Knoppendoos Parallel Schakelen?!

Pagina: 1
Acties:
  • 129 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• PsychoG
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 23-05 11:03

PsychoG

Pumpin' on your stereo...

Topicstarter
Goedemiddag beste Mede-Tweakers.

Ik zit hier met een voor mij groot. probleempje. Ik zet het maar bij hardware neer omdat ik denk dat het wel bij hardware thuishoort.

Allereerst de situatie. Ik heb voor in een machinehal een parallelle-box nodig.. Huh denk je?! Jah dat dacht ik ook eerst. Nou er staan in een fabriekshal 15 machine bij deze machines hangt een knoppen-box waar 14 knoppen op zitten (14 storing dus 14 knoppen) verder geeft deze machine ook nog een machine-puls af... als deze signalen lees ik uit op mijn 144bits DIO-kaart, die DIO-kaart is dus het probleem aangezien er op die DIO-kaart maar 144bits zitten.. kan ik er maximaal 9 machines opzetten en dat wil ik niet.. ik wil er 15 (en er zal nog uitgebreid worden
dus ik heb er meer nodig).

Ikzelf had het volgende bedacht:
Ik heb een systeem waar alle knoppen parallel binnenkomen. Op de DIO-kaart krijg ik eenmalig de storingen binnen van alle boxen (14 bits). Vervolgens krijg ik van elke machine de cycluspuls binnen. Maar nu zou je nooit meer kunnen achterhalen op welke box de knop nu zou zijn ingedrukt. Dit wordt opgelost door het meegeven van een box-ID bit. Als er een willekeurige knop van box 1 ingedrukt wordt dan wordt het ID-bit dat bij die box hoort ook geset. Nu kunnen er met 144 bits tot 64 machines aangesloten worden (uitgegaan van 16 storingen en per machine 1 box-ID en 1 machinepuls).

Werkt dit perfect?!?!:
Nee, als er op exact hetzelfde moment twee verschillende knoppen worden ingedrukt op twee verschillende boxen, dan zal er bij een machine een verkeerde storing geregistreerd worden. Is het echter zo dat de knoppen in opeenvolgende (programma)cyclussen worden ingelezen dan is er al niks aan de hand. Mijn verwachting is dat dit binnen 10 jaar misschien 1 keer (maar waarschijnlijk geen) voorkomen, gezien het feit dat er niet zoveel machines zijn, daarbij dus niet vaak op een knop gedrukt hoeft te worden en de cyclustijd best kort te houden is.

Nou op deze [url="http://sv_sdoo.tripod.com/sks.jpg"]plek[/url] (2400 x 1530, 227kb) staat een stroomkring schema die ik gevonden heb. Er staan maar 7 storingsknoppen op, maar dat maakt niet uit: alleen in het onderstaande tabelletje verschuiven de blokjes (bytes) met machinepuls en box-ID een byte op. De eerste twee blokken (bytes) zijn dan voor de storingen.

Het probleem is dat ik absoluut geen verstand van electronica enzo heb, dus ik ook niet weet of die correct is. Maar de bedoeling is het volgende. De box-ID bit van een box moet geset worden bij elke knop die ingedrukt wordt bij die box. De storing bit van de desbetreffende storing moet ook geset worden. Maar het mag niet zo zijn dat alle storingsbits ook geset worden, omdat de ID-bit aan alle storingsknoppen geschakeld staat.
Dit bij alle boxen hetzelfde. De box ID van de huidige box moet geset worden.

Dit is mijn langste posting ooooooooooit!! :P K'heb zere poten van het typen, maarjah misschien kunnen jullie mij helpen, kan dit, is dit goed (zo nee wat is beter).

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Ik denk dat je deze ook kan cross-posten bij het programmeren forum. Cross posten is wel niet netjes, maar ik denk persoonlijk dat er daar meer ervaring op dit gebied rondloopt.

Voor mij is het overigens compleet chinees.

• QuarkuS
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 28-08 16:42
In ieder geval werkt je URL niet. Anders zou k der wel eens naar willen kijken. Zo wordt je probleem me niet echt duidelijk.

Balans Energie 48,2kWh batterij | 7.395 Wp Enphase | Vaillant aroTHERM Plus 75

• The Ghost
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-07-2024
Ik heb in het verleden een bepaalde I/O kaart gehad met 32 input kanalen en ook 32 output kanalen.
Helaas weet ik niet meer wat het merk of wie de leverancier was, maar met zo'n kaart zou je het wel voor elkaar moeten kunnen krijgen.

Die poorten waren analoog en je kon daar gewoon maak contacten aan hangen en een externe relais box.
Die box had wel een eigen interface en voeding, omdat de PC anders te zwaar belast zou worden.

The Ghost

• Onno
  • Niet online
maar met zo'n kaart zou je het wel voor elkaar moeten kunnen krijgen.
Hij heeft toch al een 144 bits interface? Da's een stuk meer dan 32 in en 32 uit.

• PsychoG

PsychoG

Topicstarter
QuarkuS de link doet het goed bij?! Dus daar zit het probleem niet.. :)

Maaruh zitten er hier geen experts op dat gebied?!?! Tssk tssk.. dat valt me tegen :P

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Hee hee hee! Rustig! Moet het morgen af ofzo?
Ik ben ff voor je aan het kijken, kost alleen wat tijd.
Kaj.

• PsychoG

PsychoG

Topicstarter
Dat :P'tje op het einde betekende dat het een geintje was. Excuses dat dat niet helemaal duidelijk was.

P.S Neej het hoeft niet morgen af maar wel zsm.

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

:P

• PsychoG

PsychoG

Topicstarter
Ff weer een post om dit Topic bij jullie opnieuw onder de aandacht te brengen.. :)

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Ik ben helaas niet erg ver gekomen. Sorrie.
Misschien anderen nog een helder idee?
Kaj.

• PsychoG

PsychoG

Topicstarter
Jah.. het zal onderhand wel vervelend beginnen te worden, maar wie niet waagt wie niet wint.

Dit probleem is inmiddels nog niet opgelost en de tijd begint te dringen. Wees niet bang, dit is de laatste keer dat ik het probeer.

Hebben jullie misschien geen links of andere fora waar ik het evt. zou kunnen plaatsen?! Ik ben namelijk echt desperate. Dit is namelijk onderdeel van m'n stage-opdracht, eigenlijk studeer ik Informatica en dit heb ik nog noooooit gehad (hoe ze het in m'n stage hebben kunnen proppen weet ik nog niet).

Please help.. I'm begging you guyz save me from this hell. ;)

• Uitvreter
  • Laatst online: 10:24

Uitvreter

Eet niet thuis vanavond

Ik weet niet of het voorkomt dat er wel eens twee storingsknoppen tegelijk op dezelfde machine ingedrukt worden, maar anders is het gebruiken van 14 storings bits voor 1 machine een beetje zonde.
Electronisch is het niet al te moeilijk om van die 15 verschillende mogelijke waarden een 4 bits waarde te maken. Ik weet niet of er standaard blokjes voor te krijgen zijn, of dat je met een handjevol diodes of een programmeerbaar ding vastzit, maar het lijkt me zeker wel op te lossen. (Maarja, ik ben al zo'n jaar of tien niet meer in die business, du smisschien zie ik het te makkelijk).

May clinging breasts always come to your aid in the kitchen!

Pagina: 1