[alg] welke UML editor gebruiken jullie

Pagina: 1
Acties:
  • 117 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024
Zo nu en dan maak ik eens een paar UML schema`s en het is iedere keer weer een hele klus om een degelijke UML editor te vinden. Visio vond ik een vervelend ding (verder wel perfect voor diagrammen). Argo UML heb ik even geprobeerd en ben nu aanbeland bij Visual Paradigm for UML. De modeler edition is voor mij mij dan voldoende omdat ik geen code generatie hoef en ook geen reverse engineering. En met een prijskaartje van $99 vind ik het een hele acceptabele prijs.

Wat gebruiken jullie als UML editor. En wat gebruiken jullie voor software rond het project beheer/document beheer?

[ Voor 4% gewijzigd door Alarmnummer op 23-08-2004 21:10 ]

• CubicQ
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 09:10
Tijdens m'n afstuderen gebruikte ik vooral Rational Rose, maar dat kwam vooral omdat ik de licentie niet zelf hoefde te betalen :)

Laatst Borland Together Designer Community Edition (gratis) geinstalleerd, en ik moet zeggen: dit is de beste UML editor die ik tot nu toe gebruikt heb. Zeker niet zo krachtig als Rose, maar qua UI echt een stuk beter.

• BoomSmurf
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-06-2025

BoomSmurf

Am-Ende!

Modelmaker, niet speciaal omdat ik het de beste vind of zo, maar hij zat bij Delphi :)

• alienfruit
  • Laatst online: 22-05 23:32

alienfruit

the alien you never expected

Together of Enterprise Architect :)

• Sybr_E-N
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23-05 20:14
Op school gebruik ik Rational Rose. Het is alleen even ingewikkeld als je er voor het eerst mee moet werken, maar als je het eenmaal een beetje door hebt werkt het wel snel.

• Peetman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:49

Peetman

Tjah....

Ik heb een tijdje Visio gebruikt maar vind het nogal vervelend werken. Ik gebruik nu een uml editor van Websphere Studio (Eclipse) en ga binnenkort eens naar Rational Rose kijken.

• foske
  • Laatst online: 07:52
Op school gebruiken wij ook Together, op zich werkt het best aardig alleen is het erg zwaar en zit het vol bugs, maar het zelf modelleren gaat best prettig...

• mcB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-05 09:27

mcB

IK heb voornamelijk Rational Rose gebruikt. Sinds kort ook bezig met Poseidon. Dat is ook een goeie UML editor :)

Strix (Skullflame)

• Alarmnummer
Ik heb heb tot zover nooit de behoefte gehad aan hele grote UML editors zoals Together (wel eens gebruikt), Rational Rose (XDE) (ook wel eens gebruikt) omdat ik voornamelijk wat in UML wil tekenen en niet zozeer zit te wachten op reverse engineering en code generatie.

Voor mijn doeleinden zijn dat soort omgevingen gewoon te zwaar.

Wat gebruiken jullie (en dan kijk ik voornamelijk naar de wat meer professionele developers) om alle project documentatie op te zetten? Gebruiken jullie nog software voor project management? (MS Project ben ik op dit moment zelf mee bezig). Op dit moment heb ik een hele bonte verzameling van allemaal tools (die stuk voor stuk erg goed zijn), maar het is geen samenhangend geheel.

[ Voor 11% gewijzigd door Alarmnummer op 24-08-2004 10:02 ]

• alienfruit

alienfruit

Fossie, en jij vindt Rational Rose niet vol met bugs zitten :D Ik vind zelf het modelleren in Together JBE een stuk makkelijk dan met Rational Rose. :) Ik gebruik zelf voor project management Microsoft Project samen met Borland Starteam en CaliberRM voor de versiebeheer, en requirementsbeheer. Een goede ALM straat dus ;)

[ Voor 37% gewijzigd door alienfruit op 24-08-2004 10:03 ]

• Alarmnummer
alienfruit schreef op 24 augustus 2004 @ 10:01:
Fossie, en jij vindt Rational Rose niet vol met bugs zitten :D Ik vind zelf het modelleren in Together JBE een stuk makkelijk dan met Rational Rose. :) Ik gebruik zelf voor project management Microsoft Project samen met Borland Starteam en CaliberRM voor de versiebeheer, en requirementsbeheer. Een goede ALM straat dus ;)
Maar hoe vormt het 1 geheel? Heb je alles in 1 directory gezet en lees maar wat nodig is? Of vormt het een meer samenhangend geheel? Ik zou het bv leuk vinden als ik in MS-Project weer UML diagrammen kan plaatsen (en dan bedoel ik geen plaatjes, maar echte de diagrammen). Als ik dan een wijziging doorvoer, is het ook meteen overal up to date. Dat mis ik dus een beetje..

