i7-3770K @ 4800 MHz | 2x4096 G.Skill F3-2400C10D-8GTX @ 2400 MHz | Gigabyte Z77X-UD5H-WB WIFI | Asus HD7950 DCU2 met Swiftech Komodo Ful Cover

Verwijderd

Ettepet schreef op 24 augustus 2004 @ 12:36:
Welke versie van Nero gebruik je? Je moet minimaal 6.3.1.17 hebben.
trancesetter schreef op 24 augustus 2004 @ 09:38:
Ik heb idd de laatste versie van Windows. (geloof 6.3 oid).
Tsja...

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2004 12:42 ]

• TranceSetter
Het zou misschien handig zijn als je de volgorde van de berichten ook hanteerd!!!! |:(

maar mijn versie van Nero is: 6.3.1.20

Ook wat Demon_eyez schrijft heb ik ook.

Als ik bij apparaatbeheer kijk, dan zet ik mijn primary IDE op DMA, if available. Maar in het vakje eronder blijft PIO-Modus staan. Ook als ik reboot blijft hij staan. Ik ga nu proberen om de hardware opnieuw te vinden, maar ik vind het natuurlijk niet fijn, als ik dat steeds moet blijven doen!

Verwijderd

trancesetter schreef op 24 augustus 2004 @ 12:47:
[...]

Het zou misschien handig zijn als je de volgorde van de berichten ook hanteerd!!!! |:(
In dit geval was het zijn vraag en jouw antwoord. Net als IRL.

• Krypt
Heb je Intel Application Accelerator ook al geinstalleerd? zoals Ettepet zegt; bij intel chipsets moet je het daar instellen volgens mij..

Pvouput live

• Demon_Eyez
trancesetter schreef op 24 augustus 2004 @ 12:47:
[...]

Ook wat Demon_eyez schrijft heb ik ook.

Als ik bij apparaatbeheer kijk, dan zet ik mijn primary IDE op DMA, if available. Maar in het vakje eronder blijft PIO-Modus staan. Ook als ik reboot blijft hij staan. Ik ga nu proberen om de hardware opnieuw te vinden, maar ik vind het natuurlijk niet fijn, als ik dat steeds moet blijven doen!
DMA wordt pas weer ingeschakeld als de hardware opnieuw wordt gevonden na het verwijderen. Alleen DMA aanvinken en rebooten helpt bij niet. Het schiet inderdaad niet op, maar ik heb het wel steeds minder de laatste tijd. Het begon opeens dus wie weet verdwijnt het ook weer opeens.
Trouwens, ik gebruik al iets meer als een jaar Nero 5.9.xx en dat gaat nog steeds goed op zich. Toen ik de 708-A net had (half jaar geleden) had dit probleem ook. Het is toen na een maand vanzelf weer opgelost. Tot nu dus. Heel vaag....

i7-3770K @ 4800 MHz | 2x4096 G.Skill F3-2400C10D-8GTX @ 2400 MHz | Gigabyte Z77X-UD5H-WB WIFI | Asus HD7950 DCU2 met Swiftech Komodo Ful Cover

• Ettepet
Verwijderd schreef op 24 augustus 2004 @ 12:49:
In dit geval was het zijn vraag en jouw antwoord. Net als IRL.
Dat was dan een zeer onduidelijk antwoord. Er is nl. geen DOS-versie. :P

Vreemd, al die problemen met DMA. Bij mij klopte er ook geen hout van, leek het, totdat ik na lang zoeken informatie vond over mijn Intel Apllication Accelerator drivers. Bij de harware-settings stond doodleuk: "PIO Mode", wat ik ook deed, maar Nero InfoTools zei dat DMA "aan" stond. Bleek dat dat met die Intel-handel dus anders werkt. Niemand die dat toen wist.

De enige verdere tips die ik zo gauw over DMA weet: eventueel 80-aderige kabel gebruiken, en "voeding niet te klein"? Voor de IT7 Max(2), die ik dus ook heb, wordt het aangeraden om de BIOS-settings van "AUTO" af te halen (zie Google ;)), maar bij mij was dat niet nodig.

