Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Hp e-pc voeding probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb pas een hp e-pc 40 gekocht zonder voeding maar zit met een probleempje, misschien kan iemand mij helpen.

Dit pctje wordt normaal geleverd met een externe voeding die 2 spanningen uitstuurd, een 12V/4,5A en een 19V/3A uitgang.

De voeding gaat door een plug met 8 pootjes, zie onderstaande link (plug in het midden)
Weet iemand misschien welk poortje voor wat staat? (+12V, +19V en GND)

http://review.ascii24.com...7/images/images671772.jpg

HP kan deze informatie helaas niet geven, misschien dat iemand hiero het toevallig weet,

Alvast bedankt,

Corjan

http://review.ascii24.com...7/images/images671774.jpg

Verwijderd

Mocht je je voeding nu niet vinden: (het is hier immers CME)

Wat je kunt doen, is een bestaande pc voeding modden (ombouwen tot testvoeding zodat hij onbelast werkt - er staat hier ergens een howto over op dit forum) en dan de 12V gebruiken voor de 12V lijn en voor de 19volt een regulator te zoeken (12 > 19volt). Wellicht dat de PT lijn van texas instruments (www.ti.com) dit kan. Deze zijn samplebaar en vaak binnen 3 dagen in huis ;)

[ Voor 61% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2004 00:12 ]

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:43
Verwijderd schreef op 24 augustus 2004 @ 00:12:
Mocht je je voeding nu niet vinden: (het is hier immers CME)

Wat je kunt doen, is een bestaande pc voeding modden (ombouwen tot testvoeding zodat hij onbelast werkt - er staat hier ergens een howto over op dit forum) en dan de 12V gebruiken voor de 12V lijn en voor de 19volt een regulator te zoeken (12 > 19volt). Wellicht dat de PT lijn van texas instruments (www.ti.com) dit kan. Deze zijn samplebaar en vaak binnen 3 dagen in huis ;)
er is niet zo iets als een 19volt regulator, je kan wel van hoger naar lager
maar voor van lager naar hoger moet je net ff iets meer doen dan een regelaartje ertussen (een oscilatortje, een trafo, gelijkrichten, afvlakken en bufferen en als laatste pas een regulator)

en dan moet deze ook nog 3A kunnen leveren...
dat gaat niet zo heel makkelijk

Verwijderd

OverSoft schreef op 24 augustus 2004 @ 00:43:
[...]

er is niet zo iets als een 19volt regulator, je kan wel van hoger naar lager
maar voor van lager naar hoger moet je net ff iets meer doen dan een regelaartje ertussen (een oscilatortje, een trafo, gelijkrichten, afvlakken en bufferen en als laatste pas een regulator)

en dan moet deze ook nog 3A kunnen leveren...
dat gaat niet zo heel makkelijk
Hmmm, volgens mij komen modules als http://focus.ti.com/lit/ds/symlink/pt5071.pdf redelijk in de buurt ;) Deze heeft max 15 volt out en max 1.5Ampere, je zult een net wat zwaardere nodig hebben. Ohja, stock price is inderdaad 21$ van deze modules, maar ook samplebaar :9

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2004 02:48 ]

Verwijderd

Topicstarter
De voeding kan ik wel regelen...ik heb hiero 2 flinke staan...een 12V die 10 Ampere kan leveren en een regelbare die bij 7V ongeveer 4 Ampere kan leveren.
Als ik ze in serie zet zou het allemaal moeten werken.

Het probleem blijft alleen dat ik niet weet welke poot voor welke spanning staat.
GND is niet moeilijk te vinden, maar er blijven 2 poten over, 1 voor 12V en eentje voor 19V.

Vandaar dat ik hoop dat iemand anders ook zon computertje heeft en even aan de voeding kan meten bij welke poot welke spanning hoort.

Corjan

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 24-11 21:56

SA007

Moderator Tweaking
kan je miss een foto maken van het stuk print waar de connector opzit, het plaatje is nl wel erg klein, meestal kan je aan de onderdelen erom wel zien welke meer spanning krijgt, of wat er mee gebeurd....

12v lijkt me makkelijk te vinden, ivm dat meeste apparaten 12v ergens wel nodig hebben, denk aan regulators voor 5v, de harde schijf enzo.

daar zal gewoon die 12v opstaan.

Verwijderd

Topicstarter
Daar heb ik idd ook aan gedacht, harde schijf krijgt ook gewoon 12V, zal wel doorgelikt zijn, maar dat is helaas niet zo.

Nu zit er achter ingang 1 wel een bepaalde dc/dc converter, ik weet alleen niet precies waarvoor deze dient, misschien gewoon wat extra stabilisatie.
Voor meer info: http://www.fairchildsemi.com/ds/FD/FDS4410.pdf

Verder weet ik dat de cpu gevoed wordt door de +12V en dat de computer in uit-stand een klein stroompje van 7 mA trekt uit de +19V.

Tussen Ingang 2 en GND staat ongeveer 1,5 kOhm, het zou dus kunnen dat dat de +19V ingang is. De weerstand tussen ingang 1 en GND in oneindig.
Misschien zou dit een correcte theorie wezen maar het kan ook zomaar nergens op slaan :)

Ik heb 2 plaatjes geschoten, zijn niet echt scherp maar het geeft een indruk.

www.hvdb.to/1.jpg
www.hvdb.to/2.jpg

Corjan

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10 00:17
Verwijderd schreef op 24 augustus 2004 @ 11:43:

Nu zit er achter ingang 1 wel een bepaalde dc/dc converter, ik weet alleen niet precies waarvoor deze dient, misschien gewoon wat extra stabilisatie.
Voor meer info: http://www.fairchildsemi.com/ds/FD/FDS4410.pdf
Dat is gewoon een fet in een smd behuizing, als is deze behuizing ietwat ongewoon voor een fet.
Fets worden vaak gebruikt in DC-DC converters in combinatie met een spoel, een schottky diode en low-esr elco's.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Verwijderd

Topicstarter
Jep klopt, was ik ook (net iets te laat) achter gekomen, het is gewoon een electronische schakelaar.

+19 wordt gebruikt om wat basis ondedelen te voeden zoals bios, als je computer aanzet gooit ie die +12V open om cpu, hd etc. te voeden.

• funkflex
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 03-12-2008

funkflex

The real funkflex !

Ik heb zelf een vietal van die systeempjes neergezet in een Gamecafe (internet zuiltjes) volgens de leverancier zijn het niet meer dan laptop adapters en zijn ze ook vrij prijzig :)

MCP/MCSE/MCTS + ITILV3 Work in Progress: VCP/ IBM System X

Pagina: 1