• Infinitive
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-09-2023
alienfruit schreef op 23 augustus 2004 @ 22:19:
Together of Enterprise Architect :)
Together heb ik ook gebruikt. De versie die ik had was eigenlijk wel een beetje specifiek voor java, maar op zich werkte hij aardig. In ieder geval een stuk beter dan visio.

Visio vind ik wat functionaliteit op zich nog niet eens zo slecht. De user interface is alleen zo verschrikkelijk kut dat er niet fatsoendelijk mee te werken valt. Probeer maar eens een variabele een type te geven. Dan moet je eerst de kolom met het selectieboxje groter maken en vervolgens moet je uit je verzameling types via een selectiebox er eentje kiezen, waarbij je eigenlijk voornamelijk op schrollen in dat lijstje bent aangewezen. Je kan bijna sneller een diagram opzetten door je classes in te tikken in je programmeertaal en dan een reverse engeneering te doen. :X

offtopic:
Ik gebruikt op dit moment wel Visio 8)7

[ Voor 8% gewijzigd door Infinitive op 24-08-2004 10:10 ]

putStr $ map (x -> chr $ round $ 21/2 * x^3 - 92 * x^2 + 503/2 * x - 105) [1..4]

• alienfruit

alienfruit

Maar hoe vormt het 1 geheel? Heb je alles in 1 directory gezet en lees maar wat nodig is? Of vormt het een meer samenhangend geheel? Ik zou het bv leuk vinden als ik in MS-Project weer UML diagrammen kan plaatsen (en dan bedoel ik geen plaatjes, maar echte de diagrammen). Als ik dan een wijziging doorvoer, is het ook meteen overal up to date. Dat mis ik dus een beetje..
Nou, ik vindt zelf MS Project niet jut van het, ik gebruik dat echt alleen om een globale planning te maken. StarTeam en CaliberRM. Er bestaat wel een synchronisatie mogelijkheid in Starteam voor MS Project, maar dat heb ik nog nooit gebruikt. Overigens kun je natuurlijk ook je eigen integraties schrijven bijv. in Java of .NET.

Ik ben zelf erg tevreden met deze combinatie, ik heb nu ook inmiddels drie licenties van StarTeam (krijg je bij Delphi.NET etc.)

• Alarmnummer
alienfruit schreef op 24 augustus 2004 @ 10:16:
[...]
Nou, ik vindt zelf MS Project niet jut van het, ik gebruik dat echt alleen om een globale planning te maken.
MS Project ligt hier op de plank, dus ik kan er gratis gebruik van maken. Maar ik zal ook eens naar die anderen gaan kijken.
Overigens kun je natuurlijk ook je eigen integraties schrijven bijv. in Java of .NET.
Als ik voor alle dingen waar ik me aan stoorde zelf weer software moest schrijven, kwam ik nooit meer aan de oorspronkelijke problemen toe.

• RedRose
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

RedRose

Icebear

offtopic:
Voor wat het moet doen is MS Project goed uitgerust hoor. Probleem (?) is dat het een generieke projectgenerator is en wellicht minder toegesneden op softwareontwikkeling. Daarvoor heb je bijvoorbeeld MS Visio ( :X ) dat je in combinatie gebruikt met MS Project.

Ik gebruik zelf Rational Rose. De leercurve vond ik toen vrij hoog (voor het gebruik van de interface), maar dat is al weer een aantal jaren terug. :)

Sundown Circus

• MaxxRide
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-01 10:13

MaxxRide

Surf's up

Ik heb zelf Rational Rose gebruikt, die werkte wel oke.

Op het moment gebruik ik Visio maar dat is echt behelpen. En binnenkort eens kijken naar wat anders UML editors.

If you are not wiping out you are nog pushing enough...