• Demon_Eyez
Bij mee gaven Zero en Flextools ook doodleuk aan dat DMA staat ingeschakeld. Maar dat moet je als volgt opvatten volgens mij: DMA staat ingeschakeld voor je brander, maar als je IDE-controller op de een of andere manier over de zeik gaat dan staat deze dus NIET op DMA. En beide moeten op DMA staan wil het werken. But that's just my 2 cents

• TranceSetter
Nu komt er een probleempje bij:

Ik heb on de Intel site gezoch naar de Intel Application Accelerator, en heb deze gedownload, maar hij wil niet installeren. Hij zegt dat er unsupported hardware is, en dat eerst de intel chipset update utility geinstalleerd moet zijn. Maar de versie die ik bij mijn mobo kreeg wilde ook al niet installeren om dezelfde reden. Op de asus site heb ik wel een nieuwere gedownload, en deze installeert wel, maar dan zou die Intel application accelerator het toch ook moeten doen?

Of doe ik nu iets verkeerd?

• lt_cmd_data
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Uninstall Intel Application Accelerator dat lost waarschijnlijk het probleem op.
Intel Application Accelerator vertraagt je harddisk naar ~25mB per sec. Als deze uninstalled zal je ~50mB per sec halen.

Hoe kan je dit testen?
Install Intel Application Accelerator
Install HD tune
meuktracker: HD Tune 2.10

Draai HD tune met Intel Application Accelerator
Draai HD tune zonder Intel Application Accelerator

Trek je conclusie ;)

• TranceSetter
Maar ik krijg Intel Application Accelerator niet eens geinstalleerd... Word lastig om hem dan te uninstallen...

• TranceSetter
Ik ben nu weer een dvd aan het branden, met een goede buffer (blijft 87%) en hij ziet er nu behoorlijk snel uit! Ik hoop dat het probleem nu opgelost is, maar ik hou jullie op de hoogte!!!

alvast bedankt!!!!! _/-\o_

• TranceSetter
lt_cmd_data schreef op 24 augustus 2004 @ 14:47:
Uninstall Intel Application Accelerator dat lost waarschijnlijk het probleem op.
Intel Application Accelerator vertraagt je harddisk naar ~25mB per sec. Als deze uninstalled zal je ~50mB per sec halen.

Hoe kan je dit testen?
Install Intel Application Accelerator
Install HD tune
meuk: HD Tune 2.10

Draai HD tune met Intel Application Accelerator
Draai HD tune zonder Intel Application Accelerator

Trek je conclusie ;)
Ik heb nu wel één vraag nog. Ik heb dus 4 hdd's en de 2 schijven van 120 gb en 1 schijf van 200 gb (s-ata) komen aan een gemiddelde snelheid van 57 MBps, maar de schijf van 160 GB komt "maar" aan een snelheid van 38 MBps. En dit is niet de Windows-schijf!

Misschien een idee hoe dit komt? Alle schijven hebben voor de rest allemaal dezelfde specificaties:
Maxtor DiamondMax 9 / 8MB cache / 7200 rpm

• Demon_Eyez
Maxtor? Arcoustic management staat aan?
staat DMA wel aan? :+ (sorry, kon het niet laten).
Maar ff serieus, staat DMA6 bijvoorbeeld wel aan of kan je maar tot DMA5?
DMA5 = ATA100
DMA6 = ATA133

[ Voor 68% gewijzigd door Demon_Eyez op 24-08-2004 15:54 ]

• TranceSetter
Al mijn schijven draaien nu op DMA 6. Dus DMA staat aan (hehe B) )

Maar de snelheid blijft hetzelfde

• ChrisM
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:02
Misschien is het van jou opgelost, maar hebben anderen er nog wel last van:

Als je DVD brander, nadat het branden bijv. een keer/paar keer misging, in PIO mode staat, terwijl je wel DMA mode hebt geselecteerd, moet je de IDE-channel verwijderen en opnieuw installeren.

Windows (XP iig) zet namelijk automatisch na 6 CRC errors hem op PIO (via atapi.sys). Je kan dit niet handmatig terug zetten, maar moet het dus doen door het IDE-channel te verwijderen.

