Toon posts:

Enorm clipping probleem

Pagina: 1
Acties:
  • 321 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga het proberen uitleggen...

M'n pc is aangesloten op een mengpaneel, en dan via versterker zo naar boxen (niks speciaals). Ik kon altijd een deftig volume halen met de bass 3 kwart opengedraaid voordat m'n lichtjes van de CLIP begonnen te flikkeren.

Nu, vorige week heeft de bliksem hier ingeslagen en was m'n netwerk kaart kapot, ik dacht dat het nog meeviel, maar dat was verkeerd gedacht...

Toen ik een mp3 afspeelde begon het geluid al te vervormen vanaf de helft vh volume, en met de bass een beetje open was het helemaal een ramp !!

Ik dacht dus ; " de soundcard (creative) moet mee geraakt zijn door bliksem', ik dus naar winkel en ineens een Audigy 1 gaan halen. Alles perfect geinstalled en gestoken, nu test ik eens, juist hetzelfde pobleem !!! :'(

Nu zullen jullie denken; dan ligt het aan de versterker of het mengpaneel ... => fout
Als ik via m'n laptop muziek draai is alles perfect !! (dus zoals vroeger op pc)

Hoe kan dit probleem nu voorkomen bij deze nieuwe kaart ?? Is er dan een storing op het moederbord of dergelijke :-s...

Ik kan er niet meer aan uit...

Specs:

Vroeger SB Live (denk ik)
Nu Audigy

Win XP Home
2.6 ghz amd
256 mb ddr ram

mengpaneel : Behringer dx500
versterker JB sys ax700 (geen commentaar aub, werkte perfect !!)

Bliksem heeft dus niet de versterker of mengpaneel geraakt want die werken nog perfect via laptop..... het prob verschuilt zich dus in de vaste pc :|

Ben benieuwd of jullie me kunnen helpen...

• Valkyre
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 31-07 14:05

Valkyre

Kitesurf FTW!

nadat je die geluidskaart hebt gehaald, heb je toen window opneiuwe geinstaleerd?

en het zou ook nog heel goed je moederbord kunnen zijn die beschadigd is.

iRacing Profiel

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb windows niet opnieuw geinstalled :?
Zou me verwonderen dat het door windows komt...(deze keer)

Verwijderd

Ja dan blijft er volgens mij weinig anders over als je mobo... heb je niet nog een on-board soundcardje die je ff kan proberen ?, ander PCI slot ? You name it...

Rob

Verwijderd

Topicstarter
De soundcard die ik vroeger gebruikte is on-board, en die heeft de clip problemen.
De Audigy zit in een PCI slot, en die heeft nu ook clip problemen ....

Als m'n mobo zou geraakt zijn, dan moet er toch meer kapot zijn dan enkel vervorming bij hogere volumes :-s

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2004 19:25 ]

• Speedsmile
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 24-05 09:00
Idd is dat een beetje vreemd. Verder gaat het signaal digitaal naar je geluidskaart. En als daar al vervorming in zou zitten zou het helemaal fout gaan.

Het moederbord kan misschien niet genoeg stroom leveren bij iets hogere volumes in het voedings gedeelte heeft iets het begeven? Maar aangezien het geheel op de geluidskaart niet versterkt wordt is dat ook niet echt logisch :Y)

Je kunt proberen je cdrom ss analoog aan de geluidskaart te hangen, hiermee omzeil je het moederbord grotendeels. En dan eens een cd tje te draaien.

Succes

If good's on the left, then I'm sticking to the right.

Verwijderd

Topicstarter
is dat gewoon plug versteken ?

