Zeer eenvoudige database, welk programma?

Pagina: 1
Acties:
  • 706 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Ruzor
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

Ruzor

Off with his head man

Topicstarter
Een kennis van mij spaart pennen en wil van z'n collectie een database maken. Dit wordt een zeer eenvoudige database, alleen met het nummer van de pen, kleur, tekst die erop staat en eventueel nog wat van die eigenschappen. En hij wil dan kunnen sorteren op een van deze eigenschappen en kunnen uitprinten.

Nou had hij zelf gehoord dat Microsoft Access daar wel geschikt voor is maar ik heb zelf daar ook wat meegewerkt en vindt dat programma eigenlijk veel te uitgebreid voor zo'n eenvoudige database.

Ik zat zelf te denken aan Excel, maar ik weet niet of je dan ook de rijen aan elkaar kan vastkoppelen als je ergens op wilt sorteren (niet dat je dan b.v. op kleur sorteerd en de rest van de kolommen (tekst, nummer, etc.) blijft staan). Word kan eventueel ook, maar daar kan je dan niet op een eigenschap sorteren.

Heeft iemand een goed idee voor deze database?

p.s. In de search krijg ik alleen maar website gerelateerde databases tegen.

[ Voor 6% gewijzigd door Ruzor op 23-08-2004 16:54 ]

[This is what you get when you mess with us]

• Solovine
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13-02-2024
Excel is hier prima voor en hiermee kun je ook op naam/datum etc sorteren.

Verwijderd

Excel werk prima en het sorteren is dood simpel. (Data->Sort).

[edit]
Traag ;)

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2004 16:54 ]

• Ruzor
  • Niet online

Ruzor

Off with his head man

Topicstarter
Alexio schreef op 23 augustus 2004 @ 16:54:
Excel is hier prima voor en hiermee kun je ook op naam/datum etc sorteren.
Verwijderd schreef op 23 augustus 2004 @ 16:54:
Excel werk prima en het sorteren is dood simpel. (Data->Sort).

[edit]
Traag ;)
Excel it is :)

Sorteren heb geprobeerd en inderdaad dat werkt goed. Is het ook mogelijk om een dropdownbox te maken van bijvoorbeeld de kleuren (aangezien die veelal hetzelfde zijn), zodat hij deze niet elke keer opnieuw hoeft in te typen?

• rb338
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-03 19:38
Ga Excel Help eens lezen?
Of een willekeurig 'Excel voor dummies' boekje :+

• xander88
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05-10-2025
Om hoeveel pennen gaat het? Excel heeft namelijk een limiet van een zoveel duizend. Heb hier mee te maken gehad toen ik alle postcodes (!) van Nederland aan geografische data koppelde.

"Even googlen: Excel 2002 and Excel 2003 have a limit of 65536 rows." Hmm, dat is toch best wel veel duizend. Maar dat je het weet.

En jongens, easyphp installeren->http://localhost/mysql/ even een nerd die de database aanmaakt en klaar.

Verwijderd

Maak eens een lijstje van verschillende pennen en kleuren en dan bij Data->Filter->AutoFilter... werkt goed.

[edit]
Nu was ik eens niet te laat 8)

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2004 17:07 ]

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-04 18:50

TrailBlazer

Karnemelk FTW

als je het echt makkelijk wil maken zet je er even een autofilter in je kolomheaders. dan kan je inderdaad per kleur sorteren

• Ruzor
  • Niet online

Ruzor

Off with his head man

Topicstarter
xander88 schreef op 23 augustus 2004 @ 17:03:
Om hoeveel pennen gaat het? Excel heeft namelijk een limiet van een zoveel duizend. Heb hier mee te maken gehad toen ik alle postcodes (!) van Nederland aan geografische data koppelde.

"Even googlen: Excel 2002 and Excel 2003 have a limit of 65536 rows." Hmm, dat is toch best wel veel duizend. Maar dat je het weet.

En jongens, easyphp installeren->http://localhost/mysql/ even een nerd die de database aanmaakt en klaar.
Nou hij heeft er toch iets minder dan 65.536 denk ik :P

En ik wilde het juist zonder een internet database doen, zodat het voor hem ook te volgen is.
Verwijderd schreef op 23 augustus 2004 @ 17:06:
Maak eens een lijstje van verschillende pennen en kleuren en dan bij Data->Filter->AutoFilter... werkt goed.

[edit]
Nu was ik eens niet te laat 8)
TrailBlazer schreef op 23 augustus 2004 @ 17:07:
als je het echt makkelijk wil maken zet je er even een autofilter in je kolomheaders. dan kan je inderdaad per kleur sorteren
Dat werkt idd erg goed, netjes. Ik kan hier in ieder geval al een stuk verder mee, bedankt voor alle info (ook RM-rf!).

[ Voor 35% gewijzigd door Ruzor op 23-08-2004 17:19 ]

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:11

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

xander88 schreef op 23 augustus 2004 @ 17:03:

wat heeft de vraagsteller aan die overdosis? hij wil enkel een smpel spreadsheet opzetten en jij laat hem een pakket installeren dat een webserver bevat een scripting engine en daarbij een database server, daarmee heeft hij nog geen praktische interface voor de data-invoer en zelfs al installeer je iets als phpmyadmin, dat heeft qua interface echt enkel nadelen ten opzichtte van het eenvoud van invoer in Excell of Access.

Wat betreft de keus tussen excell en access, een database heeft enkel meerwaarde wanneer je werkelijk intensief wilt kunnen koppelen, eventueel relaties wilt aanleggen en de zaak versnellen met indexen (ik neem aan dat access indexen aankan?).
als het redelijk 'statistische data' is, maar gaat het eerder om het sorteren, eventueel kunnen tellen van bepaalde zaken en kleine berekeningen in de spreadsheet invoeren is excell absoluut de eenvoudigste en beste keuze.

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Pagina: 1