Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

2 adapters samenvoegen of activeren met 1 knop (relais?)

Pagina: 1
Acties:

• Digital-DNA
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-11 16:19

Digital-DNA

Gedigitaliseerd tot op het bot

Topicstarter
Ik heb een gamecube die gevoed wordt door een 12V 3,5A adapter. Nou wil ik er een ccfl en ledjes e.d. bij in doen, dus vraag ik me af of die adapter dat wel gaat trekken.

Omdat ik liever voor safe ga lijkt het met beter een losse 12V adapter te nemen om de extra dingetjes mee te voeden. Echter bedien ik dit wel liever met 1 druk op de knop, namelijk de schakelaar die er al op de gamecube zit. Ik wil liever geen 2e schakelaar hoeven in te bouwen en te gebruiken.

Ik vroeg me af of het goed zou werken als ik de 2 12V adapters zou samenvoegen (beide + en - samenknopen) zodat ik bv 3,5 + 1 = 4,5A totaal zou krijgen, of moeten beide adapters dan gelijke vermogen hebben?

Als ik wel met 2 losse stroomkringen ga werken zat ik te denken om een relais te gebruiken die de 2e 12V kring sluit als de 1e met een knop wordt gesloten (oftewel als je de gamecube aanzet dat de relais de lichtjes enzo ook aanzet).

Nu zijn relais meestal toch om hoge spanning met een kleine spanning te sluiten? Nu weet ik niet precies wat voor relais ik dan moet kiezen of is er een andere betere manier om dit te doen?

www.nintendocasemods.com

• Twhomp
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-11 22:45

Twhomp

Stayin' Alive

Digital-DNA schreef op 23 augustus 2004 @ 16:47:

Nu zijn relais meestal toch om hoge spanning met een kleine spanning te sluiten? Nu weet ik niet precies wat voor relais ik dan moet kiezen of is er een andere betere manier is om te doen?
Niet persé.
Sterker nog: vaak wordt een relais gebruikt om met een kleine spanning een apparaat met groot vermogen te kunnen schakelen.

Wat je kan doen: de knop die de ene adapter inschakelt, die adapter zijn spanning (parallel) op een relais doen die als "knop" dient voor de tweede adapter. Should work.

Weet van alles een beetje en van een beetje alles!

Verwijderd

neem gewoon een dubbele schakelaar heh. Dan heb je het ene paar kontacten voor de ene adaptor en het andere paar kontacten voor de andere adaptor. Mij lijkt het dat het zo wel moet werken.

correct me if i'm wrong

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18-11 12:42
Twhomp schreef op 23 augustus 2004 @ 16:50:
[...]

Wat je kan doen: de knop die de ene adapter inschakelt, die adapter zijn spanning (parallel) op een relais doen die als "knop" dient voor de tweede adapter. Should work.
Je hebt een grote kans dat die spanning altijd aanwezig is. De schakelaar schakelt niet de adapter maar de gamecube ;)

Dan moet je dus meten waar de spanning is als deze aangeschakeld is (in de Cube). Hiervandaan dan je relais of iets dergelijks schakelen.

Ik denk zelf dat die adapter wel genoeg power heeft om die paar ledjes en een ccfl te voeden.

[ Voor 16% gewijzigd door Steefph op 23-08-2004 16:55 ]

Alles is terug te redeneren naar 4

• Digital-DNA

Digital-DNA

Topicstarter
de schakelaar van de GC is gewoon een ordinaire drukschakelaar (met echte aan/uit-stand)en die wil ik het liefst blijven gebruiken, de 12V na de schakelaar kan ik gewoon aftappen.

daarna gewoon een relais schakelen zoals ik al bedacht had

alleen raak ik een beetje verdwaald in allerlei soorten relais, zoiets als deze?
http://www.okaphone.com/artikel.asp?id=912

dan is het toch gewoon een kwestie van spanning zetten op 2 pootjes en de andere 2 pootjes sluiten kort?

Trouwens trekt zo'n relais veel stroom en maken ze ook lawaai, of alleen tikje als ie aan/uit gaat?

[ Voor 10% gewijzigd door Digital-DNA op 23-08-2004 19:16 ]

www.nintendocasemods.com

• Twhomp
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-11 22:45

Twhomp

Stayin' Alive

Digital-DNA schreef op 23 augustus 2004 @ 19:13:

alleen raak ik een beetje verdwaald in allerlei soorten relais, zoiets als deze?
http://www.okaphone.com/artikel.asp?id=912
Dat is al een aardige ja, dat zou goed moeten zijn.
Meteen 12v dus dat scheelt weer gezeur.
dan is het toch gewoon een kwestie van spanning zetten op 2 pootjes en de andere 2 pootjes sluiten kort?
Yup :)
Trouwens trekt zo'n relais veel stroom en maken ze ook lawaai, of alleen tikje als ie aan/uit gaat?
Je stuurt een klein spoeltje aan die een veerweerstand moet weerstaan continu. Veel verbruiken zal het niet: jouw voorbeeld verbruikt 450mW, dat is verwaarloosbaar.

Je hoort alleen een tik bij inschakelen (en een tik bij uitschakelen B) )
Verder moet je niks horen (tenzij je spoeltjes kan horen zoemen, maar dan ben je superman ;))

Weet van alles een beetje en van een beetje alles!

Verwijderd

Staat er niet toevallig op die Gamecube hoeveel watt stroom ie verbruikt ? ... Persoonlijk denk ik dat een paar ledjes en een ccfl makkelijk erbij op zullen passen.

• Digital-DNA

Digital-DNA

Topicstarter
Zag ergens 's iets staan van 39 ofzo (hangt een beetje vanaf met hoeveel mensen je speelt i.v.m. rumblemotoren in de controllers enzo)

De adapter levert 12x3,5=42

Een ccfl verbruikt iets van 3 a 4 watt toch?
Dan nog een stuk of 30 ledjes, samen iets van 2,5 watt ofzo.
En nog 2x 80mm fan.

totaal iets van 8 watt extra op 42 watt van de adapter, lijkt mij wel redelijk veel voor erbij.
(als ik dat zo bekijk, misschien wel helemaal fout maar goed)

www.nintendocasemods.com

Verwijderd

OMG!! 30 ledjes... :P

Het zal wel te simpel zijn, maar uuh, een adapter met wat meer power, is dat niets?

• Digital-DNA

Digital-DNA

Topicstarter
tell me where I can find one...

hoger dan 1,7A heb ik ze niet kunnen vinden of ik moet van die dure gestabiliseerde netvoedingen nemen (van die grote kasten)

nee dan neem ik liever gewoon eentje extra

www.nintendocasemods.com

Pagina: 1