Geluid uit fans videocard bij handlingen

Pagina: 1
Acties:

• semicon
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-08-2025
Hallo,

Allereest sorry dat ik geen betere topic titel wist.
Ik heb nu een nvidia 5950 Ultra met een raar probleem.
Ik vermoed dat het aan de fans licht ofzo maar als ik in een IE venster scroll, of een venster verplaats met de muis en heen en weer beweeg, of als ik een CPU test draai bij 3dmark maakt (ik denk) de fans van mijn videocard een soort hees geluid (wel zacht).

Voor deze kaart had ik dit niet. Dus het moet haast van de fans afkomen, maar hoe kan dat? :S

Ik weet misschien nog wel een microfoon ergens vandaag te vissen zodat ik het kan laten horen. Vindt het iig raar en heb niet kunnen vinden waar het van komt.

Verwijderd

Probeer bij je internet-opties es smooth scrolling uit te schakelen.
Normaal werkt dat wel.
Kheb ook een 5900 ultra en die smooth scrolling uitschakelen deed het voor mij :)
Dus, in inet explorer --> tabblad tools --> internet options --> tabblad advanced en daar ff smooth scrolling uitvinken.

• semicon
Dn werkt het ietsje, maar geluid bij alle andere handelingen blijft, is het niet zo dat die fans aangepast worden op een bepaalde snelheid bij bepaalde gpu gebruik, dat daar misschien iets fout zit. :S ik noem maar wat want tis maar raar...

Ik heb nu de kast open en merk duidelijk dat het uit de fans komt van de videokaart, dus dat is nu zeker

• Infinitive
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-09-2023
Grappig, ik had vroeger dit probleem ook met mijn GF5900. Teminste, dat denk ik want ik had vergelijkbare symptonen. Alsof je harddisk ratelt terwijl je scrolled. Dit heb ik echter nooit uitgezocht en ik moet zeggen dat sinds ik een andere videokaart in m'n pc heb zitten, ik dit niet meer gehoord heb nu ik er aan denk. Wel vreemd...

putStr $ map (x -> chr $ round $ 21/2 * x^3 - 92 * x^2 + 503/2 * x - 105) [1..4]

• semicon
zoals jij zegt ja, ik dacht eerst dat het aan mn schijf lag, hij maakt trouwens nu iets meer lawaai, ik heb hem nu ook lang aan. Temp is nu 42 op de core en 34 eromheen..

• semicon
In de search heb ik net gevonden dat meer mensen hier last van hadden, en die smoothscroll help in ieder geval voor IE maar heeft iemand al een oplossing gevonden beval dan over te stappen op waterkoeling :P

EDIT: ik heb nu een uur gegamed en hij maakt nu constant een piepend geluid...

[ Voor 17% gewijzigd door semicon op 23-08-2004 17:00 ]

• alm
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:38

alm

Gaan de andere fans ook anders draaien als de pc druk bezig is? Dan denk ik eerder aan een voedingsprobleem...

Verwijderd

alm schreef op 23 augustus 2004 @ 17:03:
Gaan de andere fans ook anders draaien als de pc druk bezig is? Dan denk ik eerder aan een voedingsprobleem...
Denk het niet.
Volgens mij heeft ie een koelprobleem . .

Verwijderd

Volgens mij heeft elke FX5900 kaart dit, niks om je druk om te maken.

[ Voor 59% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2004 18:45 ]

• alm
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:38

alm

Verwijderd schreef op 23 augustus 2004 @ 17:57:
Volgens mij heeft ie een koelprobleem . .
Meer belasting is meer stroomverbruik en de fans zitten ook op de kaart. Meer stroom is meer spanningsverlies (wet van Ohm) en dus zal de spanning op de fans op de grafische kaart ook lager zijn en dus de fans langzamer gaan draaien...

De belasting is niet constant, dus dan kun je variable spanningen krijgen op je fans en dus ongelijkmatig draaien (ofwel afremmen en opspinnen) en dat hoor je dan.

• Mr. Jinx
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
alm schreef op 23 augustus 2004 @ 18:47:
[...]
De belasting is niet constant, dus dan kun je variable spanningen krijgen op je fans en dus ongelijkmatig draaien (ofwel afremmen en opspinnen) en dat hoor je dan.
Denk het niet, ik heb ook een 5900 en exact hetzelfde.
Op het moment dat je scrolled hoor je direct een hoog-krakend geluidje. Een fan kan nooit zo snel reageren. Als je stopt houdt het ook meteen op.
Het lijkt alsof er ruis uit het speakertje komt, maar dat is het ook niet. Het zit wel in de buurt van de grafische kaart, maar wat het nou precies is. Erg vaag :?

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:20
dat waren toch electrische compenten die meer geluid maakten omdat de kaart zwaarder belast wordt? (scrollen is behoorlijk zwaar op de een of andere manier) ga maar eens stevig heen en weer en kijk tegelijk naar je CPU-usage.