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:10

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Als je je laptop aansluit, haal je dan je kabels achter uit de pc en stop je deze in de laptop? Dat is de enige manier om te controleren dat het niet aan dat deel van de keten ligt.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Verwijderd

Topicstarter
Janoz schreef op 23 augustus 2004 @ 19:38:
Als je je laptop aansluit, haal je dan je kabels achter uit de pc en stop je deze in de laptop? Dat is de enige manier om te controleren dat het niet aan dat deel van de keten ligt.
Jah, heb ik al geprobeerd hé, daarmee weet ik dat het aan de pc ligt...
Ik denk dat ze hierboven bedoelen met de plug die in het moederbord gaat rechtstreeks in de audigy te pluggen

• Speedsmile
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 24-05 09:00
Je bedoelt die cdrom?:

Je moet dat kabeltje wat er nu van de cdrom komt (2 aderig waarschijnlijk wit/rood of zwart/rood), idd van het moederbord halen en op de audigy pluggen. Die heeft op de print aansluitingen zitten voor aux1 aux2 sdpif cd en misschien nog wat zooi:
Astu:
Afbeeldingslocatie: http://www.tech-report.com/reviews/2002q2/soundcards/audigy.jpg

Helemaal boven zie je de aansluitingen zitten. Plug nu die kabel in de CD in aansluiting (2e van links)

En vergeet niet in windows te controleren of die in de mixer niet gemuted staat.....
Het kan trouwens dat er nu helemaal niet zo'n kabeltje inzit, omdat miss alles bij jouw via de ide gaat (digi), dan wordt het moeilijk.......

[ Voor 12% gewijzigd door Speedsmile op 23-08-2004 20:22 ]

If good's on the left, then I'm sticking to the right.

Verwijderd

Topicstarter
Iemand een ander id ?

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:10

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Verwijderd schreef op 23 augustus 2004 @ 20:00:
[...]

Jah, heb ik al geprobeerd hé, daarmee weet ik dat het aan de pc ligt...
Ik denk dat ze hierboven bedoelen met de plug die in het moederbord gaat rechtstreeks in de audigy te pluggen
Nou, wat ik voorstelde stond helemaal los van hetgeen ze erboven zette. Je gaf namelijk nergens aan hoe je je laptop aansloot. Als je daarvoor niet hetzelfde kanaal op je mengpaneel en/of dezelfde kabel gebruikt kun je die onderdelen niet uitsluiten. Ikzelf vind het namelijk nogal erg vreemd dat twee verschillende geluidskaarten dezelfde analoge afwijking hebben.

Verder is het niet wenselijk om je topic binnen 24u te kicken ;)

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Verwijderd

Topicstarter
Haja, sorry , niet duidelijk geweest.
Wel, ik gebruik dus volledig dezelfde kabel etc, enkel de mini-jack plug gaat van de vaste pc-soundcard over naar de laptop-soundcard.
Begrijpen wie begrijpen kan ..

• MNECMotU
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-03-2015

MNECMotU

Kiek An!

Sorry, ik kan je ook geen bevredigend antwoord geven, maar ik wil je ff laten weten, dat ik precies hetzelfde probleem heb, met m'n onboard geluidskaartje.

Zodra het volume in windows over de helft komt, treed er gewoon pure clipping op!
Ik hoopte dat het een driverprobleem was, maar dat was het niet.

Het enige wat ik me logischerwijs kan bedenken is dat de uitgang momenteel niet genoeg stroom kan leveren. En als 'm dat wel gevraagd wordt, is er natuurlijk vervorming. Misschien krijgt je kaart dus te weinig voeding (en de vorige kaart ook), wat kan komen doordat je voeding van je pc na de bliksemschade een opdonder heeft gehad.

Ik zou zeggen, test de audigy ff in een ander systeem en kijk of 'ie het daar wel goed in doet.

Succes!

Kiek An is mij grote vriend! En als je z'n hoed wilt zien, moet je dat gewoon ff vragen...

• bigfoot1942
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
...en als je de gain op het mengpaneel wat dichter draait, wordt het dan minder/gaat het weg?

edit:
Waar zitten de CLIP lichtjes (mengpaneel/versterker) en gaan die ook branden?

[ Voor 33% gewijzigd door bigfoot1942 op 24-08-2004 01:51 ]

Verwijderd

Okay, misschien nutteloos. Maar je weet maar nooit. :)

Ik heb dat ook wel eens gehad. Enorm overstuurd geluid, meteen kraken e.d. Bij mij kwam dat doordat de instellingen in Windows van het geluid op "hoofdtelefoon" stonden en hij het uitgangssignaal dus versterkte.