• alienfruit

alienfruit

Als ik voor alle dingen waar ik me aan stoorde zelf weer software moest schrijven, kwam ik nooit meer aan de oorspronkelijke problemen toe.
Ik bedoel integratie wazig programma B met StarTeam of CaliberRM :) Hetondersteunt nu al een aardig lijstje zoals MS Project, Word, Rational Rose etc.

• pjvandesande
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-05 14:59

pjvandesande

GC.Collect(head);

Visio, meer omdat dit het standaart is van een aantal klanten van mij en het bij me VS pakketje zit.

Verder nog wat freeware gebruikt, maar niets bijzonders.

• andrew
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-09-2024
Op school vooral Rational Rose.

Ook is Magic Draw erg populair bij ons op school.

• FendtVario
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-05-2025

FendtVario

The leader drives Vario!

Heb een tijdje ModelMaker gebruikt (voor Delphi) maar ik ben nu zelf op zoek naar een UML editor voor Java. Het liefste een net als ModelMaker waarbij je UML en code aan elkaar kan koppelen. In Eclipse zit geloof ik iets maar heb nog geen idee hoe krachtig die is. Iemand een ideetje? Liefst een platform onafhankelijk iets zoals Eclipse, draai namelijk Linux, Mac OS X en Linux (je moet wat he).

Nadeel van Visio (2 jaar geleden dan) en argo uml is dat je de UML niet kan koppelen aan je project. Ik heb idee dat modeleren wel zin heeft maar dat je het pas echt terug verdient als het je helpt om ook je code uit te breiden/onderhouden.

www.fendt.com | Nikon D7100 | PS5

• Alarmnummer
FendtVario schreef op 25 augustus 2004 @ 21:17:
Heb een tijdje ModelMaker gebruikt (voor Delphi) maar ik ben nu zelf op zoek naar een UML editor voor Java. Het liefste een net als ModelMaker waarbij je UML en code aan elkaar kan koppelen. In Eclipse zit geloof ik iets maar heb nog geen idee hoe krachtig die is. Iemand een ideetje? Liefst een platform onafhankelijk iets zoals Eclipse, draai namelijk Linux, Mac OS X en Linux (je moet wat he).

Nadeel van Visio (2 jaar geleden dan) en argo uml is dat je de UML niet kan koppelen aan je project. Ik heb idee dat modeleren wel zin heeft maar dat je het pas echt terug verdient als het je helpt om ook je code uit te breiden/onderhouden.
Check Visual Paradigm eens zou ik zeggen. Je kan een versie krijgen die volledig is geintegreerd bij je IDE (JBuilder, IDEA, en nog een zwik) maar je kan een een los staand product krijgen. Ik wil alleen maar modeleren en hoef niet te reverse engineren en code te genereren dus de modeler versie (van $99) is voor mij voldoende. Maar die andere prijzen zijn ook nog redelijk schappelijk.

Ik ben er gisteren een tijd mee aan het pielen geweest (met state diagrams) en het is een gui geschreven in Java die gewoon erg prettig werkt (dat zie ik gelukkig de laatste tijd vaker). Het ziet er super strak uit (misschien een tikkeltje spartaans, maar wel tot in de puntjes afgewerkt). En je kan schema`s volledig aanpassen zoals jij wilt. Teksten ergens anders heen? Allerlei lijnen krommen? Flauw van de standaard achtergrond en liever een of andere gradient? Kan allemaal. Verder kan het ook visio files uithoesten (geloof ik).

[edit]
Ik zou het verder ook fijn vinden waarom jullie een editor goed vinden. Wat het bv kan en wat het niet kan. Heb je ervaringen met meerdere producten, kan je dan een vergelijking geven. Ik heb dus echt geen kont aan een opsom topic. Dan kan ik net zo goed naar google gaan en daar zoeken op UML editor. Ik zou het dus erg op prijs stellen als jullie dus niet zomaar de naam van de editor posten, maar ook jullie ervaring. Verder lijkt het me ook erg belangrijk om erbij te vertellen of je een professioneel programmeur bent, of nog gewoon een student (professionele programmeurs die nog studeren hoeven zich niet aangesproken te voelen).

[ Voor 37% gewijzigd door Alarmnummer op 25-08-2004 23:33 ]

Pagina: 1