Was volgens mij uit verschillende topics de conclusie dacht ik?

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
OnTracK schreef op 23 augustus 2004 @ 19:57:
dat waren toch electrische compenten die meer geluid maakten omdat de kaart zwaarder belast wordt? (scrollen is behoorlijk zwaar op de een of andere manier) ga maar eens stevig heen en weer en kijk tegelijk naar je CPU-usage.

Was volgens mij uit verschillende topics de conclusie dacht ik?
Jep, daar kan ik me wel in vinden. Dit soort geluiden worden meestal veroorzaakt door resonerende spoeltjes die gebruikt worden in circuits voor spanningsstabilisatie van GPU/CPU voedingslijnen. Behalve spoeltjes kunnen ook elco'tjes en mosfets resoneren.
Dat de voedingsspanning zou dalen bij een hogere belasting zoals iemand hierboven suggereert, klinkt weliswaar plausibel, maar is toch niet erg waarschijnlijk. De voeding in een PC (en andere voedingsstabilisatiecircuits die op PWM-principes zijn gestoeld) passen namelijk de voedingsspanning automatisch aan als die stijgt of daalt als gevolg van een zwaardere of lichtere belasting. Dit aanpassen gebeurt door een verandering van de schakelfrequentie van het PWM-ciruit (PWM = Pulse Width Modulation) hetgeen meteen het raadselachtige geluid verklaart tijdens bepaalde operaties (zoals scrollen).

Wellicht ten overvloede: het geluid komt dus niet uit de fan(s). Het is ook niet zo 1-2-3 op te lossen, zeker niet zonder je recht op garantie op bepaalde componenten in gevaar te brengen. Maar het fenomeen kan zeker geen kwaad, het is hoogstens storend.

[ Voor 10% gewijzigd door koraks op 23-08-2004 20:39 ]

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Zet es om te testen een progje aan die de cpu constant 100% belast (cpuburn oid ff zoeken met google) en kijk of het geluid dan nog steeds voorkomt. Het ligt nl. ws. aan je voeding (zoals hierboven is uitgelegd).

Ik neem aan dat je verder geen programmaatjes hebt geinstalleerd die de cpu in een idle loop zetten (progjes als cpucool)? Want door zulk soort progjes wordt de cpu idle wel veel koeler, maar als je dan even scrollt ofzo krijg je zo'n irritant geluid. Soms kun je zoiets ook in het bios inschakelen.

• semicon
bij cpu burn test kraak hij inderdaad meer, en ik heb iets riskants geprobeerd...

de fans met mijn vingens stil gehouden en gescrolled, en geluid kwam nog uit iets, waarschijnlijk zon elko ding of whatever...

iig, als iemand ooit een oplossing weet, of als ik hem zelf weet zal ik het posten

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-05 20:37

Deathchant

Don't intend. Do!

Verwijderd schreef op 23 augustus 2004 @ 18:43:
Volgens mij heeft elke FX5900 kaart dit, niks om je druk om te maken.
Waarschijnlijk niet nee. Als je temps zo laag zijn.
Ikzelf heb een Asus FX5900Ultra en merke dit geluid ook een heel klein beetje. Ook die smoothing uitgezet. Nu hoor ik het geluid via mijn speakers, vooral in 3DMARK hoor ik em. Maar dan moet ik wel de speakers VOL openzetten.

Jammer dat zoveel mensen er last van hebben. Ik merk er niet veel van

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
semicon schreef op 23 augustus 2004 @ 22:49:
iig, als iemand ooit een oplossing weet, of als ik hem zelf weet zal ik het posten
Wat soms helpt is een dot siliconenkit op het betreffende onderdeel laten vallen zodat het niet meer kan resoneren. Moet je natuurlijk wel eerst ff uitvogelen welk onderdeel het precies is ;) Overigens werkt dit alleen goed met spoeltjes; elco's en mosfets blijven meestal resoneren. De siliconenkit dempt wellicht de trilling wel een beetje waardoor je het niet (goed) meer hoort.
Uiteraard zal deze operatie wel de garantie op je kaart/mobo/voeding beïnvloeden...

• semicon
Ik reply toch maar weer op deze topic, anders moet ik weer een nieuwe starten.
Zelfde probleem:

Ik merk nu dat het geluid toch meer voor komt,
het rare is, als ik de cpu test van 3dmark draai,
dan gaat er iets (transistor of hoe dat ook heete) enorm tekeer (snel hoog geruis ofzo).

Na ongeveer 16 seconden valt de pc (met zon tikkk..) dan uit !! 0_o

Ik zou graag dit probleem verholpen willen hebben, maar weet niet precies waar ik moet zoeken. Ik kan in geen systeemlog of iets vinden wat het is. Op een of andere manier heef thet wel met cpu belasting te maken.
Pagina: 1