Dat was het bij mij. Misschien ook bij jou? :)

En verder, kan je niet ergens anders een geluidskaart vandaan halen om te testen? Of die van jou bij iemand anders in de computer zetten?
Dan kan je iig zien of daar het probleem zit.

Verwijderd

Probeer anders eens een game te spelen, kijken of het daar ook voorkomt.
Verder nieuwste drivers/patches?
Alles goed geconfigureerd?

Verwijderd

.. als ik het zo zie kan het de min 5 of min 12 volt zijn ..
Meestal draaien de laatste opamps op een symetrische voeding
+ aarde - dit om uitgangs elco's te voorkomen.
ander pci slot zou kunnen helpen en heb je een moederboard monitor mee lopen om dat te checken of in de bios is er vaak wel een pagina voor temp en spanning.
Als ze er volgens de bios wel zijn dan nog maar ff checken met een multimeter ;-)

veel modem en netwerkkaarten maken ook gebruik van + aarde -

edit: en niet meer gecheckt in de bios ... heel vreemd.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2004 09:08 ]

Verwijderd

Microfoon aangesloten?

Had ik laatst als ik volume beetje hard zette, mega hard piep geluiden.

Bleek dus dan geluid --> mic --> meer geluid --> mic --> nog harder geluid. }:O

Verwijderd

Topicstarter
ff snelle reply :

* Drivers etc zijn perfect in orde !! (geen conflicten of dergelijke).

* De Audigy kaar is splinternieuw en kan dus niet echt defect zijn (geluid (vervorming) is btw zelfde als met vorige soundcard => dus het ligt wel degelijk aan pc zelf)

* Geluid staat wel degelijk ingesteld op gewone speakers, niet op koptel. ;-) (was het dat maar...)

* De clipping lichtjes bevinden zich zowel op versterker als mengpaneel en ze knipperen op beide. Als ik de Gain wat terug draai knipperen ze minder,maar dan verminderd ook het volume natuurlijk.... (mengpaneel stond perfect afsgesteld, tot pc ineens begon te flippen met clipping)

* geen microfoon aangesloten

Dat van die voeding interreseert me wel, maar dan moeten er toch nog meer defecten zijn dan alleen clipping/vervorming van geluid ??

Alvast bedankt !

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2004 15:22 ]

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:25
Verwijderd schreef op 24 augustus 2004 @ 15:21:
...
* De clipping lichtjes bevinden zich zowel op versterker als mengpaneel en ze knipperen op beide. Als ik de Gain wat terug draai knipperen ze minder,maar dan verminderd ook het volume natuurlijk.... (mengpaneel stond perfect afsgesteld, tot pc ineens begon te flippen met clipping)
...
En vermindert de clipping met het verminderen van het volume op je mengpaneel? Dat kan niet echt denk ik, dan zou je mengpaneel moeten kapot zijn want het zorgt ervoor dat je soundcart clipt...

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:44
Je kunt allicht proberen om ergens een voeding vandaan te halen. Met onweer lijkt mij dat dat het eerste is dat de opdonder krijgt.
Dus dat zou kunnen betekenen dat je netwerk kaart misschien niet eens kappot is.
Dus:
Als je de mogelijkheid hebt een andere voeding aan te sluiten. Doe dit dan.
Overigens kan het helpen om Windows opnieuw te installeren. Vreemd genoeg kan deze een opdonder hebben gehad (klinkt vreemd) daarentegen, heb je wel nieuwe drivers geinstalleerd dus lijkt het me minder aannemelijk.

Probeer anders de pc eens in een ander stopcontact te steken.
Ik heb vaak gehad dat pc's problemen geven wanneer deze op een bepaalde aansluiting zitten. (Waarschijnlijk storing op die lijn).

Verwijderd

Topicstarter
ik zal de voeding eens checken, hij staat hier nu toch half open

Zijn er symptomen waar ik aan kan zien of ze geraakt is ?

