Draagvermogen thermische lijm

Pagina: 1
Acties:
  • 145 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Frigolamptje
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 29-12-2025
Topic titel is mss niet helemaal duidelijk, maar mijn vraag is nogal simpel.
ik ben op zoek naar een goede manier om m'n northbride te koelen.
Na enig zoekwerk kwam ik op dit uit:

http://www.ct-systemen.nl..._154_221&products_id=2388

Maar toen dacht ik er aan dat ik nog m'n boxed cpu koelers van m'n 2600+ liggen heb. Hij weegt een 250 gram en ik vroeg me af thermische lijm dit houd en of ie dan de northbridge niet beschadigd.

(als het mogelijk is, zou het dan ook nog te doen zijn met enkel de lijm aan de randjes en wat degelijke koelprut in het midden?)

alvast bedankt ;)

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Mja... zelf gebruik ik hiervoor de Thermal Adhesive van Artic silver, deze fixeert het spulletje echt heel erg goed dus die boxed koeler moet hij wel kunnen hebben...

De Thermal Adhesive is trouwens een twee componenten prutje en gelijd de warmte ook nog eens heel goed :)

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-02 19:08

DaWaN

'r you wicked ??

Zalman Adhesive is niet zo heel sterk, ik heb genoeg verhalen gehoord van afvallende heatsinks >:) AS adhesive is wel sterk :) Tipje: componeten eerst goed mengen, dan aanbrengen :)

If you do not change direction, you may end up where you are heading

• El Snorro
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09-02 16:14
DaWaN schreef op 23 augustus 2004 @ 17:41:
Zalman Adhesive is niet zo heel sterk, ik heb genoeg verhalen gehoord van afvallende heatsinks >:) AS adhesive is wel sterk :) Tipje: componeten eerst goed mengen, dan aanbrengen :)
Mijn zalman nb32 hangt toch onwijs stevig hoor, met die adhesive, ik kan mn mobo gewoon aan die sink oppakken en dan is die adhesive ook nog gemengt met wat koelpasta :9

E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0

Verwijderd

Secondelijm opde hoekpuntjes met normale pasta in het midden werkt anders ook prima. De eerste heatsinkjes in 20 jaar moeten hier nog vallen ;)

• El Snorro
Verwijderd schreef op 23 augustus 2004 @ 17:46:
Secondelijm opde hoekpuntjes met normale pasta in het midden werkt anders ook prima. De eerste heatsinkjes in 20 jaar moeten hier nog vallen ;)
Ja dat werkt ook maar als je mosfets ed wil gaan koeler wordt het toch onwijs moeilijk om die lijm op de hoekjes te doen en daar nog pasta tussen, met alleen die lijm is er al bijna geen ruimte meer over :P

E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0

• Frigolamptje
Alvast allen bedankt voor de replys. ;)

Dat met die superlijm lijkt me wel iets, is ook vééél goedkoper. (Ben btw Belg :Y) )

Maar we spreken wel over een koelblok van cpu (op de hookjes is dus zowizo geen optie B) ). En is die 250 gram niet te belastend voor de northbridge?

• DaWaN
  • Laatst online: 10-02 19:08

DaWaN

'r you wicked ??

Frigolamptje schreef op 23 augustus 2004 @ 17:50:
Alvast allen bedankt voor de replys. ;)

Dat met die superlijm lijkt me wel iets, is ook vééél goedkoper. (Ben btw Belg :Y) )

Maar we spreken wel over een koelblok van cpu (op de hookjes is dus zowizo geen optie B) ). En is die 250 gram niet te belastend voor de northbridge?
Ik vraag me af waarom je eigenlijk een cpu koeler op je nb wilt hebben, waarom plak je er niet gewoon een ZM-NB47J op???

If you do not change direction, you may end up where you are heading

• OnTracK
  • Laatst online: 10-02 20:18
Ik heb gewoon een NB47J op mijn Northbridge seconde-gelijmd omdat er geen mounting holes naast zaten, múúrvast...

