Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[EL?] Elektromagnetische straling voeding + mobo

Pagina: 1
Acties:

• Twhomp
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-11 22:45

Twhomp

Stayin' Alive

Topicstarter
Hallo allen, ik heb de volgende vraag:

Hoe sterk (als die er al is) is de elektromagnetische straling van een ATX-voeding?
Levert dit problemen op zodra ik de voeding erg dicht op het moederbord zet/hang?

Uitleg:

Ik ben bezig een HTPC te klussen. Om dat ding zo compact mogelijk te houden (niet breder dan een standaard VCR/DVD-speler) heb ik bedacht dat mijn Zalman 400W voeding op zijn kant komt te liggen op de overgebleven PCI sloten van mijn moederbord.

Een plaatje ter verduidelijking:
Afbeeldingslocatie: http://img40.exs.cx/img40/7615/uitlegje.jpg
(paintpower! :+ )

Mijn 'angst' is dus dat de voeding een nadelige invloed heeft op het functioneren van mijn moederbord. Is deze reden gegrond? Worden de PCI-sloten/moederbord beinvloed door straling?
Vooral het feit dat aan de voorkant aanzuigsleuven zitten baart mij zorgen. De achterkant is de PC uit en er zit een backplate tegen dus dat zal wel goed gaan.

Gezocht, niks relevants gevonden (wel veel over HDD's+PSU's)

[ Voor 7% gewijzigd door Twhomp op 23-08-2004 16:47 ]

Weet van alles een beetje en van een beetje alles!

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18-11 12:42
Ik denk dat het erg mee zal vallen. Heb het zelf ook wel eens zo liggen is wat compacter.

Misschien dat het een lichte invloed heeft op je geluid maar dat moet je gewoon even proberen. Storing op de rest van het systeem is naar mijn mening niet tot nauwelijks merkbaar.

De behuizing fungeert ook als kooi van Faraday

En natuurlijk niet vergeten te aarden ;)

[ Voor 16% gewijzigd door Steefph op 23-08-2004 16:50 ]

Alles is terug te redeneren naar 4

Verwijderd

Normaalgezien is de behuizing van de voeding zelf al genoeg om de straling tegen te houden. dit zou toch zo moeten.

• Neobender
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-02 13:44
Er zijn zat schoenendoos/bierkrat mods waarbij de voeding boven op het moederbord zit ivm ruimtegebrek. Dus dit zal ook wel geen probleem zijn.

• Twhomp
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-11 22:45

Twhomp

Stayin' Alive

Topicstarter
Hmm, goede geluiden hier.

Ik denk dat het wel gaat goedkomen,
zal anders een [CiP] aanvragen...
Iemand geintereseerd in een HTPC-case bouw?

Weet van alles een beetje en van een beetje alles!