Bron: http://support.microsoft.com/?kbid=817472

Verwijderd

Heb juist ook hetzelfde probleem.

Ik heb mijn plextor al een goeie 3 maand of zo, een sedert een paar weken heb ik te kampen met dezelfde problemen als hierboven (of hieronder vermeld).
Gisteren heb ik een DVD-R geschreven op 4x en na 55 min was ie maar pas klaar. De volgende DVD-R had ik aan 2x geschreven en het duurde maar 40 min. ?!
Vandaag ben ik DVD+R gaan kopen (Verbatim 8x). Ik probeerde aan 8x te schrijven en NU zit ik aan 76% en zit hier al 1uur en 10 min met mijn vingers te draaien.
Kan je dan ondertussen niets anders doen op de pc? Bijvoorbeeld naar je favoriete muziek luisten of terloops een filmpje kijke?
Neen, dat gaat helemaal niet. Als ik mijn Taskmanager open, zie ik dat het "nero.exe" proces op 99 staat bij CPU gebruik. Dit heeft als logisch gevolg dat andere programmas niet accuraat gedraaid kunnen worden.
Het recorderbuffer niveau (het onderste buffer status balkje in nero) slaat op en neer. En naarmate dit fluctueel gedrag van die buffer, gaat het cpu gebruik ook op en neer als je gaat kijken bij de "prestaties"tabblad van uw taskmanager.

Wat zijn mijn systeem eigenschappen?

WINDOWS XP
2 x 160 Gb Maxtor 8mb cache S-ATA , in striping, aangekoppeld op de S-ATA poortjes op mijn moederbord.
MOBO: Asus A7n8x deluxe N-force 2
AMD Athlon Xp 2800+ 512k Barton
1ste IDE channel : DVD lezer (SLAVE)
2de IDE channel: DVD writer plextor 708A (MASTER)
DVD+R 8x
DVD-R 4x
DVD+RW 4x
DVD-RW 2x
DVD-ROM 12x
CD-R 40x
CD-RW 24x
CD-ROM 40x
PSU: 380 Watt Enermax
512MB DDR Apacer (dual channel)
Voor de rest zit er nog een tv kaart in van pinnacle studios

Alles is geüpdated.
Behalve dat ik nog twijfel aan het feit dat misschien de versie van Nero wel een grote factor kan zijn die deze problemen veroorzaken.
Ik zeg het u nogmaals, een maand of een paar weken geleden verliep alles nog vlekkeloos.
Dus ik schreef een DVR+R eivol en het duurde ongeveer 12 minuten!
Maar als dan bekijkt hoeveel het nu duurt, wel dan sta je verstomd.
Is het misschien beter om eens een system restore te doen tot op een bepaald punt?
Ik heb namelijk zo een system restore point nog nooit gebruikt (maar weet wel HOE te gebruiken).
Als je terugkeert naar een restore point van vorige maand bijvoorbeeld. Ben je dan alles kwijt van hetgeen je erna gedaan hebt?
Of zorgt zo een restore point ervoor dat juist de windows instellingen veranderen en voor de rest niks verandert van fysieke bestanden (films muziek en dergelijke)

dank bij voorbaat

Verwijderd

Ik heb nog 1 probleem vergeten te vermelden.
Voordat ik een dvd ga branden, dus de moment dat ik "BRAND DVD/CD", krijg ik een vermelding. Die luidt als volgt:

WAARSCHUWING !!
------------------------
U gaat een multisessie éénmaal-schrijven DVD-schijf aanmaken.
Sessie nr. 2 en hoger zullen op sommige DVD-ROM stations en met besturingssysstemen ouder dan Windows XP niet leesbaar zijn

Hoe wilt u doorgaan?

Antwoord A: In ieder geval multisessie branden
Antwoord B: Zonder multisessie branden
Antwoord C: Annuleren

Vakje aan/uit Toon dit bericht niet meer...

bon

Wie kent dit "probleem" of waarschuwingsbord?

Ik heb al eens alle antwoorden geprobeerden, maar dit heeft allemaal geen invloed op de buffer die zotte toeren maakt.
Ik selecteer dan altijd het eerste: In ieder geval multisessie branden...

Iemand enig idee?
Pagina: 1