Verwijderd

alleen een minimaal aantal kaarten maakt gebruik van de negatieve spanning (en) Het moederbord zelf niet (meer) vroeger wel.
Atx heeft geen -5 of 12 nodig alleen de pci bus ;-) voor modem en geluid

Als je de kast toch open hebt ;-) check vooral ff op de kaart zelf
zeker na inslag in de buurt zijn "lange dunne" draden vaak de klos zoals het printspoor vanaf de connector naar de pci sloten ;-)

op de atx stekker aan de kant met de meeste (4) zwarte draden zitten de negatieve voedingen.En pci slot pootje 1 kant B is -12 volt ;-).

Zeer lage stroom is hoge weerstand is meest gevoelig bij bliksem inslag in de buurt (antenne effect)

[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2004 17:43 ]

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-07 14:38

Jag

Je moet even iets duidelijker maken hoe alle volumes staan ingesteld (dat noem je de gain structure). Even hoe het moeten:

- in de windows mixer en winamp (of wat voor progsel je ook gebruikt) moeten alle volumes gewoon maximaal (oftewel 0dBFS)
- op de mixer moet de preamp (meestal gelabeld als "gain") zo staan dat het signaal van de pc maximaal zo rond (mag er iets boven komen) de 0dB (wat vaak +4dBu is) uitkomt. Met de fader van het kanaal en de master regel je het volume dat je uiteindelijk wil hebben.
- op de power amp moeten de attenuators op 0dB staan of een paar dB ervan af.

Als het in die situatie clipt (met de master en kanaal fader op een redelijke stand, dus lang niet maximaal), dan komt er waarschijnlijk een geclipt signaal uit de pc. Dat is wat waarschijnlijker te maken door een koptelefoon in de mixer te steken en te controleren of het nog steeds geclipt klinkt.
Overigens is het zoiezo te herkennen als het de geluidskaart is als die in het digitale domein clipt, dat klinkt namelijk veel ingrijpender dan analoog clippen.

Verwijderd

Topicstarter
Wel, alles was perfect ingesteld, tot op dat bepaalde moment.
Dan begon hij direct te clippen vanaf de helft +-, ik had niks van instellingen in windows of gain via mengpaneel veranderd :|

Heeft er iemand een klein lijstje van waar windows het geluid allemaal regelt ?
vb: config scherm -> geluiden en audioapparaten.

Zijn er nog softwarematige instellingen van windows die ik over het hoofd zie ??

Verwijderd

Topicstarter
Vordering !!

Het vervormen is al iets of wat verholpen (andere kabels etc) , maar hij clipt nog steeds enorm op het mengpaneel, en het geluid krakt ook (vooral lage tonen).
Het lijkt alsof de output veeeeels te groot is 8)7

En dit valt al voor bij vrij lage volumes ; neem op mengpaneel bvb streepje 5 vd 20

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Dan lijkt het mij vrij simpel:

Of je output is te hoog, probeer het eens op een ''normale'' hi-fi amp.

Of door de bliksem is er een weerstand op het mobo kaduuk, waardoor je output ook te hoog is.

Meet anders met een multimeter je output van de pc, als dit hoger is dan 2volt zou ik toch eens aan je mobo twijfelen. Ik heb al eerder in dit topic vernomen dat het met de laptop geen problemen geeft, zet dus weer je laptop op de amp en versterk de output doormiddel van equalizers in (bijv.) mediaplayer. Kijk dus hoeveel output je amp aankan.

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Verwijderd

output veel te groot of voeding te laag ...
maar dat was het blijkbaar niet ?
Is het geluid nu ook veel harder dan eerst ?
hoe is het geluid als je je cdspeler in de computer direct op de audio input van je SB kaart aansluit ? dus gewoon cd in de pc afspeelt ?

De DA omzetter zit op de SB kaart dus een weerstand op het moederbord kapot lijkt me sterk en er waarschijnlijk niets mee te maken te hebben.

[ Voor 68% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2004 23:52 ]

• Digistorm
  • Laatst online: 01-07 10:53

Digistorm

demo scener

Als je soundstorm gebruikt: er zijn een hele tijd drivers geweest die het signaal intern te veel versterkten... je moet je wave volume dan op 70% zetten anders ging ie software matig (in de Soundstorm chip) clippen ... met de allernieuwste driver is dat iig verholpen en kan je em weer op 100% zetten. Ik weet niet of andere soundcard drivers ook dat probleem hebben :?