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

• Frigolamptje
DaWaN schreef op 23 augustus 2004 @ 17:52:
[...]

Ik vraag me af waarom je eigenlijk een cpu koeler op je nb wilt hebben, waarom plak je er niet gewoon een ZM-NB47J op???
Ik wil hem helemaal klaar maken om te overklocken en heb nogal wat negatieve temp ervaringen, de standaard northbridge koeling (abit kd7a) is brak. Soms draait het fannetje helemaal niet, dan weer aan 500-2000 rpm. 8)7 Lijkt alsof iets hem tegenhoud, maar heb zelf niets gevonden.

Maar, zie de link in de start post, heeft iemand hier ervaring mee?

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10-02 13:28
Die zalman lijm die soms te koop is, is gewoon TE krachtig. Ik heb bij de installatie van mijn X800 de SB sink er af gesloopt (had ik nog over, ik denk die plak ik op mijn SB). Ik heb er eerst gewoon aan getrokken en n beetje gedraait, dat ging niet, toen een tang gepakt en er mee gedraait, dat ging ook niet. Toen maar de masterbaco gepakt van een meter lang en daarmee de sink uiteindelijk los kunnen krijgen. Dan hoor je gekraak van de lijm, maar je denkt van zometeen is mijn SB los van mijn mobo :?. Iemand anders die ik ken had het op de core van zijn FX5700 geplakt, en toen die de koeler wou verwijderen, kwam de GPU los van de kaart en zat de GPU aan het koelblok vast. Als je het gebruikt, doe dan een minimale hoeveelheid erop. Of mix het bij met koelpasta oid.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Verwijderd

Wijsheid is om eerst je NB chip ff te vlakken, vaak zijn deze verre van vlak.
AS adhesive is echt mega sterk, je zult de sink waarschijnlijk nooit meer los krijgen.

Mocht dit niet de bedoeling zijn kun je de adhesive 50/50 mixen met AS III, op die manier kun je de sink er ooit nog eens afhalen mocht dit nodig zijn. (RMA)

• El Snorro
The Widow Maker schreef op 23 augustus 2004 @ 18:38:
Die zalman lijm die soms te koop is, is gewoon TE krachtig. Ik heb bij de installatie van mijn X800 de SB sink er af gesloopt (had ik nog over, ik denk die plak ik op mijn SB). Ik heb er eerst gewoon aan getrokken en n beetje gedraait, dat ging niet, toen een tang gepakt en er mee gedraait, dat ging ook niet. Toen maar de masterbaco gepakt van een meter lang en daarmee de sink uiteindelijk los kunnen krijgen. Dan hoor je gekraak van de lijm, maar je denkt van zometeen is mijn SB los van mijn mobo :?. Iemand anders die ik ken had het op de core van zijn FX5700 geplakt, en toen die de koeler wou verwijderen, kwam de GPU los van de kaart en zat de GPU aan het koelblok vast. Als je het gebruikt, doe dan een minimale hoeveelheid erop. Of mix het bij met koelpasta oid.
Miss had je ff met fohn/verstripper erop moeten blazen, dan wordt ie wat soepeler.
Of in de vriezer leggen (wel in antistatische zak natuurlijk ;) ) werkt ook :)

Verwijderd

Frigolamptje schreef op 23 augustus 2004 @ 18:31:
[...]
Maar, zie de link in de start post, heeft iemand hier ervaring mee?
Dit lijkt me ongeveer net zo'n koelertje als dat er op zit, een Zalman heatsinkje zonder fan presteerd al beter, laat staan een boxed cooler van een AMD, dat is natuurlijk helemaal lekker qua prestaties. Over het crushen van de NB hoef je je niet zoveel zorgen te maken, aangezien er waarschijnlijk een shim opzit (plastic rand). Dit kan heel wat kracht hebben.

