Collisions

Pagina: 1
Acties:

• Blubber
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik heb een netwerkje met 5 computers met een HUB verbonden. Als ik iets van de ene computer naar een andere kopieer gaat op de HUB het collision lampje branden...
Kan dit kwaad of niet?

• TheWezz
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14-05 15:58
Nou, kwaad kan het niet. Geeft echter wel aan dat het beter kan (botsingen tussen packetjes is niet efficient). Nieuwste drivers voor de netwerkkaarten wil soms al aardig helpen.

Succes,

TheWezz

Verwijderd

Colission zul je met half duplex ethernet verbindingen alijd hebben, omdat maar 1 computer tegelijk iets kan zenden op 1 kabel (en met 1 hub zijn alle kabels eigenlijk gewoon 1 kabel). Als 2 of meer compu's tegelijk zenden krijg je gewoon colisions en moet er opnieuwe gezonden worden (na een heel kleine random pauze) dit is niet efficient, maar niet echt een ramp op kleine netwerkjes. De oplossing: full duplex oplossing zoals bij een switch, maarjah dat kost centen :)

edit:
een zin kloppend gemaakt

• PieterJ
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 25-08 11:42
Op woensdag 27 december 2000 21:34 schreef TH1J5 het volgende:
De oplossing: full duplex oplossing zoals bij een switch, maarjah dat kost centen :)
Full duplex werkt alleen bij een switch.

Verwijderd

Op woensdag 27 december 2000 21:47 schreef PieterJ het volgende:

[..]
Full duplex werkt alleen bij een switch.
wuh Bij een crosscable kan het ook.

• PieterJ
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 25-08 11:42
Op woensdag 27 december 2000 23:17 schreef TH1J5 het volgende:

[..]
wuh Bij een crosscable kan het ook.
Je hebt gelijk :P

Verwijderd

Op woensdag 27 december 2000 21:34 schreef TH1J5 het volgende:
De oplossing: full duplex oplossing zoals bij een switch, maarjah dat kost centen :)
Een switch is inderdaad full-duplex maar de hoofd reden waarom je op een switch geen collisions krijgt is omdat alle pakketjes geadresseerd worden naar de juiste poort en niet naar alle poorten. Daarnaast heeft elk poortje zijn eigen collisiondomain.

Er kan dus nog steeds collisions voorkomen maar die kans is een stuk kleiner.

Verwijderd

Jup, switches roelen! Heb ik hier ook, 8-poort 100Mbit. Nooit collission :) Mijn switch kostte 250 piek.

Verwijderd

Op donderdag 28 december 2000 14:06 schreef mozeskriebels het volgende:

[..]
Een switch is inderdaad full-duplex maar de hoofd reden waarom je op een switch geen collisions krijgt is omdat alle pakketjes geadresseerd worden naar de juiste poort en niet naar alle poorten. Daarnaast heeft elk poortje zijn eigen collisiondomain.

Er kan dus nog steeds collisions voorkomen maar die kans is een stuk kleiner.
Dat bij een switch elke poort zijn eigen collisiondomain heeft voorkomt heel veel onnodig data verkeer dus ook veel collisions, maar met Fullduplex heb je helemaal geen collisions meer omdat je dan gewoon tegelijk kan zenden en ontvangen.

Verwijderd

Ik heb hier een 8 poorts hub 10mbit, en die geeft zo af en toe ook wel eens wat collisions. Wat zijn de prijzen van een 10mbit switch, met minimaal 4 poorten?
Pagina: 1