Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

[GPRS] Orange of Vodafone?

Pagina: 1
Acties:

• hneel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:12

hneel

denkt er het zijne van

Topicstarter
Wat is de beste keuze voor GPRS in combinatie met prepaid? Ik heb momenteel T-Mobile, maar in mijn nieuwe woonplaats is de ontvangst bedroevend, dus ik ben op zoek naar een ander netwerk. Wat metingen brachten aan het licht dat Orange en Vodafone hier het sterkste signaal hebben. KPN is matig, en Telfort net zo slecht als T-Mobile. Momenteel heb ik een abo van zo'n 7€ p/m, maar zulke goedkope heb je niet meer. Dus wordt het prepaid.

Ik bel slechts mondjesmaat. SMS zelden. In MMS, ringtones en logo's ben ik niet geinsterreseerd.

Wel heb ik interresse in GPRS. Dus daar spitst de keuze zich nu een beetje op toe. Bij Orange betaal je elke maand minstens 6€, maar dan is een deel gratis. Daarboven is het 3 €/MB. Ik wil echter wel ook buiten de eigen "portal" GPRS''en. Vofdafone is duurder, 15 €/MB, maar als je weinig gebruikt betaal je minder. Het omslagpunt ligt dus bij 400Kb per maand, als ik goed reken. Is dat een reeele hoeveelheid? Of zit je daar al snel over? WML en GPRS pagina's zijn natuurlijk stukken kleiner dan gewone web pagina's...

Nog een punt: e-mail. Nu bij T-Mobile kan ik heel makkelijk via GPRS mijn eigen email (van mijn echte provider) inzien en ook versturen. Hebben de anderen dat ook?

Verwijderd

hneel schreef op 23 augustus 2004 @ 20:16:
Nog een punt: e-mail. Nu bij T-Mobile kan ik heel makkelijk via GPRS mijn eigen email (van mijn echte provider) inzien en ook versturen. Hebben de anderen dat ook?
Dat werkt gewoon bij iedere GPRS aanbieder. Ik denk dat we je in dit geval weinig advies kunnen geven. Je zegt zelf al waar het omslagpunt ligt. Als je daar verwacht onder te blijven kan je beter Vodafone nemen. Daarboven is Orange veel goedkoper. 400 KB is echt heel weinig, hou daar rekening mee.

• Maite
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22:56
ik zou zeker voor orange gaan. Met orange world kun je voor die 6 euro ook buiten het orange world "portal" wappen over gprs en met die 2mb erbij kun je heel wat mails binnen halen.

[ Voor 23% gewijzigd door Maite op 23-08-2004 20:50 ]

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-10 22:26
Ligt er natuurlijk aan waar je precies heen wilt surfen en wat je precies wilt doen..

Ik GPRS geregeld met Orange; aangezien ik vaak bij klanten zit waar ik mijn laptop niet op het netwerk mag inprikken en waar ik geen internet account hebt..

Dan is het inbellen via GPRS met mijn laptop heerlijk; gewoon via de WAP portal en niet via de INTERNET portal.. je bent dan wat beperkter; maar browsen werkt prima.. (gebruik dan dezelfde proxy die ik voor mijn Nokia 6600 gebruik)

Laatst kreeg ik via Httport ook nog eens ICQ en mail aan de gang.. zal zodadelijk een proberen of dat nog steeds werkt..

[ Voor 6% gewijzigd door Krypt op 23-08-2004 20:59 ]

Pvouput live

Verwijderd

Orange is veel goedkoper, maar Vodafone heeft betere diensten vind ik, vergeleken met Orange World. Het hangt er natuurlijk vanaf wat je ermee wilt doen.

• Maite
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22:56
nou an die diensten ben ik gelukkig niet geinteresserd, kost toch alleen maar. Komt erbij dat veel van die diensten (zoals bv. nieuwsberichten, ringtones, games) ook ergens gratis te vinden zijn op een wap pagina en dan is het fijn dat je onbeperkt kunt wappen

Verwijderd

Ehm, het is toch niet mogelijk om met pre-paid te GPRS behalve WAP? E-mailen, internetten e.d. is toch niet mogelijk?

• hneel

hneel

denkt er het zijne van

Topicstarter
Krypt schreef op 23 augustus 2004 @ 20:58:
Ligt er natuurlijk aan waar je precies heen wilt surfen en wat je precies wilt doen..

Ik GPRS geregeld met Orange; aangezien ik vaak bij klanten zit waar ik mijn laptop niet op het netwerk mag inprikken en waar ik geen internet account hebt..

Dan is het inbellen via GPRS met mijn laptop heerlijk; gewoon via de WAP portal en niet via de INTERNET portal.. je bent dan wat beperkter; maar browsen werkt prima.. (gebruik dan dezelfde proxy die ik voor mijn Nokia 6600 gebruik)

Laatst kreeg ik via Httport ook nog eens ICQ en mail aan de gang.. zal zodadelijk een proberen of dat nog steeds werkt..
Wat is het verschil tussen de WAP portal en de internet portal? Wap is tenslotte in feite toch ook gewoon internet maar dan met .wml files ipv .html files? Ik kan met mijn nieuwe telefoon beide soorten door elkaar in mijn bookmarks zetten.

Of werkte alleen de ene met gprs en de andere met gsm-data (zoals bij niet-gprs telefoons) ?