• Frigolamptje
Lijkt me toch onwaarschijnlijk dat de zalman (passief) beter koelt dan het koelertje van coolmaster. Trouwens, dat standaard iets heeft niet echt een heatsink zoals die van coolermaster hoor.
De boxed cooler is natuurlijk :9~ , maar ik zoek eerst nog een manier om hem op de 1 of andere manier te ondersteunen. Mss iets van een touwtje rondom en dat dan ergens bovenaan vastbinden. De headsink zal wel niet zo geplaatst kunnen worden dat de chip exact in het midden ligt, maar dit lijkt me geen probleem.

• SH4D3H
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-10-2025
Hoeveel MHz fsb wil je?
Een 2600+ is zo'n ~2100 MHz >:)
Da wordt met een MP van 1,5 (:?) en een 2100 MHz fsb lkkr werken })

[ Voor 6% gewijzigd door SH4D3H op 23-08-2004 23:20 . Reden: Schoonheidsvoutje op't einde :) ]

• Frigolamptje
Hij is 1917 Mhz hoor. ;)

Zou graag eens stabiel hoger komen dan 200Mhz, hier klapt ie steeds af. Ietswat overklocked stijgt de temp (mobo) al snel boven de 50 graden, ver kom je hiermee dus niet :/ . En nu ik wat wil investeren in de overklockbaarheid van men pc, wil ik het meteen goed doen. :*) (die boxed koeler kost me trouwens ook niets :9 )

edit
Barton ;)
/edit

[ Voor 4% gewijzigd door Frigolamptje op 23-08-2004 23:16 ]

• SH4D3H
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-10-2025
Frigolamptje schreef op 23 augustus 2004 @ 23:05:
Hij is 1917 Mhz hoor. ;)

Zou graag eens stabiel hoger komen dan 200Mhz, hier klapt ie steeds af. Ietswat overklocked stijgt de temp (mobo) al snel boven de 50 graden, ver kom je hiermee dus niet :/ . En nu ik wat wil investeren in de overklockbaarheid van men pc, wil ik het meteen goed doen. :*) (die boxed koeler kost me trouwens ook niets :9 )
Okeej mijn 2600+ is ~2100 MHz -> Tbred-B :)

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-02 16:55
El Snorro schreef op 23 augustus 2004 @ 17:48:
[...]

Ja dat werkt ook maar als je mosfets ed wil gaan koeler wordt het toch onwijs moeilijk om die lijm op de hoekjes te doen en daar nog pasta tussen, met alleen die lijm is er al bijna geen ruimte meer over :P
En op deze manier heb ik wel eens me waterblokje niet meer van me radeon af gekregen. Nou ja hij ging er wel af maar me Radeon 8500 core was ook ineens weg :D. Dus ik heb nooit meer sec lijm gebruikt.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Verwijderd

Verwijderd schreef op 23 augustus 2004 @ 19:08:
Wijsheid is om eerst je NB chip ff te vlakken, vaak zijn deze verre van vlak.
AS adhesive is echt mega sterk, je zult de sink waarschijnlijk nooit meer los krijgen.
Lijkt mij overbodig. In tegenstellig tot gewone koelpasta komt er best wat adhesive tussen je koeler en je chip te zitten. Dan maakt het dus echt niet uit of je chip wel 100% vlak is.

• Frigolamptje
Astennu schreef op 24 augustus 2004 @ 09:08:
[...]

En op deze manier heb ik wel eens me waterblokje niet meer van me radeon af gekregen. Nou ja hij ging er wel af maar me Radeon 8500 core was ook ineens weg :D. Dus ik heb nooit meer sec lijm gebruikt.
Als de heatsink erop zit, mag die daar eeuwig blijven hoot. ;) Is toch niet onderhevig aan slijtage, enkel de fan die wel ooit eens zal moeten vervangen worden, maar dat lijkt me geen probleem.

