[XP] bootdisk swappen lukt niet..

Pagina: 1
Acties:

• kyrill
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-01-2025
hi
Ik kan mijn 60 gig hdd verkopen en daarom een nieuwe 120 gig aanschaffen. Echter de 60 gig ziet windows als de "C" drive (ide 1) en daar staan de boot files op. Windows XP zelf staat op een aparte hdd "D" op Ide 2
"fixboot" onder xp reparatie (recovery console) zet wel nieuwe bootfiles op "D" maar windows blijft de oude C boot files gebruiken. Immers dwing ik de bios te booten van de niet orginele boot disk "D", alhoewel fixboot er een boot.ini en bijbehorende files (NTLDR, ntdetect.com enz)opgezet heeft dan lukt het booten toch niet.

via regedt32.exe en regedit.exe heb ik de "C"letter en "D" letter verwisseld, maar windows verwisselt de volgorde van booten mooi mee.

Hoe kan ik nu mijn "C" 60 gig hdd eruit halen en verkopen en XP van de andere ide hdd "D" daarvoor in de plaats booten?
Ik kan de 160 gig niet de plaats van de 60 gig ide 1 hdd, plaatsen omdat het een S-ATA hdd is.
Wat te doen?

PS Natuurlijk search gedaan daar haalde ik de tips uit om recovery console te gebruiken en hoe je de drive letters kan veranderen

Verwijderd

Maar dat helpt je niets, want tegen de tijd dat er drive letters gebruikt worden ben je allang aan het booten.

Je moet in de BIOS instellen dat je SATA disk je bootvolume is, en vervolgens boot.ini aanpassen: daarin verwijst men naar een drive (physiek) en een partitie (logisch) en je kut er donder op zeggen dat in beide boot.ini files naar je C schijf wordt gewezen.
Maak een backup van boot.ini en hobbyen maar.
Hou je recovery console CD in de buurt just in case...

• kyrill
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-01-2025
hi
dit is mijn boot.ini file:

[boot loader]
timeout=20
default=multi(0)disk(0)rdisk(2)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(2)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect /NoExecute=OptIn

je ziet rdisk2 partition 1 dat is de disk (met 2 partities) waar windows op staat.Dat is niet de disk waar de bootfiles opstaan, waar tijdens het opstarten vanuitgegaan wordt.Het liijkt voor mijn "amateur ogen" dat de boot ini file alleen vertelt op welke schijf/partitie waar die Windows kan vinden
Dus in de boot ini files(s) wordt /niet/ ingegaan op de "C"schijf, die op de boot ini files na, leeg is.