Welk OS voor 1gbit fileserver?

Pagina: 1
Acties:
  • 85 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nrg
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 05:53
Zoals ik hier al postte, ben ik dus op zoek naar het beste operating system voor een fileserver welke op pieken 1 gigabit doorvoer moet kunnen halen, er vanuit gaande dat de hardware het trekt.

Zelf heb ik veel ervaring met Debian GNU/Linux sarge. apt-get gebruik ik nauwelijks, dus in andere Linux distro's zou ik mezelf ook aardig moeten kunnen redden bij het installen van apps.

In eerste instantie dachten we (Snow_King en ik) er automatisch aan om Debian sarge te gebruiken op deze nieuwe server. Toch leek het me de moeite waard om even rond te kijken naar andere operating systems.
Een eis van dit operating system is wel dat het vrij te gebruiken is, dus zonder licenties.

Aangezien het fijn zou zijn dat het operating system de hardware ondersteund, hieronder een lijstje met de hardware die (waarschijnlijk) in de server komt te zitten:
  • Tyan Tomcat i7210
    • Intel® E7210 ("Canterwood ES") chipset
    • 6300ESB "Hance Rapids" (South Bridge)
    • PCI-X
    • Intel 82547GI CSA GbE NIC
    • Intel 82541GI PCI GbE NIC
  • Intel Pentium 4 3,0 GHz Prescott 800 MHz
  • 3ware Escalade 9500S-8 PCI-X SATA RAID controller met
    • 3x Maxtor MaXLine III 250 GB, 7200 rpm, 16 MB, Serial ATA/150
    • ^ in RAID5
Voor zover ik kan zien, vormt deze hardware geen probleem onder welk OS dan ook. Op de site van 3ware staat:
Operating System Support
Microsoft® Windows® 2003/XP/2000, RedHat® Linux, SuSE® Linux, FreeBSD
Waarschijnlijk zal de controller dan ook wel werken onder andere Linux distro's en andere BSD varianten!?

De vraag is dus, welk operating system het makkelijkste aan de gigabit doorvoer komt.

Wie heeft ervaring of kan ons hier meer over vertellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb wat ervaring gehad op het werk met een machine die aan een gigabit connectie zat. in eerste instantie monitoring via windows (w2k), maar die hield het niet bij. de zaak omgezet naar redhat en toen wilde het lachend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:44
Voor dit soort vragen bestaat een apart topic (omdat dit soort vragen nogal vaak voor komt):
Welk OS (bv. Linux distro) moet ik nemen? Part 4

Wat mij betreft herpost je daar dan ook letterlijk deze vraag, dan doe ik deze alvast dicht ;)

Dit topic is gesloten.