Nu weer even over de bevestingsmethode, als ik nou 2 gaten boor doorheen het blok, overeenstemmend met die die al in het mobo zitten rond de northbridge. Dan met lange vijzen, 2 schroevjes, ertussen van die plastieken dingjes (de naam ontschiet mij even) zodat ie geen contact maakt met het mobo. Dan de koeler nog iets naar achter zien te krijgen. (of de vinnen vliegen alle kanten uit }) )

Nog een ideetje:
op de hoeken van de heatsink iets rubberachtigs plakken met supperlijm, en dit dan op zijn beurt aan het mobo bevestigen, de nortbridge kan op die manier helemaal niet beschadigd graken en de plaatsen waar het op het mobo zou komen zien er vrij uit (gewoon de plank, geen weersstandjes en van die toestanden). Voorlopig heeft dit 2e idee men voorkeur want is toch wel veeeel simpelder. ;)

• Luxx
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-05-2025

Luxx

Hijs nu het zeil gezwind...

Ik heb een oud P3 koelblok op mijn 8500 gelijmd, en dat zit iig zo vast, dat ik er met stoten, verhuizen en zelfs flink eraan trekken nog altijd een goed werkede koeling heb. Ohja, dat is met Zalman thermal adhesive gebeurd. Maak de contact vlakken GOED SCHOON, en gebruik niet TE VEEL lijm! Er bestaat een kans dat je het niet zomaar meer los krijgt, dus denk goed na voordat je iets gaat lijmen. Hoeveel gram het uiteindelijk kan houden, hangt natuurlijk van het oppervlakte, en de materialen af, dus dat kan ik niet zomaar zeggen, maar 200 gram lijkt me op een northbridge geen probleem. Alhoewel klemmen natuurlijk wel als voordeel heeft dat het nog eens los kan.

HYEHEHEHEEHHEEHee, hier had iets zinnigs kunnen staan, maar dat is niet.

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Heb ook eens een Zalman NB32J aan mijn southbridge geplakt met die twee-componenten shizzle van Zalman. Opeens flikkerde het er gewoon van los. Heb toen wel niet ALLES van die tubes gebruikt. Nu heb ik op een Voodoo 5 5500 dezelfde sinks met dezelfde prut gedaan, maar deze keer met ALLE prut. Er hangen ook aan beide een fan van 40x40x20mm aan. Voorlopig zitten ze rotsvast. Nu ja, ik denk dat het op 90 graden staan makkelijker loskomt dan op zijn kop. Hefboomeffect.

• Garrett
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:51

Garrett

Watercooler

Verwijderd schreef op 23 augustus 2004 @ 17:46:
Dat werkt inderdaad een hele tijd, maar na 2 jaar is bij m'n neef toch de koeler van z'n GF3 Ti200 afgelazerd... had ik het misschien toch net niet helemaal goed gedaan :P
Nu zit ie weer vast, kijken voor hoe lang deze keer :Y)

I love watercooling

• Frigolamptje
Zou het kwaad kunnen als ik de heatsink met enkele stukjes rubber of zo vastlijm met contactlijm op het pcb rond de northbridge? Dan is er geen kans dat de northbridge beschadigd raakt en kan ik daar gewoon artic silver 5 op gooien.

• Luxx
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-05-2025

Luxx

Hijs nu het zeil gezwind...

Frigolamptje schreef op 24 augustus 2004 @ 18:20:
Zou het kwaad kunnen als ik de heatsink met enkele stukjes rubber of zo vastlijm met contactlijm op het pcb rond de northbridge? Dan is er geen kans dat de northbridge beschadigd raakt en kan ik daar gewoon artic silver 5 op gooien.
Op zich kan het, zolang je het niet op van die grote mosfet's plakt, geen kwaad. Je hebt allene wel een behoorlijke kans dat het contact tussen northbridge en koelblok niet optimaal is, let er dus goed op of het koelblok geod contact maat, en of het wel warm wordt..

HYEHEHEHEEHHEEHee, hier had iets zinnigs kunnen staan, maar dat is niet.

Pagina: 1