Toon posts:

Terugberekenen speaker van kast

Pagina: 1
Acties:
  • 137 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Aangezien het mogelijk is om met speaker gegevens een bijbehorend volume te berekenen, vroeg ik mij af of dat ook de andere kant op kan.
Ik werk zelf in een danscafe en daar staan 2 bassboxen met glijbaan,
en niemand weet nog wat de oorspronkelijke speaker was die erin zat, alleen dat het een 18" is, 8 ohm en aangesloten op een yamaha 4500 (520 w/channel @ 8 ohms).
Is het dus mogelijk om aan de hand van de afmetingen van de box en de rest de speaker te berekenen die er het best in past?

Verwijderd

Oei, dat word gewoon zoeken, zoeken, en nog eens zoeken naar een woofer die ten eerste; zich lekker voelt in zo'n kast, en ten tweede zo'n berg vermogen aankan.

Ik denk dat je bij JBL drivers uitkomt ofzo, want JBL heeft ook drivers die ontworpen zijn voor zogenoemde 'glijbanen'.

Kun je de afmetingen van die kasten ff posten?

Verwijderd

Topicstarter
de afmetingen weet ik niet uit mijn hoofd, moet ik een dezer dagen eens de box opmeten, belangrijkste vraag was namelijk of het wel uberhaupt mogelijk is het zo te berekenen.
In de tussen tijd hebben er vanallerlei speakers ingezeten, allemaal zo rond de 300watt, en die houden het over het algemeen niet lang vol in die kasten, daarom wil ik een speaker die er goed in past en het ook allemaal kan trekken qua power.
Maar ik zal ze eens opmeten, ik gok zo rond de 90cm breed, 140 hoog en 90cm diep, maar nogmaals, is ruw geschat

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01-08 22:07
Heb je een foto van de boxen?

[ Voor 19% gewijzigd door 0fbe op 23-08-2004 20:29 ]

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:14
Ik gok jbl , ik heb zelf een drive-in gehad , en daar gebruikte ik ook glijbanen , de kasten waren van SA en de drviers van jbl.

Verwijderd

Topicstarter
Heb ook nog geen mooie foto ervan, ik heb ff archief van de foto's doorgespit en beste die ik tegenkwam is dit plaatje:
Afbeeldingslocatie: http://www.zabazz.nl/bassbox.jpg
Kun je de deur eventueel als vergelijking gebruiken, maar zal nog wel beter plaatje maken.
ps. deze box is ooit door iemand in elkaar gezet dus geen merk kast.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2004 20:48 ]

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-07 13:27
terugrekenen is niet helemaal mogelijk. Het volume van een kast hangt van een stuk 4 parameters af, er zijn dus ontieglijk veel verschillende woofers die allemaal met eenzelfde volume toe kunnen.

Handiger lijkt het mij dan ook om een aantal modellen van JBL, Eminence, PHL (en nog een aantal) uit te zoeken en dan te kijken welke met jou volume toe kunnen. Dat is volgens mij minder werk dan andersom :)

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:29
Het probleem hier is natuurlijk dat het een bashoorn is, en geen "standaard" kast die je makkelijk kan gaan simuleren.

Ik weet dat Eminence Kappa woofers al eens in bashoorns gebruikt worden, je zou dus eventueel zo'n woofer kunnen uitproberen. De 18" versie kost zo'n 150 EUR, en kan 500Wrms aan bij een SPL van 97dB/1W/1m.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:54

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Beyma speakers worden ook veel in glijbanen gebruikt; kijk eens naar de G series (er zal vast wel een 18G zijn).

Wise enough to play the fool

Pagina: 1