computerbeurs, veel 2e hands hardware?

Pagina: 1
Acties:
  • 448 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Flying Dutchman
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-05 20:15
Ik wil een beetje gaan knutselen en een leuke dual athlon server bouwen (die mijn huidige cyrix 166 server/router gaat vervangen). Maar het mag ook weer niet al teveel gaan kosten, ik ben tenslotte een arme student ;).

Dus heb ik een beetje rondgekeken op ebay, vraag & aanbod en marktplaats om te kijken of ik op die manier aan geschikte 2e hands hardware kan komen. Maar het blijkt uiteindelijk vaak toch nog wel lastig om aan de juiste spullen te komen.

Nu leek het me een leuk idee om eens een paar computerbeurzen te bezoeken (komend weekend PCdumpdag in Amsterdam en Super PC discount in Rotterdam) om te kijken of ik daar 2e hands hardware voor mijn 'nieuwe' server kan vinden. Maar ik heb zelf niet zoveel ervaringen met computerbeurzen (alleen HCC). Nu vroeg ik me af of ik een goede kans maak om op zo'n beurs de hardware te vinden die ik zoek.

Je moet daarbij denken aan een athlon 1 Ghz, of wat oudere athlon mp processors en een dual socket a moederbord. Maak ik een goeie kans om dit soort spullen te vinden of moet je écht geluk hebben en kan ik maar beter thuis blijven en op die manier een treinkaartje van 22 euro, entree en een hoop tijd uit sparen?

(Ik heb al even de search gebruikt, maar veel vragen over beurzen gaan over de prijzen van nieuwe hardware op beurzen).

The Flying Dutchman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12:43

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Ik kan niet in je portemonnee kijken, maar het lijkt me dat je toch minimaal één keer die investering moet doen om erachter te komen of het wat voor je is. Ik ben van plan om komende zondag naar de Super PC Discount in Ahoy te gaan, maar ik heb dan wel het voordeel dat ik geen reiskosten heb (10 min. lopen).

EDIT:
In het verleden heb ik daar al de gekste dingen gezien.

[ Voor 10% gewijzigd door Freee!! op 23-08-2004 15:35 . Reden: Aanvulling ]

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Flying Dutchman
Het geld om de beurs te bezoeken heb ik wel. Maar als veel mensen me bij voorbaat al kunnen vertellen dat het onbegonnen werk is, of dat ik wel kan vergeten dat ik vind wat ik zoek, dan is het misschien een beetje zonde van het geld.

Zoals ik ook al zei ben ik wel eens op de HCC geweest in het verleden. Maar dan kwam ik altijd voor nieuwe hardware, dus nooit echt naar 2e hands gekeken.

The Flying Dutchman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hazuki
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-11-2024

Hazuki

On my Suzuki

offtopic:
Denk je uberhaupt dat het wel slim is om een dual Athlon 1GHz setup neer te zetten? Waarom niet gewoon één fatsoenlijke processor?

[ Voor 8% gewijzigd door Hazuki op 23-08-2004 15:59 ]

Koekie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Hazuki schreef op 23 augustus 2004 @ 15:59:
offtopic:
Denk je uberhaupt dat het wel slim is om een dual Athlon 1GHz setup neer te zetten? Waarom niet gewoon één fatsoenlijke processor?
dual 0wned. en een athlon 1Ghz is fatsoenlijk.

Met name op de PC dumpdag (waar ik dit weekend ook weer zal zijn) is veel oude meuk te vinden.
Dual socket A borden heb ik er nog niet gezien de afgelopen 2x, maar als je mazzel hebt vind je genoeg knoei die je nodig hebt om een leuke bak te bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Flying Dutchman
Hazuki schreef op 23 augustus 2004 @ 15:59:
offtopic:
offtopic:
Het wordt een server waarop een hele hoop programma's tegelijk gaan draaien. Daarnaast wil ik als het even kan mijn oude 1 Ghz athlon weer gebruiken en ik wil gewoon eens zien of een wat oudere dual bak nog leuk mee kan komen met 1 snelle nieuwe processor. Snelheid is overigens niet het allerbelangrijkste. Zoals ik al aangaf is het een vervanging van een Cyrix 166Mhz, dus het verschil zal sowieso al enorm zijn ;) Het is gewoon leuk om mee te spelen, en een beetje ervaring opdoen met een dual cpu systeem. Er komt overigens Linux (debian waarschijnlijk) op. Ook handig voor mijn studie (kunstmatige intelligentie) waar we met Linux bakken werken.