• daniel75
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 31-07 14:11
Verwijderd schreef op 24 augustus 2004 @ 15:21:
ff snelle reply :

* Geluid staat wel degelijk ingesteld op gewone speakers, niet op koptel. ;-) (was het dat maar...)

Alvast bedankt !
Je uitgang moet dan toch op 'line out' of 'line level' o.i.d ingesteld staan, niet op speakers. In het laatste geval vindt er een extra versterking plaats, waardoor het niveau te hoog kan zijn voor je mengpaneeltje

Daniel

[ Voor 4% gewijzigd door daniel75 op 25-08-2004 12:48 ]

Verwijderd

Topicstarter
Kga het eens proberen met die multimeter, kan je dit snel ff uitleggen hoe te doen ?

Soundstorm heb ik niet.

Ik heb gekeken om de cdrom rechtstreeks op de audigy aan te sluiten, maar ik zie nergens een aansluiting vd cdrom die erop past, ook geen die nu op het moederbord zit (dit is een vierkante (::) ).

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 25-08-2004 13:08 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 24 augustus 2004 @ 23:38:
output veel te groot of voeding te laag ...
maar dat was het blijkbaar niet ?
Is het geluid nu ook veel harder dan eerst ?
hoe is het geluid als je je cdspeler in de computer direct op de audio input van je SB kaart aansluit ? dus gewoon cd in de pc afspeelt ?

De DA omzetter zit op de SB kaart dus een weerstand op het moederbord kapot lijkt me sterk en er waarschijnlijk niets mee te maken te hebben.
Het geluid gaat idd veel sneller luid spelen, en daarom krakt het ook zo snel.

• naftebakje
Verwijderd schreef op 25 augustus 2004 @ 13:11:
[...]

Het geluid gaat idd veel sneller luid spelen, en daarom krakt het ook zo snel.
Dan zet je het volume in windows stiller tot je op hetzelfde volume zat als voor de problemen ==> tadaa, gedaan met de probs.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Verwijderd

Topicstarter
Dat is een tijdelijke oplossing ... als je de thread eens doorleest zal je zien dat ik het probleem plots had met de vorige geluidskaart, en ook met de nieuwe.

Er moet dus * iets * gebeurd zijn...

Verwijderd

Topicstarter
Nog een extra vraagje, ik wil m'n mix met Trakor opnemen via Audacity, alles aangeslote enzo via line-in van audigy en zone-out van Behringer.

Heb alle instelbare volumes op Max gezet, maar audacity lijkt het toch nog steeds stiller op te nemen dan als IRL als ik het setje record..

Dit is vooral storend als ik het erna op CD brand, want dan moet ik steeds autoradio vrij hard zetten.

Ik dacht dat je alleen het volume kon instellen via Volumeregeling (heb ook al gechecked via config scherm bij geluid en audioapparaten (voor opname) en alles staat op het max !

Het probleem is dus dat ik perfect opgenomen geluid heb, maar niet luid genoeg...

• naftebakje
Het perfecte tooltje voor alle mp3's: mp3gain. Dit zet het volume van alle mp3's gelijk zonder kwaliteitsverlies, en dat is absoluut freeware, en is ook nederlandstalig te installeren.
Das al een voorlopige (super)oplossing voor je opneemprobleem.

[ Voor 26% gewijzigd door naftebakje op 25-08-2004 21:12 . Reden: linkje toegevoegd ]

Verwijderd

Topicstarter
Dank u !
Ff testen.

• Jag
  • Laatst online: 30-07 14:38

Jag

Verwijderd schreef op 24 augustus 2004 @ 19:10:
Wel, alles was perfect ingesteld, tot op dat bepaalde moment.
Ja, aan zo'n antwoord heb ik niet zoveel :P. Lees mijn reply nog eens en stel het in zoals ik vertel. Je maakt je situatie helemaal niet duidelijk, op die manier blijft het puur gokken. Daarom zijn er al zoveel replies geweest zonder dat het opgelost is :).
Pagina: 1