[ Voor 5% gewijzigd door hneel op 23-08-2004 21:18 ]

• hneel

hneel

denkt er het zijne van

Topicstarter
Verwijderd schreef op 23 augustus 2004 @ 21:17:
Ehm, het is toch niet mogelijk om met pre-paid te GPRS behalve WAP? E-mailen, internetten e.d. is toch niet mogelijk?
Bij T-Mobile iig wel. Ik heb mijn nieuwe telefoon gekocht met een T-mobile prepaid kaartje er in. (als die op is gaat er een ander merk in).

• zugzug
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-11 17:11
hneel schreef op 23 augustus 2004 @ 20:16:
Momenteel heb ik een abo van zo'n 7€ p/m, maar zulke goedkope heb je niet meer. Dus wordt het prepaid.
Kijk ook voor de gein eens naar Orange Smart.

Wijze sigs zijn voor wijze mensen. [Last.FM]!

• Krypt
Bij Orange is het ook mogelijk om Orange World aan te vragen; gaat gewoon 6 euro van je beltegoed af.. heb het zelf ook gedaan toen mijn abo omgezet wat naar ready.

Verschil ligt hem in de APN die je gebruikt.. je kan via WAP, INTERNET of MMS connecten met GPRS.. GPRS toegangspunt; naam schiet me ineens te binnen.

Als je WAP gebruikt krijg je een 10.x.x.x ip en kan je alleen via een WAP gateway of via een proxy het internet op. Die proxy is dus interessant voor nieuwe telefoons (WAP 2.x) en natuurlijk voor laptop gebruikers, als de die proxy invult dan kun je gewoon browsen..

Maar de proxy heeft dus zijn beperkingen; een aantal bestandstypes zijn uitgesloten (zoals .zip,.exe en vast nog een paar) en messenger/icq werkt niet, maar browsen gaat prima. Dit zit dus allemaal in die 6 euro; gaat niet van je GPRS bundel af..

Bij de Internet APN krijg je een echt internet-IP adres; en dan kun je dus alles wat je wilt.. mailen/vpn-en/icq/msn'en... wat je maar wilt, maar dit gaat dus wel van je 2MB bundel af.. maw. niet gebruiken tenzij noodzakelijk (gebruik ik dus alleen maar om mijn mail op te halen met mijn telefoon)

De MMS APN spreekt natuurlijk voor zich..

Maar nu even verder op de WAP APN; als je dan HTTPORT installeert, en vrolijk een mapping maakt naar je mailserver, dan connect ie gewoon. Is wel een stuk trager omdat httport behoorlijk veel fouten rapporteert, maar het werkt wel.. RDP (net getest) werkt helaas niet, time-out.. maar kan best dat andere remote tooltjes wel werken..

Pvouput live

• b19a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Of je sluit via gsmweb.nl een Telfort abbo af (SamenBellen) voor 2,50 per maand en betaald vervolgens maar € 1,50 per MB!

* b19a heeft het ook (zelfde abbo/tarief) en ik kan werkelijk niet meer zonder GPRS!

[ Voor 26% gewijzigd door b19a op 23-08-2004 23:13 ]

• hneel

hneel

denkt er het zijne van

Topicstarter
Ok, da's duidelijk. Bij "gewoon" wat surfen, kom je dus nooit boven die limiet van 6 € uit.

Een andere vraag is of Vodafone altijd zo duur zal blijven, of dat ze toch met de concurentie me zullen gaan. Op dit moment zijn de GPRS tarieven op hun website "tijdelijk niet beschikbaar".

• DaTimMan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:58
bij gewoon surfen kom je via de internet portal meteen boven de 2mb uit , door al die flash zooi. wat ik me nu wel afvraag hoe werkt het browsen over de wap portal via een proxy, hier heb ik nog niet aan gedacht en lijkt me een hele mooi oplossing voor op de camping toch surfen

• Krypt
DaTimMan: Hoezo "hoe werkt het browsen over de wap portal via een proxy"? Gewoon zoals ik al eerder typte; en het is niet browsen via een proxy, maar de proxy van Orange.. En het werkt gewoon lekker; niet al te snel, maar je kan er genoeg mee.

Ik heb een week in het ziekenhuis gelegen, en lekker zitten GoT'en met mijn laptop via een bluetooth connectie naar mijn telefoon en via GPRS WAP portal. Had die maand iets van 12MB verbruikt, en hoefde 0 te betalen..

Pvouput live

• BigB
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Krypt schreef op 25 augustus 2004 @ 14:21:
DaTimMan: Hoezo "hoe werkt het browsen over de wap portal via een proxy"? Gewoon zoals ik al eerder typte; en het is niet browsen via een proxy, maar de proxy van Orange.. En het werkt gewoon lekker; niet al te snel, maar je kan er genoeg mee.

Ik heb een week in het ziekenhuis gelegen, en lekker zitten GoT'en met mijn laptop via een bluetooth connectie naar mijn telefoon en via GPRS WAP portal. Had die maand iets van 12MB verbruikt, en hoefde 0 te betalen..
Zou je mij dan eens kunnen uitleggen hoe dat gaat en wat je instelt?
Mijn n6230 connect via bluetooth met mijn pc en dan?
Hoe zorg ik dan dat ik via gprs/wap kan internetten zonder dat het van die 2mb afgaat?

• Krypt
Hoe je dat insteld bij een n6230 weet ik niet; ik heb bij mijn n6600 ingesteld dat WAP als toegangspunt wordt gebruikt.. met mijn laptop bel ik via mijn Bluetooth modem in naar *99*# en in mijn browser als proxy: 10.250.255.188 pport 5080 ingesteld..

Inbellen, en browsen maar..

Pvouput live

Pagina: 1