@Terw_Dan
Dan ga ik maar eens een kijkje nemen denk ik. Een dual socket a moederbord is eventueel ook nog wel op een andere manier te verkrijgen (zag er ook enkele in Vraag en Aanbod staan).

The Flying Dutchman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-05 00:25

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Ik denk dat ik de laatste 10 jaar naar ongeveer elke PC-Dumpdag ga. Maar daar ligt vooral nieuw spul voor een lagere prijs, soms uit Duitsland, dus oppassen voor garantie. En er ligt ouwe troep, jeweetwel, zogenaamd "niet getest". Ik denk dan altijd, dat is wel getest, maar defect.
Spul zoals jij zoekt, zul je niet zo snel vinden. Ouwe moederborden liggen zonder ESD-zak in een grote doos, en die zou ik nooit kopen.

Ik ga altijd voor nieuwe spullen en bv DVDtjes. En ik zie het als een uitje, dan kan ik weer effe lekker racen met de auto (A7). Door de week moet ik vanwege de file's al met de trein naar Amsterdam.

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 70162

zogenaamd "niet getest". Ik denk dan altijd, dat is wel getest, maar defect.
dat valt meestal reuze mee hoor. natuurlijk heb je oplichters, maar meestal werkt dat spul nog wel. alleen de kans dat het stuk is is natuurlijk wel iets groter.

on topic: natuurlijk vind je veel oude meuk op zo'n computerbeurs, maar dat hebben anderen ook al gezegd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cozm0
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-04 06:38

Cozm0

Unf!

Pas op met die 2e hands meuk op pcdump dagen

ik heb wel eens een "nieuwe" hd gekocht op zon dag
ik kom thuis bleek het bad sector city te zijn

garantie? stuur maar een mailtje riep de organisator :r

Je heb op die beurzen 2 soorten handelaren, een soort is met naam, winkel, garantie etc
Andere soort zijn de meuk verkopers, garantie tot aan drempel, types die isa nicjes voor 15 euro verkopen

Ik ga NIET naar die pc MEUK dumpdagen, total waste of money imho

Als je 2e hands zoekt zou ik het hier via tweakers.net doen en zorgen dat de verkoper in de buurt woont, dat je het werkend kan zien etc

(off topic: zou er niet een postcode check oid komen voor de vraag en aanbod ? )

| Specs! | IRC is just multiplayer notepad | }:O |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

oKIeh schreef op 23 augustus 2004 @ 16:15:

@Terw_Dan
Dan ga ik maar eens een kijkje nemen denk ik. Een dual socket a moederbord is eventueel ook nog wel op een andere manier te verkrijgen (zag er ook enkele in Vraag en Aanbod staan).
Voor die 5 euro entree zou ik het zeker niet laten. Altijd leuk om er rond te kijken.
Cozm0 schreef op 23 augustus 2004 @ 16:32:
Pas op met die 2e hands meuk op pcdump dagen

ik heb wel eens een "nieuwe" hd gekocht op zon dag
ik kom thuis bleek het bad sector city te zijn
Tja, ligt eraan. Als een 2ehands hdd bijna net zoveel kost als een nieuwe kun je beter een nieuwe halen. Maar 5 euro voor een videokaart die het mogelijk niet doet is niet mis.

Ook intel nics voor 1 euro heb ik er al zat van kunnen vinden, complete desktop kast incl 300 watt voeding voor 1 euro op de kop getikt.
Daarnaast nog een stel mobos gratis meegenomen.

Je moet weten waar op te letten als je op de beurs rondloopt, maar uitsluiten dat je een miskoop doet kun je niet (daarom is het slim voor iets twijfelachtigs niet veel geld uit te geven).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Vergeet je reductiebon niet voor de entree :) http://www.pcdiscount.nl/reduktiebon/reduktiebon.html

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matinez
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Matinez gaat a.s. Pc dump Dag met Mister i & Co. Rondneusen, ik zou er geen 2e handse meuk halen. Maar wat ik eerder daar gezien heb. Een kraampie met moederborden, die terug komen van de fabrikant en die dan als B partij zijn, zo koop je toch lekker een download pc'tje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 23311

Cozm0 schreef op 23 augustus 2004 @ 16:32:
[...]
garantie? stuur maar een mailtje riep de organisator :r

Je heb op die beurzen 2 soorten handelaren, een soort is met naam, winkel, garantie etc
Andere soort zijn de meuk verkopers, garantie tot aan drempel, types die isa nicjes voor 15 euro verkopen
Of je vraagt gewoon hoeveel garantie je erbij krijgt.
Meestal is dat 3 tot 6 maanden voor t kleinere spul, en soms krijg je maar liefst 1 jaar. En als je afrekent, laat t dan op de bon erbij zetten, inclusief bedrijfsstempel!

Zo koop je nooit een kat in de zak!!! :p

Als je t niet zo doet, krijg je altijd van die blaat-verhalen over garantie tot de drempel... :p

Dingen waar je echt geen garantie op krijgt, daarvan moet je bij jezelf nagaan of dat t waard is voor jezelf. Vragen staat vrij, en komt vaak ook in je eigen voordeel uit :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:21

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

matinez schreef op 23 augustus 2004 @ 16:44:
Matinez gaat a.s. Pc dump Dag met Mister i & Co. Rondneusen, ik zou er geen 2e handse meuk halen. Maar wat ik eerder daar gezien heb. Een kraampie met moederborden, die terug komen van de fabrikant en die dan als B partij zijn, zo koop je toch lekker een download pc'tje
Ik zou het juist omgekeerd doen- met 2e hands voor lage prijzen kun je je een enkele defecte object wel op de koop toe nemen, die B-partij spullen kosten bijna evenveel als nieuw maar je hebt geen poot om op te staan als het misgaat. Dat is de nadelen van 2e hands en nieuw gecombineerd.

Het komt erop neer dat je alleen voordeel aan een beurs hebt in 2 scenario's:

- je wilt veel nieuwe spullen kopen bij verschillende winkels maar wilt niet x-keer de verzendkosten betalen
- je wilt ouwe zut kopen voor lage prijzen

Als je niet in een van deze twee scenario's zit heb je er weinig meerwaarde aan.

* dion_b wil weer grabbelen naar rare zut :P

Voorbeelden van dingen die ik de laatste maanden op een beurs gehaald heb:

Pentium 4 plank met defecte PS/2, verder perfect werkend EUR 1
ATi AIW 128 (16MB) overstock nieuw EUR 15
ATX bigtower met voeding *gratis*
KVM switch (4-port) met kabels *gratis*
USB scanner 4800dpi, HP, geen voeding EUR 1
enz enz enz :z

Niets wat interessant is als je een groot budget hebt en high-end wilt zijn, maar voor een beperkt budget flink hobbyen gaat perfect :)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matinez
  • Niet online
dion_b schreef op 23 augustus 2004 @ 21:14:
[...]

Pentium 4 plank met defecte PS/2, verder perfect werkend EUR 1
ATi AIW 128 (16MB) overstock nieuw EUR 15
ATX bigtower met voeding *gratis*
KVM switch (4-port) met kabels *gratis*
USB scanner 4800dpi, HP, geen voeding EUR 1
enz enz enz :z

.... een beperkt budget flink hobbyen gaat perfect :)
:) ja leuk, het begon bij de eerste regel.. dat mijn mond openviel.... en hij is opmoment dichtgevallen.. maar het duurde eventjes :| :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 23311

Tsja hierin onderscheid men zich dus inderdaad qua knutsel(-willend)-gehalte :p

Hmmz... Heb ook leuke aankopen gedaan op de PC-dumpdag :p
ATI AIW 128 Pro (32Mb PCI) (nieuw!) 10 EUR (beetje afdingen doet wonderen!) :+

Enz enz... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epitome
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-04 16:15
Platinum 700MB Cakebox 100 stuks € 20,- is echt niet duur en er zijn nog andere koopjes...

De rest is vaak wel te duur, je kan beter van een particulier kopen of wachten op de HCC dagen die zijn ideaal om goedkoop oude hardware te vinden.

[ Voor 8% gewijzigd door Epitome op 25-08-2004 03:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matinez
  • Niet online
Epitome schreef op 25 augustus 2004 @ 03:54:
Platinum 700MB Cakebox 100 stuks € 20,- is echt niet duur en er zijn nog andere koopjes...

De rest is vaak wel te duur, je kan beter van een particulier kopen of wachten op de HCC dagen die zijn ideaal om goedkoop oude hardware te vinden.
Idd de famoes platinum cd-r, 100cd met hoesje voor 45EUR.!
Hoop dit x ook een koop te doen zoals RCy2k
Pagina: 1